2019-01-15, 16:05
Medlem
nordicwraths avatar
Lol jag har 500 kvar till 25e (vill inte peta på sparkontot). Det räcker gott och väl i två veckor. Pasta, ris och konserver på öb, köpa köttfärs när det är rea. Fan köttfärs och spaghetti kostar 12 kr per måltid om du spär ut färsen med kidneybönor och champinjoner.
Citera
2019-01-15, 16:15
Medlem
Vanstertrollets avatar
1000 kr på 10 dagar är ändå rätt hyggligt ju. Inte direkt så att du är i en situation där du bara kan köpa euroshopper och liknande utan det där får du en god måltid för varje dag i princip. Hade du haft 200 kr kvar hade jag förstått om du va orolig.
Citera
2019-01-15, 16:29
Medlem
Har du några andra utgifter förutom mat? Är du ensam eller har du tex barn? Annars är det inga problem alls. Och ser du det som ett problem, då är det ett ypperligt tillfälle att öva dig på att handla mat på ett mer hållbart sätt.
Halva-priset-varor
Extrapriser.
(och när det gäller dessa två så spelar det ingen roll om det är extrapris om det är från början dyra varor. Undvik dessa. Köp billig mat som blivit billigare)
Basvaror. Köp praktiskt taget ingenting med kilopris över en femtilapp, om ens det, då är du på fel hylla.
Skippa saker som såser och överdådiga grönsaker och liknande om du inte kan komma undan med det billigt. Grönsaker är tyvärr ofta dyrt.

Frukost är dyrt. Fundera på dina frukostvanor om du äter det.
Fundera i förlängningen på att lära dig baka eget bröd. Det här är ett recept jag själv kör på och bakar ungefär var tredje dag, tar ungefär tio minuter om man inte räknar med jäsningarna och gräddningen.
https://www.lindasbakskola.se/2016/0...ragsiktsrutor/
(då byter jag även ut mjölken mot vatten vilket inte påverkar någonting.)

Mitt bästa tips är detta: Köp riktig mat. Köp inte skit (nudlar) och slarva med vad du äter eller försök äta mindre eller liknande. Oftast leder det i min erfarenhet till att man istället går hungrig och sugen på saker och köper mer skit sen.
Citera
2019-01-15, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joeykiller
Det handlar om, som så många gånger innan, begåvningsgrad, eller IQ om man så vill. TS kan förfan inte ens räkna eller ta vettiga beslut, utan måste få hjälp med det.

Flashback agerar som någon slags jävla dagcenterpersonal.

Kolla hennes tidigare trådstarter och inlägg så framgår det rätt fort att det är någon medelålderskärring, förmodligen "akademiker" som jobbar med något sååå viktigt (flyktingar på socialen) och tror att hon har koll på världen. Senast det var pengaproblem var januari 2018 men det är bortglömt så nu behövs det hjälp för att klara de här tuffa dagarna hon har att vänta.
Citera
2019-01-15, 16:51
Medlem
Peppermills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
Har ettusen kronor kvar hur ska jag klara av att leva på det till 25:e

Tog mig friheten att ändra i citeringen, tror jag lyckades översätta det något sånär rätt.

Du skriver inte om det enbart är mat som dessa tusen spänn på tio dagar skall räcka till. Några mer kostnader dessa måste täcka, typ resor till jobb eller annat som ej går att skita i?

Men nummer ett: Stanna hemma och läs en bok istället för att festa något under dessa tio dagar iaf. Sen följer du några av de bra tipsen om mat som du fått redan.
Citera
2019-01-15, 17:27
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Har ett. Tusen kronor kvar .hur ska jag klara av att leva på det till 25
Det är absolut standard för mig att leva på. Vad är du för såskopp? Suck. PMa om du vill ha stöd och krishantering...
Citera
2019-01-15, 17:31
Medlem
KlasseArbogas avatar
Läste trådstarten och tänkte "det kan väl vara kanske vara lite tufft att klara sig en hel månad på 1000 kr" och kom sen på att det är den 15de... seriöst, du har tusen kr kvar att leva på i tio dagar och du gnäller om det? Någon som kan laga mat klarar sig så klart utan problem på 100 kr/dag men om du nu aldrig satt din fot i köket så köp Icas fryspizzor för 23-24 kr styck. Ät en till lunch och en till middag och du har 50 kr kvar att göra vad du vill med.
Citera
2019-01-15, 18:34
Medlem
Klemos avatar
Åk o käka frukost på någon av Grossisterna, brukar servera gratis till arbetarna. Kan du säkert smyga dig till en fullgod frukost.
Citera
2019-01-15, 18:56
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Fast de flesta äter inte bara en gång om dagen och har dessutom även andra utgifter än ren föda som går under matbudgeten.
Om man har 100kr per dag att leva för är det fan inga problem och något att starta en flashbacktråd för. En hundring per dag är typ vad jag gör av med i snitt! Efter alla räkningar är betalda som jag antar att TS har gjort då TS inte skrev något om det. Med undantag om jag skulle köpa massa dyra prylar nån månad eller vara på en dyr krogrunda t.ex. Om man bara har 1000kr på 10 dagar kanske man får äta lite mindre? Och billigare såklart. Men att få i sig bra med frukost, lunch och middag räcker 100kr bra. Nudlar och potatis t.ex.

Att leva på 1000kr på 10 dagar och se det som ett jättestort problem? Kom igen. Jag kan leva på 1000kr på en månad, visst lär bli en tråkig månad men låååångt ifrån omöjligt.
Citera
2019-01-15, 19:09
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
En människa kan leva utan mat ungefär två veckor. Så du kan spara varenda krona.

Då du inte specificerat vad du jobbar med om du jobbar och vad det är för utgifter som du behöver är det svårt att bedöma situationen. Men om du inte jobbar: skit i att äta, du överlever. Du har tom. råd att käka på lyxrestaurang en gång på dessa 10 dagar för att få upp energin. Om du jobbar: sjukskriv dig om du kan och upprepa. Dock svårt som sagt när du inte utvecklat om du behöver pengar till buss, bil eller om du pendlar mellan Sverige och Australien. Helt jävla omöjligt utan sån info.

Men "buhu jag kan inte dra ut och dricka bärs med polarna eller köpa senaste spelet" är inte samma sak som att inte leva. Hur jäva bortskämd är du? Har du ingen polare du kan låna nån hundring av? Då du inte verkar kunna hantera pengar kan jag rekommendera ett litet sms-lån annars. Du lär väl dock ta ett stort lån och handla upp pengarna och sen hamna i lyxfällan...

Jag har varit både rik och fattig. Man lever på sina tillgångar. Nu är jag fattig. Folk gnäller över "fattiga januari" jag har knappt jobbat senaste månaderna och levt på typ 3000kr per månad efter räkningar senaste tiden och har ändå mer pengar kvar i januari än många andra trots en del dyra julklappar (julen kommer varje år, bara spara)
Citera
2019-01-15, 19:50
Medlem
Citat:

Är du rolig eller, när vi var som bäst på att matplanera levde vi på 500kr i veckan, 2 Pers inkl. Hushållskostnader.
Citera
2019-01-15, 20:14
Medlem
Jag veckohandlar för runt tusenlappen och vi är 6 i familjen. Då äter vi vällagad mat dagligen, mycket kött och obligatoriska fredagsmyset. Ensam hade jag kunnat leva en månad på tusen spänn om man bara tänker mat. Jag kan inte se problemet med att ha det över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in