2019-01-11, 11:26
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
”En av flickorna” sa de hade spår av lugnande och hur mycket är det? Ingenting. Därför tänkte jag osökt på allergimediciner. Har vanan. Lugnar kliande eksem som blir värst på natten. Familicider utförs ju väldigt ”promt”, inom kort tid är alla döda utom möjligtvis mördaren, och tror inte på planering med ens riktiga lugnande i det här fallet.

"En av flickorna" var det jag hade som senaste info också men någon skrev att det var bekräftat att det var Agnes och lät säker på sin sak så jag tänkte att jag kanske hade missat något uttalande från polisen som namngett Agnes. Min teori kring lugnande är att det kan ha använts för att manipulera fram symptom som påminner om ME-sjukdom och då hos den yngre flickan, vars diagnos jag aldrig kommer tro på som korrekt om det inte går att få fram övertygande bevisning. Vilket är svårt att se hända ens om någon försöker.

Nej lugnande tror jag inte heller använts på något av barnen men ynklingarna har säkert använt det själva för att barnamördandet skulle gå smidigare och för att våga ta steget själv.
Citera
2019-01-11, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Verkligen, detta med diagnoserna är en mycket stor anledning till att man vill se en fullständig fup släppt till allmänheten. Det finns som tur är många som inte köpt dessa diagnoser som en absolut sanning, krävs verkligen ingen konspirationsgalning för att ifrågasätta diagnosernas validitet. 2 ME-sjuka barn av 2 i denna familj är bara för mycket för att vara sant men tyvärr finns ingen som pressar på för utredning som det ser ut.

Är det någon som har koll på om polisen gått ut med vem av flickorna som hade spår av lugnande i sig? En användare här i tråden skrev att de gått ut med att det var just Agnes som hade lugnande i sig, är detta bekräftat? Skulle uppskatta om någon kan länka i sådana fall.

Polisen gick bara ut med att det var en av flickorna, men inte vem. Bonay (eller liknande nick) påstod att det var M. (Skrev detta efter pt). Hoppas du hittar.
Citera
2019-01-11, 11:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Din blinda tilltro till myndigheter är inte smickrande för dig. Att du sedan använder dig av härskarteknik på låg nivå genom att kalla Reviews för "konspiratoriskt lagd" får dig inte att se bättre ut.
"Konspiratoriskt lagd" för att denne inte blint köper polisens analys som en absolut sanning som inte får ifrågasättas. Påminner om en väldigt religiös människa som vet att Gud finns där uppe och alltid har rätt.
Jag tror du har rätt när du skriver att tiden det tog beror på väntan på analyser men att det tog så pass lång tid säger också hur nedprioriterat detta ärende är. Ingen att åtala, inga juridiska ombud som sätter press, inga ombud för brottsoffer och inte heller en domstol att bevisa sina slutsatser för. Finns det egentligen någon som granskar slutsatserna som polisen dragit? Polismyndigheten har gjort grova misstag förr och då även i fall där dessa granskare har funnits och haft möjligheten att identifiera och påpeka dessa misstag. Men nej, accepterar man inte polisens slutsatser är man konspirationsgalning.
Ja, faktiskt. Konspirationsgalning var ett bra ordval.

Det är inte nåt märkligt med nåt nedprioriterat gällande sammanställning av material.
Det inget mystiskt, inget annorlunda, det är som vid andra Fu där gärningsperson avlider. Detta är inte ens en fråga som berör fallet och denna tråd - det är juridik och det är brottsbalken.

... och klarar man inte av detta faktum har man ett stort problem om det så kommer till Fu som läggs ner, otaliga cold cases eller annat sekretessyddat material.

Rent generellt:
När inte ett FUP finns tillgängligt så flödar det det paranoida. Bjärredfallet sätter tydligen svartkrafterna i rörelse, det är som en agarplatta för konspirationsbakterierna att frodas.
Senast redigerad av develi 2019-01-11 kl. 11:57.
Citera
2019-01-11, 11:53
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Återigen; man syftar här på förberedelsen: "...så ger utredningen sammantaget här stöd för att båda föräldrarna tydligt har planerat att gemensamt och i samförstånd genomföra den här gärningen tillsammans..."

H har utifrån den sammantagna utredningen om förberedelse varit medveten om vad som skulle komma att ske - ja. Men var H medveten och om att det skulle ske just där och då, det händelseförlopp som kom att utspelas, med tanke på att hon själv blev bragd om livet på ett lika brutalt sätt som flickorna? Att barnen var vid full medvetenhet kan tala för att tidpunkten för brotten var oplanerad. Ett raseriutbrott kan ex ha kullkastat planerna.

Alltså: om man har otillräckliga bevis (NFC och brottsplatsundersökning) på att H kan anses som medgärningsman i finalen, kan man då välja att uttrycka sig enligt ovanstående? Därtill: "Vi har fört en dialog med dom och vi har… ja, korrigerat viss av informationen också efter de anhörigas önskemål, så att…"

När skulle H (och O) ha intagit den stora mängd lugnande preparat? Före eller efter raseriutbrottet?
Citera
2019-01-11, 12:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Ok, 2-3 fall per år och en förälder. Barmhärtighet i banemannens huvud möjligtvis.

Ett av polisens viktigaste uppgifter är exakt den att skydda allmänheten.

I det här fallet så förstår jag verkligen om polisen vill markera att det skulle blivit två ”misstänkta”. Ingen risk att det finns två copycats i samma familj. Psykologerna, poliserna och de anhöriga har enats.

Vad yrar du om? Skulle polisen tillsammans med psykologer ljugit ihop en historia om att två föräldrar i lönndom smitt planer i månader för att sedan mörda sina barn medelst strypning? Allt för att skydda allmänheten och verka för trygghet i samhället...
Det var nog den mest krystade och desperata teorin som tråden hittills begåvats med. BRAVO!
Citera
2019-01-11, 12:13
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, faktiskt. Konspirationsgalning var ett bra ordval.

Det är inte nåt märkligt med nåt nedprioriterat gällande sammanställning av material.
Det inget mystiskt, inget annorlunda, det är som vid andra Fu där gärningsperson avlider. Detta är inte ens en fråga som berör fallet och denna tråd - det är juridik och det är brottsbalken.

... och klarar man inte av detta faktum har man ett stort problem om det så kommer till Fu som läggs ner, otaliga cold cases eller annat sekretessyddat material.

Rent generellt:
När inte ett FUP finns tillgängligt så flödar det det paranoida. Bjärredfallet sätter tydligen svartkrafterna i rörelse, det är som en agarplatta för konspirationsbakterierna att frodas.

Du är underhållande som debattör, hur du plockar små bitar ur texter, vinklar och fyller ut med egna slutsatser och åsikter. Har sett dig göra det otaliga gånger tidigare i tråden. I stort sett alla vet att dessa ärenden nedprioriteras tidsmässigt men utan någon som granskar utredningen och dess slutsatser efter att den anses färdig bör man vara mer skeptisk än vid en normal brottsutredning med åtal och rättegång. Annars saknar man en slags grundsten i logiskt tänkande. Och den som är ute efter att komma närmare sanningen bör sträva efter att få tag på mer information som man kan granska på egen hand och sedan analysera. Om man däremot är mer intresserad av vinna små pseudodebatter på flashback och få berätta för andra att skepticism till polisens absoluta sanningar(ej granskade av någon utomstående med intresse av att utreda) gör de till konspirationsfanatiker, ja då bör man bete sig ungefär som dig.
Citera
2019-01-11, 12:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Tack, jag har stenkoll på forskningsläget efter den här tråden.

Det är omodernt att prata om barmhärtighetsmotiv eller barmhärtighetsmord. Det är också helt meningslöst som begrepp för att försöka hitta de få psykfall som faktiskt mördar sina barn eftersom det i praktiken aldrig föreligger något verkligt barmhärtighetsmotiv.

Relevanta riskfaktorer är pågående psykisk ohälsa hos föräldrarna inklusive förlossningsdepressioner, tidigare psykisk ohälsa, misshandel av partner och eller/barn, instabila familjekonstellationer i synnerhet om missbruk är inblandat, pågående skilsmässa eller andra konflikter mellan föräldrarna.

Det är således helt ointressant vare sig för förståelsen av varför ett enskilt mord hände eller om man vill förhindra liknande mord att föräldern kan ha uppgett att de mördade barnen för att de trodde att deras liv var meningslöst eller att en alien skulle äta upp dem eller någon annan sinnessjuk förklaring.

Nu är detta en metadiskussion men när det nu är så att det finns en förhållandevis stor andel föräldrar som har ihjäl sina barn för att de inbillat sig att de gör barnen en tjänst pga deras sjukdomar, så är detta en viktig pusselbit vid förebyggande insatser. Då kan man inte ta hänsyn till att det PK-sticker i ögonen på en okunnig allmänhet som missuppfattar att barmhärtighet i detta sammanhang är liktydigt med äkta godhet.

Och nej, även modern forskning beskriver det vämjeliga barmhärtighetsmotivet som en vanlig orsak till filicide, sannolikt som en följd av det potentiellt förebyggande innebörden som en sådan kunskap kan innebära. Preventionsforskning med förståelseperspektiv är i allra högsta grad något som samtiden sysslar med medan platta diagnoser är på utgående.
Citera
2019-01-11, 12:54
Bannlyst
Citat:
Återigen; man syftar här på förberedelsen: "...så ger utredningen sammantaget här stöd för att båda föräldrarna tydligt har planerat att gemensamt och i samförstånd genomföra den här gärningen tillsammans..."

H har utifrån den sammantagna utredningen om förberedelse varit medveten om vad som skulle komma att ske - ja. Men var H medveten och om att det skulle ske just där och då, det händelseförlopp som kom att utspelas, med tanke på att hon själv blev bragd om livet på ett lika brutalt sätt som flickorna? Att barnen var vid full medvetenhet kan tala för att tidpunkten för brotten var oplanerad. Ett raseriutbrott kan ex ha kullkastat planerna.

Alltså: om man har otillräckliga bevis (NFC och brottsplatsundersökning) på att H kan anses som medgärningsman i finalen, kan man då välja att uttrycka sig enligt ovanstående? Därtill: "Vi har fört en dialog med dom och vi har… ja, korrigerat viss av informationen också efter de anhörigas önskemål, så att…"

Det blir så krystat hypotetiskt att man måste ha en mycket stark önskan att någon ska vara mindre skyldig för att kunna omformulera, omvärdera och omstrukturera polisens utsagor och slutsatser på ett så genomgripande sätt som du gör. Ska man tillåta sig sådana konspiratoriska utsvävningar kan man lika gärna komma fram till att Oskar ställdes inför att Hanna dödat barnen eller att något barnen var inblandade i morden - allt efter tycke och smak.

När jag tittar tillbaks på din medverkan i tråden ser jag att du redan från början valt att på olika sätt försöka undanta Hanna hennes ansvar. Din agenda härom har varit genomgående kristallklar från dag ett och du uppvisade närmast identiska krumbukter efter pressmeddelandet. I takt med att kunskap och fakta tillkommit blir dock dina teorier för att skydda Hanna alltmer desperata och verklighetsfrämmande.

Själv avstår jag från att nedlåta mig till sånt och försöker istället att hålla mig fri från ovidkommande hänsyn till specifika personer eftersom jag tror att man kommer närmare sanningen med ett sådant förhållningssätt.
Senast redigerad av LeffeGW.P 2019-01-11 kl. 13:11.
Citera
2019-01-11, 13:44
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Nej att de använt sig av en mall och dessutom haft så bråttom att de inte märkte det tämligen uppenbara språkfelet förvånade mig lite.
Det fanns vissa brister i höstens planering - inkl. personnummer. - Att skriva testamente endast ett par dagar före sin död brukar bara personer på dödsbädden göra - men då inte med ett innehåll som påminner om ett försenat äktenskapsförord (tänker då främst på företagsdelen).
Citat:
Ursprungligen postat av haperlee
Paret Hansson har garanterat skrivit på något testamente.

Hur svårt vore det att kalkera någons underskrift till ett annat papper, tillräckligt likt för att de själva inte skulle märka någon skillnad om de inte verkligen letade efter den?
Mycket svårt. - Tänk bara på hur namnteckningens "flyt" måste kalkeras fram...
Men om någon ser dåligt kanske det vid en hastig titt går vägen - men inte under mikroskop! - Hade testamentet bevittnats ett år tidigare kan det förväntas att paret H garanterat kommit ihåg "denna dag".
Citera
2019-01-11, 13:51
Medlem
Citat:

Ja, det är bara förberedelsen och planeringen och det är tydligt att allt kommer från förklaringsbrevet och något de hittat i datorer/telefoner "som de kom in i" som styrker.

På pressträffen, EFTER att ha berättat hur alla dött, H döpt av strypning osv, så är det intressant hur SS direkt fortsätter med "så". "...så sammantaget har vi stöd att föräldrarna PLANERAT bla, bla...och båda föräldrarna är därför MISSTÄNKTA för mord på sina DÖTTRAR". Han utelämnar vem som är misstänkt för mordet på H men sättet han formulerat sig förklarar det.

Det finns ju olika nivåer på misstänkt och jag undrar vad som hade räckt till åtal.

Jag tror inte att NFC varit inblandade alls. SS har sagt att hans uppgift har varit att komma så nära sanningen det går och att det är kriminaltekniker, rättsläkare, rättskemiska analyser och förhör med vänner/bekanta och personal vid flickornas skola som han haft till hjälp.
Citera
2019-01-11, 14:00
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeffeGW.P
Det blir så krystat hypotetiskt att man måste ha en mycket stark önskan att någon ska vara mindre skyldig för att kunna omformulera, omvärdera och omstrukturera polisens utsagor och slutsatser på ett så genomgripande sätt som du gör. Ska man tillåta sig sådana konspiratoriska utsvävningar kan man lika gärna komma fram till att Oskar ställdes inför att Hanna dödat barnen eller att något barnen var inblandade i morden - allt efter tycke och smak.

När jag tittar tillbaks på din medverkan i tråden ser jag att du redan från början valt att på olika sätt försöka undanta Hanna hennes ansvar. Din agenda härom har varit genomgående kristallklar från dag ett och du uppvisade närmast identiska krumbukter efter pressmeddelandet. I takt med att kunskap och fakta tillkommit blir dock dina teorier för att skydda Hanna alltmer desperata och verklighetsfrämmande.

Själv avstår jag från att nedlåta mig till sånt och försöker istället att hålla mig fri från ovidkommande hänsyn till specifika personer eftersom jag tror att man kommer närmare sanningen med ett sådant förhållningssätt.
Det har nog uppstått ett missförstånd för jag efterfrågade inte en analys av min sk agenda, utan en analys av PK´s meddelande tillsammans med de aspekter jag tog upp.
Fast det kanske är mera intressant för dig att utforska mig.
Citera
2019-01-11, 14:13
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
När skulle H (och O) ha intagit den stora mängd lugnande preparat? Före eller efter raseriutbrottet?
Det finns flera mer eller mindre möjliga scenarion; ett är att gräl uppstår emellan makarna och att H i samband med det tar lugnande. Dock inte så pass hög dos att hon inte kunnat agera. Jag tippar på att O, i vilket fall, tog sin dos efter morden och en stund innan han lämnade jordelivet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in