2019-01-09, 00:03
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Om det är två stycken GM så som GW tror 🤔 så har dessa gått i god för varandra och givit varandra ett alibi ! Eller så har de fått någon annan att ge dem ett alibi . Ett alibi som är en minneslucka vet jag inte hur polisen hanterar ?
Om man lyssnat på radio serien med den såkallade ” pilot så säger ju Pernilla W att en mycket tärd och sliten man som de har framför sig . Det måste ju finnas någon som känner denna person och har sett hur denne har påverkats under åren som ” misstänkt ?
KM känns inte som den ” tärda misstänkte mannen precis 🤔 eller ?
Att det är två inblandade känns bara nu som självklart , förstår inte riktigt hur polisen tänkte med allt 🤔 två personer som har till polisen givit en berättelse om vad de gjorde ( eller inte gjorde &#128533 den natten , de har givit varandra alibin och troligen att det varit tillsammans någonstans ? Dyng full på stan m minnesluckor är ett smart alibi , då behöver du inte precisera vilka du träffat och vad du sagt och gjort ? För du har ju fått en rejäl minneslucka som du av någon märklig anledning kom ihåg ... när den inföll tid ?
Bara tankar och säkert svammel men just nu så är det så irritersamt att det inte snackas mer och skvallras i denna stad 🤔 trots allt går ju en mördare fri och finns mitt ibland Helenas vänner och släkt .... kanske 😕

"Tärd och sliten" kan inbegripa mycket. Det kan räcka med ihållande dålig sömn för att se tärd och sliten ut. Ett grådaskigt ansikte räcker också. Betvivlar inte Pernillas och Mats omdöme i det här fallet.
Citera
2019-01-09, 00:19
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
--- jag har varit på platsen flera gånger och gjort alla möjliga tester: Mätt, stegat, tagit tider, testat ljudförhållanden.

Du ska vara ny i tråden, men verkar ändå ha en mycket bra platskännedom. Fotot som du refererar till är absolut inte till hjälp för den "oinvigde". Du har bra koll ändå. Inget fel i det. Var öppen och rak (i stället).

Att ha koll på relevanta platser är givetvis A och O när vittnesmål skall bedömas.

Jag tror att jag aldrig har varit i Mariestad utan får gå på bilder av olika slag.

Hur som helst så ställer jag mig skeptisk till bilspåret på cykelvägen. I och med att det är allmänt accepterat att de inledande undersökningarna var undermåliga finns möjligheten att polisen missat att söka andra naturliga förklaringar till bilspåret. Har man t.ex. uteslutit att någon kommunalarbetare kört in i området någon tid innan mordet?

Beträffande bilen, om ljuset var på eller av så finns det naturligtvis de möjligheter du pekar på. Dock nämner förhöret färgen på ett sidoljus: "... vad han uppfattade så var det ett vitt lyse." I och med att bilspåret är i andra änden av lekplatsen så spelar det dock ingen roll för mig.
Citera
2019-01-09, 01:39
Medlem
Pajosvs avatar
Gåtan som polisen aldrig löste

Ett kortare video-klipp om Helenafallet.

https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/gåtan-som-polisen-aldrig-löste-26-år-sedan-helena-andersson-försvann-10008673

https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/gåtan-som-polisen-aldrig-löste-26-år-sedan-helena-andersson-försvann-10008673
Senast redigerad av Pajosv 2019-01-09 kl. 01:52.
Citera
2019-01-09, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Det jag vet om J.E är att han var på Stadt den här kvällen. Han ska enligt egen utsago även ha dansat med Helena. Att han var med på inflyttningsfesten är dock inget jag känner till. Han är däremot HELT övertygad om att B.W. är gärningmannen. Har hört det med egna öron flera gånger om! Det är givetvis intressant inte minst med tanke på att dom umgicks tämligen nära vid tiden för försvinnandet. Den omtalade innebandyfesten är också intressant. Vad var det Wallberg sa på den här festen, var det nåt om att Helena kommer inte gå att finna för hon är dumpad på soptippen. Om detta stämmer så är det bara ett i raden av jävligt märkliga uttalanden och ageranden av Björn gällande sin egen vän Helenas försvinnande och död. Och varför ställde någon frågor om Helenas försvinnande på den här festen över huvud taget? Tilläggas bör att J.E:s syster C.E var målvakt i det här för övrigt mycket framgångsrika innebandylaget.

BWs dåtida uttalanden och ageranden måste ha nått UA..Någon måste vid tiden talat om för henne vad den har hört om BW? Hur var inställningen i hennes vänkrets ang BW beteende om man utgår från det du tar upp?
Att PR tipsade om sej själv, hade det något med BW att göra?
Citera
2019-01-09, 09:39
Medlem
Grandpas avatar
Märkligt ändå att fokus kan flyttas så snabbt från KM till BW/JE.
Det gick lika snabbt som att fokus helt plötsligt hamnade på KM.
Det som förvånar mig mest är att KM kan låta hela Flashback-Sverige måla ut honom som mördare utan något försvarstal...
Detsamma gäller väl för alla andra "oskyldigt" utpekade.
Jag skulle nog gått i kraftfull försvarsställning - i Flashback och/eller i tidningen!
Jag förstår dom som inte vill peka ut en kompis. Det KAN ju vara felaktigt, då är det kört.
Att försvara sig själv är inte att peka ut någon annan. Däremot krymper antalet misstänkta.
Detta skrivet utan att spekulera i vem som är skyldig.
Citera
2019-01-09, 15:11
Medlem
Tänkte på GW teori om två gärningsmän . Han verkar ändå vara rätt säker på vilka det är ?
Han säger till familjen att han ber om ursäkt till familjen osv men hans avsikt är att få till ett åtal gör dessa två personer som han säger sig med stor sannolikhet har fört bort Helena . Det handlar nog om att GW saknar ( som även polisen ) bevis mot dessa till att väcka åtal . Detta uttalande gör ju ändå att han törs uttala sig om detta men kan inte gå ett steg längre pga bristande bevis ? Ingen kropp , dessa två har ju såklart givit varandra ett alibi el någon annan . Polisen sitter ju på sin stol och har riktigt sina misstankar åt denne ” pilot ? Men även där kan de inte ta ett steg längre i sin utredning eftersom mannen vägrar advokat ( som åklagaren anser ska vara med) och även där inga bevis som räcker att väcka åtal . GW har idag ingen insyn i detta nu ? Polisen har ju det men verkar stå och stampa ändå 😕 vem har rätt ? Polisen med sin ensamme pilot ? Eller GW’s två personer som kände Helena och som hjälptes åt att sänka henne i sjön ?
Fortfarande så är jag övertygad om att detta inte utfördes av en ensam person utan av två...
Eller kan ” pilot vara en av dem ?
Citera
2019-01-09, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Hej o välkomna. Använd gärna sökfunktionen, funkar fint. Finns flera sammanställningar med namnen. Du har fattat det rätt Nicke. BW nära vän med systrarna Andersson. En av de sista som såg H utanför Stadt. Förhörd flera gånger. Personer påstår sig fått frågor om BW i förhör. Påstådd tillgång till lämplig bil o en båt.

(Är du, supersnut, nära släkt med trådens Uggla? Ni är misstänkt lika. I feel Lucky. )

Jag har sökt men hittar inte. kan du länka till sammanfattning? Stort tack.

Vad menar du med släkt och lika?
Citera
2019-01-09, 15:34
Medlem
Sökte lite på dem misstänkte ”
Han åkte med Helena i taxin från festen var även på samma fest . Vet vi vilka till 100% vilka som åkte i den där jäkl... taxin ??? Om ja Vilka ?om Nej .. hur svårt ska det vara att få reda på 😡😡
Sedan har mannen i NohembNovember 2017 kontaktat en advokat för att bli rentvådd som han själv säger 😕 vet någon hur det gick ? Har han nu en advokat vid sin sida så är det väl bara för polisen att sätta hårt mot hårt eller ?
Har inte för mig att jag läst någonstans att polisen nu har gjort detta och mannen har rentvått sitt rykte 😕
Med tanke på vad som händer i Sverige nu så tror jag detta fall är nedstoppat i högen med ..... återupptas vid tid 😕
Citera
2019-01-09, 18:33
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Kan försöka. Finns säkert andra som vet bättre men när man frågar vill man gärna ha svar något så när nära i tiden. Väldigt många ofta intressanta frågor får aldrig något svar. Tyvärr.

PU Det där med blodig vet jag inte. Så sas det inte vad jag minns. Har varit på förhör. Om han är helt avskriven vet väl egentligen bara polisen. Har alibin.

BW Hörd är han förstås upplysningsvis och har för mig förhörd också. Avskriven som misstänkt? Vet ej. Man får tänka på att den information vi har om fallet är minimal. Kan vara fruktansvärt helt jävla oskyldig.

PN P*er N*ielsen. Sades först vara den som falskeligen angav EA men det stämmer inte har det visat sig. Kompisar.

PK Rednecksvedala2. Det är klart att han är hörd. Misstänkt? Tror inte det. Har alibi vad det verkar. Helt avskriven? Vet ej. Min ringa uppfattning är att detta inte är en ondsint person alls, tror inte att han ljuger men kanske inte har full kontakt med verkligheten alltid. Ett inte helt rent förflutet. Drogmissbruk - åtminstone förr. Kan uttrycka sig och rätt bra också.

PR Förhållandet med U var över sedan någon tid tillbaka när detta hände. Anhållen, frisläppt och enligt utsago avskriven. Ska ha fått en ursäkt av Leif GW. Enligt uppgifter här de senaste dagarna/veckorna så är han återigen misstänkt? Har inte gått att få svar på varifrån dessa uppgifter kommer och hur man vet det så ta det med en stor nypa salt.

EA E*rik A*ndersen. Dansken som satt anhållen -92. Avskriven.

SP Sh*ane P*omfrey. Tillbaka i England sedan lång tid tillbaka. Enligt uppgifter här i tråden ska han och BW ha åkt tillsammans ner till Stadt på kvällen/natten efter att ha varit på fest (i Radbyn?). Lär väl också vara hörd. Honom vet vi inte mycket om. Avskriven? Kanske det.

*=inget

Allt detta har skrivits om många gånger i tråden. Vet inte om någon som är bra på det orkar göra en sammanställning att klistra i början av tråden, det förekommer så många namn och motstridiga uppgifter, finns så mycket mediematerial att det väl är är hart när omöjligt att få till det så det blir ok.

Citat:
Ursprungligen postat av MrsGossip
Har justerat lite uppgifter och delvis citerat Cleolin. Fyll gärna på och rätta. Det är så många initialer som florerar nu att et är svårt att hålla reda på alla. Jag utelämnar de fullständiga namnen då jag inte tycker att det känns okej att strössla med dem hur som helst.

EA = Dansken som satt anhållen -92 efter felaktigt utpekande. Är avskriven

PN = Den som falskeligen angav EA. Vad vet vi mer om PN?

PR = Har deltagit i tråden som Richard Kimble Ex-pojkvän till Helenas syster U. Angav sig själv då anonyma tips riktades mot honom och satt häktad ett tag. Är idag avskriven av polis.

PU = Har deltagit i tråden som Atervandsgrand4
Enligt vittnesuppgift från någon (PK?) var han blodig (?) och riven den aktuella natten efter att enligt egen utsago ramlat i ett buskage. Var kraftigt berusad den aktuella kvällen och har inte kunnat redogöra riktigt för vad han har gjort. Är förhörd och har alibi för kvällen. Stämmer det att han har ett brokigt förflutet med bl.a drogmissbruk?
Har varit misstänkt av många i tråden.

PK = Har deltagit i tråden som Rednecksvedala2. Är den som har vittnat om hur PU dykt upp blodig och riven den aktuella natten. Har ett brokigt förflutet med drogmissbruk

BW = Vän till Helena och den siste som ska ha pratat med henne utanför Stadt. Deltog i sökandet.
Har ej deltagit i tråden vad vi vet. Är antagligen hörd och avskriven, men har florerat som misstänkt i tråden.

SP = Engelsmannen som ska ha åkt tillsammans med BW ner till Stadt efter att ha varit på fest i Radbyn. Det finns väldigt lite information om honom.
Stämmer det att det var BW han hade sällskap med? Jag har fått för mig att det var någon annan, men jag kan blanda ihop saker och ting.

MR = Den som ledde sökandet efter Helena. Verkar ha blivit misstänkt på senare tid i tråden. Deltar i diskussionen här under nick Micke (?) Vad vet vi mer?

Hänger inte riktigt med i de senaste spekulationerna med alla olika initialer. Fyll gärna på som sagt.

Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
Jag har sökt men hittar inte. kan du länka till sammanfattning? Stort tack.

Vad menar du med släkt och lika?

Hitta iaf något efter en snabbsökning, finns säkert fler.

Likheten-"Do you feel lucky punk....." Clintan
Citera
2019-01-09, 19:50
Medlem
ThordOlavssons avatar
Jag har lagt upp lite fler foton från lekplatsen

https://imgur.com/a/ECUgv0r

Av översta bilden framgår att utfart måste ske norr om den stora eken mitt på lekplatsen vid cykelvägen. Det innebär att bilarna måste köra ut nära lekplatsens nordvästra hörn.

Den naturliga utfarten är alltså via Hällristningsvägen medan utfart via Runstensvägen är onaturlig.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2019-01-09 kl. 20:19.
Citera
2019-01-09, 20:58
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Det jag vet om J.E är att han var på Stadt den här kvällen. Han ska enligt egen utsago även ha dansat med Helena. Att han var med på inflyttningsfesten är dock inget jag känner till. Han är däremot HELT övertygad om att B.W. är gärningmannen. Har hört det med egna öron flera gånger om! Det är givetvis intressant inte minst med tanke på att dom umgicks tämligen nära vid tiden för försvinnandet. Den omtalade innebandyfesten är också intressant. Vad var det Wallberg sa på den här festen, var det nåt om att Helena kommer inte gå att finna för hon är dumpad på soptippen. Om detta stämmer så är det bara ett i raden av jävligt märkliga uttalanden och ageranden av Björn gällande sin egen vän Helenas försvinnande och död. Och varför ställde någon frågor om Helenas försvinnande på den här festen över huvud taget? Tilläggas bör att J.E:s syster C.E var målvakt i det här för övrigt mycket framgångsrika innebandylaget.
Joha* Eriksso* heter han alltså, eller hur? Det framkom 2018-04-10 om följande är riktigt:

Citat:
Ursprungligen postat av PW70
Hej.
Var på ett glöggparty dagar före julhelgen. Där kom vi in på denna tråd jag och en person som har en relation till HA. Vilken typ av relation kommer jag aldrig berätta för röja hen. Ett av hens syskon var på en fest i Mariestad under 1992, antal månader efter försvinnandet framkom inte, men det var under samma år. På denna fest är Bjö*rn W. och en person till som hen inte har något efternamn, men ett förnamn J*ohan. J*ohan skall vara ljushårig med glasögon av någon typ. Där på denna fest skall BW och denne person ha sagt att HA kommer man aldrig finna, då hon skall ligga uppeldad på Mariestads sopptipp. Hens syskon blev sig illa till mods pga relationen. Dagar efter skall en annan av åhörarna till detta samtal ha blivit hota av vederbörande personr, att hålla käft om vad hen hade hört. Denna person skall ha kontaktat polisen om situationen.

Citat:
Ursprungligen postat av PW70
Jo*han Erik*sson.
Någon typ av innebandy fest i Mariestad.
Träffade på personen som berättade. Dom hade då diskuterats fram efternamnet.

(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992
Citera
2019-01-09, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Joha* Eriksso* heter han alltså, eller hur? Det framkom 2018-04-10 om följande är riktigt:

(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992

Vet någon om Christel Eri*sson var med BW aktuell natt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in