2019-01-10, 23:17
Bannlyst
Typ hopp ur båten stoppa flaskan i mun andas in andas ut, tar luften slut eller hur fylls den på?
Citera
2019-01-10, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2019-01-01
Typ hopp ur båten stoppa flaskan i mun andas in andas ut, tar luften slut eller hur fylls den på?

När du andas ut så har du använt mycket av syret som fanns i luften... mer och mer efter varje andetag.
Citera
2019-01-10, 23:21
Medlem
ThePresentMoments avatar
Citat:

Hur tänkte du nu? Bara att prova...

Givetvis kommer syret i flaskan att ta slut och ersättas av koldioxid och vatten från utandningsluften...
Citera
2019-01-10, 23:26
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Finns det någon över 18 år som inte vet det? Du kan prova på land att andas in och ut ur en plastpåse utan att byta ut luften i denna och se hur länge du klarar dig. Ha med någon vuxen när du testar.

Kroppen tar upp syrgas från luften och man andas ut luft med mindre syrgashalt och mer koldioxid. När man andas samma luft om och om igen så är det koldioxidförgiftning man dör av innan syrgashalten blivit farligt låg.
Citera
2019-01-10, 23:27
Medlem
Är väl lite som maten man äter. När mat bajsar ut det kan man ju inte äta det igen.
Kroppen tar ut något från luften vi andas och använder som energi som förstörs. Tar några år innan det bildas en potatis eller det syre som försvunnit blir väl syre igen när du dör i flaskan . Sen kan du andas igen
Senast redigerad av troligengud 2019-01-10 kl. 23:31.
Citera
2019-01-10, 23:35
Medlem
Krusensnorres avatar
Hur exakt skulle det fyllas på under vattnet, syret förbrukas ju?
Citera
2019-01-10, 23:39
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Finns det någon över 18 år som inte vet det? Du kan prova på land att andas in och ut ur en plastpåse utan att byta ut luften i denna och se hur länge du klarar dig. Ha med någon vuxen när du testar.

Kroppen tar upp syrgas från luften och man andas ut luft med mindre syrgashalt och mer koldioxid. När man andas samma luft om och om igen så är det koldioxidförgiftning man dör av innan syrgashalten blivit farligt låg.

Exakt, Skunken!

Däremot (beroende på flaskans volym) så torde vattnet genom elektrolys kunna ge en hyfsat mängd "andningsbart" syre. -Så länge utandningsluftens koldioxid "försvinner" på något sätt..

Själv (i yngre år, rätt många år sedan nu) fattade jag inte riktigt rapporterna om att sjöar och hav hade "syrefattiga bottnar".. (Eftersom vatten till stor delar består av just syre)...

Men visst, kan TS genom elektrolys eller liknande omvandla vattnet i en vattenflaska till inandningsbart syre, samt försöka fixa bort koldioxiden, torde denna vattenflaska att använda som "luftkälla" rätt länge. (Atomubåtar som har nästan obegränsat med el kan på liknande sätt vara månader och år på "havets botten" utan att "luften tar slut". De är närmast begränsade av att "maten tar slut"..)
Citera
2019-01-10, 23:43
Bannlyst
Alltså jag tänkte så att man kan andas under vattnet, vart tar luften vägen då har ni tänkt och vadå prova på land med en påse? Jag är på land nu.
Citera
2019-01-10, 23:46
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Alltså jag tänkte så att man kan andas under vattnet, vart tar luften vägen då har ni tänkt och vadå prova på land med en påse? Jag är på land nu.

Hur ska du andas under vatten tänker du?
Citera
2019-01-10, 23:46
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Exakt, Skunken!

Däremot (beroende på flaskans volym) så torde vattnet genom elektrolys kunna ge en hyfsat mängd "andningsbart" syre. -Så länge utandningsluftens koldioxid "försvinner" på något sätt..

Själv (i yngre år, rätt många år sedan nu) fattade jag inte riktigt rapporterna om att sjöar och hav hade "syrefattiga bottnar".. (Eftersom vatten till stor delar består av just syre)...

Men visst, kan TS genom elektrolys eller liknande omvandla vattnet i en vattenflaska till inandningsbart syre, samt försöka fixa bort koldioxiden, torde denna vattenflaska att använda som "luftkälla" rätt länge. (Atomubåtar som har nästan obegränsat med el kan på liknande sätt vara månader och år på "havets botten" utan att "luften tar slut". De är närmast begränsade av att "maten tar slut"..)
Aha, jag noterade inte att TS skrev vattenflaska, tänkte bara på ordet flaska. En sådan är det ju ofta vatten i men jag förutsatte att han åtminstone menade att den var tömd på vatten och fylld med luft när självmordsförsöket inleddes.

Är flaskan sedan styv som en glasflaska blir det extra svårt att få någon vidare gasväxling mellan flaskan och lungorna men det finns ju flaskor som kan knycklas ihop.

Vad gäller ubåtar så löser de ju syrgasproduktionen så som du säger. Viktigt är också att man tvättar bort koldioxiden från luften, annars skulle den snart bli farlig att andas även om syrgashalten vore ok.
Citera
2019-01-10, 23:48
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Du har fått svaret. Förstår du inte de svar du fått så finns det inget hopp för dig.
Citera
2019-01-10, 23:50
Medlem
Är väl lite som att hålla andan fast med tre lungor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in