2018-09-14, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Då kanske den uppgiften bör sättas inom parentes. Har ingen anledning att tvivla, men inte heller tvärtom.
En alternativ fundering är, återigen, vittnets trovärdighet.
Det bör inte ens vara inom parentes eftersom det finns dokumentation på vad hon sagt i polisförhör. Gatstens trovärdighet är väl det första man bör ta i beaktning och Ugglans.
Citera
2018-09-14, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Det bör inte ens vara inom parentes eftersom det finns dokumentation på vad hon sagt i polisförhör. Gatstens trovärdighet är väl det första man bör ta i beaktning och Ugglans.
Eller..."Hannas". Det utesluter jag inte.
Citera
2018-09-14, 23:20
Medlem
Ugglan.s avatar
Det är inget konstigt med uppgiften om bilen som kör ner till Bäcken ute på Ekudden-vägen och vänder upp mot Marieforsleden angående "Hanna". Polisen som tog upp förhöret kan mycket väl ha missat att "Hanna" nämnde detta medan han samtidigt skrev ner det som hon sa om bildörrarna (till exempel) - för det står till och med i det nerskrivna förhöret. Och i TSL! Det kan också ha blivit ett missförstånd mellan "Hanna" och polisen rent generellt.
För övrigt är det inget konstigt alls med differenser i polisförhör. Vittnen ändrar sig, vittnen lägger till i efterhand, vittnen drar ifrån i efterhand - och vittnen drar helt tillbaka hela vittnesmålet! Att "Hanna" säger sig ha hört ljud från en bil ute på Ekudden-vägen i samband med bråket finns trots allt med redan från början, så i det avseendet slirar hon inte.
Citera
2018-09-14, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det är inget konstigt med uppgiften om bilen som kör ner till Bäcken ute på Ekudden-vägen och vänder upp mot Marieforsleden angående "Hanna". Polisen som tog upp förhöret kan mycket väl ha missat att "Hanna" nämnde detta medan han samtidigt skrev ner det som hon sa om bildörrarna (till exempel) - för det står till och med i det nerskrivna förhöret. Och i TSL! Det kan också ha blivit ett missförstånd mellan "Hanna" och polisen rent generellt.
För övrigt är det inget konstigt alls med differenser i polisförhör. Vittnen ändrar sig, vittnen lägger till i efterhand, vittnen drar ifrån i efterhand - och vittnen drar helt tillbaka hela vittnesmålet! Att "Hanna" säger sig ha hört ljud från en bil ute på Ekudden-vägen i samband med bråket finns trots allt med redan från början, så i det avseendet slirar hon inte.
Men snälla du, läs förhöret! Hon hör ingen bilmotor, hon ser ingen bil, hon hör bildörrar slå igen, hon hör skrik och aggressiva röster.
Citera
2018-09-14, 23:46
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Men snälla du, läs förhöret! Hon hör ingen bilmotor, hon ser ingen bil, hon hör bildörrar slå igen, hon hör skrik och aggressiva röster.

Läs vad jag skrev. Och backa tillbaka i tråden och läs. Hörs om en vecka.
Citera
2018-09-15, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Du har helt rätt - fanns det vittnen (2 grabbar) i en bil så tro fasiken att de visste vem/vilken bilbsom kom farande framför deras ögon. Rena skämtet att de inte hade koll vems bil det var!!!

Nja, vems bil det var kan vara svart men bilmodell hade ju varit bra. Da hade nog detta varit lost for 26 ar sedan. Nu var ju grabbarna inte helt utan koll, da de kunde saga storre an Golf och Mazda 323, halvkombi och liknande bakdel med en Toyota Celica, avhugget bakparti. Mojligtvis en Honda.

Ratta mig om jag har fel men det har val an idag inte framkommit vems bil det var som korde dar ?

Hur som helst, det har ar for mig den absolut mest intressanta vittnesiakttagelsen darfor att det ar 2 personer som ser samma sak. En bil maste vara inblandad och detta ar den korrekta tiden. Sa bilen.....det finns ju sakerligen en hel del bilexperter pa flashback som kan med dessa enkla uppgifter minska ner valmojligheterna radikalt. Om man laser lite mellan raderna bade i vittnesmal och fran GW sa kan man utrona en mellanstor bil, 4 dorrars halvkombi, formodligen vit eller valdigt ljus och sa lagger man pa grabbarnas officiella utsaga. Logiskt sa ar detta en bil som liknar manga andra eller ar valdigt ovanlig, kan grabbarna specificera ett bakparti sa hade dom kant igen en Saab eller Volvo's eller annan popular bils silhuett med storsta sannolikhet. Jag var hyfsad pa bilar pa den tiden, sa en forsta gissning ar en Toyota Carina II liftback fran sent 80-tal. Ratt storlek, inte en supervanlig bil som gemene man plockar rakt av men framfor allt likheter med bade kusinen Celica och Honda.

Till skillnad fran andra i traden sa tror jag inte pa "hamta bil scenariot". Det har var inget planerat, nagot gick jattesnett och bilen som anvandes var samma bil som HA hoppade in i nagonstans mellan Stadt och brottsplatsen. Bilen i fraga plockade med storsta sannolikhet upp nagon i stan pa natten med en nykter forare och sedan plockades HA upp nagonstans dar ingen tyvarr observerade det. Dom har grabbarna finns i utredningsmaterialet, utan tvekan. Jag tippar pa att en av dom blev forhord tidigt och angav den andre som alibi, sedan gick kontrollforhoret at pipsvangen och dom kunde snacka ihop sig relativt tidigt nar dom insag att ingen kunde identifiera bilen.
Senast redigerad av MrConwell 2018-09-15 kl. 00:40.
Citera
2018-09-15, 02:18
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Alltså vad menar du? Pudel har ju förbrukat allt förtroende en gång och kommer tillbaka efter avstängning. Hen börjar riktigt bra med kloka inlägg - men åter igen tar hen över tråden med sina "lysande" inlägg. Har du koll på att Uggxxn var den som höll emot otroligt längst ang KM - HEN hade otagliga inlägg om vad vi andra påstod ang KM - menade att vi var helt fel ute. Nädu tomten som du skrev här är nog du själv - otroligt dåligt påstående från dig.

Det är märkligt Hardbeck, när jag avslöjar eller kommer underfund med sakers egentliga tillstånd här i tråden så kallar du det i efterhand för att jag "har förbrukat allt förtroende", det bevisar ju endast att du är en del av det hela.
Snacka om loser, en riktig tomte...
Citera
2018-09-15, 03:01
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Så då tycker du att du kan gå på hörsägen i tråden istället för på polisförhör med "Hanna" som det finns dokumentation på? Där sjönk du långt långt ner i mina ögon.

Ja fy fan vad lågt Ugglan. Du har alltså känt till det här sedan lång tid tillbaka men ändå väljer du att hela sprida denna skröna vidare så fort tillfälle ges, utan att själv veta om det finns någon som helst sanning bakom det osannolika påståendet. Det här är inte likt dig Ugglan, (men börjar man syna dig närmare så kanske det är det?) hela din fasad börjar att krackelera nu känner jag...

Och du kallar fortfarande dig själv för seriös?
På fullt allvar?
Nu börjar man ju verkligen att fundera över varför den här uppgiften initialt "planterades", jo för att förvilla givetvis som så mycket annan s k. "information" här i tråden och för att med tiden förhoppningsvis kunna etableras och bli till en trådsanning bland sååå många andra, och i många fall tack vare just dig Ugglan!

Ingen tomte kan tuta i mig att Gatsten personligen har pratat med vittnet "Hanna" och fått det här berättat för sig, uppgifter som inte ens polisen har...
Nej, det här förtjänar ju inte ens att gå under benämningen 'hörsägen', det här är inget annat än ren lögn.
Det är alltså samma sak här som med Atervandsgrand4 som utger sig för att vara PU, det behövs inte mycket innanför pannbenet för att kunna räkna ut att det finns mååånga trollkonton i den här tråden...
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-09-15 kl. 03:28.
Citera
2018-09-15, 04:16
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Nu var ju grabbarna inte helt utan koll, då de kunde säga större än Golf och Mazda 323, halvkombi och liknande bakdel med en Toyota Celica, avhugget bakparti. Möjligtvis en Honda.

Hur som helst, det här är för mig den absolut mest intressanta vittnesiakttagelsen därför att det är 2 personer som ser samma sak. En bil måste vara inblandad och detta är den korrekta tiden. Så bilen.....det finns ju säkerligen en hel del bilexperter på flashback som med dessa enkla uppgifter kan minska ner valmöjligheterna radikalt. Om man läser lite mellan raderna både i vittnesmål och från GW så kan man utröna en mellanstor bil, 4 dörrars halvkombi, förmodligen vit eller väldigt ljus och så lägger man på grabbarnas officiella utsaga. Logiskt så är detta en bil som liknar många andra eller är väldigt ovanlig, kan grabbarna specificera ett bakparti så hade dom känt igen en Saab eller Volvo's eller annan popular bils silhuett med största sannolikhet. Jag var hyfsad på bilar på den tiden, så en första gissning är en Toyota Carina II liftback från sent 80-tal. Rätt storlek, inte en supervanlig bil som gemene man plockar rakt av men framför allt likheter med både kusinen Toyota Celica och Honda.

Helvete, tack för det här inlägget! nu tror jag att polletten trillade ner för min del...
Jag kollade ju nyss upp bröderna Bru*nhagen och postade ett inlägg som hsndlade om dom varpå stämningen blev väldigt konstig här i tråden. Först var det i det närmaste helt tyst i flera dagar för att sedan explodera med både förtal och andra påhopp i första hand riktade mot mig.

Brödernas Bru*nhagens far var en framgångsrik bilhandlare i Mariestad och han sålde... japp Toyota!
Han ägde Toyota i Mariestad!
Familjen verkar som jag skrev i mitt inlägg alltid ha haft väldigt gott om pengar, båda sönerna fick egna lägenheter 1985 i centrala Mariestad (bostadsrätter?), lite anmärkningsvärt är att den yngsta brodern endast var 15-16 år när han fick lägenheten. Dessutom berättades det tidigare i tråden (2011?) Om hur bröderna hade tillgång till nya bilar som dom körde runt i, förmodligen var det ganska imponerande på den tiden och något som gillades av en tjej som Helena om jag har förstått henne rätt, Bru*nhagens var hennes klientel. Dessutom hade dom segelbåt enligt uppgift i tråden och det här spekulerats om huruvida det var med dessa bröder eller en av dom som Helena var på en segeltur med dagen innan hon försvann. Det fanns ju som sagt en anledning till att Pelle Jenven sa: "tänk segling" i Veckans Brott från 2012, i Helena-avsnittet. Bröderna B. passar även mycket bra in på GWs beskrivning av GM i hans nya bok "Wille Vingmutter". Familjen Bru*nhagens båtplats ska f.ö. ha varit ute på Ekudden.

Den äldsta brodern Mik*el Bru*nhagen (f. 1965) har numera tagit över bilfirman och äger alltså Toyota i Mariestad i dagsläget, medans den yngre brodern T*omas Bru*nhagen (f. 1969 och jämnårig med Helena) i princip verkar ha gått under jorden, precis som "pilot"...
Det verkar inte gå att få fram någon info om honom, det finns heller inga bilder på honom, han finns ej heller på Facebook...

KAN det möjligen vara så att det är T*omas Bru*nhagen som är "mannen med pilotglasögon"? han är mig veterligen aldrig tidigare nämnd här i tåden vid sitt förnamn så han skulle därmed kunna passa in på beskrivningen av "pilot" som "aldrig tidigare nämnd i tråden". Han bor även kvar i Mariestad, vilket man ofta har fått höra att "pilot" faktiskt gör. Nåja, det här var endast några tankar från min sida och jag är nu beredd på att ett helvete kommer att braka lös här i tråden... eller så uppstår samma märkliga tystnad på nytt nu som när jag senast (för ett par dagar sedan) för första gången tog upp bröderna B. till diskussion och presenterade lite info om dom. Då påstod man i tråden att jag ägnade mig åt meningslöst "skvaller" och att jag konstant ägnade mig åt att "droppa namn" hur som helst i tråden utan att ha några belägg för det , trots att jag aldrig någonsin har gjort detta.

Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Till skillnad från andra i tråden så tror jag inte på "hämta bil scenariot". Det här var inget planerat, något gick jättesnett och bilen som användes var samma bil som HA hoppade in i någonstans mellan Stadt och brottsplatsen. Bilen i fråga plockade med storsta sannolikhet upp någon i stan på natten med en nykter förare och sedan plockades HA upp någonstans där ingen tyvärr observerade det. Dom här grabbarna finns i utredningsmaterialet, utan tvekan. Jag tippar på att en av dom blev förhörd tidigt och angav den andre som alibi, sedan gick kontrollförhöret åt pipsvängen och dom kunde snacka ihop sig relativt tidigt när dom insåg att ingen kunde identifiera bilen.

Det här scenariot och det fetade skulle kunna passa bra in på bröderna Bru*nhagen. Alternativet kan vara att den äldre bröden utesluts och att det var den yngre som körde bilen och t.ex. hämtade en berusad BW utanför stadt och att man sedan körde mot BWs bostad vid Marieholmsbron. Givetvis körde man också medvetet efter Helena i detta fall eftersom BW visste att HA promenerade ensam hemåt. Ett annat alternativ är att den äldre brodern hämtar upp yngre brodern TB vid stadt och i samma veva erbjuder både BW och Helena skjuts när dom står och pratar med varandra utanför hotellet efter stängning. Ytterligare ett alternativ är att BW inte var med utan att "man" (konstellation okänd, ev. bröderna B) såg Helena av en slump efter vägen när man var ute och cruisade runt och att man stannade för att erbjuda henne skjuts i den nya stiliga Toyotan...

Frågor på detta som bör besvaras:
Kände T*omas Bru*nhagen BW? (det skiljde ett år mellan dom).
Kan det vara så att det var TB, BW och HA som var ute och seglade dagen innan försvinnandet?
Var T*omas Bru*nhagen på PWs inflyttningsfest i Töreboda?
Kan det vara TB som delade taxi med HA och UA tillbaka till Mariestad och stadt?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-09-15 kl. 05:09.
Citera
2018-09-15, 08:41
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Helvete, tack för det här inlägget! nu tror jag att polletten trillade ner för min del...
Jag kollade ju nyss upp bröderna Bru*nhagen och postade ett inlägg som hsndlade om dom varpå stämningen blev väldigt konstig här i tråden. Först var det i det närmaste helt tyst i flera dagar för att sedan explodera med både förtal och andra påhopp i första hand riktade mot mig.

Brödernas Bru*nhagens far var en framgångsrik bilhandlare i Mariestad och han sålde... japp Toyota!
Familjen verkar som jag skrev i mitt inlägg alltid ha haft väldigt gott om pengar, båda sönerna fick egna lägenheter 1985 i centrala Mariestad (bostadsrätter?), lite anmärkningsvärt är att den yngsta brodern endast var 15-16 år när han fick lägenheten. Dessutom berättades det tidigare i tråden (2011?) Om hur bröderna hade tillgång till nya bilar som dom körde runt i, förmodligen var det ganska imponerande på den tiden och något som gillades av en tjej som Helena om jag har förstått henne rätt, Bru*nhagens var hennes klientel. Dessutom hade dom segelbåt enligt uppgift i tråden och det här spekulerats om huruvida det var med dessa bröder eller en av dom som Helena var på en segeltur med dagen innan hon försvann. Det fanns ju som sagt en anledning till att Pelle Jenven sa: "tänk segling" i Veckans Brott från 2012, i Helena-avsnittet. Bröderna B. passar även mycket bra in på GWs beskrivning av GM i hans nya bok "Wille Vingmutter". Familjen Bru*nhagens båtplats ska f.ö. ha varit ute på Ekudden.

Den äldsta brodern Mik*el Bru*nhagen (f. 1965) har numera tagit över bilfirman och äger alltså Toyota i Mariestad i dagsläget, medans den yngre brodern T*omas Bru*nhagen (f. 1969 och jämnårig med Helena) i princip verkar ha gått under jorden, precis som "pilot"...
Det verkar inte gå att få fram någon info om honom, det finns heller inga bilder på honom, han finns ej heller på Facebook...

KAN det möjligen vara så att det är T*omas Bru*nhagen som är "mannen med pilotglasögon"? han är mig veterligen aldrig tidigare nämnd här i tåden vid sitt förnamn så han skulle därmed kunna passa in på beskrivningen av "pilot" som "aldrig tidigare nämnd i tråden". Han bor även kvar i Mariestad, vilket man ofta har fått höra att "pilot" faktiskt gör. Nåja, det här var endast några tankar från min sida och jag är nu beredd på att ett helvete kommer att braka lös här i tråden... eller så uppstår samma märkliga tystnad på nytt nu som när jag senast (för ett par dagar sedan) för första gången tog upp bröderna B. till diskussion och presenterade lite info om dom. Då påstod man i tråden att jag ägnade mig åt meningslöst "skvaller" och att jag konstant ägnade mig åt att "droppa namn" hur som helst i tråden utan att ha några belägg för det , trots att jag aldrig någonsin har gjort detta.

Det här scenariot och det fetade skulle kunna passa bra in på bröderna Bru*nhagen. Alternativet kan vara att den äldre bröden utesluts och att det var den yngre som körde bilen och t.ex. hämtade en berusad BW utanför stadt och att man sedan körde mot BWs bostad vid Marieholmsbron. Givetvis körde man också medvetet efter Helena i detta fall eftersom BW visste att HA promenerade ensam hemåt. Ett annat alternativ är att den äldre brodern hämtar upp yngre brodern TB vid stadt och i samma veva erbjuder både BW och Helena skjuts när dom står och pratar med varandra utanför hotellet efter stängning. Ytterligare ett alternativ är att BW inte var med utan att "man" (konstellation okänd, ev. bröderna B) såg Helena av en slump efter vägen när man var ute och cruisade runt och att man stannade för att erbjuda henne skjuts i den nya stiliga Toyotan...

Kan det vara så att det var TB, BW och HA som var ute och seglade dagen innan försvinnandet?
Kan det vara TB som delade taxi med HA och UA tillbaka till Mariestad och stadt?

Rika killar med eleganta flotta bilar och schyssta lägenheter + segelbåt, låter inte direkt som om de två grabbarna skulle ha problem att få ner brudar på rygg.

Därför har jag mycket svårt att se något motiv.
Citera
2018-09-15, 09:05
Medlem
Donnabella6s avatar
Citat:

Det var som fan!
Kan vara tillfälligheter,men intressant är det....minst sagt.Och om Bw kände dessa bröder .
Som sagt,mkt intressant!
Citera
2018-09-15, 10:45
Medlem
Grandpas avatar
Citat:
.........
Inte för att jag vill märka ord men ett förtydligande kanske?
Allt handlar ju om Töreboda, Stadt och sen försvinnandet under natten.
Detta startade väl på förmiddagen med en segeltur?
Inte dagen före Töreboda, Stadt?
Kan lätt bli "syftningsfel".
Samtidigt så finns det uppgifter i tråden att hon var på stranden under dagen "från förmiddagen till sen eftermidag" sid. 708.
Senast redigerad av Grandpa 2018-09-15 kl. 11:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in