2019-01-11, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Jeg skrev innlegget #243 i sta om Monero. Hva tenker du om det jeg her skrev:

Hmmmm .... interessant .... Altså ... den som sender penger kan skrive en kodet melding, men den som mottar kan ikke svare ...? Hvordan kan kidnapperne "forhandle" med politiet og familien når de ikke kan svare den som betaler for å få opplysninger???

Att det är ett utmärkt sätt att kommunicera för kidnapparna eftersom det är så svårt att spåra.
Och kidnapparna kanske inte är intresserade av att förhandla. Så lite kontakt som möjligt torde vara optimalt ur deras synvinkel. Antagligen har dom inte heller räknat med att få hela summan.

Har kidnapparna bett TH att öppna ett eget "monero-konto" och skicka kontonumret via en transaktion till dem så kan de ju ev. svara också. Så komplicerat är det kanske inte.

Fysiska pengar i en väska är väl det sämsta sättet eftersom det går att smyga in en GPS i väskan eller notera sedlarnas nummer, märka dem med DNA etc.

En annan rätt långsökt teori är ju att en så stor transaktion skulle troligen ge kurspåverkan på Monero.
Har man då redan stora mängder Monero så skulle man kunna tjäna en rejäl hacka på uppgången.
Senast redigerad av B.R.Donut 2019-01-11 kl. 22:33.
Citera
2019-01-11, 22:33
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Att det är ett utmärkt sätt att kommunicera för kidnapparna eftersom det är så svårt att spåra.
Och kidnapparna kanske inte är intresserade av att förhandla. Så lite kontakt som möjligt torde vara optimalt ur deras synvinkel. Antagligen har dom inte heller räknat med att få hela summan.

Har kidnapparna bett TH att öppna ett eget "monero-konto" och skicka kontonumret via en transaktion till den så kan de ju ev. svara också. Så komplicerat är det nog inte.

Fysiska pengar i en väska är väl det sämsta sättet eftersom det går att smyga in en GPS i väskan eller notera sedlarnas nummer, märka dem med DNA etc.

En annan rätt långsökt teori är ju att en så stor transaktion skulle troligen ge kurspåverkan på Monero.
Har man då redan stora mängder Monero så skulle man kunna tjäna en rejäl hacka på uppgången.

Har du lest hva Monero-eksperten uttalte til NRK (over)? Mulig jeg misforstår, men mener han sier at mottaker ikke kan kommunisere tilbake, bare avsender ...

I norske medier sies det dessuten at monero-kontoen ble opprettet dagen etter at et avisoppslag ble publisert om Hagen i sommer. Avisoppslaget, tror det var i Dagens næringsliv, omhandlet at han er en av norges rikeste.
Citera
2019-01-11, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det låter ju som ett helt osannolikt sammanträffande.
Det er veldig sykt, ja. Men adressen til familien Hagen er ikke langt unna Oslos østkant og områder med gjengaktivitet.

5-10 minutter i bil og du er på steder hvor innvandrertettheten er 60-70 %. Kidnappinger i Oslo, av den typen som varer i 2-4 dager, skjer flere ganger i året i disse miljøene.
Citera
2019-01-11, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Har du lest hva Monero-eksperten uttalte til NRK (over)? Mulig jeg misforstår, men mener han sier at mottaker ikke kan kommunisere tilbake, bare avsender ...

I norske medier sies det dessuten at monero-kontoen ble opprettet dagen etter at et avisoppslag ble publisert om Hagen i sommer. Avisoppslaget, tror det var i Dagens næringsliv, omhandlet at han er en av norges rikeste.

Det jag menar är att om båda parter har var sitt monero-konto så kan man kommunicera, assynkront. Genom att bifoga ett meddelande (32 tecken var det väl max) till varje transaktion som ju bara behöver vara 1 Monero t ex. Lite som att kommunicera via bankinsättningar och dess meddelandefält.

Polisen säger ju också att kommunikationsformen var trög/svår. Det är lite därför jag misstänker att det är något sånt som jag beskriver. De kan alltså inte chatta i realtid eller ens skicka mejl. Men jag kan ha fel förstås. Mail kan alltid spåras, likaså chattar av olika slag. TH är ju ingenjör. Så någon teknisk dumskalle är han sannolikt inte.

Såg också det där med Monero-kontot och när det skapade. Det behöver ju inte betyda varken det ena eller andra. Att skapa ett nytt konto för ändamålet verkar väl logiskt. Vare sig det är en kidnappare eller om det är mannen som skapat det.

I värsta fall så kommer likheterna med "The Staircase" (finns dokumentär) att bli allt större efter hand. I det fallet var det en amerikansk författare som hade "oturen" att två av hans kvinnor som dog genom att de "föll i trappor". Det var väl 20 år mellan fallen eller så. Mannen dömdes för mord på den senare. Det första kanske var en olycka, men kan ha inspirerat honom till (det andra) mordet.
Senast redigerad av B.R.Donut 2019-01-11 kl. 22:52.
Citera
2019-01-11, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olivieroccean
Det er veldig sykt, ja. Men adressen til familien Hagen er ikke langt unna Oslos østkant og områder med gjengaktivitet.

5-10 minutter i bil og du er på steder hvor innvandrertettheten er 60-70 %. Kidnappinger i Oslo, av den typen som varer i 2-4 dager, skjer flere ganger i året i disse miljøene.

Det är givetvis också en möjlighet. Nu har det ju också framkommit att paret haft hantverkare hos sig under hösten. Antalet uppslag verkar bara öka. Vilket polisen jobbar hårdast med är ju omöjligt att veta.
Citera
2019-01-11, 22:55
Medlem
Det meste er sagt i denne tråden.

Men en ting jeg kommer tilbake til. Denne mulige kidnapperen i svart, som "scoutet" bilen til Tom Hagen, så litt tynn ut. Det så ikke ut som en tidligere jugoslavisk militær akkurat, eller noen med høy alder. Jeg snakker om den første mannen i bildet på videoopptaket.

En annen ting jeg merket meg på begge de som var fanget på overvåkningsvideoen, var ganglaget. Det var litt "øst-europeisk" kanskje. Type hooligan, bredbent gange som man skal "face off" i en fight, med veivende "apearmer". Spekulativt, men måtte lufte det

Jeg tror dette er noen halv-proffe øst europeere, som er uorganiserte men yrkeskriminelle. Kanskje med noen koblinger til norske kosovo-albanere. Det kan også være at politiet har tittet på gjengen bak NOKAS-ranet, for eksempel Ridvan Halimi og co. Tror ikke mange nordmenn opererer i denne sjangeren, men skal det være noen som har historikken, så må det være tidligere bankranere.

Det at "Monero-kontoen" ble opprettet rett etter en artikkel i "Finansavisen DN", taler for en norsk kobling. Hvis de planla å holde henne som gissel i lang tid i Norge, uten å bli oppdaget, taler det for at de kunne blende inn i Norge med norsk språk. Hvis ikke de da hadde en plan om å komme seg over til Sverige eller Danmark på kort tid...
Senast redigerad av olivieroccean 2019-01-11 kl. 23:23.
Citera
2019-01-11, 23:08
Medlem
At han var sugardaddy var det jeg som skrev. Det kom frem i en tråd på Jodel. Vedkommende skrev at han ikke hadde vært diskret for noen år siden, og at det gjaldt flere unge jenter.

Jeg har aldri hørt om mannen og synes det virker søkt og spekulativt at noen kidnapper konen. Hvorfor ikke barna? Å spekulere i gjenger og kidnappinger i nærluggende områder synes jeg ikke er relevant; da snakker vi vel narkooppgjør og interne straffer.

Jeg heller mot at politiet har brukt 10 uker på å utelukke andre muligheter enn ektemannen, og nå er i ferd med å sirkle han inn. Mangler bare at de finner henne i vannet så er paralellen til Jamtlandsaken perfekt.
Citera
2019-01-11, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilja
At han var sugardaddy var det jeg som skrev. Det kom frem i en tråd på Jodel. Vedkommende skrev at han ikke hadde vært diskret for noen år siden, og at det gjaldt flere unge jenter.

Jeg har aldri hørt om mannen og synes det virker søkt og spekulativt at noen kidnapper konen. Hvorfor ikke barna? Å spekulere i gjenger og kidnappinger i nærluggende områder synes jeg ikke er relevant; da snakker vi vel narkooppgjør og interne straffer.

Jeg heller mot at politiet har brukt 10 uker på å utelukke andre muligheter enn ektemannen, og nå er i ferd med å sirkle han inn. Mangler bare at de finner henne i vannet så er paralellen til Jamtlandsaken perfekt.

Ikke helt. Om TH har gjennomført "kidnappingen" selv, må han ha planlagt i mange måneder, kanskje år, og iallfall helt siden oppretting av monero-kontoen sist sommer. Jemlandsdrapet synes å ha blitt begått spontant, i affekt.

Om det er noe i sugardaddy-ryktene, åpner det også for at TH kan ha fiender som søker hevn, feks hevngjerrige eks'er som TH knapt trenger å vite om engang.

Om noen har konstruert kidnappingen, ville jeg holde en knapp på henne. Som hevn for utroskap kanskje. TH, mediesky og jordnær milliardær, vil nå få alle aspekter ved livet sitt gransket og endevendt i mediene. Og bli mistenkt for ugjerninger han mest sannsynlig ikke har begått.

Synes dette smaker hevn. Innkreving av løsepenger synes ikke å haste. Er underordnet.
Citera
2019-01-12, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Ikke helt. Om TH har gjennomført "kidnappingen" selv, må han ha planlagt i mange måneder, kanskje år, og iallfall helt siden oppretting av monero-kontoen sist sommer. Jemlandsdrapet synes å ha blitt begått spontant, i affekt.

Om det er noe i sugardaddy-ryktene, åpner det også for at TH kan ha fiender som søker hevn, feks hevngjerrige eks'er som TH knapt trenger å vite om engang.

Om noen har konstruert kidnappingen, ville jeg holde en knapp på henne. Som hevn for utroskap kanskje. TH, mediesky og jordnær milliardær, vil nå få alle aspekter ved livet sitt gransket og endevendt i mediene. Og bli mistenkt for ugjerninger han mest sannsynlig ikke har begått.

Synes dette smaker hevn. Innkreving av løsepenger synes ikke å haste. Er underordnet.

Jeg finner det usannsynlig at hun har iscenesatt dette selv. Etpar uker før hun forsvant hentet hun hjem en ny valp som hun hadde ventet lenge på. Hundemennesker ofrer ikke en valp på denne måten.
Citera
2019-01-12, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RumleGaasegg
Jeg finner det usannsynlig at hun har iscenesatt dette selv. Etpar uker før hun forsvant hentet hun hjem en ny valp som hun hadde ventet lenge på. Hundemennesker ofrer ikke en valp på denne måten.

Hvor står dette?
Citera
2019-01-12, 00:23
Medlem
Citat:
Hvor står dette?

Det kan jeg ikke svare deg på uten å risikere å oute meg selv.
Citera
2019-01-12, 00:23
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Hvor står dette?

Enig, hun reiser ikke fra en valp eller familien sin. Av naboer er hun beskrevet som varm og familiekjær. Og som dyreelsker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in