2007-03-21, 10:25
  #13
Medlem
Erkimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hitachi
Jag vet inte, men det verkar som om jag hittat guldgruvan med noll risk?
Känner du till BULL och BEAR fonder?

Sätt in 100.000 kr i BULL
Sätt in 100.000 kr i BEAR

Hur det än går för dom så tjänar man pengar. Räkna själv...
Här är fondernas historik:

BULL 2006 32,7% = Vinst 32.700 kr
BEAR 2006 -28,5 = Förlust 28.500 kr
Vinst 2006 = 4.200 kr eller 4,2% avkastning.

BULL 2005 42,3% = Vinst 42.300 kr
BEAR 2005 -31,0 = Förlust 31.000 kr
Vinst 2005 = 11.300 kr eller 11,3% avkastning.

Ingen risk, matematiskt räknat så kan man aldrig förlora pengar, och det finns ingen bankkonto som ger lika mycket ränta/avkastning.
Så har jag missat något eller har vi verkligen en guldgruva här?
Enligt mina uträkningar det värsta som kan hända är att du får noll vinst och noll förlust, om båda fonder får samma procent siffra i slutet av året.
(t.ex. bull +28% / bear -28%)

Den procentuella avkastningen stämmer ju inte.
Eftersom du gjort en total investering på 200.000.- så blir ju avkastningen 2006 2,1% och 2005 5,65%.

Således inte rikitgt lika bra som i ditt exempel.
Citera
2007-03-21, 11:19
  #14
Medlem
fluffiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hitachi
Jag vet inte, men det verkar som om jag hittat guldgruvan med noll risk?
Känner du till BULL och BEAR fonder?

Sätt in 100.000 kr i BULL
Sätt in 100.000 kr i BEAR

Hur det än går för dom så tjänar man pengar. Räkna själv...
Här är fondernas historik:

BULL 2006 32,7% = Vinst 32.700 kr
BEAR 2006 -28,5 = Förlust 28.500 kr
Vinst 2006 = 4.200 kr eller 4,2% avkastning.

BULL 2005 42,3% = Vinst 42.300 kr
BEAR 2005 -31,0 = Förlust 31.000 kr
Vinst 2005 = 11.300 kr eller 11,3% avkastning.

Ingen risk, matematiskt räknat så kan man aldrig förlora pengar, och det finns ingen bankkonto som ger lika mycket ränta/avkastning.
Så har jag missat något eller har vi verkligen en guldgruva här?
Enligt mina uträkningar det värsta som kan hända är att du får noll vinst och noll förlust, om båda fonder får samma procent siffra i slutet av året.
(t.ex. bull +28% / bear -28%)

Är du verkligen säker på att siffrorna för avkastning stämmer? När jag går in och kollar på respektive fonds utveckling sett över ett år så har Bull gått upp 25,32% medan Bear gått ner 24,34%. Ta med courtage och förvaltningsavgift på det så har du ingen vinst. Det vore verkligen konstigt om dina siffror stämde, då fonderna rör sig upp resp ner med ca 150% av den dagliga utvecklingen på OMXS30-indexet.

Citat:
Ursprungligen postat av Lyckholm
Du har verkligen "missat något". Det här är två fonder med olika innehav. Båda kan lika gärna gå minus eftersom deras innehav är helt olika.

Tänkte inte på det?

Nej, båda kan inte gå ner. Den ena fonden är lång i terminer, den andra kort. Går båda ner kan du däremot göra en arbitragevinst då det bör handla om en felprissättning.
Citera
2007-03-21, 11:41
  #15
Medlem
Jontishs avatar
Statistiskt sett ser det ju bra ut, men den statistiken är under två år så helt säker är den ju knappast...
Citera
2007-03-21, 15:15
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erkiman
Den procentuella avkastningen stämmer ju inte.
Eftersom du gjort en total investering på 200.000.- så blir ju avkastningen 2006 2,1% och 2005 5,65%.

Således inte rikitgt lika bra som i ditt exempel.


Äntligen någon som har förståt
Ja, exakt där missade jag, jag räknade avkastning på 100k istället för 200k.
Men ändå 5.65% är rätt bra med tanke på riskfri investering.
Citera
2007-03-21, 15:16
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffis
Är du verkligen säker på att siffrorna för avkastning stämmer? När jag går in och kollar på respektive fonds utveckling sett över ett år så har Bull gått upp 25,32% medan Bear gått ner 24,34%. Ta med courtage och förvaltningsavgift på det så har du ingen vinst. Det vore verkligen konstigt om dina siffror stämde, då fonderna rör sig upp resp ner med ca 150% av den dagliga utvecklingen på OMXS30-indexet.


Jag plockade siffror från deras sida http://www.xact.se/
Citera
2007-03-21, 15:23
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr_zipox
Om den ena alltid gå upp när den andra går ner bör man inte alltid hamna plus minus noll?

Dom går inte like plus/minus och det är just där man tjänar pengar. På denna skillnad.

Som sagt det värsta som kan hända är att dom går lika t.ex:
bull +25%
bear -25%
Då har man inte tjänat något MEN man har inte förlorat något heller.

Men det är mycket osannolikt att dom ska gå lika mycket +/- i %
Historiskt:
BULL 2006 32,7%
BEAR 2006 -28,5%

BULL 2005 42,3%
BEAR 2005 -31,0%
Citera
2007-03-21, 15:27
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckholm
Du har verkligen "missat något". Det här är två fonder med olika innehav. Båda kan lika gärna gå minus eftersom deras innehav är helt olika.

Tänkte inte på det?


Du måste först förstå vad bull och bear är, innan du kan förstå vad jag pratar om. läs på deras sida http://www.xact.se

Dom kan inte båda gå med vinst eller förlust, dom går tvärt om från varandra.
Citera
2007-03-21, 15:29
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p2x
Är inte heller så insatt i XACT men har funderat på att gå in i bear då lågkonjunkturen har kommit. Torde detta inte vara en bra placering?

självklart, men vi pratar inte om det nu
Du pratar vanlig spekulation, jag pratar hur man kan utnyttja dessa 2 unika fonder för att alltid gå med vinst.
Citera
2007-03-21, 15:33
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martin Räv
Det blir högrisk om man sätter i EN av dem.
Bull går efter stockholmsbörsen och bear går tvärt emot.
T.ex imorse: Bull +0,5
Bear -1

Nu har iof börsen bara varit öppen ~40 minuter men dessa brukar följa börsen riktigt tight

Tack Hitachi för tipset!


Tack själv för utbildningen wise guy

(jag saknar "stay on topic" skylt här)
Citera
2007-03-21, 16:09
  #22
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hitachi
Du måste först förstå vad bull och bear är, innan du kan förstå vad jag pratar om. läs på deras sida http://www.xact.se

Dom kan inte båda gå med vinst eller förlust, dom går tvärt om från varandra.

De går väl ändå inte naturligt tvärt om från varandra, det är väl placerarna som gör att de gör det..

Placeringsmässigt ska ju fonderna avspegla varandra (bear motsatt OMX30, Bull enl. OMX30), men ett placeringsmål behöver inte uppnås. I teorin (åtminstånde) kan ju någon av fonderna inte uppnå det uppsatta placeringsmålet, och båda går med vinst eller förlust..
Citera
2007-03-22, 15:54
  #23
Medlem
Lyckholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr_zipox
Om den ena alltid gå upp när den andra går ner bör man inte alltid hamna plus minus noll?

På lång sikt tar de ut varandra, men på kort sikt kan variationer förekomma.
Citera
2007-03-22, 19:58
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hitachi
Äntligen någon som har förståt
Ja, exakt där missade jag, jag räknade avkastning på 100k istället för 200k.
Men ändå 5.65% är rätt bra med tanke på riskfri investering.

Men om du tar båda åren i beräkning så får en AVG avkastning av (2.1+5.65%)/2 = 3.875

och sen jämför med bankräntor http://finansportalen.se/sparkontoguiden.htm
så hittar vi 3.75%. Och dessa är verkligen riskfria %. (Kan nog även vara möjligt att få högre om man binder upp pengarna.)

Är 0.1% värt risken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in