2007-03-20, 23:51
  #1
Medlem
Jag vet inte, men det verkar som om jag hittat guldgruvan med noll risk?
Känner du till BULL och BEAR fonder?

Sätt in 100.000 kr i BULL
Sätt in 100.000 kr i BEAR

Hur det än går för dom så tjänar man pengar. Räkna själv...
Här är fondernas historik:

BULL 2006 32,7% = Vinst 32.700 kr
BEAR 2006 -28,5 = Förlust 28.500 kr
Vinst 2006 = 4.200 kr eller 4,2% avkastning.

BULL 2005 42,3% = Vinst 42.300 kr
BEAR 2005 -31,0 = Förlust 31.000 kr
Vinst 2005 = 11.300 kr eller 11,3% avkastning.

Ingen risk, matematiskt räknat så kan man aldrig förlora pengar, och det finns ingen bankkonto som ger lika mycket ränta/avkastning.
Så har jag missat något eller har vi verkligen en guldgruva här?
Enligt mina uträkningar det värsta som kan hända är att du får noll vinst och noll förlust, om båda fonder får samma procent siffra i slutet av året.
(t.ex. bull +28% / bear -28%)
Citera
2007-03-20, 23:56
  #2
Medlem
El Zorros avatar
Öhh, men om den ena går mer minus än den andra går plus då?
Citera
2007-03-21, 00:15
  #3
Medlem
Deannas avatar
Ingen risk? Det får du förklara.
Vad jag har förstått är det andra derivat än aktier som ingår i fonden (terminer?)..
Citera
2007-03-21, 00:40
  #4
Medlem
locmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Öhh, men om den ena går mer minus än den andra går plus då?

samma tanke slog mig
Citera
2007-03-21, 02:10
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Öhh, men om den ena går mer minus än den andra går plus då?

har du även läst mitt inlägg?
Det är självklart att den ena kommer att gå med minus och den andra med plus, det är hela poängen. Jag visa med fakta siffror från 2005, 2006 som visar garanterade vinster.
Citera
2007-03-21, 02:14
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Ingen risk? Det får du förklara.
Vad jag har förstått är det andra derivat än aktier som ingår i fonden (terminer?)..


jag har redan förklarat, det skulle bli bättre om du kunde förklara till mig hur man kan förlora? Då kanske det säger *pling* hos dig

Försök beskriva en scenario där man kan gå med förlust....
Citera
2007-03-21, 02:26
  #7
Medlem
Kiress avatar
men BULL ökar ju alltid mer ( eller lika mycket ) än vad BEAR minskar, det ser ni ju på de två exemplen ju! Det är statistiskt säkert!
Citera
2007-03-21, 02:42
  #8
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hitachi
jag har redan förklarat, det skulle bli bättre om du kunde förklara till mig hur man kan förlora? Då kanske det säger *pling* hos dig

Försök beskriva en scenario där man kan gå med förlust....


Jag är inte så superinsatt i XACT-fonder, men jag kan tänka mig att det finns en hel del risker sammankopplade med derivaten, t.ex. kreditrisker, ränterisker och valutarisker.. Kanske du kan förklara hur dessa risker försvinner...

Föresten.. Dessa fonder (bull och bear) räknas väl till högriskplaceringar?
Citera
2007-03-21, 07:14
  #9
Medlem
p2xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Jag är inte så superinsatt i XACT-fonder, men jag kan tänka mig att det finns en hel del risker sammankopplade med derivaten, t.ex. kreditrisker, ränterisker och valutarisker.. Kanske du kan förklara hur dessa risker försvinner...

Föresten.. Dessa fonder (bull och bear) räknas väl till högriskplaceringar?

Är inte heller så insatt i XACT men har funderat på att gå in i bear då lågkonjunkturen har kommit. Torde detta inte vara en bra placering?
Citera
2007-03-21, 09:37
  #10
Medlem
Lyckholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hitachi
Ingen risk, matematiskt räknat så kan man aldrig förlora pengar, och det finns ingen bankkonto som ger lika mycket ränta/avkastning.
Så har jag missat något eller har vi verkligen en guldgruva här?
Enligt mina uträkningar det värsta som kan hända är att du får noll vinst och noll förlust, om båda fonder får samma procent siffra i slutet av året.
(t.ex. bull +28% / bear -28%)

Du har verkligen "missat något". Det här är två fonder med olika innehav. Båda kan lika gärna gå minus eftersom deras innehav är helt olika.

Tänkte inte på det?
Citera
2007-03-21, 09:38
  #11
Medlem
Martin Rävs avatar
Det blir högrisk om man sätter i EN av dem.
Bull går efter stockholmsbörsen och bear går tvärt emot.
T.ex imorse: Bull +0,5
Bear -1

Nu har iof börsen bara varit öppen ~40 minuter men dessa brukar följa börsen riktigt tight

Tack Hitachi för tipset!
Citera
2007-03-21, 10:21
  #12
Medlem
mr_zipoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martin Räv
Det blir högrisk om man sätter i EN av dem.
Bull går efter stockholmsbörsen och bear går tvärt emot.
T.ex imorse: Bull +0,5
Bear -1

Nu har iof börsen bara varit öppen ~40 minuter men dessa brukar följa börsen riktigt tight

Tack Hitachi för tipset!
Om den ena alltid gå upp när den andra går ner bör man inte alltid hamna plus minus noll?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in