Citat:
Ursprungligen postat av
lonewolfno1
Vad är det som får folk som ger den här typen av råd att tro att en person som frågar om råd på området ställer frågan som första åtgärd? Eller på förhand innan vederbörande försökt allt den kan komma på, allt den hört av andra osv? Mer troligt är ju att hela anledningen till att någon frågar är för att den personen tror sig ha testat allt men ingenting fungerat.
Att handlingarna beskrivs hypotetiskt och som meningslösa utan att ha utförts och därefter utvärderats? Det framgår, tycker jag, med all tydlighet av inlägget ifråga.
När vederbörande dessutom ger uttryck för en hel mängd tankar som ger uttryck för att denne redan på förhand anser att eventuella försök att förändra sin livssituation är dömda att misslyckas kan man börja fundera över vad detta beror på. Vi har faktisk agens i våra liv, vi kan inte förutspå framtiden däremot kan vi om vi så önskar forma den.
Citat:
Ursprungligen postat av
lonewolfno1
"Skaffa självförtroende" är kanske också en av de vanligaste jag glömde. Att ha gott självförtroende hipp som happ är inte heller något som berättar HUR man kommer dit. Det berättar en bra egenskap, men att ha bra självförtroende (vilket många har för ingenting, trots att de är värdelösa på det mesta, exempelvis samtliga deltagare i paradise hotel, korkade som tegelstenar, självtroende så de spricker) är fortfarande inget man plockar upp på 3e hyllan på ICA direkt. Mer troligt blir det ett självändamål någon jagar i oändlighet.
Självförtroende och självkänsla är ej synonyma. Än värre, fler såkallade 'självbegrepp' existerar och gör saker så fruktansvärt röriga att huvudet bara spricker!
Självförtroende är kontextuellt betingat. En individ som har förvrängd perception har med högsta sannolikt även en haltande självbild. Hur man förbättrar sin självkänsla och får en mer nyanserad självbild beskrev jag redan kortfattat i mitt förra inlägg.
För mig tycks ditt nedvärderande av dokusåpadeltagarna i det närmaste vara ett försök att kasta sten genom glashuset, försätta den i en intrikant beräknad projektilbana som tar den ett varv runt planeten för att krossa ännu en ruta och träffa dig själv i huvudet snabbare än jag kan gasta Dunning Kruger för fulla muggar springandes med en sax i varje hand efter att ha passerat under en stege, stött på ett tiotal svarta katter utan att spotta och krossat varenda spegel jag sett min reflektion i på min tur genom lustiga huset iklädd en offerkofta indränkt i lammblod. Är det min tur att vara blödig nu?
Citat:
Ursprungligen postat av
lonewolfno1
Vad får dig att tro att en person som ställer den här typen av frågor och får den typen av svar inte försökt innan? Hur många gånger har man inte stött på personer som tex försöker vara roliga? Eller försöker spela självsäkra osv. Varför gör de det? Jo just för att de i allmänhet försöker "förändra sig" till vad som helst som inte är de själva och därmed hoppas de att det ska ha högre chans att fungera. Det finns väl egentligen 2 huvudkategorier här;
De som försöker imitera någon som de ser att det fungerar för och de som försöker följa den här typen av tips, både resulterar i regel i något sjukt awkward.
Beteendeförändring handlar främst om beteenden som inte är funktionella, inte om att bli någon annan. Vi kan gå ner på extremt detaljerad nivå men jag upplever att det vore att skjuta mig i foten när jag har den i munnen. Pipan mot huvudet istället, riktig no brainer änna så va?
Övning ger färdighet, det är möjligt att bli bättre även på saker man inte har naturlig fallenhet för. Det krävs blott att ha tolerans för misslyckande.
Citat:
Ursprungligen postat av
lonewolfno1
Dessutom finns det ju ofta med i deras frågor; "Hej jag är 25 år, jag har försökt 3 olika dejtingsidor och gått ut på krogen varje helg i 3 år, tagit 6 danskurser, varit med i 7 frivilligföreningar som student, läst the game och 5 liknande titlar till, och för 2 år sedan fick jag en kram av en tjej det är den enda kroppskontakt jag haft i hela mitt liv, hur ska jag göra?" typ, eller något i den stilen.
Då är ju i princip alla de här råden värdelösa, man ber någon att flyga till månen som inte har upptäckt hjulet än, och inte ens greppar att månen är en faktisk plats.
Formulering av slutmål, delmål och att bryta ner dessa utförbara moment torde vara genomförbart för majoriteten av normalbegåvade individer. Om slutmålet är att hitta en partner och man försökt upprepade gånger med misslyckat resultat kan även dyskalkyliker finna ekvationens minsta gemensamma nämnare.
För övrigt, om jag inte missminner mig, rör diskussionen ovilja till förändring. Läs rigiditet, självberättigande, känslomässig försummelse, beroende, sårbarhet, utanförskap, skam och värdelöshet, beroende och krydda på med några goa scheman till.
Kör huvudet i väggen med upprepandets paradox, perpetuell bekvämlighet i den falska trygghet som förutsägbarhet och stagnation innebär. Låt bekvämlighet vara livets drivande kraft; motangrepp, att kapitulation eller flykt är de enda strategier möjliga att använda när hot och faror som förändring och förslag om ökad flexibilitet nalkas.