2019-01-06, 17:55
Medlem
Äsh shit happens. Kanske bara skulle köra en liten runda hem och hade otur. Såklart ska lan inte köra onykter men ibland gör folk dåliga val och tänker de inte bara en liten bit typ. Kan ju ocksp varit en dagen efter körning och de kan hända vem som helst då de svårt att veta om all alkohol är ur systemet sp jag tror inte han har problem men vad vet jag
Citera
2019-01-06, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timecop1983
Han pratar ofta om spelares bakgrund och anekdoter kring spelare. Vad är problemet om han pratar om en spelares bakgrund/ursprung?

Om det är ett problem eller inte avgörs väl av åhörarna. Han, om det var Zachrisson, hade en kvinna som medrapportör och hon lär ha haft fullt upp med att hantera GZ:s inpass "om spelares bakgrund och anekdoter". Det kan ju vara trevliga inlägg om "spelares bakgrund och anekdoter", men det inlägg som skapade rubriker väckte anstöt då det var uppenbart antisionistiskt och snudd på nazze-retrorik från 1940-talet.

Det är skillnad på att berätta om en spelares "bakgrund" om det har relevans för att en spelare återvänt efter en dom om doping eller liknande. Men när det gäller egenskaper som fysiskt ursprung/etnicitet eller religion så hör det inte till vad kommentatorerna normalt förmedlar publikt.
Citera
2019-01-06, 19:31
Medlem
Aristaeuss avatar
Det är ovanligt att golfspelare kommer ifrån London.
Där finns ju så mycket annat att göra som t.ex. äta hamburgare.
Citera
2019-01-06, 20:33
Medlem
Jofs avatar
Han var intresserad av tennis också. Han satt bredvid mig på planet från Paris. Vi hade både sett en final på Roland Garros. Jag antar att han refererade också, men vet inte. Han var inte särskilt pratsugen.
Inte mycket till skvaller. Men jag har iallafall pratat med honom.
Citera
2019-01-06, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Det kan hända, jag kan inte golf så mina intryck i det fallet är väl rätt ytliga. I artikeln MognaMeloner länkade (Senioren) sa han ju att det var en princip att inte säga det som redan uppenbarats via bilden. Han gjorde inget ofördelaktigt intryck där.

Jag minns faktiskt en detalj från en golfsändning för länge sedan. I slutet visade man åter ett klipp från tävlingen med Zachrissons kommentarer, i starkt fördömande tonfall.

"Och så ska vi inte glömma Johan Tumbas osportsliga uppträdande."

Killen var gråtfärdig och slängde ifrån sig klubban, inte våldsamt, utan ungefär en meter ifrån sig. Rätt sträng behandling av en olycklig förlorare.

Och så ska vi inte glömma Göran Zachrissons grova ratt ... Nej, jag önskar den strävsamme gamle mannen allt gott. Ingen annan kom till skada, sånt här händer.

Var det inte Johan Tumba som blev utslängd från golfen efter att ha ertappats med fusk? Detta hände för en herrans massa år sedan, typ sent 80-tal eller tidigt 90-tal, eller kanske till och med tidigt 80-tal? Det kanske hade nån koppling till Zachrissons uttalande?

Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Om det är ett problem eller inte avgörs väl av åhörarna. Han, om det var Zachrisson, hade en kvinna som medrapportör och hon lär ha haft fullt upp med att hantera GZ:s inpass "om spelares bakgrund och anekdoter". Det kan ju vara trevliga inlägg om "spelares bakgrund och anekdoter", men det inlägg som skapade rubriker väckte anstöt då det var uppenbart antisionistiskt och snudd på nazze-retrorik från 1940-talet.

Det är skillnad på att berätta om en spelares "bakgrund" om det har relevans för att en spelare återvänt efter en dom om doping eller liknande. Men när det gäller egenskaper som fysiskt ursprung/etnicitet eller religion så hör det inte till vad kommentatorerna normalt förmedlar publikt.

Nu har jag inte hört denna rapportering i fråga men jag har väl ändå hyfsat svårt att tro att Zachrisson skulle använda sig av antisionistisk retorik, och sionist är ändå inte synonymt med en jude, lika lite som nazist är synonymt med en tysk, så jag kan inte riktigt förstå varför det ens skulle vara så hemskt att vara antisionistisk? (inte för att jag tycker att golfkommentatorer ska sitta och uttrycka politiska åsikter när de kommenterar US Masters, men ändå) Massa judar, bland annat i Israel, är kritiska mot sionismen/sionister.

Hade Zachrisson nämnt att någon hade colombianska rötter eller var mixtek eller triqui så skulle förstås ingen höja på ögonbrynen, men bara ordet jude gör ju ett sällskap så offentligt obekvämt eftersom vi alla hjärnduschats med propaganda sen skolåldern.
Citera
2019-01-06, 20:57
Medlem
Richard-IIIs avatar
Verkligen en man med klass och integritet. Gjorde en klassisk intervju med M Ali, åkte skidor i ett grustag mm. Tråkigt att han gjorde ett misstag, men inte end of the world, troligen dock end of hans karriär.
Citera
2019-01-06, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Äsh shit happens. Kanske bara skulle köra en liten runda hem och hade otur. Såklart ska lan inte köra onykter men ibland gör folk dåliga val och tänker de inte bara en liten bit typ. Kan ju ocksp varit en dagen efter körning och de kan hända vem som helst då de svårt att veta om all alkohol är ur systemet sp jag tror inte han har problem men vad vet jag

Ser citatet nedan som en bekräftelse på något slags problematik kring alkohol.

Citat:
Har du haft problem med alkoholen tidigare?
– Nej. Jag har hela tiden kunnat arbeta, så inte så. Men alkoholen är en sjukdom, det blir så.
https://www.expressen.se/sport/golf/zachrisson-atalas-for-grovt-rattfylleri/
Citera
2019-01-06, 23:29
Medlem
VarMansPosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Vad har/hade karln i handicap? Vad tycker han om minigolf?
Under senare år har Zacke bl.a. haft 6 (2007), 9 (2011) och 12 (2013). I 30-årsåldern nån gång, i slutet av 60-talet, tror jag att han hade 3 eller 4. Jag vet inte vad hans lägsta golfhandikapp har varit.
Citera
2019-01-06, 23:51
Medlem
NallesLiftkorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Verkligen en man med klass och integritet. Gjorde en klassisk intervju med M Ali, åkte skidor i ett grustag mm. Tråkigt att han gjorde ett misstag, men inte end of the world, troligen dock end of hans karriär.

Men oj, oj, oj då.. 80 bast och i behov av en ny karriär;-) ?
Citera
2019-01-07, 00:36
Medlem
VarMansPosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honungsgravling
Var det inte Johan Tumba som blev utslängd från golfen efter att ha ertappats med fusk? Detta hände för en herrans massa år sedan, typ sent 80-tal eller tidigt 90-tal, eller kanske till och med tidigt 80-tal? Det kanske hade nån koppling till Zachrissons uttalande?
Johan Tumba dömdes och avstängdes för att mixtrat med sitt scorekort i en tävling i Essex i England i september 1991. Han anmäldes av den spelare han gick i par med, Ian Roper. Tumba nekade till fusk - och har alltid gjort det - rörande det han dömdes för. Johan har alltid menat att det var Roper som hade ändrat och skrivit två fyror i stället för två femmor, så att det blev 72 ist.f. 74. Tumba använde sig t.o.m. av handstilsexperter vilka backade upp Tumbas uppfattning.
Det hjälpte inte utan Tumba dömdes - först till tio års avstängning av Europatouren (i januari 1992), sedan sänkt till tre år i april 1992 och därefter till två år i juni 92 av Svenska golfförbundet.
Kan tilläggas att Tumba fuskade i golftävlingen Karlstad Cup elva år före, 1981, då han var 17 år. "Ungdomligt oförstånd", hävdade han själv - han fick två pliktslag som straff den gången.

Koppling till Göran Zachrissons uttalande (via Sven-Gustaf) "Och så ska vi inte glömma Johan Tumbas osportsliga uppträdande"?
Frågan är när Zachrisson ska ha sagt detta? Vilket år?
Senast redigerad av VarMansPost 2019-01-07 kl. 00:40.
Citera
2019-01-07, 07:53
Medlem
Bizmarcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NallesLiftkort
Men oj, oj, oj då.. 80 bast och i behov av en ny karriär;-) ?

Han får gå till arbetsförmedlingen som oss andra!
Eller ta bilen dit...efter en stadig champagnefrukost.
Citera
2019-01-07, 12:48
Medlem
Proras avatar
Tråkigt slut på ett yrkesliv, eller ja, om han nu jobbade fortfarande. Snarare tråkigt om detta blir det sista kapitlet i hans offentliga liv. Man minns ju hur habile fotbollskommentatorn Bosse Hansson nesligen tvingades kasta in handduken efter lite olämpligt snack som inte var ämnat för offentligen. Tyckte Bo H blev illa behandlad av PK-maffian. Men rattfylla är allvarligare.

Jag är inte golfintresserad och gillade inte hans sätt att framställa sig själv som en smula märkvärdig i syfte att skapa dramatik. Kan dock vara så att en fjantsport kräver sin fjantkommentator.

Minns dock att han sommarpratade för runt tio år sedan och att han gjorde det mycket bra. I vanlig ordning är det de professionella berättarna som passar bäst i den rollen. Egentligen inte konstigt.

Trodde faktiskt att han var äldre än 80 år. Grov rattfylla är ju rätt avslöjande. Då handlar det inte om att man trodde att starkölen dagen innan hade förbränts. Tur att han inte körde på någon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in