2019-01-07, 10:50
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
O precis som H blir inte mindre mordmisstänkt för att han delar skuldbördan med någon.
Han är exakt lika mycket utpekad medgärningsman som H.
Det hade varit precis lika osmakligt att under dessa förhållanden ha en offentlig hyllningssida om Hanna, med leende fotografi och uppräknade meriter. Dessutom skapad när det står helt klart om gemensam planering.

När polisen pekar ut någon som ansvarig för barnamord och väljer att därefter avsluta och lägga ner fallet, är en postum hyllning på nätet eller någon annan offentlig plats oetisk.
Det strider mot den allmänna uppfattning om rätt och fel och är en skymf mot de döda offren.

Det gäller om man hyllar skolskjutare, Helen-mördare eller terorister. Det är osmakligt.

Jag är helt överens med dig i början av din text men sedan hamnar du medvetet eller omedvetet i singular igen "När polisen pekar ut någon som ansvarig för barnamord " NEJ polisen har inte pekat ut någon utan bägge.

Vi spekulerar, kommer med olika teorier och ibland blir det ett ältande. Fine fb är ett forum där man spekulerar men vad resp. familj väljer att göra på sociala medier har vi inte ett dugg med att göra.
Varför strö salt i såren?
Det är deras barn och barnbarn det gäller. Du har inga rättigheter att gång på gång påtala att deras handlande är att skymfa barnen.
Citera
2019-01-07, 10:56
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det är deras barn och barnbarn det gäller. Du har inga rättigheter att gång på gång påtala att deras handlande är att skymfa barnen.

Jag tror att det är precis i denna mening vi skiljer oss åt.
Jag ser inte barnen eller barnbarnen som "deras" eller "någons". Jag ser Agnes och Moa som egna snart vuxna individer. Som inte ville bli mördade.
Då får man nog också ge katten i att hylla deras mördade. Det hör liksom till sunt förnuft.
Det har vi som medmänniskor nog en moralisk och etisk skyldighet att konstatera att det är osmakligt och fel..
För mordoffrens skull. För att vi alla och envar ska veta att vi i ett civiliserat samhälle inte uppskattar hyllningar av barnamördare eller andra mördare om någon av oss skulle bli utsatta för ett sådant våldsbrott.
Senast redigerad av Solglittret 2019-01-07 kl. 11:40.
Citera
2019-01-07, 11:00
Medlem
Citat:
O precis som H blir inte mindre mordmisstänkt för att han delar skuldbördan med någon.
Det hade varit precis lika osmakligt att under dessa förhållanden ha en offentlig hyllningssida om Hanna, med leende fotografi och uppräknade meriter. Dessutom skapad när det står helt klart om gemensam planering.

När polisen pekar ut någon som ansvarig för barnamord och väljer att därefter avsluta och lägga ner fallet, är en postum hyllning på nätet eller någon annan offentlig plats oetisk.
Det strider mot den allmänna uppfattning om rätt och fel och är en skymf mot de döda offren.

Det gäller om man hyllar skolskjutare, Helen-mördare eller terorister. Det är osmakligt.

Finns väl inget som inte är märkligt med det här fallet. Kanske dom inte förstår hur man editerar sidan helt, deletar rubbet. Dom har kanske bara inte tänkt klart.

Jag har alltid undrar över varför någon sparar sin hemsida och sen vill strös för vinden. För det finns väl ingen grav? Noga raderar mycket annat men inte raderar hemsidans innehåll.
Citera
2019-01-07, 11:03
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Jag ser inte barnen eller barnbarnen som "deras". Jag ser Agnes och Moa som egna snart vuxna individer. Som inte ville bli mördade.
Då får man nog också ge katten i att hylla deras mördade. Det hör liksom till sunt förnuft.
Det har vi som medmänniskor nog en moralisk och etisk skyldighet att konstatera att det är osmakligt.

Ja, där skiljer vi oss åt. Självklart var alla fyra enskilda individer men det vi diskuterar här är själva brottet el. tragedin inte hur anhöriga skall sörja eller att komma ihåg sina döda familjemedlemmar.
Jag tycker inte denna tråd skall ägna sig åt att komma med pekpinnar gentemot de anhöriga, de sörjer och säkerligen mår dåligt av denna tragedi, låt dom vara
Citera
2019-01-07, 11:08
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Jag ser inte barnen eller barnbarnen som "deras". Jag ser Agnes och Moa som egna snart vuxna individer. Som inte ville bli mördade.
Det har vi som medmänniskor nog en moralisk och etisk skyldighet att konstatera att det är osmakligt.
Att kräva ”sunt förnuft” av de anhöriga i en sådan här situation är för mycket begärt. Där skiljer vi oss åt, mycket.
Citera
2019-01-07, 11:56
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Ja, där skiljer vi oss åt. Självklart var alla fyra enskilda individer men det vi diskuterar här är själva brottet el. tragedin inte hur anhöriga skall sörja eller att komma ihåg sina döda familjemedlemmar.
Jag tycker inte denna tråd skall ägna sig åt att komma med pekpinnar gentemot de anhöriga, de sörjer och säkerligen mår dåligt av denna tragedi, låt dom vara

Ska vi aldrig hylla det bra utan alltid hylla någon oavsett om det är Madsen, Bundy, Breivik eller Hitler som gjort förfärliga saker? Ska man inte behöva bry sig om sitt renommé - för man kan ju bli hyllad med samhällets acceptans oavsett vad man gjort. En mördare kan ju bestämma sitt eftermäle!

Om vi hyllar den som mördat två barn, vad ska vi då göra med den som vekligen gjort något bra, skött sig och aldrig mördat någon?
Hur ska vi skilja dem åt? Eller ska vi strunta i att skilja dem åt, låta en mördare eller dennes närstående få forma bilden postumt efter eget tycke? Och helt strunta i offren?

Ska bara de offer som har engagerade anhöriga som tänker på offren slippa att deras mördare hyllas?
Citera
2019-01-07, 12:13
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ska vi aldrig hylla det bra utan alltid hylla någon oavsett om det är Madsen, Bundy, Breivik eller Hitler som gjort förfärliga saker? Ska man inte behöva bry sig om sitt renommé - för man kan ju bli hyllad med samhällets acceptans oavsett vad man gjort. En mördare kan ju bestämma sitt eftermäle!

Om vi hyllar den som mördat två barn, vad ska vi då göra med den som vekligen gjort något bra, skött sig och aldrig mördat någon?
Hur ska vi skilja dem åt? Eller ska vi strunta i att skilja dem åt, låta en mördare eller dennes närstående få forma bilden postumt efter eget tycke? Och helt strunta i offren?

Ska bara de offer som har engagerade anhöriga som tänker på offren slippa att deras mördare hyllas?

Du får tycka och tänka vad du vill, det är helt fritt men allt behöver man inte sätta på pränt.
Förstår inte att du inte fattar vad jag skriver. Det är inte vår sak att döma anhöriga, det har inte med tråden att göra. Det är inte Vi som skriver på hemsidan, släpp det
Citera
2019-01-07, 12:36
Medlem
Tycker det är att gå över gränsen att ha synpunkter på hur anhöriga hanterar minnet av de sina. Vi fungerar alla olika och vi utomstående kan inte ens komma i närheten av alla känslor detta väcker hos de berörda.
Hanna och Oscar har säkert lämnat många goda minnen efter sig också som gör att detta hemska är svårt att tillfullo ta in. Går inte att föreställa sig att ens barn skulle mörda ens barnbarn i samråd med den andre föräldern.
Hur dessa anhöriga överhuvudtaget kan klara av sin vardag om de nu gör det är otroligt starkt❤
Naturligtvis hade de förhindrat detta om det varit möjligt.
Skäms ni som inte kan låta de anhöriga hantera detta ifred utan dömande ord.
Citera
2019-01-07, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zingoos

Såg inga varningstecken
Polisen kommer bara att uttala sig om dödsorsakerna, men däremot inte redovisa vem som har dödat vem, understryker Stefan Svensson.

– Det viktigaste för oss har varit fokus på anhöriga och de som är efterlevande.

- Vi har fört en dialog med dem och vi har korrigerat vissa av informationen också enligt vissa anhörigas önskemål.
Vi har haft fokus på anhöriga, de efterlevande, säger Stefan Svensson

Självklart vet både polisen och anhöriga vem som dödat vem. Men av respekt till anhöriga redovisade inte polisen det.
Jag litar på polisen och att de gjort en ordentlig förundersökning.

MEN att vi får höra/läsa följande känns inte ok: "vi korrigerat vissa av informationen också enligt vissa anhörigas önskemål."

Vad är det "vissa anhöriga" vill mörka?

Misstänker något skamligt för dessa anhöriga. Var någon av de "nästan vuxna" döttrarna gravid? Var det det som ledde till de brutala morden?

Agnes och Moa får inte glömmas bort i detta. De blev brutalt kvävda/strypta.
Citera
2019-01-07, 12:50
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag ser inte barnen eller barnbarnen som "deras" eller "någons". Jag ser Agnes och Moa som egna snart vuxna individer. Som inte ville bli mördade.
Det har vi som medmänniskor nog en moralisk och etisk skyldighet att konstatera att det är osmakligt och fel..
För mordoffrens skull. För att vi alla och envar ska veta att vi i ett civiliserat samhälle inte uppskattar hyllningar av barnamördare eller andra mördare om någon av oss skulle bli utsatta för ett sådant våldsbrott.

Det finns saker vi inte vet. Det är trots allt någon liten skillnad mellan att av missriktad omtanke mörda sina egna barn tillsammans med sig själv och sin fru för att man är rädd att man inte kan fullt ut sörja för dem, och att röva bort och förgripa sig på och mörda andras barn. En far och farfar kan nog behöva bearbeta det en smula. Det finns misstag och synder av olika sorter och grader...

Alla är inte heller alltid likvärdiga medlemmar i nån barnens planetariska republik, även om den tanken låter vacker och säljer en och annan rikstidning. Jordelivet ger, vid lite närmare betraktande, inte riktigt fog för tanken att vi är där än på ett tag.

Det är snarare kampen med att sträva för att färdas i den allmänna riktningen som lagar och seder och normer reflekterar. Det är stort det.

Givetvis kan inte en person lyftas fram på ett sånt sätt och vid ett sådant tillfälle att man uppfattar att det är förövaren och mordhandlingen som hyllas på bekostnad av offren och de sörjande.

Men det finns många olika sätt att förgå sig på här i världen...

En del kan tas tillbaka, andra inte.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-01-07 kl. 12:58.
Citera
2019-01-07, 13:28
Medlem
Citat:
Det hade varit precis lika osmakligt att under dessa förhållanden ha en offentlig hyllningssida om Hanna, med leende fotografi och uppräknade meriter. Dessutom skapad när det står helt klart vilken katastrof som hänt med mördade barn och gemensam planering.

Det gäller om man hyllar skolskjutare, Helen-mördare, nazister eller terorister. Det är osmakligt.

Det är din uppfattning, ingen allmän uppfattning. Det hör inte hemma i den här tråden som skall handla om fallet, som nu är utredd och nedlagd. Inte om hur de anhöriga väljer att hantera sin sorg. Djupt respektlöst och oetiskt. Av dig.
Citera
2019-01-07, 13:29
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Tycker det är att gå över gränsen att ha synpunkter på hur anhöriga hanterar minnet av de sina. Vi fungerar alla olika och vi utomstående kan inte ens komma i närheten av alla känslor detta väcker hos de berörda.
Hanna och Oscar har säkert lämnat många goda minnen efter sig också som gör att detta hemska är svårt att tillfullo ta in. Går inte att föreställa sig att ens barn skulle mörda ens barnbarn i samråd med den andre föräldern.
Hur dessa anhöriga överhuvudtaget kan klara av sin vardag om de nu gör det är otroligt starkt❤
Naturligtvis hade de förhindrat detta om det varit möjligt.
Skäms ni som inte kan låta de anhöriga hantera detta ifred utan dömande ord.

Finns naturligtvis ingen som har de minsta åsikter om hur någon sörjer sina bortgångna nära och kära. Står naturligvis var och en fritt att privat hylla och minnas någon som även gjort det mest förkastliga. Men det behöver inte ske offentligt!
Det är osmakligt med offentliga hyllningar av barnamördare, som uppstår när det är klarlagt vad dessa gjort mindre än ett år tidigare.

Det är de facto det enda "straff" samhället kan ge avlidna mördare - att minnas deras illgärningar. Och den enda upprättelsen vi som samhälle kan visa vederbörandes offer. Att inte acceptera offentliga positiva omdömen om mördare och att någon förtiger vad de gjorde sina offer.

Vi gör mycket "spel för gallerierna" genom att postumt hylla avlidna framstående personer som vi vill hedra för deras insats. Avlidna soldater, årsdagen av en framstående persons död, uppkallar gator och byggnader till någons ära, ger namn på föreläsningssalar, seminarier, prisutdelning i någons namn, insamlingar etc.
Men vi kan helt enkelt inte acceptera sådana hyllningar av någon som i modern tid mördat två barn. Hur gärna anhöriga än skulle vilja att det skedde.

Det bör inte med samhällets goda minne vara en acceptabel väg för sorgebearbetning, att anhöriga som nu offentligt låtsas att den avlidne mördaren egentligen var en bra person och helt förtiger att han har begått dubbelmord på två barn.

Detta är min ståndpunkt och åsikt med fokus på de mördade två barnen som är helt anonymiserade offentligt. Men vi ser kanske alla på denna tragedi på olika sätt.
RIP Agnes och Moa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in