2019-01-05, 19:01
Medlem
Rauno1s avatar
Kör periodisk fasta, tanken är att köra en längre period, Jag tänker börja med att fasta lördag och söndag varje vecka från kl 23 - 13 och äta mellan kl 13 - 23 . Målet är att äta samma mängd mat på fastedagarna.

Loggen skriver jag för mig själv för att kunna utvärdera om periodisk fasta är något för mig.

Igår åt jag sista målet kl 23. Till frukost blev det endast en kopp svart kaffe,Jag tränade ben kl 11 och hade då inte ätit på 12 timmar, Passet gick fint och jag hade bra med energi under passet och presterade som vanligt.

Kände ingen hunger fram tills jag åt och hade grym aptit när jag väl åt.

Kör igen imorgon kl 23-13
Citera
2019-01-05, 20:40
Medlem
Lycka till!

Hade jag vart du hade jag dock satsat på ett längre fastefönster samt haft det återkommande varje dag hela veckan.
Citera
2019-01-06, 10:51
Medlem
Rauno1s avatar
Åt sista målet kl 22.00 igår, Drack en kopp svart kaffe och sprang en halvmil på morgonen, känns lite ologiskt att inte äta något direkt efter, dock litar jag på att kroppen är anpassad för att klara fasta bra...Kommer bryta fastan kl 14 idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Lycka till!

Hade jag vart du hade jag dock satsat på ett längre fastefönster samt haft det återkommande varje dag hela veckan.

Tack.
Okej? Har du testat varje helg jämfört mot varje dag och märkt av några fördelar eller har du någon forskningsrapport eller liknande att rekommendera?
Citera
2019-01-06, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rauno1
Åt sista målet kl 22.00 igår, Drack en kopp svart kaffe och sprang en halvmil på morgonen, känns lite ologiskt att inte äta något direkt efter, dock litar jag på att kroppen är anpassad för att klara fasta bra...Kommer bryta fastan kl 14 idag.

Tack.
Okej? Har du testat varje helg jämfört mot varje dag och märkt av några fördelar eller har du någon forskningsrapport eller liknande att rekommendera?

Jag brukar ha ett ätfönster på 4-6 h varje dag, ibland mer, ibland mindre. 1-2mål mat och lite efterrätt.

Om jag minns det hela rätt så ökar mängden tillväxthormon vid 18-20h fasta(och längre) samt processen autofagi(återanvändning av skadade celler och bakterier) vid 72h.

Att fasta utan vätska ska tydligen vara mer effektivt och korta ner dessa tider.

Vad du vill ha för upplägg beror kanke också på ditt mål med fastan.

Vill man gå ner i vikt eller lugna magen kanske daglig periodisk fasta är att föredra. Vill man aktivera kroppens återanvändning av skadade celler(återhämta sig) kanske 72h fasta 1gång)månad är att föredra.

Har inga källor!
Senast redigerad av Decimal1 2019-01-06 kl. 12:30.
Citera
2019-01-06, 21:47
Medlem
Rauno1s avatar
Fastade fram till kl 14 idag, åt 3 stora mål och fick i mig ungefär samma mängd mat som i vanliga fall.

Kör fasta imorgon med då jag tycket det här är intressant.

Imorgon ska jag testa att träna efter att ha brutit fastan, Äta och träna efter en timma ungefär.
Citera
2019-01-06, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rauno1
Fastade fram till kl 14 idag, åt 3 stora mål och fick i mig ungefär samma mängd mat som i vanliga fall.

Kör fasta imorgon med då jag tycket det här är intressant.

Imorgon ska jag testa att träna efter att ha brutit fastan, Äta och träna efter en timma ungefär.

Testa på. Japp, det är spännande!
Citera
2019-01-07, 15:06
Medlem
Rauno1s avatar
Bröt fastan kl 12 med en proteindrink med kokosfett och tränade kort efteråt, efter passet åt jag riskakor och en till proteindrink och efter det ett stort mål mat.

Hade bra med energi under passet och kände ingen speciell hunger under dagen.
Citera
2019-01-08, 18:52
Medlem
Rauno1s avatar
Bröt fastan kl 12 idag med lax och kokosfett, gick sedan och tränade ca 1 timma och åt efter passet riskakor wheyprotein för att sedan äta en ordentlig måltid kl 14.00.

Träningen har fungerat bra oavsett om jag ätit lite innan eller om jag tränat fastande.

Jag inbillar mig att jag blivit mer deffad samtidigt som jag lagt på mig mer muskler på 4 dagar.

Fortsätter fasta. imorgon tänker jag träna fastad igen. Fastar mellan 13-16timmar per dygn.

Ingen mat ikväll efter kl 22.

3mål mat. ca 3000-3200kcal, som vanligt, äter samma mängd mat som vanliga dagar
Citera
2019-01-09, 14:50
Medlem
Rauno1s avatar
Tränade ben igen på fastande mage, Hade bra med energi under passet och var märkbart starkare från förra passet. Efter träningen bröt jag fastan med en riktig monstermåltid på ca 100gr protein 200gr kolhydrater och 50gr fett!

Varierar tiden då jag äter från dag till dag beroende på när det passar, Det brukar landa på 12-16 timmars fasta. Min "normala" fasta brukar ligga på 8 timmar.
Citera
2019-01-12, 09:44
Medlem
Rauno1s avatar
Kört periodisk fasta i en vecka nu och det känns riktigt bra, har exprimenterat lite med måltidsfrekvenser och storlek på "ätfönstret"

Kommit fram till att ett ätfönster på 12-10 timmar med 3-4 rejäla måltider känns optimalt för muskelbygge, välmående och förbränning.

Igår testade jag att äta sent på kvällen vid en tidpunkt där det egentligen skulle varit 4 timmars fasta och det kändes riktigt vejstat, ungefär som att hälla i en halv burk fiskmat i akvariet strax efter att man redan matat fiskarna.

Kommer köra 12-14 timmar fasta och 12-10 timmar äta framöver. Tror stenhårt på det här.

Fortsätter uppdatera.
Citera
2019-01-18, 08:38
Medlem
Rauno1s avatar
Tränade ben idag på tom mage, Körde ett extra set på varje övning enligt schemat idag. Hade inga problem med orken. Tog en shake på havregryn, banan och whey efter avslutat pass och äter strax en stadig måltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in