2019-01-10, 03:07
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Den matkupongen hade rckt till ett glas vatten och en morot p restaurang.

Eftersom ungdomsfetma r ett stort och vxande problem tycker jag mig sknja ett bra argument fr frslaget med hnvisning till folkhlsan. Bra uppslag! Har du fler p lager?
Citera
2019-01-10, 03:34
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blwsgddf
Ett rasistiskt beslut, rtt och riktigt hade varit att ge dem en matkupong motsvarande en skolmltid som de kan g p halalrestaurang och ta fr.

Frslaget r vad jag frstr inte riktat just att glla en viss ras. Det handlar om alla de som nskar specialmat av alla tnkbara orsaker, undantaget medicinska.

Just matkuponger r frvisso ett alternativ, men skolmaten kostar sdr en tia per portion, s det blir nog dessvrre inte mycket till restaurantbesk fr de pengarna...
Citera
2019-01-10, 05:25
Medlem
Obscuritys avatar
Vi har slopat kttalternativ till flsk sedan lnge. Vi tillagar alltid ett (Lakto-Ovo)-Vegetariskt alternativ tillgngligt fr de som vill.

Muslimerna kunde tidigare f finare ntktt som alternativ till flskktt vilket var bde kostsamt och orttvist.
Citera
2019-01-10, 05:31
Medlem
Kronartskockas avatar
Tycker verkligen synd om mnniskor som tvingas vlja bort olika typer av mat fr att deras religion frbjuder det. Tragiskt nr det finns s mycket gott att uppleva i den kulinariska sfren.
Citera
2019-01-10, 05:59
Medlem
Johan-Palms avatar
Verkar inte vara frsta gngen:
Citat:
Hr r skolan som str emot frldrarnas ogrundade matkrav.

Den svenska skollunchen r unik. Varje dag ter nstan 1,5 miljoner barn och ungdomar gratis mat i skolan. r det rimligt att alla frldrar ska kunna stlla krav p vad deras barn fr ta?
https://kit.se/2016/05/30/49199/har-...ndade-matkrav/
Senast redigerad av Johan-Palm 2019-01-10 kl. 06:00. Anledning: Frtydligande
Citera
2019-01-10, 06:21
Avstngd
DRD4s avatar
Denna sjuka ideologi som strider mot bde humanism och demokrati mste frbjudas i hela Europa, annars fr vi religist krig hr frr eller senare, det vore ju dumt, eller?

Mycket fint initiativ.
Citera
2019-01-10, 06:26
Medlem
Den smartaste, billigaste, miljvnligaste, hlsosammaste lsningen r att skolan helt gr ver till vegetariskt. Ngot vi nd mste gra inom ett decennium om det ska finnas ngot hopp om den hr planeten.
Citera
2019-01-10, 06:35
Medlem
Rimligt!

Men givetvis skulle en krnkt kttis bla ut i den tidning jag lste om det hr i. Det var mamman som frde snernas talan, med mycket luddiga argument. Hon var noga med att sga att de inte hade ngot emot vegetariskt, men bla bla ngot om mnniskosyn snyft bl.
Eh va? Hade du ngot emot vegetariskt eller inte?

Jag tycker mest synd om de andra som knner behovet av att tvngsmla ner dd skolmatsgris i strupen nr det finns (frhoppningsvis) god mat som alternativ. Skolmatsfalukorv ... urk
Citera
2019-01-10, 07:00
Medlem
Judar har vl nd aldrig varit ngot problem? I den mn de inte vill ta skolmaten mste de rimligen historiskt sett ha ordnat det sjlva. Det mste andra religioner ocks kunna gra. Skolan serverar en omvxlande och nringsriktig kost.
Just det, jag rknar veganer som en religion ocks.
Citera
2019-01-10, 07:10
Medlem
gulguls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blwsgddf
Ett rasistiskt beslut, rtt och riktigt hade varit att ge dem en matkupong motsvarande en skolmltid som de kan g p halalrestaurang och ta fr.

Nej, det r inget rasistiskt beslut. r du s pass lgbegvad att du anser att religionskritik r rasism? I sdana fall hr du hemma p vrdhem.
Citera
2019-01-10, 07:16
Bannlyst
Det r helt ok. Att en liten grupp religisa knppskallar skall f special mat pga phittat trams pga en bok som skrevs p 600 talet. Det r ingen som har tvingat dem att vlja Sverige, det kan ka hem om det inte gillar skolmaten.

Dessutom spara det vl skattepengar, det kostar pengar producera mat rtter fr olika grupper. Vl bttre att man lgger dom pengarna p bra kvalit den matrtten som serveras.
Senast redigerad av 53280 2019-01-10 kl. 07:18.
Citera
2019-01-10, 07:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Den matkupongen hade rckt till ett glas vatten och en morot p restaurang.

Marxistisk hamburgare, 2 brdkuponger och en kttkupong i mellan kan det f...:-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in