2007-03-21, 13:22
Medlem
gorkans avatar
Jag gick ur a-kassan i januari när höjningen slog igenom. 400 kr skulle betalas in till a-kassan för januari men den jag var i kontakt med sade att det inte var nödvändigt eftersom jag skulle lämna a-kassan och att man inte skulle kräva in pengarna.

Nu har jag fått en påminnelse för denna inbetalning och när jag kontaktade a-kassan visade det sig att dom bytt inställning eftersom så många gått ur. Nu ska dom kräva in pengar även för januari månad och driva vidare till inkasso vid utebliven betalning.

Det handlar kanske inte om så mycket pengar men det känns fel att dom byter fot i frågan. Är deras tidigare uttalanden, att dom inte kommer att kräva in pengar, bindande?
Citera
2007-03-21, 13:42
Medlem
RedXs avatar
Jag kan inte svara på den juridiska delen, men visst känns det jäkligt ruttet av dem att kräva dig på pengar sedan de lovat att du inte ska behöva betala.
Citera
2007-03-21, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorkan
Jag gick ur a-kassan i januari när höjningen slog igenom. 400 kr skulle betalas in till a-kassan för januari men den jag var i kontakt med sade att det inte var nödvändigt eftersom jag skulle lämna a-kassan och att man inte skulle kräva in pengarna.

Nu har jag fått en påminnelse för denna inbetalning och när jag kontaktade a-kassan visade det sig att dom bytt inställning eftersom så många gått ur. Nu ska dom kräva in pengar även för januari månad och driva vidare till inkasso vid utebliven betalning.

Det handlar kanske inte om så mycket pengar men det känns fel att dom byter fot i frågan. Är deras tidigare uttalanden, att dom inte kommer att kräva in pengar, bindande?

Har haft samma sak själv. Jag betalade in summan och fick sedan tillbaka den igen. Smått underligt, men så blev =)
Citera
2007-03-21, 17:23
Medlem
Varför gå ur a-kassan?
Citera
2007-03-21, 17:55
Medlem
gorkans avatar
Jag går ur a-kassan för att kostnaden är för hög när man pluggar.
Citera
2007-03-21, 18:31
Medlem
Citat:

För att inte prata om att du inte får stämpla på sommaren längre... eller direkt efter du är klar. Finns nån specialregel om man är över 25 när man är klar och man får då gå tillbaka 5år i stämplingen. Men kul att betala sig igenom 4,5år skola för att sedan KANSKE få stämpla OM man inte får jobb.
Citera
2007-03-21, 19:49
Medlem
Fet-Everts avatar
Om du går till din A-kassas hemsida så kan du säkerligen få information om vilka regler som gäller. För Ledarnas A-kassa gäller t.ex. följande.

"Observera att utträde inte kan beviljas retroaktivt. Tidigast
från och med den första i den månad som utträdesansökan har
inkommit till kassan kan utträdet beviljas."

Hos Ledarna går det alltså utmärkt att skriva tillbaka utträdesansökan till den första samma månad som utträdesansökan kommer in. Alltså, om utträdesansökan kom in den 14 januari kan man alltså gå ur från och med den 1 januari och således ingen avgift för januari. Titta på vad din A-kassa har för regler.
Citera
2007-03-21, 19:54
Medlem
Micke666s avatar
Man kan väl inte gå ur A-kassan då Moderutterna sa att den skall vara obligatorisk för alla?
Citera
2007-03-21, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Micke666
Man kan väl inte gå ur A-kassan då Moderutterna sa att den skall vara obligatorisk för alla?
Det ska först utredas och det lär dröja några år innan det blir verklighet.
Citera
2007-03-22, 07:45
Medlem
Citat:

Är du medveten om att när du sedan åter söker inträde i a-kassan måste uppfylla grundvillkoret, som är 12 månaders medlemsskap innan du är berättigad till ersättinng.
Citera
2007-03-22, 09:22
Medlem
gorkans avatar
Det är jag.
Citera
2007-03-22, 11:29
Medlem
Jag gick ur a-kassan av samma anledning, och om jag minns rätt så stod det väl på papperna att man skulle betala fram tills dess att urträde anmälts? Prova ringa till lite olika regionskontor i din a-kassa och förhör dig om tillvägagångssätt. Min a-kassa lät i princip glad över att jag gick ur i protest mot det nya systemet; det var anledningen som de ville höra och senare kunna uppvisa för regeringen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in