2019-01-16, 19:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag förstår att det är besvärligt för dig när jag inte ger efter för din onekligen utmattande debatteknik.

Försök med den härskartekniken du, det biter inte mer än ger resultat att du börjar tappa mark.
Citat:
Faktum kvarstår. Jag diskuterade huruvida informationen som gavs på pressträffen var anpassad med särskild respekt gentemot barnen och gav exempel på varför jag inte anser att den var det.
Japp. Och faktum kvarstår att jag skrivit vad målet med en förundersökning är och det är inte att presentera barnen och att mördarnas motiv framkom är givet.
VIll man få stopp på spekulationer och vantolkningar - så är det snarare väl befogat att beskriva att de var sjuka i ME.
Den här tråden är ett lysande exempel på ren bullshit i påståenden kring deras diagnos.
Citat:
Jag har aldrig efterfrågat varför man gav den information man gjorde eftersom polisen redan har berättat exakt varför de anordnade pressträffen så det är information jag redan känner till. Jag var inte intresserad av att allmänt diskutera olika anledningar hit eller dit varför man sade si eller så.
Oavsett uttalat inte - är det vad det kokar ner i.
Citat:
Att jag skall berätta om Agnes och Moa är en löjlig tanke. Jag vet nästan ingenting om dem. Den enda deltagaren i tråden som träffat barnen är Missan. Hon har flera gånger beskrivit Moa på ett mycket fint sätt.
Varför kräva det av andra då?
Nej - den enda deltagaren i tråden som träffat barnen är inte missan.
Det är en fet lögn.
Hon refereras dock som den enda och ultimata källan.

Hon har endast träffat A en enda gång i sitt liv vid en pianolektion för M under knappt en timme så den bedömningen är inte mycket värd i det stora hela.
Att hon sen skrivit negativt om M har jag inte skrivit ett ord om. Hon verkar ha lyckats bättre på den fronten och skriver fint om M.
Däremot en massa skit om deras far via egna spekulationer som inte är annat än egna påståenden. Delar av det har visat sig vara ren lögn. Tack vare att pressträffen berättat om barnens diagnoser...
Senast redigerad av develi 2019-01-16 kl. 20:04.
Citera
2019-01-16, 20:01
Medlem
Jag hittade gamla mejlen. Hanna och Oskar uttrycker sig helt annorlunda . 31/5/17 skriver Hanna och önskar mig en härlig sommar och ” så hörs vi när det är dags för terminstart” .
Sen har jag ju Oskars mejl där han uttrycker sig svart i färgen. 26/08/17 skrivit av Oskar: Moa har blivit långvarig sjuk och kan inte spela denna termin. Kan vi höras inför våren och se om hon mår bättre? Inte troligt men möjligheten finns.
Citera
2019-01-16, 20:06
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Förutom att du - i onödan - förtydligar varför du skrev "ni" så diskuterar du fortfarande saker som överhuvudtaget inte har med vad jag skrev att göra. Jag ifrågasatte aldrig varför de angav barnens diagnoser utan uttryckte endast åsikten att det inte var av respekt för barnen. Tvärtom var det förmodligen som du skriver för att dämpa spekulationer. Således kan man anta att barnens integritet fick stå på foten för att detta syfte skulle uppnås.

Nu skall du få höra min åsikt så att ditt vilda svingande kanske kan få något att träffa. Jag anser att det finns två brottsoffer som behandlas som om de var helt meningslösa. De reduceras gång på gång till två sjuklingar. Deras pappa som uppenbarligen ansträngt sig för att hans eftermäle skulle se ut på ett visst sätt har reducerat dem till två bifigurer i hans momssaga. Deras enda funktion där är att agera ställföreträdare åt sådana som "inte ens vet det mest grundläggande om hur skatten fungerar". Vem tar barnens parti? Var är debatten kring att det givetvis är vanvettigt att påstå att barnens sjukdomar var anledningen till morden? Varför silkesvantarna när man borde rasa?

Vem skall berätta Agnes och Moas historier?

Det är viktigt hur saker och ting presenteras i offentligheten. Det spelar roll hur man berättar om saker och vilka ord man använder. När man använder ordet "familjetragedi" i stället för "mord" så har det konsekvenser. När man lägger fokus på barnens sjukdom så betyder det att man samtidigt inte fokuserar på att de var en massa andra saker förutom sjuka.

Som det är nu och så länge som förundersökningen fortsätter vara hemligstämplad så är det föräldrarnas berättelse som gäller.

Jag skulle önska att vi kunde kalla en spade för en spade. Det finns en anledning varför det anses viktigt att bära vittne.

Tack harperlee!

Du återför fokus där fokus borde ligga - hos de största offren i detta, barnen.
Det är så fel när Agnes och Moa reduceras till ”delar av familjentragedin”, ”föräldrarnas barn” eller ”de sjuka”. De var egna individer som var för sig hade egna tankar, drömmar och intressen.

På något sätt är A och M alldeles för anonymiserad, behandlade som de aldrig ens har funnits annat än som ME-bärare och orsaken till att en familj behövde saneras bort av de vuxna familjemedlemmarna.

Jag tar mig friheten att citera mitt eget tidigare inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men för sjutton.
Vi har två mördade barn på 11 och 14 år.

Deras föräldrar har sedan lång tid planerat morden på dem, uteslutit dem ur testamentet.
De har mördats brutalt i helt osederat vaket tillstånd. Det har sannolikt tagit flera minuter av desperat dödskamp, antagligen tagit längst tid för den som bara kvävts. Att kvävas kan ta upp mot fem minuter. De har överfallits av en eller två personer som de trodde sig vara som mest trygga med. De får dessutom skulden till det hela eftersom de hade fått diagnos på ME.
Kan det bli så mycket värre?

Ja det kan det, om man gör dem helt anonyma, begraver dem med sina mördare, inte ens gör en dödsannons, näthyllar deras mördarre och av omtanke om mördarnas eftermäle inte vill lämna ut vem som handgripligen tog deras liv.

Den ultimata kränkningen av dessa stackars tösers liv och eftermäle.
Citera
2019-01-16, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sentinelesen
Enligt uppgift från pressträffen hade båda flickorna ME eller kroniskt trötthetssymptom. Agnes hade haft sjukdomen sedan 2015 medan Moa hade haft den i ungefär 6 månader. Eftersom informationen om fallet varit knapp, särskilt när det handlar om barnen, så är nog detta den största ledtråden kring hur flickorna och familjen kan ha haft det de senaste åren. Symptomen för sjukdomen ger alltså viktig information om hur just Agnes och Moa hade det:

- trötthet som inte går över när man vilar
- sjukdomskänsla som utlöstes när de ansträngde sig och som kvarstod i mer än 24 timmar
- sömnproblem
- halsont
- svullnad i lymfkörtlarna
- ledsmärta
- muskelsvaghet
- huvudvärk
- besvär med magen
- svårigheter med koncentrationen
- minskad tolerans för stress

Tycker att det är viktigt att inte bara fokusera på Hanna och Oskar utan att också låta Agnes och Moas komma fram.

Hur kan dessa symptom ha påverkat flickornas psykiska mående?
Hur kändes det för dem att få en så allvarlig sjukdom i så unga år?
Hur påverkade symtomen barnens sociala utveckling?
Vad gjorde sjukdomen med deras framtidsdrömmar?
Fyra av de vanliga symtomen innefattar smärta, hur påverkade det Agnes och Moa?
Flera symtom handlar om en känsla av svaghet, hur påverkade det flickorna?
Hur påverkade tiden de haft sjukdomen (6 mån/3år) deras utveckling?
Hur påverkade det Moa att Agnes hade haft ME i flera år innan henne, när hon själv fick diagnosen?
Vilken prognos gav den skånske läkaren flickorna och hur påverkade det dem?
Vilket fysiskt och psykiskt stöd fick flickorna för sitt kroniska trötthetssyndrom?
Allt detta som du beskriver ovan kan vara vad som helst. Du lyckas inte sälja sjukdomen hur långa inlägg du än skriver. Enligt symptomen ovan har mer än hälften av jordens 7 miljarder människor ME. Lite mer vetenskap är du snäll
Citera
2019-01-16, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Om tråden vore mer intresserad att komma vidare med fokus på barnen för vilka de var och inte för att framställa hennes far som enskild mördare med kontrollbehov bortom mammans ansvar så går det att gå vidare via instagram och få fram uppgifter.
Där finns en tjej via deras instagram och denna är med på bild i media gällande dansen; där denna aktivitet bland barn och tonåringar beskrivs. Jag har inte lagt det i tråden med tanke på hur barnvakten missbrukades i klappjakten på O.

Det estetiska var A intresserad av - därför behöll hon sådant ämne.

Hennes far ägnade sig själv åt sportsliga aktiviteter - är det konstigt att han är engagerad som tränare?
Inte ett dugg, det brukar snarare vara så i en familj - det kräver en del engagemang, skjuts och annat.

I tråden beskrivs två barn som har ett normalt liv innan insjuknande. De var med på midsommarfirande, det var vid stranden, de var med vänner utan sina föräldrar. De köpte glass och var med andra ord inte kuvade och isolerade. Det hade tillgång till mobil och nätet. De hade vänner som kom hem.

VILL man ens att den här bilden ska komma fram?
Jag har försökt ett par ggr. att lyfta fram barnvakten och citerat ur tråden kring barnen. Men det är ideligen en klappjakt på O.

NEJ. O var inte med varenda gång när M spelade piano. De lär dock ha körts och hämtats för lektionerna 1 gång per vecka om ens det..
JA, barnen var även ensamma hemma när lärarna kom. De var med andra ord inte övervakade som hökar.

Ok, jag har andra erfarenheter, har så många vänner som nu vars barn är vuxna , som spelade hocky,fotboll, tennis, gymnastik , teaterskola, kickboxning m.m. att de skjutsar sina barn är ju inte konstigt iallafall om man spelar hocky, då är det tungt att bära för en liten grabb.

Själv när jag var barn o spela klarinett o hade gymnastik, så hade jag inte velat att mina föräldrar var med, det räckte gott att de var där när det var uppvisningar. sen kan man vara med första gången eller två, beror på barnen .

Missan sa väl att det var några gånger O inte var där o detta gällde väl under flera år.

Barnen ja, det har jag fått reda på att Moa var både musikalisk o konstnärlig m.m och A har jag läst vad barnvakten skrev så fint om dessa barn.

Jag är säker på att de var snälla, goa , ärliga, sociala o glada flickor.Det kommer ju från föräldrarnas uppfostran att gör.

Att det sen kan vara andra problem inom familjen vet man iallafall nu. För föräldrarna kan inte ha varit normala eftersom de mördade flickorna.

Jag tar inte åt mig någon klappjakt på Oskar, jag plockar bara ut det jag sett i media o som jag skrev så tycker jag att han haft mycket kontroll över flickorna.

Skulle du vilja plocka fram var det stod att H har varit med på flera möten.
Citera
2019-01-16, 20:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Skulle du vilja plocka fram var det stod att H har varit med på flera möten.
Vart skrev jag om det och vad menar du?
Citera
2019-01-16, 20:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Tack harperlee!

Det är så fel när Agnes och Moa reduceras till ”delar av familjentragedin”, ”föräldrarnas barn” eller ”de sjuka”. De var egna individer som var för sig hade egna tankar, drömmar och intressen.

På något sätt är A och M alldeles för anonymiserad, behandlade som de aldrig ens har funnits annat än som ME-bärare och orsaken till att en familj behövde saneras bort av de vuxna familjemedlemmarna.

Kan du säga mig vad du bidrar med för barnen via att sen lång tid tillbaka ifrågasätta deras diagnoser och det faktiska lidande det kan ha medfört?
Hur du kan ha detta beteende, när du påstår dig vara läkare, är nämligen helt obegripligt för min del.

Barnen är helt anonymiserade i klappjakten på O. De har förvandlats till kuvade, förtryckta individer för att få O att framstå som den värsta fadern i mannaminne innan de kom till det fruktansvärda beslutet att mörda sina barn.

H måste ha varit en väldigt mesig mamma, rent hemsk, som lät denna man vara så vidrig mot barnen och härska över dem; maktgalen och med stort kontrollbehov.
Det kryllade av personer kring henne, hon gick och snackade om Dylan - men sa inte ett ord om sin fruktansvärde tyrann till man.
Otroligt oansvarig mor som haft så många möjligheter att beskriva hur illa ställt det var.
Det är ju indirekt vad du säger likaväl.
Citera
2019-01-16, 20:17
Medlem
Sentinelesens avatar
Citat:
Enligt uppgift från pressträffen hade båda flickorna ME eller kroniskt trötthetssymptom. Agnes hade haft sjukdomen sedan 2015 medan Moa hade haft den i ungefär 6 månader. Eftersom informationen om fallet varit knapp, särskilt när det handlar om barnen, så är nog detta den största ledtråden kring hur flickorna och familjen kan ha haft det de senaste åren. Symptomen för sjukdomen ger alltså viktig information om hur just Agnes och Moa hade det:

- sjukdomskänsla som utlöstes när de ansträngde sig och som kvarstod i mer än 24 timmar
- sömnproblem
- halsont
- ledsmärta
- muskelsvaghet
- huvudvärk
- besvär med magen

Tycker att det är viktigt att inte bara fokusera på Hanna och Oskar utan att också låta Agnes och Moas komma fram.

Hur påverkade det Moa att Agnes hade haft ME i flera år innan henne, när hon själv fick diagnosen?
Vilket fysiskt och psykiskt stöd fick flickorna för sitt kroniska trötthetssyndrom?

I nästa led kan man fundera på hur alla dessa symtom hos Agnes och Moa kan ha påverkat Hanna och Oskar.
Hur var det för föräldrarna att se flickorna lida av svåra smärtor under så lång tid?
Hur var det för Hanna och Oskar att se sina flickor inte ha samma möjligheter att umgås med kamrater som tidigare?
Hur var det för dem att se sina barn inte kunna gå i skolan eller delta i fritidsaktiviteter?
Hur var det för föräldrarna att deras tidigare friska barn blev muskelsvaga?
Hur var det att se flickorna "sova bort" sitt liv?
Hur var det för föräldrarna att hantera flickornas fysiska och psykiska mående?
Hur var det att få ytterligare ett barn med samma sjukdom när Agnes redan haft ME i flera år?
Hur påverkades familjen när båda barnen i familjen fick en allvarlig sjukdomn-
praktiskt, socialt, psykiskt, arbetsbelastning?
Hur påverkades föräldrarna av den prognos som den skånske läkaren gav Agnes och Moa?
Vilket hjälp fick föräldrarna för att kunna stödja sina barn som båda hade kroniskt trötthetssyndrom?
Citera
2019-01-16, 20:21
Medlem
Sentinelesens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Allt detta som du beskriver ovan kan vara vad som helst. Du lyckas inte sälja sjukdomen hur långa inlägg du än skriver. Enligt symptomen ovan har mer än hälften av jordens 7 miljarder människor ME. Lite mer vetenskap är du snäll
Jag tycker att jag har valt den vetenskapliga vägen genom att beskriva symtomen på ME som båda flickorna hade fått av en skånsk läkare, allt enligt information som lämnades på pressträffen.
Citera
2019-01-16, 20:26
Medlem
Citat:

- sömnproblem
- halsont
- ledsmärta
- muskelsvaghet
- huvudvärk
- besvär med magen

Nej. Fruktansvärt fel. Flickorna var inte två diagnoser. Hade de någon sjukdom IRL? Det är nog där vi skiljer oss åt mest i tråden.
Citera
2019-01-16, 20:30
Medlem
Citat:
Tack harperlee!

Innan jag sätter punkt för idag så vill jag tacka er som försöker lyfta fram barnen i fokus.
Jag undrar precis som ni varför polisen uttalar sig som Solglittret beskriver ovan. Man ursäktar nästan mordet på två fina barn genom en sjukdom. Lurar en hel befolkning. Dom som inte kände Moa kommer att tro att hon var sjuk. Hon var piggaste, gladaste tjejen som fanns.
Allt detta snack om ME har tagit bort fokuset från barnen. ME lobbyn försöker vinna några medlemmar till. Det ligger säkert pengar intresse bakom. Vad annars? Och envishet , status .
Nån hade ett inlägg idag om att Hannas pappa hade hållit ett tal på begravningen och sagt att han innerst inne förstod Oskar och Hanna. Om det stämmer är det inte klokt. Nåt ligger i så fall i bådas släkter. Nåt konstigt.
Försök att uttala dom orden om era egna barn. Det tar emot. Det borde ta emot hos Hannas pappa också. Hoppas det inte stämmer, talet.
Om det stämmer ; undrar jag varför denna symbios mellan släkterna. Jag tror inte det beror på vad polisen har berättat för dom. Nåt annat konstigt som släkterna inte vill att det ska komma fram. El är det så enkelt som att släkterna vill lägga allt bakom sig
Citera
2019-01-16, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Innan jag sätter punkt för idag så vill jag tacka er som försöker lyfta fram barnen i fokus.
Jag undrar precis som ni varför polisen uttalar sig som Solglittret beskriver ovan. Man ursäktar nästan mordet på två fina barn genom en sjukdom. Lurar en hel befolkning. Dom som inte kände Moa kommer att tro att hon var sjuk. Hon var piggaste, gladaste tjejen som fanns.
Allt detta snack om ME har tagit bort fokuset från barnen. ME lobbyn försöker vinna några medlemmar till. Det ligger säkert pengar intresse bakom. Vad annars? Och envishet , status .
Nån hade ett inlägg idag om att Hannas pappa hade hållit ett tal på begravningen och sagt att han innerst inne förstod Oskar och Hanna. Om det stämmer är det inte klokt. Nåt ligger i så fall i bådas släkter. Nåt konstigt.
Försök att uttala dom orden om era egna barn. Det tar emot. Det borde ta emot hos Hannas pappa också. Hoppas det inte stämmer, talet.
Om det stämmer ; undrar jag varför denna symbios mellan släkterna. Jag tror inte det beror på vad polisen har berättat för dom. Nåt annat konstigt som släkterna inte vill att det ska komma fram. El är det så enkelt som att släkterna vill lägga allt bakom sig
Som jag brukar säga, äpplet faller inte långt ifrån trädet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in