2019-01-16, 10:30
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nu läste du sammanfattningen.

Det är en rätt bra beskrivning av filmen. Den är mest action, men lite komedi och lite thriller finns med.

Han har inte sett någon film. Det var ett försök att skapa ett falskt alibi. Karatetränaren hade ett säkert alibi. Han hade bland annat arbetat med datorn vilket han inte skulle ha sagt om det inte vore sant. Han hade skött bokföringen och svarat på mail. Du tror inte att det var sant för du har inte sett några bevis för det. Men innerst inne förstår du säkert att INGEN skyldig skulle hitta på ett sådant alibi i rädsla för att bli granskad vilket polisen också förstår.
Citera
2019-01-16, 10:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
I hennes perspektiv ja. Men för att få ett slutgiltigt svar behöver samtliga boende kring den vägen uttala sig. Vederbörande kan inte bevaka vägen dygnet runt.
Folk på landet brukar ha koll på vilka som går förbi. Det är tre km till närmaste tätbebyggda plats, Södra Svartbyn, så därför antar jag att det är rätt glest mellan fotgängare på den vägen över huvud taget.
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Du behöver inte spela dum. Masken har fallit för länge sen.
Så du skriver om mordet på Lisa Holm helt plötsligt?
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Skulle tro att katw tog sig en liten sväng till Blomberg.
Visst kan mördaren ha gömt bilen bakom ladan. Mer OT än så tänker jag inte gå.
Citera
2019-01-16, 10:39
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Han har inte sett någon film. Det var ett försök att skapa ett falskt alibi. Karatetränaren hade ett säkert alibi. Han hade bland annat arbetat med datorn vilket han inte skulle ha sagt om det inte vore sant. Han hade skött bokföringen och svarat på mail. Du tror inte att det var sant för du har inte sett några bevis för det. Men innerst inne förstår du säkert att INGEN skyldig skulle hitta på ett sådant alibi i rädsla för att bli granskad vilket polisen också förstår.
Bokföring efter två öl? Fan tro't.
Citat:
Han tittade på tv och gjorde bokföring. Micke tillfrågas om
vad det var på tv denna kväll. Han uppger att han oftast flippar runt mellan kanalerna och han
vet inte vad han tittade på. Han har inte ngt favoritprogram men han kan ha tittat på Tvåoch
en halv man, eller ngn polisserie. Han har inget favoritprogram och kan inte berätta om vad
han har tittat på.
Han hade sämre koll på TV:n än vad Kim hade.

Tillägg:
Spår i datorn hade bara visat att han var hemma, och det finns inget som motsäger det.
Senast redigerad av Quarrel 2019-01-16 kl. 10:49.
Citera
2019-01-16, 10:40
Medlem
Kim hade en granne som heter Engla och var bortrest när VB försvann. Den grannen var bekant med MB. Har polisen förhört henne? vet någon? Kunde MB låna hennes hemnyckel? Hade hon katt hemma som MB skulle kolla och mata den?
Citera
2019-01-16, 10:49
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Den här vittnesuppgiften att VB kom gående efter Lejonbacksvägen 21.30 skulle gjort att KJ omöjligen kunde vara gärningsmannen.
Nej, varför det? Han skulle kunna ha plockat upp VB efter vittnesiakttagelsen 21:30:
(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan
Citera
2019-01-16, 10:58
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Bokföring efter två öl? Fan tro't.

Han hade sämre koll på TV:n än vad Kim hade.

Tillägg:
Spår i datorn hade bara visat att han var hemma, och det finns inget som motsäger det.

Jag vet att du inte tror på någon annan än mördaren. Jag försöker visa dig varför Kristoffer fälldes och hur polisen, jag och många andra resonerar. Om karatetränaren sagt att han sett på film utan att veta vilken shanger det var, vad den handlade om eller vilka skådespelare som deltog hade du dömt ut hans svar helt och hållet. Men inte när det gäller mördaren, då hittar du på den ena tokigheten efter den andre. Ungefär som Kristoffer gör. Han drar till med alla kategorier film i hopp om att något ska stämma.
Citera
2019-01-16, 11:02
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Det är en anledning till att jag tror att han dödade henne hemma. När han inte klarade av att strypa henne tog han de vapen som låg närmast på bordet. Stämjärn, skölp vad det än var. Det är känt att Kristoffer haft dessa "verktyg" och att de försvann efter mordet.
Planerar man ett mord har jag svårt att se hur någon skulle välja ett stämjärn. Det är väl också därför det slutade med dråp.

Något sådant vapen har ingen sett hos KJ. Såren är varken gjorda med skölp eller stämjärn.
Inget av dessa vektyg ger ett konisk C eller D-format sår.

Kiminalaren Lindblom som undersökte såren sade specifikt att det inte kunde vara varken kniv eller ett stämjärn. Han "har tittat på" att det skulle kunna vara ett verktyg som används för att splitsa rep, märlspik även kallat splitsnål. I tråden har det snackats märlspik men de som har en tror inte det kan vara en sådan. Dagger har diskuterats.

Citat:
– Nja. Inte med det antalet hugg. Skadorna kommer ej från en vanlig kniv, snarare ett u- eller skålformat blad. Man kan tänka sig ett stämjärn men detta är både spetsigt och u-format. Vi har tittat på olika föremål. Det finns ett verktyg som heter märlspik, som används när man binder ihop rep. Den formen stämmer bra överens med skadorna, även om jag inte vet hur pass eggvass en sån märlspik är, sade Lindblom.

Trots att formen stämmer bra med skadorna går man inte ens ut och köper en märlspik för att kolla eggen. Ytterligare lös tråd.

Om jag inte hade ett sådant vapen som ger sådana sår skulle jag vilja samla på det eller, om jag vore knivsamlare så skulle jag ha ett sådant vapen redan.
Senast redigerad av PeterNoster 2019-01-16 kl. 11:12.
Citera
2019-01-16, 11:04
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Kim hade en granne som heter Engla och var bortrest när VB försvann. Den grannen var bekant med MB. Har polisen förhört henne? vet någon? Kunde MB låna hennes hemnyckel? Hade hon katt hemma som MB skulle kolla och mata den?
Hon har haft katt, enligt MB, men tydligen inte under 2013.
Citat:
MB Jag har kört hem Engla som tränar karate efter någon träning. Hon bor på Flottiljvägen.
Jag har även varit hem till henne tillsammans med Annika och lämnat fiskrens till hennes
katter jag tror att det var under sommaren 2012.
FL l : Har du varit till Bodsvedjan under år 2013?
MB: Nej.
Citera
2019-01-16, 11:05
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ja, jag vågar säga att det är ovanligt när en kvinna som bor intill vägen aldrig har sett en asiatisk kvinna där.

Vilka är NB och LH, och vilken lada skriver du om?

Och därmed kan du garantera till 100 % att det inte kan ha varit en annan kvinna än VB ?
Du vet väl att ibland besöks städer av personer som inte bor där i vanliga fall .
Det kan alltså med 100 % sannolikhet ha varit en annan kvinna än VB .
Eller bevisa gärna motsatsen med ett foto som visar med 100 % säkerhet att det var VB .
Apropå transor så kan det ju ha varit en asiatisk transa ...
Citera
2019-01-16, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nej, varför det? Han skulle kunna ha plockat upp VB efter vittnesiakttagelsen 21:30:
Enligt vittensuppgiften om VB fanns gående på Lejonbacksvägen 21.30 och KJ kom till föräldrahemmet 22.00 fanns det ingen tid för något styckmord för KJ med borttransporter, det blir till en omöjlighet.
Det är orsakren att vittnesuppgiften om VB på Lejonbacksvägen måste raderas med att påstå vittnet var inte seriöst, sett fel m.m.
Det fanns ingen orsak av spaningsledningen att komma med sådana uttalanden om det inte var direktiv från politiskt håll att det var KJ som skulle få skulden för mordet.
Därmed var det en skenrättegång som väntade där gärningsmannen var utsedd.
Citera
2019-01-16, 11:07
Medlem
Citat:
Hon har haft katt, enligt MB, men tydligen inte under 2013.
Men varför polisen inte förhört henne?
Citera
2019-01-16, 11:08
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
"De kvinnoskrik som grannar till Kristoffer uppger sig ha hört aktuell kväll var, enligt advokaten, ljud från Kristoffers surfplatta, där han haft just kvinnoskrik som ringsignal."
wtf

Det är inte sant. Kristoffer har inte hört skriken vilket hans grannar gjorde. Han stängde ju fönstret efter skriken. Om han sen påstår att han hade kvinnoskrik som ringsignal borde han veta det och även hört det. Men ingen ringde ju så det finns fortfarande ingen förklaring till dessa skrik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in