2019-01-12, 08:29
Medlem
Jag har mycket, mycket svårt att tro att H skrivit testamentet.

Det är ett endast 2 personliga saker specificerade i testamentet, boken och företaget, båda tillhör O och han har specifika önskemål om vilka personer som ska ärva dessa. Varför skulle han låta H skriva testamentet om det bara är hans personliga ägodelar som specificeras?

Jag tror att O mådde mycket dåligt under hösten. Troligtvis började det märkas redan under våren.
Citera
2019-01-12, 08:37
Medlem
Jag har en teori. Sen om den direkt eller indirekt lett till det ödesdigra beslutet att ta död på hela familjen det låter jag vara osagt.

Men jag tror att O var kränkt och sårad för att hans läroböcker, momsböcker sakta konkurrerades ut av andra momsböcker. Detta gällde kanske även boken han testamenterade, eller att han på något sätt ville skydda den.

Jag tror att det var därför han prioriterade och hafsade fram boken som var tänkt att förklara moms för barn under hösten. Han hade påbörjat den flera år tidigare men aldrig gjort klart eller gett ut den. Nu kanske det var någon annan som hade planer på att ge ut en liknande bok. Men O ville komma först och få ut barnboken om moms, för det var hans idé från början att skriva en sådan bok. Därför skrev han klart den hösten 2017 och lade ut den öppet på nätet.

Den ska förklara moms på enklast möjliga vis men är ändå förvirrande, full av gliringar och små slarvfel. Nästan som testamentet.
Citera
2019-01-12, 09:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Jag har mycket, mycket svårt att tro att H skrivit testamentet.

Det är ett endast 2 personliga saker specificerade i testamentet, boken och företaget, båda tillhör O och han har specifika önskemål om vilka personer som ska ärva dessa. Varför skulle han låta H skriva testamentet om det bara är hans personliga ägodelar som specificeras?

Jag tror att O mådde mycket dåligt under hösten. Troligtvis började det märkas redan under våren.

Det var nog så hon tänkte när hon skrev det. Smart.

Oskar, som genomgående blivit personporträtterad som en begåvad manipulatör, skulle naturligtvis inte skriva så.

Hanna har beskrivits börja må dåligt och gå på psykofarmaka redan 2016.
Citera
2019-01-12, 09:45
Medlem
Citat:
Jag har en teori. Sen om den direkt eller indirekt lett till det ödesdigra beslutet att ta död på hela familjen det låter jag vara osagt.

Men jag tror att O var kränkt och sårad för att hans läroböcker, momsböcker sakta konkurrerades ut av andra momsböcker. Detta gällde kanske även boken han testamenterade, eller att han på något sätt ville skydda den.

Jag tror att det var därför han prioriterade och hafsade fram boken som var tänkt att förklara moms för barn under hösten. Han hade påbörjat den flera år tidigare men aldrig gjort klart eller gett ut den. Nu kanske det var någon annan som hade planer på att ge ut en liknande bok. Men O ville komma först och få ut barnboken om moms, för det var hans idé från början att skriva en sådan bok. Därför skrev han klart den hösten 2017 och lade ut den öppet på nätet.

Den ska förklara moms på enklast möjliga vis men är ändå förvirrande, full av gliringar och små slarvfel. Nästan som testamentet.

Tror du har mycket rätt. Sagan förstår man inte alls annars. Varför nämnda att man påbörjat den för fem år sedan? Det viktiga med den var att det var riktad till barn och kanske att han haft den idén först. I tråden, så står det något om att hans konkurrent, gamla chef(?), skrivit ett litet häfte nåt år innan som skulle förklara moms enkelt eftersom hans barn hade bett om det. Tror att den här killen som ärvde O:s rättigheter var medförfattare till den.

Jag undrar vad O fick veta på utvecklingssamtalet i november. Det vore ju verkligen förståeligt om hans chef ville flytta på honom tills han mådde bättre.
Citera
2019-01-12, 10:02
Medlem
harperlees avatar
Citat:

Det finns redan liknande upplägg om skatt

https://kompetens.far.se/bok/kulturen-och-skatten/

Finns även "Hästen och skatten", "Idrotten och skatten" och "Fastigheten och skatten".

Samma författare, Kleerup har även skrivit en lärobok om moms tillsammans med Eleonor Kristoffersson som utvärderade Oskars ansökan om befordran.

Kleerups och Kristofferssons bok heter "Mervärdesskatt i teori och praktik" och utkom första gången 2007 (då hette hon Alhager). Oskars bok heter "Mervärdesskatt i teori och tillämpning" och utkom första gången 2012.

Jag håller för övrigt med dig om att Oskar verkar ha varit bitter över något. Jag skulle också vilja veta varför han ansågs som ett underbarn i sitt fält eftersom han verkar ha haft begränsat med egna idéer.
Senast redigerad av harperlee 2019-01-12 kl. 10:03. Anledning: Grammatik
Citera
2019-01-12, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee

Finns även "Hästen och skatten", "Idrotten och skatten" och "Fastigheten och skatten".

Samma författare, Kleerup har även skrivit en lärobok om moms tillsammans med Eleonor Kristoffersson som utvärderade Oskars ansökan om befordran.

Kleerups och Kristofferssons bok heter "Mervärdesskatt i teori och praktik" och utkom första gången 2007 (då hette hon Alhager). Oskars bok heter "Mervärdesskatt i teori och tillämpning" och utkom första gången 2012.

Jag håller för övrigt med dig om att Oskar verkar ha varit bitter över något. Jag skulle också vilja veta varför han ansågs som ett underbarn i sitt fält eftersom han verkar ha haft begränsat med egna idéer.
Var inte O:s specialitet EU-moms. Håller man föredrag på internationella konferenser är man nog inget blåbär iallafall.
Citera
2019-01-12, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Vilka datum blev fel?

LHs födelsedatum anges två gånger fel, står 24 istället för 26 nov. 69. (Det datum som finns på internet som brukar stämmer).
Och jag vet att det inte påverkar testamentes giltighet. Det är absolut inte det jag är ute efter. Som jag förstår från mallen så hade födelsedatum inte ens behövds. Det går ju tydlig fram vem som är arvingar. Finns jo ingen förväxlingsrisk.

Jag försöker att förstå i vilken situation 2 jurister när de skriver ett testamente tar fel på systerns/svägerskans födelsedatum. (Att antar att H formulerade det testamente och att O skrev på utan att ha läst, anser jag som absurd. H hade absolut ingen anledning att formulerar testamente så som det gjordes. Noll.)

Och jag kommer bara på detta, man gjorde det inte tillsammans (formulering, genomläsning) man var inte vid sina sinnens fulla bruk och/eller detta gjordes under stort tidspress/annan press som inte riktig kan förklaras med tanke på flera månaders planering och att man gick med testamente till vidimerande, där man ska ha i lugn och ro druckit kaffe (om detta nu stämmer).

För mig är det oförklarlig. Så klart är det inte för polisen. De kan se alla dator loggar, när det skrevs ut etc. etc. De vet vem som var hos Han**on* när och hur osv.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2019-01-12 kl. 11:10.
Citera
2019-01-12, 10:21
Medlem
Citat:

Jag läste om O:s lilla skrift om moms. Den är jättedåligt skriven och otydlig. Plus med en bitter ton mot staten. 😅 Låter troligt att han lade ut den på nätet för att visa att han haft idén länge.
Citera
2019-01-12, 10:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeffeGW.P
Det var nog så hon tänkte när hon skrev det. Smart.

Oskar, som genomgående blivit personporträtterad som en begåvad manipulatör, skulle naturligtvis inte skriva så.

Hanna har beskrivits börja må dåligt och gå på psykofarmaka redan 2016.
Klart det är hon som skrivit - iom att hennes brors födelsedatum är korrekt men inte O:s syster.
Verkar föga troligt att han inte skulle veta när LH är född.

Hon inte har koll på HF - dock är det givet att det är O:s önskan gällande boken, det är väl nåt han ville. Verkar mer tanklöst att födelsedata inte kom med, ointresse kring boken.
Hon har inte gett ut nåt i bokform, inget att bry sig om och bryr sig väl inte öht att speca nåt.

Gällande pdf om moms är den skriven på sommaren innan familjeutrotningsplanerna - enligt avskedsbrev startade planerna först på hösten.
Det korta brevet med samma information beskrev som sagt S drygt 8 månader innan pressträffen:
Det var planerat sen hösten.

Tryckt med bläck kan givetvis vara handskrivet med kulspetspenna - utskrift/utskrivet förekommer inte.

Kan ju vara önskemål från anhöriga - man har tagit hänsyn - för att inte associera till H då det finns med på fb redan, man kanske inte vill att hon ska verka som frontfigur på barriärerna;

... För att det ändå är gemensamt och i samförstånd; de är lika formellt misstänka oavsett vad, när, hur, vem enligt aktuell förundersökning.

Vore man lika skruvad som trådens deltagare skulle man ju döpa henne till Bjärredskväverskan?
Senast redigerad av develi 2019-01-12 kl. 10:54.
Citera
2019-01-12, 10:58
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Var inte O:s specialitet EU-moms. Håller man föredrag på internationella konferenser är man nog inget blåbär iallafall.

Nej han var säkert duktig men så enastående duktig ser jag inget bevis för att han var. Jag tror däremot att han var väldigt ambitiös.
Citera
2019-01-12, 11:07
Bannlyst
Hanna svävar som en osalig ande genom tråden som folk av någon outgrundlig anledning fyller med godhet, när sanningen är att hon är en barnamörderska. En barnamörderska som till skillnad från sin man var helt passiv i att försöka hjälpa sina flickor. En barnamörderska som lät sin make ensam fara runt och söka hjälp till sina barn. En barnamörderska som inte ens hjälpte till med möten i skolan. En barnamörderska som inte var engagerad i sina döttrars fritidsintressen till skillnad från Oskar. En barnamörderska som till skillnad från hennes make det inte finns en enda kärleksfull beskrivning om utanför denna sekttråd. Ingen, ingen, har velat nyansera upp bilden av Hanna barnamörderskan. Man måste fråga sig varför. Folk som kände henne var kanske inte så förvånade trots allt? Hon gav kanske inte ett särskilt sympatiskt intryck? Hon kanske rent av var en elak och grinig fan?

Man hittar heller inte några känslor för barnen från Hannas sida till skillnad från hennes make som dedikerar sin momsskrift till sina döttrar med orden: Skriften tillägnas mina älskade döttrar, Agnes och Moa.

Men trots denna duktiga, kärleksfulla och begåvade mans alla förtjänster inom det yrkesmässiga och som engagerad förälder, får man konstatera att han tillsammans med sin försoffade och oföretagsamma hustru, gemensamt och i samförstånd mördade sina två barn. I skenet av det kommer alla hans tidigare förtjänster på skam.

Men att fylla en slö, passiv och drönig barnamörderska med positiva ordalag är också en skam, för att inte säga sinnessjukt.
Citera
2019-01-12, 11:13
Medlem
Citat:
Nej han var säkert duktig men så enastående duktig ser jag inget bevis för att han var. Jag tror däremot att han var väldigt ambitiös.
Nej det är svårt att veta om han kommit fram på talang, hårt arbete eller båda delarna.

Att han skrivit en bok som liknar Kl**rups skulle jag tro beror på att förlaget han skrivit sin bok för ville ha en bok i den genren.
Vet att hans böcker använts vid juristutbildningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in