2019-01-07, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Gick tillbaka litet i tankegången till den där cachen (Lundby-cachen) som vi upptäckte, av en hittills oförklarlig anledning, hade "raderats" i LW's lista över hittade cacher. När "raderingen" och återförandet av loggen diskuterades i tråden fokuserade man i tråden i första hand på vadhon kunde ha gjort den aktuella dagen (19 februari 2015).

När cachen väl återfördes till LW's lista över funna cacher, så tror jag man inte tänkte på om endast hennes nätlogg hade varit tillfälligt borttagen, eller omhela cachen faktiskt hade raderats. Båda alternativen är ganska ovanliga.

Missade vi att titta på andra perspektiv? För om man tittar på incidenten i skenet av att hela cachen hade raderats (medvetet eller av en ren olyckshändelse), så skulle det kunna vara intressant att veta vilka eventuella faktorer som är iögonfallande avseende just denna cache, kopplat till fallet med mordet på LW.

Redan diskuterat i tråden:

1. Förutom LW's egen logg (där det framgick att hon spenderat dagen på äventyrsbadet i Gustavsvik, och där en postare konstaterade att hon tillbringat dagen med en person JSj, tillika geocachare).

Inte diskuterat i tråden:

2. Lundby-cachen med den tillfälligt "raderade" nätloggen är numera arkiverad (sedan 2015-06-03), men var, intressant nog, placerad nära cachen Mordgåtan (vid Vivalla-ringen) som beskrivs i inlägget:

3. SD's loggtext i den "raderade och återförda" Lundby-loggen är intressant. Den har vi inte uppmärksammat i tråden tidigare. Den 27 december 2014 "strosade" han omkring nattetid i detta område eftersom han hade stämt träff med någon som han skulle överlämna GC-utrustning till inför dennes fjällresa:

Varför drev SD omkring där nattetid? Kunde han inte lämna GC-utrustningen till sin "vän" antingen dagtid, eller direkt hem till personen, eller på någon mer upplyst mötesplats?

Dessutom brukar han ju i vanliga fall namnge alla övriga geocachare i sina loggar, men inte denna gång? Nu benämner han endast personen som "en vän".

Är det något i hans loggtext som skulle kunna ha varit tillräckligt "graverande" för att vara anledning till att (eventuellt) även hans loggtext raderades i höstas? (Eftersom vi ju inte vet om endast LW's loggtext försvann tillfälligt, eller om SD's faktiskt också försvann)

3. SD nämner att personen som han skulle lämna GC-utrustningen till skulle på "fjällresa". Intressant i sammanhanget är att LW och ovannämnde JSj. enligt uppgift och enligt LW's egen text på funbeat åkte till fjällen tillsammans just den tidsperioden:

Det känns som att det är många oförklarliga samband och omständigheter kring den "raderade" (och sedermera återförda) Lundby-loggen.

Min fundering är därför om det finns något intressant i omständigheterna att Lundby-cachen dels låg nära "Mordgåtan-cachen" vid Vivallaringen, dels att SD vid tillfälle drivit omkring där nattetid, dels att han skulle lämna utrustning inför "en väns" fjällresa, dels att LW och den i tråden omtalade JSj. åkte på en fjällresa vid den tidpunkten
Har för mig att det tidigare i tråden framkommit att HD:s föräldrar bor på Gnejsvägen (Lundby).
Citera
2019-01-07, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Det är klart att GM går på fri fot, det är ju ingen häktad eller anhållen. Säkert sker saker och ting noggrant och inget ska lämnas åt slumpen, så kan man ju också se det. Men 8 månader i dagarna är för länge.

Ja , hoppas de får mer information än allmänheten. Tyvärr tror jag inte det.
Det är väl NFC som är den stora bromsklossen. Där måste mer resurser sättas in.
Du klippte (av misstag förmodligen) min mening, jag skrev att GM går på fri fot bla på LW:s stora umgängeskrets. Att GM går på fri fot vet jag naturligtvis.
Citera
2019-01-07, 08:19
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Har för mig att det tidigare i tråden framkommit att HD:s föräldrar bor på G*ejsväge*
(Lundby).

Den låg ungefär tre gator längre bort, mer mot Öknaskogen till.
Senast redigerad av GilGrissom82 2019-01-07 kl. 08:34.
Citera
2019-01-07, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
LW hade kontakt in i det sista med sina reskamrater. SD ingick inte bland dom.

SD borde väl haft kontakt med HD om barn, packning mm inför deras resa. Det hade varit naturligt.

Kompisar till LW har berättat om många trakasserier som SD utövat mot LW långt tidigare än dessa som hon slutligen anmälde. Det berättade dom om tidigt därefter har dom förhörts av polisen. Tyvärr ser det ut som det brukar vid grova våldsbrott mot kvinnor som slutar med mord.
Att LW hade kontakt med sina vänner hon skulle med till Norge förefaller helt naturligt.

Förstår dock inte varför SD hade kontakt med LW (om så är fallet) på mordkvällen... frågan är varför. Hade han ett önsketänkande om att deras konstiga förhållande skulle leda till något han önskade sig? Men fick klart för sig att det var omöjligt eftersom LW inte var intresserad. Något gick väldigt galet.

Han hade under flera år valt LW före HD och ville veta hur han under resan skulle förhålla sig till HD.
Citera
2019-01-07, 10:31
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det är många som påstår mycket. Faktum kvarstår att SD och LW i stort sett haft daglig kontakt under flera år och bor grannar. Lägg därtill att båda är besatta av geocatching och LW var på väg till Norge med flera andra burkletare så är det naturligt att dom hade kontakt om det. I.a.f inte onaturligt .

Antar du eller vet du med säkerhet (direkt insyn - sett/hört med egna ögon) att de hade daglig kontakt den närmaste tiden innan LW blev mördad?
Citera
2019-01-07, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det är många som påstår mycket. Faktum kvarstår att SD och LW i stort sett haft daglig kontakt under flera år och bor grannar. Lägg därtill att båda är besatta av geocatching och LW var på väg till Norge med flera andra burkletare så är det naturligt att dom hade kontakt om det. I.a.f inte onaturligt .

SD har via sin advokat meddelat att deras förhållande sedan länge var avslutad.

LW har sedan anmälningarna både bott tillsammans med andra cachare och även cachat med många andra företrädesvis än SD, vilket fått SD att reagera med hot och trakasserier, varav en ledde till anmälan om än LW av rädsla drog tillbaka den. Polisen har dock underlaget.

Att LW skulle varit den drivande finner jag inget stöd för. Snarast motsatsen. Att SD spridit en annan uppfattning är förväntat.
Citera
2019-01-07, 15:24
Medlem
PeterNosters avatar
LW hade väl fler "farliga" intressen förutom geocaching.

Vi har t.ex religiösa fanatiker och invandrare. Statistiskt så är nog båda dessa farligare än geocaching. Hur många geocachare har mördats på grund av intresset?
Citera
2019-01-07, 16:49
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Antar du eller vet du med säkerhet (direkt insyn - sett/hört med egna ögon) att de hade daglig kontakt den närmaste tiden innan LW blev mördad?

Mina ord blir tyvärr medvetet oprecisa så jag avser inte ge dig ett schema. Men förleds inte feltolka att i kontakt läsa in förhållande såsom Remark slarvigt gör.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-01-07 kl. 16:57.
Citera
2019-01-07, 17:43
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
LW hade väl fler "farliga" intressen förutom geocaching.

Vi har t.ex religiösa fanatiker och invandrare. Statistiskt så är nog båda dessa farligare än geocaching. Hur många geocachare har mördats på grund av intresset?

Statistiskt så är nog misshandel och mord i nära relationer farligare
än religiösa fanatiker och invandrare.
Citera
2019-01-07, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Du vet lika väl som alla andra som följt tråden från start att det är från MV vi fått veta att SD kontaktat LW och bett om att få träffas:

"Enligt dom uppgifterna jag har så har MGM kontaktat LW och velat träffats
.Men påstår i förhör att träffen aldrig ägde rum. Men man har sparade digitala spår som MGM lämnat efter sig och det har även han erkänt att han skickar detta på mordkvällen. Men han förnekar att man efter det träffats.
"

https://www.flashback.org/p65258304#p65258304

Jag ser hens uppgifter som trovärdiga.

Tack Notknapparen! Jag rotade i tråden efter det här citatet för ett par dagar sedan. Kan tänka mig att det var det här digitala spåret, och kanske att SD uttryckt i SMS odyl att han inte gillade Norgeresan, som fick polisen att zooma in på SD snabbt, och antagligen låg det till viss del till grund för yrkandet på att häkta MGM på sannolika. Undrar hur han kom undan tidigt i utredningen? Stämma träff med en kvinna straxt innan hon försvinner och sedan hittas mördad...
Om han nu skulle vara oskyldig, hoppas jag att de hittar verklig MGM, eller faktisk prövar skuldfrågan i rätten, så att alla runtomkring får rätta fakta. Men det lär inte hända oman inte är skapligt säker på att få honom fälld. Känns som att efterloggandet handlar att i den eventualiteten måla upp en bild av att han och LW var såta vänner och hade tät kontakt efter feb17. Det vet vi ju att EGT, som kallar sig bekant, inte trodde att de haft det till en början.
Edit: Jag antar att en del i tråden avfärdar att SD skulle stämt träff med LW på mordkvällen. Blir det inte rättegång och offentligt FUP kommer uppgift att stå mot uppgift. Antagligen växer historien på båda sidor vilt i så fall. SD skulle nog gilla det och känna sig som mannen, myten.... men knappast hans familj eller LWs.
Senast redigerad av Elsa2018 2019-01-07 kl. 18:08.
Citera
2019-01-07, 18:25
Medlem
Blessedfruits avatar
Nu är det ett tag sen det var på tal här i tråden och jag minns inte riktigt om det fanns några belägg eller om det var fria spekulationer, men jag har inte kunnat släppa det där med att GM kan ha städat BP under flera dagar. Minns att Klorin nämndes och möjligen något ytterligare medel. Har gått och tänkt en del på det, på hur fasen det skulle ha gått till.

Om nu Lena mördades med kraftigt våld mot kroppen så borde man kunna hitta DNA-bevis mot MGM, men eftersom han inte sitter häktad har man förmodligen inte gjort det. Har man då inte gjort det på grund av att det har blivit bortstädat? Kan man städa en BP utomhus bland buskar och gräs där kroppen fortfarande ligger kvar? Har GM i så fall också städat kroppen?

Jag tror att det finns starka indicier och att mordet är polisiärt uppklarat, men att man saknar bindande bevis, t ex bindande DNA. Jag har svårt att föreställa mig att man kan döda någon med kraftigt våld utan att lämna spår. Visst, några dygn ute i värmen underlättar inte och om djur har varit på kroppen kan det ju i princip också göra att spår försvinner. Sen hade de ju en tät relation sen tidigare, vilket betyder att de redan hade varandras DNA på sig och omkring sig. Bevis måste således bestå av DNA som inte kan förklaras på ett naturligt sätt. Det ska vara DNA som bevisar ett mord. Om det hade funnits hade det hela varit avgjort för länge sen.

Det där med ”viss planering” skulle ju kunna ha med frånvaron av bevis att göra. Kanske var GM klädd så att det inte hamnade komprometterande DNA på BO. Någon typ av yttre kläder man gör sig av med efter mordet. En överdragsjacka och byxor som gör att BO inte får DNA under naglar och som skyddar GM:s hud och kläder. Keps som hindrar hår från att hamna i sår. Handskar, som skyddar händerna. Extra skor i ryggsäck för att kunna byta efteråt. GM kan också ha haft ett tillhygge/vapen, för att inte komma för nära. Knappast en kniv, hammare eller något annat som gör gärningen blodig. Möjligen något att strypa med och något att tillfoga trubbigt våld med som inte gör våldet så blodigt. Att ha förberett något sånt skulle kunna vara ”viss förberedelse”.

Personligen har jag svårt att föreställa mig att det hela inte skedde i affekt, eftersom jag inbillar mig att det är det vanliga i våldsamma nära relationer som leder till mord. Våldet byggs upp under lång tid och till slut går det över gränsen. Det där med viss planering passar då inte in, men då kan jag inte så mycket om våld i nära relationer, annat än att jag har fått för mig att detta våld ofta följer liknande mönster. Men om det nu ligger något i det där med ”viss planering” så skulle förberedelser för att undvika att lämna spår kunna vara det som avses.

Att däremot städa BP på det sätt som har antytts är något annat. Jag förknippar det mer med brist på planering. Damage control när det väl gick som det gick.

Jag har de senaste åren lyssnat på ett mycket stort antal true crime-poddar, från Serial och framåt. Det har varit Undisclosed, Generation Why, Casefile mfl mfl mfl. Hundratals timmar. Det har varit mord och mordutredningar på längden och tvären. Oändliga utläggningar om vilka telefonmaster som pingas hit och förruttnelsestadier och likfläckar dit. Seriemördare, massmördare, kvinnomisshandlare, barn som dödar föräldrar, barn som dödar andra barn, blodspår, stänkmönster, hudflagor och under naglar och fan och hans mormor. Det har varit mycket om att stycka och undanröja kroppar och att städa BP från blodspår. Men att städa en BP ute i naturen där kroppen ligger kvar och att städa kroppen utan att försöka undanröja och/eller dölja den har jag svårt att påminna mig om att ha hört just något om. Möjligen genom att starta en brand kanske?

Vad skulle GM använda Klorinet till? Torka av kroppen med? Hälla Klorin över kroppen? Förstör Klorin DNA?

Om man väl har lämnat DNA inbillar jag mig att det är svårt att få bort. Då måste det vara bättre att inte lämna något, genom förberedelser. När det väl är där vet man ju inte var det finns.

Kort sagt, hur skulle en städning ha gått till...? Hälla ut flera liter klorin, syra eller soda överallt? Skrubba gräset? Leta hårstrån? Borsta buskar och skrubba plank?

Jag får inte ihop det...
Citera
2019-01-07, 19:06
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Du menar att någon från ett annat land ,en med annan trosuppfattning ,har blivit irriterad på att Lena ,som handskades med ensamkommande ,inte levde efter det som dessa personer tror på ?

Nej det menar jag inte.

Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Statistiskt så är nog misshandel och mord i nära relationer farligare
än religiösa fanatiker och invandrare.

Men nu gällde det ju inte jämförelse med nära relationer utan mellan:
1. Geocaching.
2. Frikyrkan.
3. Migranthantering.

Det var ju vad LW var engagerad i och i alla tre ingår ju relationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in