Har du några andra utgifter förutom mat? Är du ensam eller har du tex barn? Annars är det inga problem alls. Och ser du det som ett problem, då är det ett ypperligt tillfälle att öva dig på att handla mat på ett mer hållbart sätt.
Halva-priset-varor
Extrapriser.
(och när det gäller dessa två så spelar det ingen roll om det är extrapris om det är från början dyra varor. Undvik dessa. Köp billig mat som blivit billigare)
Basvaror. Köp praktiskt taget ingenting med kilopris över en femtilapp, om ens det, då är du på fel hylla.
Skippa saker som såser och överdådiga grönsaker och liknande om du inte kan komma undan med det billigt. Grönsaker är tyvärr ofta dyrt.
Frukost är dyrt. Fundera på dina frukostvanor om du äter det.
Fundera i förlängningen på att lära dig baka eget bröd. Det här är ett recept jag själv kör på och bakar ungefär var tredje dag, tar ungefär tio minuter om man inte räknar med jäsningarna och gräddningen.
https://www.lindasbakskola.se/2016/0...ragsiktsrutor/
(då byter jag även ut mjölken mot vatten vilket inte påverkar någonting.)
Mitt bästa tips är detta: Köp riktig mat. Köp inte skit (nudlar) och slarva med vad du äter eller försök äta mindre eller liknande. Oftast leder det i min erfarenhet till att man istället går hungrig och sugen på saker och köper mer skit sen.