Citat:
Ursprungligen postat av
trez77
Tror du på fullaste allvar att de anhöriga visste hur dåligt han mådde -och struntade i det??
Det är inte så lätt,som du verkar tro,att ingripa och hjälpa en myndig person som inte vill ha hjälp. I fantasin kanske det skulle funka med buntband eller leka vakande lejon men kan berätta för dig att det funkar inte så.
Personen måste själv vilja ha hjälp,plus att ev myndigheter blir inkopplade. I USA är det dessutom svårare att få tvångsvård än det är i ex Sverige.
Nu vet vi ju faktiskt inte alla privata omständigheter kring Tim och hans problem,men att indirekt skylla på hans anhöriga är väldigt lågt.
Finns något som kallas privatliv. Finns också ord som Respekt och Hänsyn. Kan tipsa dig att kolla upp de orden.
Kan svara Dig direkt; att OM man "Vet" - och enligt föräldrarnas Officiella brev till allmänheten, anspelas det ju kraftigt på att Tim B enligt dem grubblat på det existensiella länge, och nu "orkade han inte längre",
Så, javisst, de ????? nog
- tror jag -.
JAG är av den åsikten i praktiken och teorin, att Man kan göra något.
Det finns ingen Orespekt i min åsikt.
Snarare sorg för TBs skull,
som enligt mig, t o m bad om hjälp - på sitt sätt ,se SVT dokumentär - .
Att Du tycker "det är fablernas värld" att faktiskt agera när/om det är "red alert", är konstigt.
Men alla är olika. Jag HAR agerat