2019-01-07, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Det man i alla fall har lärt sig är att familjetragedier är en fall för sig.
Utomordentlig tragisk därför att barn dödas - av de människor som de är mest beroende av och som är ansvarig för deras välmående. Ändå blir barn i dessa fall mer osynlig gjort än i andra mordfall. Jag kan inte tänka mig något annat mordfall då två systrar som är 11 och 14 år bragts om livet utan att det finns något offentlig bild, någon beskrivning om vad flickorna tyckte om osv.
GMs dåd är brutal, egoistisk, hänsynslöst, förrädisk - i det avseendet var polisen mycket tydlig tycker jag. Men ändå reagerar omgivning totalt annorlunda än om gm hade varit en utomstående. Det hade inte gått att kollegor hade hyllningar upp kring en gm som var misstänkt att har dödad två flickor, till exempel. Totalt otänkbar.

När en mamma eller en pappa är gm så verkar det vara acceptabel att skilja mellan profession och dådet - som är än en sak som är så absurd i det har fallet. För om arbetslivet och prestation inte hade varit så viktigt och prestigefullt så hade det här brottet antagligen inte begåtts eller kunde begås.

Att föräldrar till gm inte kan se klart måste kunna ursäktas, men att man fortsatt är så stolt på prestationen (det är en yrkeshemsida) till trots av vad som har hänt, är svårt att förstår för en utomstående. Det kan kanske förstås om man anser att gm har råkat ut för en stor tragedi som den inte är riktig ansvarig för. Kanske man tror att maken var ansvarig att allt blev som det blev. Och det kanske tycker anhöriga på båda sidor.

När allt är en ända tragedi, så kan det blir otydlig vem som hade ansvar, vem som hade val och vem som är offer. Det är barnen som är offer, inte föräldrarna - inte ens för omständigheterna!

Barnperspektivet försvinner definitivt när barn mördas av förälder. De journalister jag varit i kontakt med har varit näst intill oförstående när jag gjort jämförelser till mord på barn i andra sammanhang där förövaren varit någon utomstående. Det tycks finnas en blind fläck just kopplat till familicide eller filicide. Begreppet familjetragedi ska liksom vara det första och sista som skrivs i media. Att vilja belysa barnens öde kopplas ihop med sensationsjournalistik och en vilja att frossa i elände. Det kan ju finnas en vits med att lära barn och vuxna vilka varingstecken det kan finnas kring att en närstående blir väldigt deprimerad till exempel.

Jag ska också ta mig bort från tråden och försöka hitta en ljusare tråd, ej här på fb, att förhålla mig till genom 2019. Tack för alla intressanta diskussioner. Jag är säker på att mer info kommer fram när mer tid gått som gör att flickornas konturer blir tydligare och att deras minne hålls vid liv. ❤💔
Citera
2019-01-07, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
- Om man kliver bortom sina färgade åsikter och gör en analys på texten - som i sig redan är påbörjad 2012 och då garanterat utan varken underfundigheter eller mordplaner;

Kan det likaväl indikera att den skrevs helt och hållet med den intention som det står:
- Påbörjad 2012 och sen färdigskriven 2017.
- Dedikerad sina älskade döttrar Agnes och Moa.

... och ge en vägledning om att mordplaner inte var på tapeten ännu den 2 augusti.
Det emotionellt klibbiga är det du som sen applicerar snarare och förfasas över. Retroaktivt vet du vad som skett men i brevet står att planerna inleddes under hösten.

Vad ska H göra på en sida som enbart är skriven som en CV beträffande yrkesverksamhet?
Översikt utbildningar, publikationer, forskning, bok samt pdf om momsen.
Det är inte en sidan som ens handlar om familjen, sen uppdaterad.

Kan inte 80-åringen få vara ifred?
Jag är förvånad över hur mycket som insinueras vara illvilja från O:s familj mot H och det sammanfaller med solglittrets inställning till familjen.
Sjukt.

Fattar heller inte varför anhöriga ska dras in i eländet. De måste få göra som de vill, även om det ses som ytterst osmakligt av vissa att framhäva Os förtjänster som de var medan han fortfarande levde. Varför inte Hs dito finns nedtecknade kan man fråga sig, men tycker inte det är särskilt trevligt att rota i sånt.

Alla sörjer på sitt eget sätt.
Citera
2019-01-07, 22:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Ja det är ju den f.d. obducenten som utsett O till trippelmördaren "Bjärredstryparen". Vem som blev strypt eller kvävd undrar jag inte över, utan varför blev en kvävd och två strypta? Finns det kanske inven trippelmördare, utan en mördare och en dubbelmördare?
Finns säkert någon i tråden som kommer fram till att O tyckte det skulle bli långtråkigt att strypa tre på raken, så han kvävde en emellan som omväxling.
Intressant reflektion, om än obehaglig. Har mest genat bort från barnen för det är så vidrigt..
Kudde (barn x)?
Kudde (barn y) - men även fått ta till strypning?

Y- "ett av barnen(..) strypning, eventuellt i kombination med kvävning"
X- "andra dottern har dött av kvävning."
Citera
2019-01-07, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag ska svara dig här till slut:

Os bokproduktioner, projekt, artiklar mm kommer alltid stå i skuggan av vad han begick för hemska brott.
Att kombinera en leende bild, men utelämna det största/värsta denne man gjort under hela sitt liv är som att göra samma sak för ännu mer välkända mördare. Ingen skulle acceptera att liknande nätsidor administrerades av Breviks, Hitlers eller Engla- och Helen-mördarnas anhöriga.

Att Os släkting lägger ut en sida med Os prestationer, men inte nämner något om det han för alltid kommer att vara mest känd för, även om det är det värsta han gjort, är märkligt.

LH kunde skrivit meningen:
Oskar H avled tillsammans med sin hustru Hanna och barnen Agnes, 14 år och Moa, 11 år i av de vuxna avsiktlig utradering av hela familjen och hittades döda i Bjärred, Lomma 180109.

Det hade räckt. Men av någon orsak vill man förtiga det som hänt. Och det gör mig arg - för jag anar att bara ytan gäller. Att ytan var och är det viktigaste. Och kanske var det just därför som alla dog?

Dessutom finns där också en länk till skriften "Agnes, Moa och momsen" tillägnad Os älskade döttrar.
De är ju också hans mordoffer! Den skriften kan ju inte stå med där "med tanke på det stora nätverket över världen som kanske inte nåtts av nyheten om att han är död", som du uttrycker det.

Den skriften finns med för att ge en viss tillrättalagd bild av personen det handlar om, inte av något annat skäl. Ännu mer obehagligt att läsa hans dedikation till sina mordoffer.
Din koppling till andra barn som undrar och oroas, blir inte bättre av att de kan läsa på nätet om Agnes och Moas pappa, som om ingenting har hänt och att ingen ens är arg på honom fast att han dödade barnen - eller ens nämner det.

Vi har alla rätt att sörja på våra egna vis, men att försöka lura omgivningen med en tillrättalagd friserad nätsida där man förtiger fakta ingen vacker eller bra väg.
Det är naturligtvis ingen vettig sorge- eller bearbetningsprocess som görs på detta sätt, det är ingen anhörig som kan komma vidare genom att förneka det som hänt. Absolut inte heller på en offentlig nätsida. Det är mer för att upprätthålla en falsk fasad därför att fasaden tydligen är väldigt, väldig viktig.

Den som administrerar sidan är född 1942, mycket vital och aktiv, sitter med i flera företagsstyrelser, tävlar och leder ett golflag som haft goda resultat på ett flertal tävlingar och event under hela 2018.
Det är inte en person som inte vet vad han gör.

Tror ingen av oss är tränad i att hantera en sådan katastrof som dessa släkter måste göra. Tycker att det är dåligt att hänga ut ett brottsoffer med födelseår, kan inte dessa arma föräldrar lämnas i fred? Tycker att du förtar allt bra du gjort i tråden tidigare nu. Jag förstår att du är upprörd, men jag tror inte alls att släkten är oberörd, det skulle vara väldigt, väldigt konstigt att formulera sig på det sätt som du gör. Då hade omvärlden verkligen undrat. Du kan väl inte vara seriös nu, men om du är det, så får man ju hoppas att du har goda skäl till att vilja göra på detta vis. Det tror jag inte är något som majoriteten av medmänniskor skulle tycka vore lämpligt.

Det vi skriver om är så mycket, varav familjetragedi faktiskt är en del av allt. Det kan man inte glömma. Gör man det, har man ju inte förmågan att förstå att en familj kan man inte bara radera. O försökte, men det gick inte. Familjen lever kvar i allas medvetanden, alla som kände den, och alla som kände till den. Man behöver inte slå in öppna dörrar... dessutom skulle det ju vara att förtala någon att hänga ut något som är ämnat att skada, eller hur? Det tror jag att alla jurister känner till. Hur skulle du motivera juridiskt att berätta vad som skett i en släkt, utan nyhetsvärde, utan att vara publicist till en sida? Det går inte juridiskt.
Citera
2019-01-07, 23:09
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Tills dess att annat framkommer tror jag inte heller att H var med på noterna när väl skiten träffade fläkten. Fullt tänkbart att hon var med i planering men jag är inte 100 på det heller. Tiden får visa och hur som helst så är Polisen/Anhöriga bra naiva om dom trodde pöbeln skulle nöja sig med det som sades på PKn.

Varför hade H så stor dos lugnande medel i sej när hon avled. Är det något hon tog varje kväll/natt?
Citera
2019-01-07, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Varför hade H så stor dos lugnande medel i sej när hon avled. Är det något hon tog varje kväll/natt?
Varför skulle hon ha bett om att bli strypt när dom "planerade det" hela hösten?
Citera
2019-01-07, 23:25
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Barnperspektivet försvinner definitivt när barn mördas av förälder. De journalister jag varit i kontakt med har varit näst intill oförstående när jag gjort jämförelser till mord på barn i andra sammanhang där förövaren varit någon utomstående. Det tycks finnas en blind fläck just kopplat till familicide eller filicide. Begreppet familjetragedi ska liksom vara det första och sista som skrivs i media. Att vilja belysa barnens öde kopplas ihop med sensationsjournalistik och en vilja att frossa i elände. Det kan ju finnas en vits med att lära barn och vuxna vilka varingstecken det kan finnas kring att en närstående blir väldigt deprimerad till exempel.

Jag ska också ta mig bort från tråden och försöka hitta en ljusare tråd, ej här på fb, att förhålla mig till genom 2019. Tack för alla intressanta diskussioner. Jag är säker på att mer info kommer fram när mer tid gått som gör att flickornas konturer blir tydligare och att deras minne hålls vid liv. ❤💔

Tack själv för alla dina kloka inlägg.
Citera
2019-01-07, 23:28
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Varför skulle hon ha bett om att bli strypt när dom "planerade det" hela hösten?

Jag tror inte hon bad om det. Meningen var nog att båda skulle dö av överdos men att den stora mängd lugnande inte var giftig nog (vilket är en vanlig miss vid självmordsförsök)
Citera
2019-01-07, 23:31
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Det man i alla fall har lärt sig är att familjetragedier är en fall för sig.
Utomordentlig tragisk därför att barn dödas - av de människor som de är mest beroende av och som är ansvarig för deras välmående. Ändå blir barn i dessa fall mer osynlig gjort än i andra mordfall. Jag kan inte tänka mig något annat mordfall då två systrar som är 11 och 14 år bragts om livet utan att det finns något offentlig bild, någon beskrivning om vad flickorna tyckte om osv.
GMs dåd är brutal, egoistisk, hänsynslöst, förrädisk - i det avseendet var polisen mycket tydlig tycker jag. Men ändå reagerar omgivning totalt annorlunda än om gm hade varit en utomstående. Det hade inte gått att kollegor hade hyllningar upp kring en gm som var misstänkt att har dödad två flickor, till exempel. Totalt otänkbar.

När en mamma eller en pappa är gm så verkar det vara acceptabel att skilja mellan profession och dådet - som är än en sak som är så absurd i det har fallet. För om arbetslivet och prestation inte hade varit så viktigt och prestigefullt så hade det här brottet antagligen inte begåtts eller kunde begås.

Att föräldrar till gm inte kan se klart måste kunna ursäktas, men att man fortsatt är så stolt på prestationen (det är en yrkeshemsida) till trots av vad som har hänt, är svårt att förstår för en utomstående. Det kan kanske förstås om man anser att gm har råkat ut för en stor tragedi som den inte är riktig ansvarig för. Kanske man tror att maken var ansvarig att allt blev som det blev. Och det kanske tycker anhöriga på båda sidor.

När allt är en ända tragedi, så kan det blir otydlig vem som hade ansvar, vem som hade val och vem som är offer. Det är barnen som är offer, inte föräldrarna - inte ens för omständigheterna!

Det finns egentligen inget som säger att ett syndabockssamhälle där brottslingen får löpa gatlopp på nyhetssidor eller bli låst intill kyrkoporten är det normala eller bästa. Det kunde vara mer som i detta fall, att det var mer riktigt eller brukligt.

Det beror ju på att samhälle och media vill ha det så och att samhället är av en sån art att syndabockar behövs. Det hjälper ju inte heller i avskräckande syfte att varna för detta om du vill, för GM ligger ju i sängen bredvid och har ju ändå tänkt gå hädan då. Så det är ju snarare att det ger folk idéer och att de blir ängsliga — så syndabockeriet får ju ingen avhållande effekt.

I andra samhällsformer (främst mindre grupper där alla mer eller mindre redan känner alla) finns inte samma behovet. Man säger, hörrudu, på det här stället gör vi så här, och känner du så så kom och snacka med mig och så reder vi ut det. Fast just det lär ju vara längesedan. Sen är det från och till i perioder.

Men det finns inget som säger att man måste hänga si och så långt ner med hakan när en så här sak händer. Eller publicera bilder på GM ur dåliga vinkar och annat elakt. Gjort är gjort.

Att pressen inte går loss hänger väl också samman med att man inte tror att övriga bjärredsbarn blir värst förtjusta över att media skräms med elaka Oskar i tid o otid i framtiden. Det kan ju påverka både det ena å det andra.

Dessutom är det nästan bevisat att han måste ha älskat sina barn i perioder innan han förvandlades till vampyr. Och hade flera vänner som lyckats gå ur plugget. Det brukar man få plus i kanten för. Av samhället. Så skynda att skaffa barn...

Vad man än tycker om saken så är media och samhället och kungen och Vänsterpartiet och tunnelbanan till guillmarsplan bra mycket mer ilskna över 389 killar på nitton som har våldmördat 860 högstadieflickor än en stackars lökig pappa på 48 som dödat sin alldeles egna dotter, fast hon var en helt egen liten individ. Sjukt ere så det förslår, och det blir aldrig nån lustig film av det, och man vill kanske int så gärna påminnas om det precis varenda dag. Oj, mamman också?

Så det får kanske sortera under sjukdomar och olycksfall.

Det finns ingen rättighet att bli syndabock heller, vetdu.

Man måste sälja. Som ubåtsjösse. Och slå ihjäl en kvinnlig utländsk journalist helst i en undervattnisk bordell med tycke av cigarr. Då blir kommer tonern fram. Hela asken.

Syndabockar eller ej, Oskar eller no-Oskar — med förbud och lag och gärningsmän, spöken och mylingar och samvete och rättfärdighet måste var och en, oavsett rubrikerna och bilderna och frisyrerna, till sist någon gång kunna umgås utan att hålla nån i handen. Dvs utan stödhjul.

Brottslingarna har ingen rätt att komma i tidningen och du och jag kan normalt strunta i vilket. Det är inget skräckkabinett vi bett om. Så jag ser inga rättviseaspekter kring hur hemsk man är.

Efter brevik, ubåtsjösse och møllan önskar man inte precis stirra mer på såna vidriga dårfinkar heller. Det kan räcka.

Blev det för virrigt så läs lite vänligt....
Senast redigerad av Lonnrot 2019-01-08 kl. 00:02.
Citera
2019-01-07, 23:34
Medlem
drunknars avatar
Massa snicksnack här nu om hur synd det är om farfar som inte ska få hylla sin barnamördarson på det sätt han väljer. Hade han monterat upp en hyllningsvägg till mördaren i sitt hem eller på annan privat plats så håller jag med om att han bör lämnas ifred men nu har han lagt ut skiten öppet på nätet som ett stort jävla "fuck you" till offren och alla andra som inte delar hans syn på barnamördarsonen. Ett förpestande och stinkande hån mot barnen och de som bryr sig om deras öde....åt helvete med gubbjäveln som jag ser det. Sonen var ett ruttet egosvin och antagligen har hans vidriga och självcentrerade världsbild formats till stor del av denne farfar.
Citera
2019-01-07, 23:38
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det ska med. Att båda försöker få familj/sjukdom barn/karriär/jobb att gå ihop och fortsätta i samma anda förutom på slutet - och det är redan då en familjär kataklysm i antågande och deprimerade.
Too late.
Samt dess innan försöka leta bot med ljus och lykta i ett par år. Det håller inte i längden.
Tjänstledigt en längre tid hade varit av största vikt - men det är få förunnat även om ekonomin tillåter.

Han hade fått tjl direkt om han bett om det. Eller så skojar de med honom. Mental ohälsa uppfanns mer eller mindre av universitet. Så att de skulle kunna lägga till en fakultet. (Jag skojar, lite!)
Citera
2019-01-08, 01:41
Medlem
Angående det här med hyllandet av Oskar så tänkte jag på det när jag såg en dokumentär om Göring an GW häromdagen. Han säger där att ofta har stött på när någon medlem av en familj har begått ett grovt brott och hur de närmaste anhöriga går in i ett tillstånd av total förnekelse och att det då med vanliga mänskliga och logiska mått mätt så blir det i någon mening fullkomligen obegripligt.

Det blir ganska förståeligt om man funderar på det. Jag själv har tre små barn och skulle, gud bevare mig, någon av dessa bli en mördare så vet jag att jag skulle ALDRIG tro på det. Även om jag såg med mina egna ögon där han stod med den blodiga kniven i handen så hade jag hittat en bortförklaring. Säkert helt logisk för mig men obegriplig för en utomstående.

Det är nog någon slags försvarsmekanism för att verkligheten är alltför smärtsam att ta in. Det kan man ge de anhöriga tycker jag, hur osmakligt det än förefaller. Vem vet kanske gubben, för att citera momssagan, tänker att Oskar har tagit med sig familjen till momslandet för att träffa farbror Sune och att de där lever lyckliga för evigt.

Vad som däremot är betydligt mer obegripligt är hur Oskar hyllas där på universitetet i Lund. Lär de inte ut etik på jurist utbildningen längre eller? De borde veta bättre och man kan ju bara hoppas att det upphör bums.

Jag känner för övrigt att det är dags att tacka för mig och att tacka alla övriga skribenter, ingen nämnd, ingen glömd. Den har tråden har, på gott och ont, varit fullkomligt trollbindande men jag känner som med många övriga verkar det som, att det är dags att knyta ihop säcken nu.

Allt gott, lev väl!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in