2019-01-15, 02:25
Medlem
Jag undrar om någon kunnig person kan visa mig var man kan köpa lagliga kolsyrevapen (pistol eller större vapenvarianter, men inte lika stora/långa som ett jaktgevär) med gigantiska magasin med uppåt 200-500 rundkulor/stålrundkulor? Det ska vara i det kraftigaste lagligaste utförandet (är det 10 joule för halvautomatiska kolsyrevapen numera?).

Om det finns andra gaser än kolsyra som drivmedel antar jag inte spelar någon roll?

Om jag måste beställa det från EU (obs det måste fortfarande vara lagligt att föra in) så är det inga problem.

Mvh
Senast redigerad av Against-modernity 2019-01-15 kl. 03:00.
Citera
2019-01-15, 06:59
Medlem
franges avatar
3j är det väl för halvauto - eller har de ändrat? Tänk på att vanliga 12g co2-patroner nätt och jämnt räcker till runt 50skott med en 3j - så skall du ha 10j blir det inte många skott lagda med en 12g-patron, då måste du upp till större istället.
Citera
2019-01-15, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
3j är det väl för halvauto - eller har de ändrat? Tänk på att vanliga 12g co2-patroner nätt och jämnt räcker till runt 50skott med en 3j - så skall du ha 10j blir det inte många skott lagda med en 12g-patron, då måste du upp till större istället.

Eller större/fler patroner?
Citera
2019-01-15, 08:24
Medlem
ZaphodBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange

Faktiskt så är lagen ändrad, så numera gäller 10J även för semiautomatiska CO2/Luftvapen, 3J gäller fortfarande för helautomatiska modeller.

Men som sagt en 12g CO2 patron räcker inte långt och det är ganska sällsynt med semiauto CO2/Luftvapen som ligger på över 3J eftersom det var inte så många år sedan lagen ändrades.

Mvh, ZaphodB
Citera
2019-01-15, 08:33
Medlem
Jan66s avatar
Jag undrar vilken hotbild du har mot dig o din släkt?
I dina trådar så har du frågat om allt från motorsåg till farmor, syra som vapen, till beväpning på barnvagnen.

Antingen är du ett Troll eller så upplever du en ofantlig hotbild mot er...
Citera
2019-01-15, 13:40
Medlem
HeltPantads avatar
Du kan köpa en billig kolsyrepistol för under tusenlappen med ett magasin på 10 stålrundkulor, 4,5 mm. Duger bra. Sök på google på ställen där man säljer taktiska militärprylar.

En kolsyrepistol smäller rätt rejält och siktar du mot ansiktet med med pistolen och skjuter skott mot skott då är nog chansen ganska stor att angriparen lämnar dig ifred.

Du kan inte hitta något som går igenom kläderna ens men sikta mot ansiktet, då behövs inte så mycket kraft.

Tänk bara på att varje gång du går ut redo för självförsvar så måste kolsyrepistolen laddas med en ny patron om den ska vara redo för skjutning. Kan ju ta några sekunder annars att punktera patronen när den sitter i pistolen om krisläge uppstår.
Citera
2019-01-15, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeltPantad
Du kan köpa en billig kolsyrepistol för under tusenlappen med ett magasin på 10 stålrundkulor, 4,5 mm. Duger bra. Sök på google på ställen där man säljer taktiska militärprylar.

En kolsyrepistol smäller rätt rejält och siktar du mot ansiktet med med pistolen och skjuter skott mot skott då är nog chansen ganska stor att angriparen lämnar dig ifred.

Du kan inte hitta något som går igenom kläderna ens men sikta mot ansiktet, då behövs inte så mycket kraft.

Tänk bara på att varje gång du går ut redo för självförsvar så måste kolsyrepistolen laddas med en ny patron om den ska vara redo för skjutning. Kan ju ta några sekunder annars att punktera patronen när den sitter i pistolen om krisläge uppstår.

Det är till en kvinna, och jag tror mig ha hittat någorlunda rätt sak:

30 skott, 4.5 mm, semiautomatisk, 8 joule
https://www.tacticalstore.se/se/art/sig-sauer-mpx-asp-svart-med-rodpunktssikte-diabol-4-5mm.php

Eller

50 skott, 4.5 mm (stålrundkulor, dvs ej diabolokulor som ovan, men spelar väl ingen roll? Eller blir penetrationskraften större med någon speciell variant av diabolokulor?) semiautomatisk, 5 joule (om jag räknat rätt, dvs 8.4 grains vikt med 140 m/s utgångshastighet)
https://www.tacticalstore.se/se/art/umarex-legends-mp-german-legacy-edition-4-5mm.php
EDIT: en annan användare här på forumet hävdar att den endast utvecklar 3 joule, så just denna kanske går bort till förmån för 8joularen.

Men, finns det ingen annan med kanske 100-200 kulor (rundkulor)? Förutom Drozd Blackbird som man måste köpa begagnat och dessutom importera.
Senast redigerad av Against-modernity 2019-01-15 kl. 14:47.
Citera
2019-01-15, 14:37
Medlem
HeltPantads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity

https://www.tacticalstore.se/se/art/sig-sauer-mpx-asp-svart-med-rodpunktssikte-diabol-4-5mm.php

Eller

50 skott, 4.5 mm (stålrundkulor, dvs ej diabolokulor som ovan, men spelar väl ingen roll? Eller blir penetrationskraften större med någon speciell variant av diabolokulor?) semiautomatisk, 5 joule (om jag räknat rätt, dvs 8.4 grains vikt med 140 m/s utgångshastighet)
https://www.tacticalstore.se/se/art/umarex-legends-mp-german-legacy-edition-4-5mm.php

Men, finns det ingen annan med kanske 100-200 kulor (rundkulor)? Förutom Drozd Blackbird som man måste köpa begagnat och dessutom importera.

Båda ser ganska otympliga ut.

Om du ska ha det till självförsvar så rekommenderar jag en lätthanterlig liten pistol med enkel kolsyrepatron. Blir det för otympligt så är risken stor att den hamnar i garderoben hemma. Den ska ju laddas också med en patron varje gång.

Är inte så insatt i detta med anslagskraft och kultyper men utgångshastigheten brukar vara 180 - 200 meter per sekund, att få det i ansiktet med en kraftfull bang borde avskräcka vilken angripare som helst.
Citera
2019-01-15, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeltPantad
Båda ser ganska otympliga ut.

Om du ska ha det till självförsvar så rekommenderar jag en lätthanterlig liten pistol med enkel kolsyrepatron. Blir det för otympligt så är risken stor att den hamnar i garderoben hemma. Den ska ju laddas också med en patron varje gång.

Är inte så insatt i detta med anslagskraft och kultyper men utgångshastigheten brukar vara 180 - 200 meter per sekund, att få det i ansiktet med en kraftfull bang borde avskräcka vilken angripare som helst.

Hon har alltid en barnvagn med sig. Dvs det finns plats under barnvagnen.
Citera
2019-01-15, 14:45
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity

Eller

De där kan ju inte bäras för självförsvar eller vad menar du?
Citera
2019-01-15, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
De där kan ju inte bäras för självförsvar eller vad menar du?

Vad hindrar någon från att göra det menar du?
Citera
2019-01-15, 17:28
Medlem
Om co2 patronen sitter i för jämnan pajar packningarna och luften pyser ut. Dessutom tar det en stund att peta i och skruva i patronen, inte optimalt i akut läge. Sig sauer har en pistolmodell (p226) med snabb laddning av co2 utan att behöva skruva fast den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in