2019-01-08, 09:50
Medlem
Lichtblicks avatar
Jag har en Renault Megane III som airbagen lyser på.
Det jag råkade göra var att backa in lite lätt så sidospegeln på förarsidan slog i en betongpelare, ingen direkt skada gjord på sidospegeln men ca sådär 20 minuter efter lite körande så började den lysa.

Jag har kollat runt på nätet och läste bland annat att en kabel glappar, men vad är bästa sättet att felsöka och återgälda problemet på? Jag har besiktningen nu på fredag så hade gärna velat ha den fixad utan att behöva åka förbi en verkstad och får det fixat där för det hade vart lite surt att betala en peng för något man skulle kunna lösa själv.
Citera
2019-01-08, 10:14
Medlem
morkfromorks avatar
Du har ju redan konstaterat vad som kan vara problemet.

Bara att öppna dörrsidan, och kanske ta ut förarstolen, problemet är sannolikt i den regionen.

Besiktningen kommer ge dig anmärkning och en verkstad kommer ta bra betalt för att felsöka.
Citera
2019-01-08, 10:18
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lichtblick
Jag har en Renault Megane III som airbagen lyser på.
Det jag råkade göra var att backa in lite lätt så sidospegeln på förarsidan slog i en betongpelare, ingen direkt skada gjord på sidospegeln men ca sådär 20 minuter efter lite körande så började den lysa.

Jag har kollat runt på nätet och läste bland annat att en kabel glappar, men vad är bästa sättet att felsöka och återgälda problemet på? Jag har besiktningen nu på fredag så hade gärna velat ha den fixad utan att behöva åka förbi en verkstad och får det fixat där för det hade vart lite surt att betala en peng för något man skulle kunna lösa själv.

Har haft det problemet på samtliga franska bilar jag ägt, Även sett det hos bekantas franska bilar.. Välkommen till Fransk elektronik.

I de flesta fallen så är det kontakterna under sätet som krånglar..Smörj upp och se till att de inte har en tunn hinna av ärg eller annat som ger usel kontakt.
Citera
2019-01-08, 10:23
Medlem
Lichtblicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Du har ju redan konstaterat vad som kan vara problemet.

Bara att öppna dörrsidan, och kanske ta ut förarstolen, problemet är sannolikt i den regionen.

Besiktningen kommer ge dig anmärkning och en verkstad kommer ta bra betalt för att felsöka.

Men går kablaget genom dörrsidan?

Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Har haft det problemet på samtliga franska bilar jag ägt, Även sett det hos bekantas franska bilar.. Välkommen till Fransk elektronik.

I de flesta fallen så är det kontakterna under sätet som krånglar..Smörj upp och se till att de inte har en tunn hinna av ärg eller annat som ger usel kontakt.

Vart under sätet hittar jag kontakterna? Menar du då vid säkringsboxen precis under ratten eller bokstavligen under sätet?
Citera
2019-01-08, 10:28
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Men går kablaget genom dörrsidan?

Vart under sätet hittar jag kontakterna? Menar du då vid säkringsboxen precis under ratten eller bokstavligen under sätet?

Det går kablar till brytare som ex. känner av om du sitter i sätet (används bland annat för att slå på bältes varnaren men är även en indikator för krockkudden att det sitter någon i bilen. Sedan finns det kablar för värmen i sätet, ev motor i sätet mm. Leta efter de kablar som tycks gå In i själva sätet. (kolla samtliga även bak). Leta helst upp ett schema på nätet över din bil så kan du hitta lite lättare.
Jag brukar printa ut ett större elschema och fylla i aktuella ledningar med överstrykningspenna för att hänga med lite lättare.
Citera
2019-01-08, 10:30
Medlem
Lichtblicks avatar
Citat:
Det går kablar till brytare som ex. känner av om du sitter i sätet (används bland annat för att slå på bältes varnaren men är även en indikator för krockkudden att det sitter någon i bilen. Sedan finns det kablar för värmen i sätet, ev motor i sätet mm. Leta efter de kablar som tycks gå In i själva sätet. (kolla samtliga även bak). Leta helst upp ett schema på nätet över din bil så kan du hitta lite lättare.
Jag brukar printa ut ett större elschema och fylla i aktuella ledningar med överstrykningspenna för att hänga med lite lättare.

Ja men då vet jag exakt vart jag ska leta! Tack!
Citera
2019-01-08, 10:37
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ja men då vet jag exakt vart jag ska leta! Tack!

Funkar inte detta så gå vidare till att kolla upp huvudenheten som sitter i mitt konsollen.. Kan få fnatt av fukt och skit.

Kolla även upp så att du inte av misstag slagit av passagerarstolens airbag, lampan lyser då också (mins inte om det är samma lampa men jag tror det) Hur man slår av och på bagen på passagerarsidan står i instruktionsboken. Tror det var en knapp man skulle så av/på med tändning/radioläge AV. Enklast att ta ur nyckeln och ändra brytaren.

Det kan även funka med "Norsk Reset" koppla ur ena polen på batteriet i 30-40 minuter och koppla in det igen. Vrid gärna startnyckeln till startmotorlägen utan batteri så du tömmer ev. kondensatorer på ström.
Citera
2019-01-08, 10:41
Medlem
Lichtblicks avatar
Citat:
Funkar inte detta så gå vidare till att kolla upp huvudenheten som sitter i mitt konsollen.. Kan få fnatt av fukt och skit.

Kolla även upp så att du inte av misstag slagit av passagerarstolens airbag, lampan lyser då också (mins inte om det är samma lampa men jag tror det) Hur man slår av och på bagen på passagerarsidan står i instruktionsboken. Tror det var en knapp man skulle så av/på med tändning/radioläge AV. Enklast att ta ur nyckeln och ändra brytaren.

Jag har kollat passagerarstolens airbag och så ingen har råkat komma åt knappen vid sidan av panelen när man har dörren öppen. Men den var orörd men jag testade även att stänga av den, sätta på bilen, stänga bilen och sätta på den igen. Oförändrat, därför jag misstänker att problemet ligger på förarsidan.

Men jag får följa kablaget till huvudenheten ifall kablaget ser bra ut vid förarsätet. Lunch om ca en timme så då ska jag ta en titt på det hela.
Citera
2019-01-08, 10:42
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Jag har kollat passagerarstolens airbag och så ingen har råkat komma åt knappen vid sidan av panelen när man har dörren öppen. Men den var orörd men jag testade även att stänga av den, sätta på bilen, stänga bilen och sätta på den igen. Oförändrat, därför jag misstänker att problemet ligger på förarsidan.

Men jag får följa kablaget till huvudenheten ifall kablaget ser bra ut vid förarsätet. Lunch om ca en timme så då ska jag ta en titt på det hela.

Glöm inte att kolla under passagerarsätet också.
Citera
2019-01-08, 19:42
Medlem
Lichtblicks avatar
Citat:
Glöm inte att kolla under passagerarsätet också.

Sådär! Jag har kollat under säterna och hittat lite saker.

Först denna kontakt som bara låg.
https://ibb.co/jgZDZXx

Snappade fast den här
https://ibb.co/PFL7WzR

Vad det är för något vet jag inte, men den tar i själva plasten som ligger ramför den röda markeringen när man drar fram förarsätet rätt så långt fram så antar det har att göra med själva styrkan i airbagen ifall det är någon som är kort och kör så den inte slår nacken på någon.

Sen denna enligt någon lirare på youtube sa att denna tillhörde airbagen och att den kan ta tagigt lite stryk om något har legat och slagit emot den. Jorå, en ölburk som tillhörde polaren låg under sätet så det kan vara den som har slagigt emot den. Enligt samma lirare så skulle man koppla ur den, starta bilen, stänga av och sen koppla in den igen så ska den "reseta sig".
https://ibb.co/ZVxz3TQ

Som man ser på bilden är lite av plasten borta. Är det en bra ide att koppla bort och sen koppla in igen?
Citera
2019-01-08, 20:14
Medlem
Jag fick det problemet på min förra Clio.Då räckte det med att justera stolsläget på passagerarstolen och dra ut och släppa in säkerhetsbältet så försvann problemet.
Citera
2019-01-08, 20:26
Medlem
Lichtblicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtochstorm
Jag fick det problemet på min förra Clio.Då räckte det med att justera stolsläget på passagerarstolen och dra ut och släppa in säkerhetsbältet så försvann problemet.

Det ska jag pröva! Tack!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in