Citat:
Ursprungligen postat av
Combival
Det är en anledning till att jag tror att han dödade henne hemma. När han inte klarade av att strypa henne tog han de vapen som låg närmast på bordet. Stämjärn, skölp vad det än var. Det är känt att Kristoffer haft dessa "verktyg" och att de försvann efter mordet.
Planerar man ett mord har jag svårt att se hur någon skulle välja ett stämjärn. Det är väl också därför det slutade med dråp.
Något sådant vapen har ingen sett hos KJ. Såren är varken gjorda med skölp eller stämjärn.
Inget av dessa vektyg ger ett konisk C eller D-format sår.
Kiminalaren Lindblom som undersökte såren sade specifikt att det inte kunde vara varken kniv eller ett stämjärn. Han "har tittat på" att det skulle kunna vara ett verktyg som används för att splitsa rep, märlspik även kallat splitsnål. I tråden har det snackats märlspik men de som har en tror inte det kan vara en sådan. Dagger har diskuterats.
Citat:
– Nja. Inte med det antalet hugg. Skadorna kommer ej från en vanlig kniv, snarare ett u- eller skålformat blad. Man kan tänka sig ett stämjärn men detta är både spetsigt och u-format. Vi har tittat på olika föremål. Det finns ett verktyg som heter märlspik, som används när man binder ihop rep. Den formen stämmer bra överens med skadorna, även om jag inte vet hur pass eggvass en sån märlspik är, sade Lindblom.
Trots att formen stämmer bra med skadorna går man inte ens ut och köper en märlspik för att kolla eggen. Ytterligare lös tråd.
(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan
Om jag inte hade ett sådant vapen som ger sådana sår skulle jag vilja samla på det eller, om jag vore knivsamlare så skulle jag ha ett sådant vapen redan.