Citat:
Ursprungligen postat av
Combival
När det handlar om personer med Asperger som mördar behöver det inte finnas något motiv även om de erkänner. Den här snubben tycker jag påminner en hel del om Kristoffer:
https://www.arbetarbladet.se/artikel/gavle/mordarens-ord-jag-ar-ett-monster
Det är riktigt obehagliga människor som tydligen anser sig ha rätt att döda och stycka människor bara för att de får lust att göra det.

Ja, minns det där fallet med Aspgren i Gävle. Otäckt värre det också.
Några likheter onekligen: Båda mördar personer de känt flera år. Båda morden sker
i gärningsmannens eget hem (jo, VB lär med all sannolikhet ha mist livet under sitt besök hos
KJ). Aspgren styckar sitt offer i badkaret. Det kan KJ också ha gjort fastän inga spår efter nåt
sånt kunnat upptäckas men då har det som bekant förflutit en ansenlig tid sedan mordet på VB inträffade och en kriminalteknisk undersökning kommer till stånd i vederbörandes lägenhet.
Aspgren stryper sitt offer till döds. Det har dock inte hänt i fallet med VB. Hon har avlidit
av stickskadorna hon tillfogades, elva till antalet om jag minns rätt nu.
Däremot kan det hela ha inletts med strypvåld. KJ är ju sen tidigare inte främmande för
att koppla strypgrepp vilket framgår nedan:
Citat:
Vid ett annat tillfälle när I*a och K*bba såg en film hemma hos I*a, hände följande: K*bba satt till vänster om I*a i soffan och höll sin högra arm runt henne. Helt plötsligt började K*bba ta stryptag med sin högra underarm på I*a, I*a sa till K*bba att sluta men han lyssnade inte. I*a uppgav att hon försökte ta bort K*bbas arm men hon kunde inte det, hon fick mer och mer panik. I*a sa att hon sprattlade med både armar och ben och till slut släppte K*bba taget om hennes hals.
I och för sig ska denna I*a ha ändrat sig senare och man fick höra detta istället:
Citat:
I*a uppgav att hon kommit på att det hon sagt i förhöret gällande att K*bba tagit stryptag på henne när de hade sex inte stämmer riktigt, hon kom ihåg fel. I*a berättade att hon sagt till K*bba att hon undrade hur det skulle kännas att ha strypsex.
När det i höstas visades en dokumentär om KJ och fallet togs det här upp och då presenterade
man det i enlighet med den första versionen har jag för mig.
Båda tycks sen ha mördat för mördandets egen skull. Aspgren länge med en önskan om att
få skada andra människor. KJ har haft tankar kring "det perfekta mordet".
Citat:
"Jag hade inte ens något motiv vi hade ju trevligt på Harrys och Racken", avslutade Albin Aspgren sin berättelse.
Slutligen måste man framhålla att rätt många i landet har asperger men väldigt få av dem
blir personer som mördar eller begår annan kriminalitet. De flesta är alldeles ofarliga.
Skötsamma, snälla och bra människor. Ofta högpresterande.
Bör man inte glömma bort.
Edit: KJ hade ett duschdraperi som plötsligt var borta som bekant.
I fallet med AA:
Citat:
Inbäddad i ett duschdraperi låg delar av den mördade kvinnan
Hmm. Man undrar allt om inte duschdraperiet kom till användning här också i Boden i
samband med det som skedde 4 maj 2013...