Citat:
Ursprungligen postat av
oshin.cantwell
Fängelsekunder får väl obevakade permissioner efter en viss tid? Känns nästan mer osannolikt att han inte skulle ha avverkat ett antal permissioner vid det här laget, med eller utan övervakare.
Nu är KA inte fängelsekund, utan intagen på Helix i Huddinge för sluten rättspsykiatrisk vård med särskild utskriftsprövning. Obevakade persmissioner är ingenting fängelsedömda "får" efter en viss tid (i detta fall tre år). Det är en förmån som fängelsedömda kan ha rätt till under vissa omständighter. Lasermannen (John Ausonis) har suttit fängslad sedan 1992 utan att ha haft en enda obevakad permission. Jag är inte expert på rättspsykiatrins regelverk för obevakade utevistelser, men jag har svårt att tro att det skulle vara släpphäntare än Kriminalvårdens.
Med tanke på detta och vad överläkaren skrivit i sina utlåtanden om KA håller åtminstone jag det för väldigt osannolikt att han skulle ha rätt till obevakad utevistelse. Den som påstår sig ha sett KA på ett tåg verkar f.ö. inte vara den skarpaste kniven i lådan.