2019-01-13, 22:25
Medlem
Jag ska få min 3:e injektion om två veckor. Jag får med 6 veckors intervall nu, de ville ge mig med 12 veckor men jag krävde 6 veckors intervall och läkaren gick tillslut med på det. Känns bättre att bara veta att andra känner likadant när det dippar, känns riktigt mörkt ibland och tror man håller på att tappa det helt och svårt att förklara för andra i närheten som inte förstår sambandet. Jag läste på om 5-htp, jag ska ge det ett försök, tack för tipset! Ska även be om att få ta ett östrogenprov.
Citera
2019-01-13, 22:31
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalstolpe
Ska även be om att få ta ett östrogenprov.
Fråga om du kan få testosteron och östradiol taget 1 vecka efter injektion och precis innan injektion, då får du lite mer pejl på vad som händer i kroppen.

du kanske är en av dom som får högt peakvärde av testosteron, i extremfall kan testosteron peaka över 60 samtidigt som dalvärde kan ligga under riktlinjen, detta är nåt som kan trigga östradiol också.
Citera
2019-01-13, 23:37
Medlem
Kraschar jag med vid vecka 4-5 och då är jag inne på tredje året med nebido. Tror inte den där depot effekten funkar på alla eller så är det en jävla lögn från bayer. Inte många man läser om som har 12 veckors intervall. Ska kräva att intervallet kortas två veckor nästa gång så kanske det blir lättare att hålla östradiolet jämnare med arimidex mot vad det är nu.
Citera
2019-01-14, 00:01
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Ove-Sundberg-
Kraschar jag med vid vecka 4-5 och då är jag inne på tredje året med nebido. Tror inte den där depot effekten funkar på alla eller så är det en jävla lögn från bayer.
Kanske är så att dom som klarar sig med längre intervall är mindre benägna att prata om det, träffat en man som klarade sig fint med 18 veckorsintervall.

Citat:
Inte många man läser om som har 12 veckors intervall. Ska kräva att intervallet kortas två veckor nästa gång så kanske det blir lättare att hålla östradiolet jämnare med arimidex mot vad det är nu.
Får intrycket att majoriteten ligger inom 8-10 veckorsintervallet.
Citera
2019-01-14, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Ove-Sundberg-
Kraschar jag med vid vecka 4-5 och då är jag inne på tredje året med nebido. Tror inte den där depot effekten funkar på alla eller så är det en jävla lögn från bayer. Inte många man läser om som har 12 veckors intervall. Ska kräva att intervallet kortas två veckor nästa gång så kanske det blir lättare att hålla östradiolet jämnare med arimidex mot vad det är nu.

Vad ligger du på för östradiolvärden? Jag ringde min läkare och bad att få ta prover för det idag. Men de ansåg det vara onödigt
Citera
2019-01-14, 17:25
Medlem
Citat:
Jag ska få min 3:e injektion om två veckor. Jag får med 6 veckors intervall nu, de ville ge mig med 12 veckor men jag krävde 6 veckors intervall och läkaren gick tillslut med på det. Känns bättre att bara veta att andra känner likadant när det dippar, känns riktigt mörkt ibland och tror man håller på att tappa det helt och svårt att förklara för andra i närheten som inte förstår sambandet. Jag läste på om 5-htp, jag ska ge det ett försök, tack för tipset! Ska även be om att få ta ett östrogenprov.

Jag ska få min tredje injektion i slutet på mars, dvs 12 veckor. Hur lyckades du tjata dig till 6 veckors intervall?
Citera
2019-01-14, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlubberBlubber
Jag ska få min tredje injektion i slutet på mars, dvs 12 veckor. Hur lyckades du tjata dig till 6 veckors intervall?

Jag förklarade väldigt bildligt hur dåligt jag mår när testot sjunker, tryckte på att jag inte förstår hur de kunde låta mig må så när jag lika gärna kan få det var 6:e vecka. Min läkare är väldigt dåligt påläst om trtbehandling, tror det mest var det dåliga samvetet som avgjorde. Förövrigt jävligt tråkigt att behöva dividera med läkare om sånt här när de inte ens vet själva vad som gäller och hur det fungerar
Citera
2019-01-14, 19:37
Medlem
Citat:
Jag förklarade väldigt bildligt hur dåligt jag mår när testot sjunker, tryckte på att jag inte förstår hur de kunde låta mig må så när jag lika gärna kan få det var 6:e vecka. Min läkare är väldigt dåligt påläst om trtbehandling, tror det mest var det dåliga samvetet som avgjorde. Förövrigt jävligt tråkigt att behöva dividera med läkare om sånt här när de inte ens vet själva vad som gäller och hur det fungerar

Jag tänkte försöka tjata lite jag också, och hoppas på det bästa. Men jag har en endokrinolog, så det lär nog inte gå lika bra för mig
Citera
2019-01-14, 20:28
Medlem
Citat:
Jag tänkte försöka tjata lite jag också, och hoppas på det bästa. Men jag har en endokrinolog, så det lär nog inte gå lika bra för mig

Men hur mår du när du ligger lågt? Tror att de bedömer mycket efter hur du verkligen mår, om man ”bara” känner sig lite trött och omotiverad så räcker det nog inte beroende på vad för läkare eller endokrinolog det är.
Citera
2019-01-14, 22:18
Medlem
Fick min tredje injektion idag. Första följt av 6 veckors intervall. Den därpå efter 8.

Upplever hittills följande:

+Koncentrationsförmåga (inte längre *grumlig* och osäker i tankarna)
+Allmän motivation till typ allt (tränar bra, pluggar bra, läser mer, mer tid till hobbys.. )
+Gladare och piggare (vaknar kl 6 frivilligt)
+Kroppsbehåring
+Träningseffekt (vill inte bli stor men styrke/konditionstränar regelbundet)

-Brösten ömmar rejält, har växt till sig och bröstvårtorna har blivit rätt puffiga. Till den grad att man nojjar i t-shirt..
-Ganska svullen i buken.
-Fettet har fördelats mer feminint?
-Förhöjd vilopuls (från att vara under 40 regelbundet i flera år nu ca. 46-48) Hjärtat verkar slå hårdare dessutom. Känns ansträngt på nåt sätt.
-Sover sämre. Vaknar flera ggr varje natt.

Flera av symptomen hänger nog ihop med högt östrogen. Ska testa det i samband med nästa injektion om 8v.

Blir dock lite orolig här. Vill man verkligen hålla på med östrogen-blockerare? Verkar ju vara svårare att kontrollera o vill ju inte direkt springa in o ut ur kliniker resten av livet... Hormoner är starka grejer. Det är väl ingen som egentligen vet hur det är att få på trt under längre tid. Är runt 25 så har ju en del år kvar...

Konstigt att ingen egentligen ifrågasätter varför vissa har lågt testo? Jag hade 9 nmol när jag började behandlingen men svaret jag fick var att det inte går att ta reda på. Jävligt märkligt i alla fall.

Uppdatering följer om några mån
Citera
2019-01-15, 13:55
Medlem
Citat:
Men hur mår du när du ligger lågt? Tror att de bedömer mycket efter hur du verkligen mår, om man ”bara” känner sig lite trött och omotiverad så räcker det nog inte beroende på vad för läkare eller endokrinolog det är.

Jag fick min andra injektion den 4 januari, jag mådde rätt dåligt dock pga förhöjt östrogen. Så fort endokrinologen har bestämt intervall så ska jag börja injicera själv och dela upp dosen. Sådana här toppar och dalar orkar jag inte med längre
Citera
2019-01-15, 16:28
Medlem
Citat:
Jag fick min andra injektion den 4 januari, jag mådde rätt dåligt dock pga förhöjt östrogen. Så fort endokrinologen har bestämt intervall så ska jag börja injicera själv och dela upp dosen. Sådana här toppar och dalar orkar jag inte med längre

Fick du något för det förhöjda östrogenet? Mådde du psykiskt dåligt av det?
Misstänker att jag med ligger för högt, men min läkare tyckte det var onödigt att kolla de värdena. Bör nog byta läkare. Jag har med funderat på självmedicinering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in