2019-01-13, 22:29
Medlem
Kexet65s avatar
Har inte hunnit följa tråden på länge.
Har det framkommit hur L dog och vilka skador hon hade?
Citera
2019-01-13, 22:39
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Har inte hunnit följa tråden på länge.
Har det framkommit hur L dog och vilka skador hon hade?

Det enda åklagaren gått ut med är "grovt våld mot kroppen", om jag inte missminner mig.
Citera
2019-01-13, 22:46
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Hur tänker ni om uppgifterna om att BO och en man har hörts prata i riktning från BOs hus till FP?
Hur får ni in den döve mannen i den bilden? BO kunde inte teckenspråk.

Det finns döva som lärt sig läsa på läppar och även kan prata. För inte så länge sedan såg jag en döv kvinna på TV sjunga till exempel. Hon kunde känna musikens rytm via sina fötter när hon stod barfota på scenen.

Edit: just dövheten kan vara anledningen till att polisen inte misstänker honom med tanke på att samtal hördes mellan en man och en kvinna som du säger. Om så är fallet, hoppas jag verkligen att polisen informerar sig om hur mycket döva faktiskt kan idag.
Senast redigerad av Rosamund 2019-01-13 kl. 22:55.
Citera
2019-01-13, 22:56
Medlem
Citat:
Hur tänker ni om uppgifterna om att BO och en man har hörts prata i riktning från BOs hus till FP?
Jag tror inte att han är inblandad med vad jag vet nu, oavsett uppgifterna om röster.

Jag har inga uppgifter om alibi eller andra omständigheter. Däremot förklarar den nya informationen hans beteenden efter mordet som hos mig väckt misstankar.
Citera
2019-01-13, 22:58
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag funderar på hur stort det här eventet som SD ordnade är?
När jag läser loggen får jag en känsla av att det är en mindre grupp personer som deltar?

Är MJ och SD nära bekanta med varandra?

Kanske ett tiotal personer av eventloggarna att döma.

M* har (hittills) själv varken anmält "Will attend" eller skrivit någon loggtext att h*n närvarade på glögg-eventet. Att h*n närvarade framgår endast av SD's egen loggtext.
Citera
2019-01-13, 23:07
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krabbankonrad
Jag tror inte att han är inblandad med vad jag vet nu, oavsett uppgifterna om röster.

Jag har inga uppgifter om alibi eller andra omständigheter. Däremot förklarar den nya informationen hans beteenden efter mordet som hos mig väckt misstankar.

Hur kommer det sig att du inte ens visste om att han är döv? Kan han prata och läsa läppar så därför har du inte märkt av det?
Citera
2019-01-13, 23:19
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:

Litet anmärkningsvärt är dock att h*n fram tills nu helt har gått under radarn i denna tråd. Och detta trots att han både ingick i norge-gänget samt bor förhållandevis nära BO.

Funderar faktiskt en del över varför just h*n har lyckats undgå all nagelfaring, vad kan vara orsaken till det? Med tanke på att allt och ingenting annars diskuteras i det oändliga här i tråden.

Jag påstår inte att h*n är GM, men blir ändå förundrad över fenomenet att h*ns whereabouts kopplade till LW's försvinnande har "missats" helt här. Beror detta enbart på att h*n valt att inte vara aktiv på geocacheforumet efter den 19 maj?
Citera
2019-01-13, 23:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det finns döva som lärt sig läsa på läppar och även kan prata. För inte så länge sedan såg jag en döv kvinna på TV sjunga till exempel. Hon kunde känna musikens rytm via sina fötter när hon stod barfota på scenen.

Det skulle vara ett mycket underligt sammanträffande om de par som hörvittnet enligt MV har gått samtalande i riktning mot planket inte skulle ha varit LW och hennes baneman. Jag tror ju på att detta vittne finns. Om det inte var LW med följe, då borde man fått veta vilka paret varit via förhör. Varför har man isf inte fått tag på dom?

Man kan ju fundera på hur LW och denne MJ har kommunicerat om hon inte behärskade teckenspråk?

MJ har säkerligen kunnat läsa på läppar när hon har pratat, men har han kunnat prata utan att det hörs att det finns en hörselnedsättning/dövhet med i bilden? Det förekommer att vissa döva personer kan prata med så gott som normalt tonläge och uttal, men då finns oftast någon förmåga kvar att höra eller så har personen haft förmågan tidigare i livet.

Min tanke är ändå att vittnet hörde två personer som samtalade, det verkade som att de kände varandra och vittnet inte kan ha uppfattat att den ena hade hörselproblem.

Det går inte riktigt heller ihop med synvittnet som sett en person samtala utanför fönstret, om den ena partern är döv. Om han skulle ha kunnat höra till viss del, borde de inte stå nära varandra så att han både kan se hennes läppar och höra bättre? Synvittnet borde då ha sett två personer förmodligen.

Det är för mycket som inte går ihop med denne man MJ för att jag ska tro på honom som gm.
Som jag sagt tidigare; det behöver absolut inte vara den som för oss verkar ha motiv som är den skyldige.

Det ska mycket till för att man ska kunna utföra ett mord.
Det kan inte vem som helst göra.
Citera
2019-01-13, 23:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Vilket beteende hos honom menar du har väckt misstankar hos dig?
Och på vilket sätt har den nya informationen kunnat ge klarhet i hans beteende?
Citera
2019-01-13, 23:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Kanske ett tiotal personer av eventloggarna att döma.

M* har (hittills) själv varken anmält "Will attend" eller skrivit någon loggtext att h*n närvarade på glögg-eventet. Att h*n närvarade framgår endast av SD's egen loggtext.

Tack!
Så det bekräftar att eventet inte var så stort. Lite mer som ett kompisgäng som har detta event som en tradition varje år?

Då kan man ändå få en känsla av att SD känner denne kille rätt så bra? De är vänner?
Förmodligen deltog väl MJ på det även om han inte själv har skrivit något om det.
Citera
2019-01-13, 23:31
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det skulle vara ett mycket underligt sammanträffande om de par som hörvittnet enligt MV har gått samtalande i riktning mot planket inte skulle ha varit LW och hennes baneman. Jag tror ju på att detta vittne finns. Om det inte var LW med följe, då borde man fått veta vilka paret varit via förhör. Varför har man isf inte fått tag på dom?

Man kan ju fundera på hur LW och denne MJ har kommunicerat om hon inte behärskade teckenspråk?

MJ har säkerligen kunnat läsa på läppar när hon har pratat, men har han kunnat prata utan att det hörs att det finns en hörselnedsättning/dövhet med i bilden? Det förekommer att vissa döva personer kan prata med så gott som normalt tonläge och uttal, men då finns oftast någon förmåga kvar att höra eller så har personen haft förmågan tidigare i livet.

Min tanke är ändå att vittnet hörde två personer som samtalade, det verkade som att de kände varandra och vittnet inte kan ha uppfattat att den ena hade hörselproblem.

Det går inte riktigt heller ihop med synvittnet som sett en person samtala utanför fönstret, om den ena partern är döv. Om han skulle ha kunnat höra till viss del, borde de inte stå nära varandra så att han både kan se hennes läppar och höra bättre? Synvittnet borde då ha sett två personer förmodligen.

Det är för mycket som inte går ihop med denne man MJ för att jag ska tro på honom som gm.
Som jag sagt tidigare; det behöver absolut inte vara den som för oss verkar ha motiv som är den skyldige.

Det ska mycket till för att man ska kunna utföra ett mord.
Det kan inte vem som helst göra.

Både de som fötts döva eller blivit det senare kan lära sig prata. De kan däremot tala i lägre ton än hörande. MV sade ju något om att vittnet inte hörde den manliga rösten tillräckligt väl för att kunna identifiera den.

http://sdr.org/item/333-varfor-talar-en-del-dova-konstigt

Sedan finns det en tråd här på flashback såg jag med en fråga om döva från födseln kan prata, och svaret var att de både kan prata och läsa läppar. Tråden kom upp när jag googlade, tillsammans med ovanstående länk.

Jag tror fortfarande mer på SD som GM, men det jag menar är att man aldrig ska utesluta någon människa på grund av att denne har en funktionsvariation. Åtminstone inte innan man vet exakt hur den fungerar och hur mycket just den personen fortfarande klarar av att göra i sitt liv.
Senast redigerad av Rosamund 2019-01-13 kl. 23:34.
Citera
2019-01-13, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Litet anmärkningsvärt är dock att h*n fram tills nu helt har gått under radarn i denna tråd. Och detta trots att han både ingick i norge-gänget samt bor förhållandevis nära BO.

Funderar faktiskt en del över varför just h*n har lyckats undgå all nagelfaring, vad kan vara orsaken till det? Med tanke på att allt och ingenting annars diskuteras i det oändliga här i tråden.

Jag påstår inte att h*n är GM, men blir ändå förundrad över fenomenet att h*ns whereabouts kopplade till LW's försvinnande har "missats" helt här. Beror detta enbart på att h*n valt att inte vara aktiv på geocacheforumet efter den 19 maj?

Varför har EGT missat(?) just denne person blir väl snarast frågan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in