• 1
  • 2
2019-01-01, 21:00
Medlem
Någon här som gör/gjort sin GMU/GU/Värnplikt på 13:e Säkerhetsbataljonen?

Bra / Dåligt ?!
Citera
2019-01-04, 11:53
Medlem
Bra om pengar finns till all utbildning som man ska få. Finns många olika utbildningar. Tungt bärande om du hamnar på jakt/span. Min utbildning där var kraftigt bantad då det var missioner igång samtidigt som som prioriterades när det gällde utrustning, personal osv.

Har du fått något besked om vilken tjänst du kan vara aktuell för?
Citera
2019-01-04, 12:14
Medlem
Civvares avatar
Mycket marsch och tung packning. Väldigt sköna människor, både rekryterna men också befälen. Min erfarenhet är att de inte är lika skrikiga som infanteriets.
Citera
2019-01-04, 18:32
Medlem
moderndators avatar
Om du har frågor direkt till förbandet skulle du kunna slänga iväg ett dm till de på instagram. De har ett väldigt trevligt bemötande och själv har jag fått svar varje gång jag skrivit till dom.

https://instagram.com/13.sakerhetsba...d=rzn3m75uk7tt (13.säkerhetsbataljon)

https://instagram.com/132.sakkomp.sj...=137eo28s9y5ia (132.säkerhetskompani sjö)

Om man ska göra GU 2019 och vill till säkbat har man goda möjligheter. I år anordnar både 131.säkerhetsskvadron (armén) och 132.säkerhetskompani sjö (marinen/amfibie) varsin grundutbildning.

Lycka till!
Citera
2019-01-04, 19:10
Medlem
moderndators avatar
Förresten, är det säkkomp sjö eller säkskvadron mark som intresserar dig?
Citera
2019-01-04, 20:48
Medlem
Sjö, flygbasjägare och/eller infanteri/kavalleri kommer att ge dig bra disciplin. Stor vikt läggs på eget initiativ och tänkande. Iallafall efter GU. Det kommer att bli tungt arbete vilket som.

Ett tips. En fingerborg gör dig till kung när det gäller att sy på märken och kragspeglar på uniformen.
Citera
2019-01-12, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderndator
Förresten, är det säkkomp sjö eller säkskvadron mark som intresserar dig?

säkskvadron mark på livgardet!
Citera
2019-01-12, 01:04
Medlem
Jobbar här, så skicka pm om du undrar något! Finns mycket spännande på bataljonen att söka när man börjar lära sig vad de finns för spännande skvadroner, om du tänkt bli gss/k så är ju min första att tänka på, hoppas du tycker om att va borta mycket

Men som en annan skrev. Trevligaste personal och befälslag av alla ställen jag varit på i FM.

Skulle dock säga att nä de är inte mkt gå långt och tungt det är inte jägare , vi är smartare . Men vi kan ta saker du undrar i pm!
Citera
2019-01-15, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unknowman
Jobbar här, så skicka pm om du undrar något! Finns mycket spännande på bataljonen att söka när man börjar lära sig vad de finns för spännande skvadroner, om du tänkt bli gss/k så är ju min första att tänka på, hoppas du tycker om att va borta mycket

Men som en annan skrev. Trevligaste personal och befälslag av alla ställen jag varit på i FM.

Skulle dock säga att nä de är inte mkt gå långt och tungt det är inte jägare , vi är smartare . Men vi kan ta saker du undrar i pm!

Tjena,
Fick visst inte skicka PM har för få inlägg
Har väl egentligen ganska generella frågor.
Är rätt inställd på att göra värnplikten på säkbat på LG och är mest nyfiken på vad det är för typ av arbetsuppgifter. Är det typ skyddsvakt eller mer ut i fält och spana på motståndare? Jag har anmält mig frivillig och har ingen större lust att "kasta bort" värnplikten på något tråkigt
Citera
2019-01-16, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rad1o
Jag har anmält mig frivillig och har ingen större lust att "kasta bort" värnplikten på något tråkigt

Att man inte direkt avlider av att ha lite tråkigt är kanske just en av de viktigate grejerna man lär sig på ett år i det militära.
Citera
2019-01-16, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Att man inte direkt avlider av att ha lite tråkigt är kanske just en av de viktigate grejerna man lär sig på ett år i det militära.

Det är jag absolut med på. Men om jag nu ändå har ett val att välja mellan olika befattningar vill jag ju ändå göra något som är mest intressant.
Citera
2019-02-27, 00:13
Medlem
Har en polare som snart är klar med sin Värnplikt som säkerhetssoldat mot 13:e Säkerhetsbat. Trivs superbra, befälen verkar vara de skönaste som finns på samtliga GU-plutoner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in