2019-01-07, 21:42
Bannlyst
Har Sverige betalat tillbaks med mångkultur och bistånd solidaritet medmänsklighet humanism?

Finns väl länder i Afrika Mellanöstern som dag som beter sig betydligt värre, ska de länder i dag skämmas lika mycket som med våran kolonialism?

För att inte nämna vissa religioner och diktaturer?

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sveriges-glomda-koloni-i-amerika

Citat:
Sverige är inte känt som en av de stora kolonialmakterna. Trots detta lever ett svenskt arv kvar i USA och en film i Vetenskapens värld berättar om den förlorade kolonin Nya Sverige.

Svenskarna köpte marken av lenape-folket som bodde där och hundratals svenskar och finländare bosatte sig i området. Men krigen i Europa gjorde att Sverige inte var villigt att spendera några större summor på kolonin. Endast 17 år efter det att Nya Sverige grundats togs det över av Nederländerna.

— I Sverige har man velat framhäva en positiv historia där man inte deltagit i de mörkare delarna av kolonialism, säger historikern Jonas Nordin.

Tre månader efter att Nya Sverige grundades återvände ett svenskt skepp från en resa över Atlanten. Med på skeppet fanns en man som hette Antonius. Han var från Angola och han var slav. Hur det gick för Antonius vet man inte, men 12 år senare grundade Sverige kolonin Cabo Corso i Ghana, där vi köpte och sålde slavar.
Senast redigerad av Zearel 2019-01-07 kl. 21:50.
Citera
2019-01-07, 22:02
Medlem
Svea.Folks avatar
Stämmer att Sverige kan sägas haft en slavkoloni under en tid. Men den är ur ett historiskt perspektiv som en spottloska i havet. Helt betydelselös. Därför som ingen använder den som argument.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Svensk_slavhandel#Slavhandel_via_Cabo_Corso,_1650% E2%80%931663
Citera
2019-01-07, 22:16
Medlem
Gustav Fridolin körde väl nån dokumentärserie och ett avsnitt gällde hur vi svenskar härjade. För mig att dom sa att vi var dom absolut värsta när det gäller brutalitet när nu det begav sig.

Ganska bra serie har jag för mig....
Citera
2019-01-07, 22:21
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zearel
Har Sverige betalat tillbaks med mångkultur och bistånd solidaritet medmänsklighet humanism?

Finns väl länder i Afrika Mellanöstern som dag som beter sig betydligt värre, ska de länder i dag skämmas lika mycket som med våran kolonialism?

För att inte nämna vissa religioner och diktaturer?

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sveriges-glomda-koloni-i-amerika

Hur många miljoner förslavade svenskarna i deras kolonier?
Citera
2019-01-07, 22:31
Medlem
Zaedrewss avatar
När man gör studier om detta tas inte ens Sverige med för vårt land andel i denna handel var så liten att den inte ens går att beräkna. Det är därför folk som vill att Sverige ska ha en skuld gått till att vi exporterade järnmalm till dessa kolonialmakter. Järnmalm som dessa använda till fängsel för slavarna. På den nivån är det för att dumt folk ska fortsätta påstå att Sverige var en slavnation.

Sverige var det första landet i världen som förbjöd slavar. Det är kanske mer något man borde uppmärksamma.
Senast redigerad av Zaedrews 2019-01-07 kl. 22:35.
Citera
2019-01-07, 23:07
Medlem
Varför är det bara mot kolonialländerna gamla synder skall betalas? Sveriges skuld är minimal mot de länderna som nämnt här i tråden. Istället är det Tyskland, Danmark, Balt-ländera och Ukraina som Sverige orsakat mest skada hos. Ingen gnäller om det och så ska det vara! Det är omöjligt att reda ut gamla regeringars skulder för det går åt så många olika håll.

Dick Harrysson argumenterade emot att väst (inte Sverige nu, utan de länder som man brukar tala om har skuld) ska betala tillbaka till forna kolonier. Han menade att anledningen till att dessa förtryck uppmärksammas är för att frågan drivs av en stark lobby. Det finns så mycket förtryck som inte återbetalas att det är orättvist att bara betala tillbaka dessa uppmärksammade kolonialfall. Alla länder har mer eller mindre blod på sina händer.

Min gissning till att det bara är de svartas situation som uppmärksammas är för att de aldrig lyckas få ordning på välståndet och stopp på våldsamheterna i sina områden.

PS. Det hade varit kul att se någon rasifierad driva fallet att Sverige ska återgälda lidandet och ekonomiska förlusten till ättlingarna av någon aristokrat i Sachsen för att hans ägor plundrades av legoknektar 1636.
Citera
2019-01-07, 23:08
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Det blir svårt att finna ett land som inte på något sätt förslavat folk genom tiderna. Den svenska kolonialhistorien är en västanvind i jämförelse med dom flesta andra länderna och det är en modern myt att vi skulle ha någon sorts skuld att betala tillbaka.

Slaveri förekommer för övrigt även idag, men då det är bruna och solbrända nationer som håller på med det så finns det inga godhetspoäng att finna i att motsätta sig detta. Istället belönas dom med stora arrangemang (Qatar) och EU-mutor (Libyen).
Citera
2019-01-08, 01:15
Bannlyst
Sverige borde kanske börja med det igen? Vi har en massa negrer i Sverige nu som vi kan förslava och använda i gruvorna, alternativt sälja till Saudiarabien. Negrerna i Sverige gör ju ändå ingenting annat än att gå omkring och klaga över rasism. Låt oss visa dom äkta rasism för en gångs skull, låt oss förslava dom. Och ta ifrån dom rätten att klaga eller ens yttra sig. Sen kan dom komma och snacka om "rassesvenne".
Citera
2019-01-08, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svea.Folk
Stämmer att Sverige kan sägas haft en slavkoloni under en tid. Men den är ur ett historiskt perspektiv som en spottloska i havet. Helt betydelselös. Därför som ingen använder den som argument.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Svensk_slavhandel#Slavhandel_via_Cabo_Corso,_1650% E2%80%931663

Det anmärkningsvärda är att vi då hade haft trälförbud i 400 år. Sverige bröt då mot sitt egna lagstadgade förbud.
Citera
2019-01-08, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
När man gör studier om detta tas inte ens Sverige med för vårt land andel i denna handel var så liten att den inte ens går att beräkna. Det är därför folk som vill att Sverige ska ha en skuld gått till att vi exporterade järnmalm till dessa kolonialmakter. Järnmalm som dessa använda till fängsel för slavarna. På den nivån är det för att dumt folk ska fortsätta påstå att Sverige var en slavnation.

Sverige var det första landet i världen som förbjöd slavar. Det är kanske mer något man borde uppmärksamma.

Ja, vi var det första landet som tidigt förbjöd träldom under Kristendomens intåg, men vi var också det första landet som bröt mot vårt egna förbud.
Citera
2019-01-08, 03:16
Bannlyst
Varför skrivs det så lite om att araberna i sina hemländer faktiskt använder sig av slavar IDAG?
Citera
2019-01-08, 04:07
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zearel

Vad fan har jag med det att göra? Jag har inte haft några slavar, inte mina förfäder heller. Jag är inte skyldig någon något - ge fan i mig! Alltihop är halmgubbar, jag har ingen skuld mot någon, förutom mot min familj eller mina barn. Solidaritet - mot min familj, eller någon jag inte ens vet vem det är? - urvattnat ord, medmänsklighet (att Muhammed inte får en Iphone), är det med medmänsklighet att Muhammed får en Iphone medans hans syster blir våldtagen i Afghanistan för att han inte är där och kan skydda henne? Jo tjena. Humanism - jävla skitord, humanism mot vem, dina döttrar, Muhammed?

Ja de Afrikanska länderna beter sig mycket värre, och det gjorde de under kolonialtiden också - så försök inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in