Citat:
Ursprungligen postat av
osmiumkaka
Schrödingerekvationen är en ickerelativistisk ekvation som kan ses som en approximation till Dirac- respektive Klein-Gordon-ekvationerna. Dirac kan utvecklas i den stora och lilla komponenten och genom lite matte kan man återfå Schrödinger plus ett antal icke-linjära korrektioner (HF, Lamb, Knight och allt vad de heter). Så ja, kvantmekanik är ickelinjär.
Tittar vi på standardmodellen och de algebror (eller vad algebras översätts till på svenska) som genererar/beskriver fälten är vissa av dem icke-abelska. Genom ett antal steg leder det t.ex. till den asymptotiska friheten i QCD som är i högsta grad icke-linjär.
Nu var det länge sedan jag i detalj jobbade med detta, men icke-linjäriteten bryter inte superpositionsprincipen om jag minns rätt.
Nu tror jag faktiskt att du blandar ihop begreppen lite. Även KG och Diracekvationen är linjär i vågfunktionen Ψ, och det är just därför som en summa av lösningar också är en lösning. Dvs det är just därför som superposition fungerar. I ickelinjär kvantfysik skulle vågekvationen t ex ha med någon term av typen Ψ². Så med t ex Dirac för en fri partikel skulle man ha typ
(iγ∂-m)Ψ + kΨ² = 0
där k är någon ny konstant. Eller mer allmänt som
F(Ψ) = 0
där F är någon ickelinjär operator. Det är iaf som jag förstår det.
Givet EN sådan lösning, kan man sen förstås ändå linearisera för små störningar δΨ runt denna. Det är nog i så fall dessa δΨ som vi betraktar som vågfunktioner i vanlig linjär kvantfysik. Men när störningarna blir tillräckligt stora i någon mening så skulle det ju inte fungera längre.
Äh, blir lite osäker nu. Även "små" δΨ måste ju kunna normeras om den lineariserade modellen ska påminna om vanlig kvant. What ever.
Vanlig kvantfysik är förresten inte heller helt linjär, iaf inte enligt Köpenhamntolkningen. Själva vågekvationen är linjär, men den s k vågfunktionens kollaps är ju inte det. Något som Penrose har snackat en hel del om.