• 1
  • 2
2019-01-15, 16:45
Medlem
Vi bor i en mellansvensk håla, en familj på fyra. Jag vill flytta ca 70 mil nedåt, till mig hemstad i Skåne. Sönerna vill också testa på att bo där, då de har stor trygg släkt och många bra kompisar. Men mannen vill inte, han vill bo nära sin trashiga familj där alla är skilda och flera uttalade alkoholister. Han säger sig trivas jättebra i Skåne och kan tänka sig att bo där, men vill inte flytta för att "det vore synd om hans mamma". Han själv har också alkoholist-drag, vilket jag fasar för håller på att bli värre. Äldsta sonen lider också av att pappa dricker precis som jag men det örat lyssnar inte han på, vi har ju fel. Min man är av det grälsjuka slaget och nu har han även börjat tjafsa med barnen, på ett otroligt omogen nivå för att vara vuxen. Har jag rätt att flytta med barnen? Om barnen också vill flytta?
Citera
2019-01-15, 16:56
Medlem
Halloween2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxineWaters
Du är ju minst lika trashig som hans släkt då du valde att avla med honom och sedan sitter och gnäller på ett forum. Sådana som du ska ju ha stryk.

Varför skriva om du inte ska hålla dig till ämnet? Snyggt där posthora.

TS; Har ni pratat om detta alla fyra tillsammans? Har du eller din son berättat hur ni känner och tycker om hans drickande?
Citera
2019-01-15, 17:03
Medlem
Av att själv blivit uppväxt i en familj där en förälder är alkoholist och dricker än idag så kan jag garantera dig att chansen är väldigt liten att han kommer sluta dricka. Tjaffsen kommer öka och frustrationen att inte kunna ha en normal fungerande konversation med en förälder är så oehört tröttsamt och slitsamt. Ju längre de dricker ju värre blir dom.

Tycker du ska prata med dina barn om detta och se hur de känner. Tycker du ska börja fundera på skilsmässa och att flytta själv med dina barn.
Citera
2019-01-15, 17:04
Medlem
Tycker du ska fundera på att ta ut skilsmässa men jag tror också att det vore bra om du tog kontakt med socialen så kan de hjälpa dig vidare.
Citera
2019-01-15, 17:07
Medlem
Ni ska ju även ha nya arbeten båda två om ni flyttar. Bostaden är kanske dyrare. Ni behöver nya skolor till barnen. Således är det inte bara att flytta. Ni kommer närmre din släkt men längre ifrån hans. Gissar på att ni träffades och byggde bo där ni är ungefär nu. Om ni träffades däromkring ni nu bor är det ju mera logiskt att det är där ni ska bo och leva. Ändringar på detta får man ju vara överens om men att då även tänka på de nya problem som kan uppstå!
Citera
2019-01-15, 17:07
Medlem
Han kan ju komma och säga att han vill ha vårdnaden om barnen och dra det till domstol men domstolen kommer lyssna på det barnen vill i första hand.

Dessutom så är kvinnan alltid starkare i allt som har med sånt här att göra.

Men umgängesförbud är otroligt svårt och där krävs det att han misshandlar och är riktigt äkta knasig. Men han kan ändå ha rätt att träffa sina barn men då bevakat.

nu var det ju kanske inte så illa men troligtvis så är det bara för dig att ställa dig i bostadskö i Malmö utan att fundera allt för mycket. Tala om för honom vad du vill göra. protesterar han så prata med dom som man ska prata med och se till att få det löst och ur världen så fort som möjligt. Hör med barnen om dom verkligen vill bo med dig så att allt är klart och allt sådant.

Då är det ju bara att göra det. ja alkoholister är det inte så mycket att göra med tyvärr är själv uppvuxen med ett sånt as. En periodare som satt och var full i två veckor... Så jävla trist, han slog aldrig men blev jävligt tjatig och så pykologist skitjobbig och i princip satt han i bland och mobbade oss. Snacckade total goja,,, i bland satt han och upprepade en ramsa i en hel dag. Idiot.

Vet ju inte vad din gubbe gör men nä fan... Det är ju så jävla egoistiskt. han häller i sig och tror at han är ok och han vill få ett rus och må bra och glömmer småsaker han håller på med och tycker att vadå så farligt är det inte. När han håller på och utsätter er för allt babbel... Egoist.

Tycker du ska spela in honom med en dold kamera och visa honom ett tag senare hur fan han blir när han är full. Då lär han ju fatta vilken idiot han är om man inte gör det så är det ännu värre.

Ha kvar den filmen och ha som bevis sedan... Om du håller i kameran så är det lagligt, du får inte sätta en dold kamera i ett rum och spionera. Så kallad fast monterad kamera, det kräver tillstånd.

Argumentera inte med honom när han är full. Ta det när han nyktrat till och inte är så bakis längre. Det är då han är mer mottaglig.

Sett för många gånger att partners bråkar när någon är full och det blir ju bara trams av alltihopa. undvik att göra det inför barnen, neb så klart säger du till om något är fel för dom.

Den här jag växte upp med är nu 40 år senare en lika stor idiot... mor har återtagit kontakten. gifte sig men nu på väg att lämna igen för att han super då och då.

jag har sagt till mor vad jag tycker om våran uppväxt och att jag i stort tycker att han är en idiot för att han utsatte oss för men att i dag så¨är jag vuxen kan säga ifrån och jag har bil och kan sticka exakt när jag känner för det. Att jag inte tycker om honom men håller en låg profil och att när vi ses så är det mamma jag är där för. Utan mamma så hade jag knappast träffat honom igen och faktiskt så undviker jag det. jag kommer inte hem på jul till exempel sedan många år på grund av honom.

Tycker att du ska tänka på framtiden och göra det dina barn vill
Senast redigerad av Brodrude 2019-01-15 kl. 17:14.
Citera
2019-01-15, 17:08
Medlem
Som kvinna, när du inte får som du vill: Hota med att ta mannens barn ifrån honom och flytta 70 mil bort.

I bästa fall, så lyssnar han och du får din vilja igenom. I värsta fall är det bara att ta ungarna och dra, samhället står alltid på kvinnans sida.

Lycka Till! (inte för att du behöver det)
Citera
2019-01-15, 17:11
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hmmmm...
Vi bor i en mellansvensk håla, en familj på fyra. Jag vill flytta ca 70 mil nedåt, till mig hemstad i Skåne. Sönerna vill också testa på att bo där, då de har stor trygg släkt och många bra kompisar. Men mannen vill inte, han vill bo nära sin trashiga familj där alla är skilda och flera uttalade alkoholister. Han säger sig trivas jättebra i Skåne och kan tänka sig att bo där, men vill inte flytta för att "det vore synd om hans mamma". Han själv har också alkoholist-drag, vilket jag fasar för håller på att bli värre. Äldsta sonen lider också av att pappa dricker precis som jag men det örat lyssnar inte han på, vi har ju fel. Min man är av det grälsjuka slaget och nu har han även börjat tjafsa med barnen, på ett otroligt omogen nivå för att vara vuxen. Har jag rätt att flytta med barnen? Om barnen också vill flytta?

Så att han vill ta hand om sin mamma är hans enda argument?
Är han hos sin mamma varje vecka och hjälper till, har han andra syskon i närheten som skulle kunna hjälpa hans mamma.

Angående alkoholen så skulle jag rekommendera att ni tar en vit månad tillsammans och inte dricker något.
Det brukar var när folk slutar dricka som de kan börja reflektera över deras alkoholvanor.
Obs gör det tillsammans så det inte är något du bara tvingar på honom.

Försök sitta ner och skriv en för och emotlista för flytten.
Men kom ihåg varför du vill flytta, du känner en trygg het från din släkt på samma vis känner han en trygghet från sin.
Citera
2019-01-15, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
TS; Har ni pratat om detta alla fyra tillsammans? Har du eller din son berättat hur ni känner och tycker om hans drickande?

Ja, vi har pratat i oändlighet. Han vet vad jag tycker och även sönerna. Sönerna ber honom inför varje middag med vänner att inte dricka, och på sitt oskyldiga sätt så tror de honom alltid när han säger att han ska ta det lugnt :’(
Citera
2019-01-15, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hmmmm...
Ja, vi har pratat i oändlighet. Han vet vad jag tycker och även sönerna. Sönerna ber honom inför varje middag med vänner att inte dricka, och på sitt oskyldiga sätt så tror de honom alltid när han säger att han ska ta det lugnt :’(
Ledsen att säga det, men det låter som att skilsmässa är enda utvägen.
Citera
2019-01-15, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zcrummig
Av att själv blivit uppväxt i en familj där en förälder är alkoholist och dricker än idag så kan jag garantera dig att chansen är väldigt liten att han kommer sluta dricka. Tjaffsen kommer öka och frustrationen att inte kunna ha en normal fungerande konversation med en förälder är så oehört tröttsamt och slitsamt. Ju längre de dricker ju värre blir dom.

Tycker du ska prata med dina barn om detta och se hur de känner. Tycker du ska börja fundera på skilsmässa och att flytta själv med dina barn.

Ja, bråken har ökar stadigt genom åren och allt har handlat om alkohol och ansvar. Han har fått mig att tappa all tro på mig själv och fått mig att verkligen tro att jag är en dålig människa. Jag är stark och har ett stort kontaktnät som tycker om mig, så jag är på fötter igen. Han kör samma race på mig fortfarande när han är påverkad och vill gräla och även börjat köra samma med äldsta sonen. Jag vill inte att han ska hamna där jag var. Och mellan varven är han ändå väldigt go... När han är helt nykter och på bra humör.
Citera
2019-01-15, 17:48
Medlem
Om du gör slag i saken och flyttar så kanske maken kommer efter. Kanske kunde bli en nystart även för honom. Våga ta chansen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in