2019-01-15, 07:33
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Nja, vems bil det var kan vara svart men bilmodell hade ju varit bra. Da hade nog detta varit lost for 26 ar sedan. Nu var ju grabbarna inte helt utan koll, da de kunde saga storre an Golf och Mazda 323, halvkombi och liknande bakdel med en Toyota Celica, avhugget bakparti. Mojligtvis en Honda.

Ratta mig om jag har fel men det har val an idag inte framkommit vems bil det var som korde dar ?

Hur som helst, det har ar for mig den absolut mest intressanta vittnesiakttagelsen darfor att det ar 2 personer som ser samma sak. En bil maste vara inblandad och detta ar den korrekta tiden. Sa bilen.....det finns ju sakerligen en hel del bilexperter pa flashback som kan med dessa enkla uppgifter minska ner valmojligheterna radikalt. Om man laser lite mellan raderna bade i vittnesmal och fran GW sa kan man utrona en mellanstor bil, 4 dorrars halvkombi, formodligen vit eller valdigt ljus och sa lagger man pa grabbarnas officiella utsaga. Logiskt sa ar detta en bil som liknar manga andra eller ar valdigt ovanlig, kan grabbarna specificera ett bakparti sa hade dom kant igen en Saab eller Volvo's eller annan popular bils silhuett med storsta sannolikhet. Jag var hyfsad pa bilar pa den tiden, sa en forsta gissning ar en Toyota Carina II liftback fran sent 80-tal. Ratt storlek, inte en supervanlig bil som gemene man plockar rakt av men framfor allt likheter med bade kusinen Celica och Honda.

Till skillnad fran andra i traden sa tror jag inte pa "hamta bil scenariot". Det har var inget planerat, nagot gick jattesnett och bilen som anvandes var samma bil som HA hoppade in i nagonstans mellan Stadt och brottsplatsen. Bilen i fraga plockade med storsta sannolikhet upp nagon i stan pa natten med en nykter forare och sedan plockades HA upp nagonstans dar ingen tyvarr observerade det. Dom har grabbarna finns i utredningsmaterialet, utan tvekan. Jag tippar pa att en av dom blev forhord tidigt och angav den andre som alibi, sedan gick kontrollforhoret at pipsvangen och dom kunde snacka ihop sig relativt tidigt nar dom insag att ingen kunde identifiera bilen.

Du har vid flera tillfällen skrivit i tråden att det är bilen som är nyckeln, fast du tänker på den vita bilen. Men om den vita bilen aldrig funnits så är det snarare så att M*gnus C*rlssons bil är nyckeln... Du säger dig vara bra på bilmodeller från den tiden. Vilken bilmodell skulle kunna sägas ha reling" på taket, som jag vill minnas vittnet sa, hon som såg en bil parkerad på cykelvägen 03:30.
Citera
2019-01-15, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Jag refererar till de forhor och de protokoll som gjordes 1992. Jag utgar till 100% fran att polisen i detta fall naturligtvis dokumenterat vilka fordon som fanns disponibla/agdes av alla som var ute den natten av den enkla anledningen att en bil var 100% inblandad i brottet. Sedan sa finns det givetvis bilintresserade grabbar darute som kommer ihag detta.

Hehe, du utgår ifrån att polisen gjorde rätt med bildokumentation när man i övrigt inte gjorde någon riktig brottsplatsundersökning och lät allmänheten klampa omkring i området. Sen häktade man fel person och missade att förhöra personer i Helenas närhet i god tid.

När tror du polisen dokumenterade alla fordon, före eller efter man kontaktade Saida?
Citera
2019-01-15, 11:38
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seismologen
Hehe, du utgår ifrån att polisen gjorde rätt med bildokumentation när man i övrigt inte gjorde någon riktig brottsplatsundersökning och lät allmänheten klampa omkring i området. Sen häktade man fel person och missade att förhöra personer i Helenas närhet i god tid.

När tror du polisen dokumenterade alla fordon, före eller efter man kontaktade Saida?

Jag förstår dessutom inte heller hur MrConwell, som tidigare betonat vikten av att kolla upp alla bilar och sagt att bilen är nyckeln, plötsligt svänger 100% och säger att alla bilar säkert är kollade.
Citera
2019-01-15, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Förhöret med en av dem ligger ute på Sveriges Radios hemsida, siten med radioinslagen om mordet med Pernilla Wadebäck.

Där finns namnen överstrukna med svart. Din Chr*ster matchar inte någon av överstrykningarna. Skrivmaskingen skriver ett tecken per hack så det är lätt att räkna antalet bokstäver per namn.

Är det enbart detta som gör att du hävdar att Magn*s Carlss*n skulle varit en av killarna? Eller har du ytterligare uppgift som säger så?! Född -69, alltså ett år äldre än Helena.
Citera
2019-01-15, 14:44
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Är det enbart detta som gör att du hävdar att Magn*s Carlss*n skulle varit en av killarna? Eller har du ytterligare uppgift som säger så?! Född -69, alltså ett år äldre än Helena.

Jag har inte kommit fram till namnet med hjälp av antalet bokstäver i förhöret. Jag har på olika sätt kartlagt vem som har kontakt med vem och MC är det första namnet som jag blev intresserad av och han råkade dessutom stämma in på protokollet.

Jag anser dessutom att MC är intressant även om det skulle visa sig att han inte är ett av vittnena i bilen.
Citera
2019-01-15, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Jag har inte kommit fram till namnet med hjälp av antalet bokstäver i förhöret.

Jag anser dessutom att MC är intressant även om det skulle visa sig att han inte är ett av vittnena i bilen.

Har du uppgift på om MC var på Stadt?
Citera
2019-01-15, 15:50
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Har du uppgift på om MC var på Stadt?

Tyvärr ingen information alls om detta. Jag är inte från Mariestad.

MrConwell har helt rätt i att bilen är nyckeln, men bara om man lägger till att den vita bilen kan vara ett villospår, och i så fall måste det identifieras vilken bil de två hade som påstod sig sett en bil.

Vilken bil MC har måste lösas av personer från Mariestad. Kanske kan det vara så att han vid detta tillfälle studerade på annan ort så att folk på denna andra ort har bättre möjlighet att avgöra vilka bilar han har haft tillgång till.
Citera
2019-01-15, 20:34
Medlem
Ugglan.s avatar
Det behöver med säkerhet redas ut om "killarna i bilen på Hällristningsvägen" är bosatta utomlands eller inte. Har båda - eller i vart fall en av dem - bytt namn, börjar man definitivt undra. I så fall har tre (3) manliga personer som var med den sommaren ("killarna i bilen på Hällristningsvägen och Er*k F*ellman) flyttat utomlands. En eller två verkar ha bytt namn. (OBS! Detta måste kollas upp noga. Just nu har inte jag tid.) Till på köpet har ytterligare en person bytt namn: H*nrik J*ngert till H*nrik M*gnusson. Varför - om allt detta stämmer - är det så många från den där sommarkvällen som avviker på det här sättet? Nu ska vi inte låta fantasin flyga iväg, men nog börjar man fundera.
Senast redigerad av Ugglan. 2019-01-15 kl. 20:52.
Citera
2019-01-15, 21:11
Medlem
Pajosvs avatar
Det kan finnas ledtrådar i tråden om man öppnar ögonen.

Inte ens nu nappade någon, märkligt...

Man behöver inte titta så långt bort...

Alla borde ha sett det...

Tangentbordet...
Senast redigerad av Pajosv 2019-01-15 kl. 21:49.
Citera
2019-01-15, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det behöver med säkerhet redas ut om "killarna i bilen på Hällristningsvägen" är bosatta utomlands eller inte. Har båda - eller i vart fall en av dem - bytt namn, börjar man definitivt undra. I så fall har tre (3) manliga personer som var med den sommaren ("killarna i bilen på Hällristningsvägen och Er*k F*ellman) flyttat utomlands. En eller två verkar ha bytt namn. (OBS! Detta måste kollas upp noga. Just nu har inte jag tid.) Till på köpet har ytterligare en person bytt namn: H*nrik J*ngert till H*nrik M*gnusson. Varför - om allt detta stämmer - är det så många från den där sommarkvällen som avviker på det här sättet? Nu ska vi inte låta fantasin flyga iväg, men nog börjar man fundera.
Kanske bara verkar notabelt eftersom vi kokar ner saker här. Hade man kikat på, säg, 50 pers födda tex 85-90 så hade det nog sett likadant ut.
Citera
2019-01-15, 21:50
Medlem
Ejsidisis avatar
QUOTE]

Ställer frågan igen till er med personkännedom i M-stad runt tidpunkten för Helenas försvinnande:
Om man verkligen ska kolla LGW teori fullt ut, vilka möjliga gärningspersoner -han påstår att de är två- kan man lista?
Vilka faller inom GW:s parametrar:
-nära kompisar till Helena
-tillgång till ljus bil och båt
-har nära relation till varandra
-har inte varit tidigare misstänkta i utredningen[/quote]

Tror som sagt GW är rätt ute. Två gärningsmän, känner Helena, nära relation med varann, inte tidigare misstänkta i utredningen, känner området väl, tillgång till båt och givetvis bil-fast inte nödvändigtvis ljus...
Senast redigerad av Ejsidisi 2019-01-15 kl. 21:52.
Citera
2019-01-15, 21:56
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.

Du vet att jag skrivit till dig i PM att jag inte minns killarnas namn, men att jag skulle letat efter lappen/blocket där jag skrivit ner dem. Jag har letat, men tyvärr inte funnit något. Du trodde mig inte. Jag skrev också, har jag för mig, att jag tyckte mig minnas namnet FJ och att jag hade för mig att han hade bytt efternamn.

När du trodde att jag ljög, skrev du att det inte spelade någon roll att du inte fick namnen av mig, för du hade fått dem på annat håll. Därför vill jag fråga dig en sak. FJ stämmer för mig. MC, där ringer inte den minsta klocka. Ofta när man glömt något, men får höra något, så kan det ringa en klocka, komma tillbaka. Men för mig gör det inte det, när det gäller MC. (Vilket inte behöver betyda någonting alls!) Kan du bekräfta att det var MC som satt i bilen med FJ(H)? Det är viktigt att rätt person åsyftas, så att inte folk som inte har med fallet att göra hängs ut. (Ja, jag vet att jag länkade till MC:s FB-sida... tyvärr, om det nu inte skulle vara han som satt i bilen.)

Så. du som har svaret, kan du vara snäll att bekräfta eller dementera MC? Det vore bra, om du ville göra det.

P.S. Henrik M bytte till Henrik J. (Liksom hans familj.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in