2019-01-06, 16:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare

Nu har ju inte jag och många med mig undrat vad som står i några förklaringsbrev över huvud taget.

De här fallen du länkar till har jag redan läst om. Det säljer väl att berätta så mycket om kvinnorna. Typiskt USA att nämnda hur stort underhåll kvinnan haft från mannen i det första fallet. Det andra fallet, där hela familjen dör, är märkligare.

Sheriffen som har tuggat på ett grässtrå ett halvår och konstaterar att de gjorde det i samförstånd. Beviset är alla textmeddelanden! Att kvinnan till och med varit med och köpt sömnmedel tar bort alla tvivel. Visserligen är det hennes man som utan henne köpt vapnet men nu snackar vi USA. Att kvinnan varit inbillningssjuk, deprimerad, ja då är saken biff. Hennes alkoholiserade fransktalande mamma, som hon aldrig haft kontakten med, på andra sidan jordklotet får ett mail som beskriver EXAKT hur hon kommer att hittas död. Hon skriver att hon har drömt det. Textmeddelanden som hon skickar dagarna innan, ett rop på hjälp, till sina frånvarande anhöriga det är också oviktigt och du anser till och med att hon är ”hal som fan” och ”förtalar honom". Hon hittas med en kudde över sitt huvud genom vilken ett pistolskott nått hjärnan. Barnet med några extra skott, också genom kudden, i huvudet. Kropparna är aldrig flyttade. Maken som är omvittnat depressiv och aggressiv och slutat betala räkningarna. Alltså… finns flera VINKLAR som vem som helst kan ana bakom det här våldsbrottet. En kvinna som aldrig kommer bli saknad av någon anhörig är ett lätt offer. Kanske det skulle finnas mer kvinnliga sheriffer. Kvinnor sägs ju ha intuition och kanske till och med mera sunt förnuft.

Jag tänker inte gå in i en diskussion om ett helt annat fall och argumentera emot dig för det är exakt vad jag hade gjort. Ditt vad gäller det amerikanska fallet gör att jag föstår ditt snedvridna tänk fullt ut i det här fallet. Det spelar ingen roll vad du skulle få för bevis i bjärred fallet du har bestämt dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det som mäts är det som finns i blodet. Även liquor och urin undersöks men blodets koncentration är avgörande för hur påverkad individen var just när döden inträffade.
Denna koncentration är också avgörande för hur mycket man kunde agera.
Spelar ingen roll vad man har i munnen, i handen, mellan läpparna eller i magsäcken. Det som finns i blodet är det som gäller, det som påverkade individen just då. Det som finns i blodet är ett mätvärde på hur påverkad individen var vid dödstillfället.
Vid döden ”fryses” hela systemet, det som mäts i anslutning till döden är det som gällde när personen dog.

Vi vet inte när O och H intog sina lugnande preparat. Det kan ha varit efter morden på barnen.
I Os fall, som dog sist, kan de ha varit först stracks innan han dog.

När folk dör av substanser kan det vara svårt att avgöra ordningsföljd. När folk mördas handgripligen efter varandra kan man ofta avgöra turordning då avvärjningsskador på mördaren och DNA kan ligga ovanpå varandra.

Det är väl exakt det jag sade i mitt inlägg du besvarar. Vi vet inte när föräldrarna tog sina "lugnande". Vi vet inte heller om man i ett visst skeende var drogfri, i ett annat stadim påverkad och i ett annat fyllde ut sin dos. Sen ordet lugnande är troligen ett samlingsbegrepp från polis, var och en i familjen hade nog olika mängd och olika preparat i sina kroppar.
Citera
2019-01-06, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Frågan var inte till mig. Svarar inte på nåt. Men Hannas mamma pratade jag med på telefon en enda gång. Kommer inte ihåg tidpunkten. Men det hade gått säkert ett bra tag efter dådet. När jag sa till henne att jag inte trodde det var Hanna så sa hon ” dom har gjort det tillsammans , polisen säger det”.
Jag personligen kommer att fortsätta tro att Hanna inte planerade nåt mord på sina barn.

Tack för allt du berättar här! Visst är det obegripligt när man har träffat någon och man kan absolut inte föreställa sig detta. Det var jo flera som kände så både angående H och O. Och inte så märkligt det egentligen, vem tror om någon man umgås med att den ska någon gång döda sina barn. Men något måste det vara att du ändå kunde föreställa dig i efterhand att det var O som gjorde det. Det är den där magkänslan som man har, ibland är den fel, ibland rätt.
Citera
2019-01-06, 16:11
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Du dribblar med förhållandet att gärningen har olika moment som polisiärt alla mer eller mindre faller under samma mordrubricering. Det gör kanske polisens talesman också, men det är inget att fästa sig vid ytterligare.

Att anstifta, planera och handräcka i utförandet ger livstid och är att jämställa med det handgripliga, fysiska våld som krävs för att åstadkomma en dödsorsak. Det sista momentet är förvisso avgörande men behöver inte (i ett annat fall) kräva särskild ansträngning eller kompetens. Båda kunde hypotetiskt ha burit handeldvapen och skjutit, men mamman kunde ha planerat, ljugit ihop en anledning till varför barnen behövde mördas för maken, skaffat vapnen, beordrat elden men sedan medvetet skjutit bredvid i hopp om att undgå straff.

Det spelar ingen roll vem som hindrade vems lufttillförsel.

Det finns ett uppsåt att mörda en människa och det finns ett resultat i konsekvens av det uppsåtet. Det är det enda som betyder något.

Mamman har haft ett lika stort uppsåt som pappan, har polisen klargjort.

Mamman kunde, för att dra det ett varv till, ha bett en tunisisk barberare på besök i staden att trycka på en knapp i väggen som gjorde att en container med järnskrot föll ner på barnen som satt bundna på en gård i Tomelilla. Uppsåtet är manmans och barberaren skulle undgå straff om han gjorde troligt att han antog att knapptrycket bara skulle tända lyset i rummet.

Mamman har velat döda barnen. Och dött har de. Det går inte att komma runt. Pappan likaså.

Så är det.
Citera
2019-01-06, 16:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Nu är det så att man tar hänsyn till anhöriga i det man går ut med. I och med att man inte hade behövd att gå ut med någon info alls"

"Det är och förblir svårt att fökårklara något med så lite info tillgänglig. Och att försöka att förklara galenskap rationellt. Går det?"
Jag har klippt ut vissa delar för att kommentera specifikt.
Tanken var att informera pga av mediatryck och spekulationer.

Eftersom grunden är - "med så lite info tillgänglig" - så fortsätter frågorna. Man vill veta mer.
Att man funderar finner jag inte minsta konstigt då det är en udda och en mycket hemsk händelse.
Det väcker känslor, det är horribelt, det är skrämmande och det är fruktansvärt för barnen.

Sen kan man då väva in mystificeringen om man är lagd åt det mer konspiratioriska hållet, misstro mot rättsväsen or what ever. Det finns allt mellan nyfikenhet en önskan att förstå till ren illvilja.
Mycket vill ha mer, fan vill ha fler och helvetet tycks aldrig bli fullt.
Det står var och en fullständigt fritt att fundera men folk lär bli ifrågasatta likt såsom sker i vilket forum man än befinner sig i.

Över till nästa del som kallas motiv och som besvarar frågeställningen varför.
Denna del är underordnad andra frågor i en mordutredning.
Det kan dock lysa som i neon och det kan vara av vikt i vissa utredningar (ämnar inte fördjupa mig).
Då bör man först titta på de andra frågorna och ha dem som grund. Se spoiler:

I Bjärred följdes rutiner men ganska snabbt insåg man att extern gärningsperson kunde uteslutas.
Dock ska avspärrningar vara kvar för att inte förstöra bevisning eftersom polis inte kan tro, gissa eller anta att så är fallet för att de hittar dokument. Om de skulle missta sig vore det fatalt inför en rättegång, de missar att nån utomstående är mördare eller att BP är arrangerad.

Åter till pressträff.
Citat:
Jag frågar mig vilken info kan göra saken värre - någon annan ställde frågan förut. I och med planering och sättet hur alla dog - vad är det kvar som kan göra saken i allmänhetens ögon ännu värre? Och jag kommer inte på något. Det kan finnas makabra detaljer, men annars? Allt annat hade väl ändrat kärnan i det som har meddelats - motiv och samförstånd. Jag menar hade det funnits indikationer för missbruk, misshandel, psykisk eller fysisk, eller något helt annat så hade polisen inte kunnat fasthålla vid ME diagnosen som motiv.
Vid en pressträff så framkommer inte detaljer - det är ett sammandrag av aktuell händelse.
Citat:
Och så synes jag det är märkligt att man nämnar kring datorer att de man kommer in på och som var i villan. Hade aldrig funderat på något annat om man inte hade specificerad det. Var det något som inte var på plats i villan? Var det något man inte kom in på? Kan inte vara jobbdatorer. De flesta tar väl sina jobbdatorer med hem numera, när man jobbar hemma. Men man har väl inte använd sina jobbdatorer för det som bekräfta motiv, planering och samförstånd? Trodde hela tiden att man googlade på ett sätt att död och det kan bekräfta planering. När man ser hur familjen har dött, så kan det jo inte ha varit det man googlade på hela hösten. Vad var det då? 50 versioner att skriva ett testamente på?
I varje tekniskt protokoll för undersökning av media så framgår vad man undersöks. Det beskrivs varför vissa inte går att analysera. Vissa forceras med risk att data försvinner. Vissa går inte att komma in i och det specas varför.
Fortsättningsvis finns basstation och det finns telefonlistor - för att se hur trafiken gått och varifrån, vart resp. person befunnit sig om det så är mail, messenger, sms or what ever. Om det så gäller googlande eller annat.
Här arbetar vissa personer med sin specialite och sammanställning kallas kommunikationsanalys.
All befintlig fakta granskas, analyseras och sammanställs på ett överskådligt sätt.

Gällande Bjärred så stärker undersökningar av media båda föräldrarnas medvetenhet om mord på barnen. Det stärker brev.
Citat:
Hur kan polisen själv tror att det var ME diagnosen - enbart. Den där meningen med fokus är inte förståelig, tycker jag. Att diagnosen tog fokus från barnen och föräldrarna.
Det fanns ett avskeds/förklaringsbrev som var riktat till anhöriga. Inte allmänheten, inte ens till polis.
Brevet är föräldrarnas förklaring till det som skett. Vad de ansåg var så illa att de valde att ta livet av barnen och sig själva.
En mening citeras ur brevet: Barnens sjukdom och att de inte såg nån framtid värd att leva. Det var uppenbart kolsvart.
Detta är motiv. VARFÖR.

Polisen har även sagt: "Vi har inte sett något i utredningen som visar när bägaren rann över."
Fortsättningsvis att "Det man kan konstatera är att dom varit hårt ansatta, allt fokus har gått till barnens sjukdomar och lösa det här (..)". De har även sagt att "vem som varit drivande och inte drivande det har vi inte svar på i utredningen." och slutligen att det (..)"finns ingenting som tyder på psykisk sjukdom i dom dokumenten vi har fått fram."

Det tangerar med andra ord motivbild.

Att vi sen funderar kring fler faktorer som är i rörelse vid en så makaber händelse är givet. Att det är komplext och att flertal komponenter samverkar råder väl knappast tvivel om.
Men det är inte polisens sak att utreda mer - det har uttryckligen kommit ett motiv från föräldrarna.

Det finns rättsfall som gått till domstol där motiv inte ens kan komma fram men fällande dom. Det finns självmord där det inte finns avskedsbrev och det finns åtal där motiv är på hypotetisk grund - mer än vanligt då det ofta sitter en misstänkt som blånekar ända in i kaklet.
Dock ska motv (likaväl som gärningsförlopp) helst vara förankrat i bevisning annars lär inte ÅK presentation bli värst trovärdig inför rätten versus det som en advokat kommer lägga fram som alternativa hypoteser och förlopp.

1. Polis förklarar hur larm inkommer, får order att bryta sig in av inre befäl vid kontakt då de ser en hängd mansperson, de backar ut för att inte förstöra bevisning.
Inledningsvis betraktas det som en mordutredning. Det undersöks på samma sätt som alla andra mord.
Ganska snabbt hittas tre dokument med sedvanlig rutin gällande mordutredning fortgår.

2. Media undersöks av datatekniker, dokument undersöks - allt material skickas till NFC för analys med allt från DNA till annat.

3. Sista livstecken presenteras och i andra änden presenteras att de inte svarar då folk sökt dem. En tidsspegel för trolig gärningstid.

4. Sen presenteras dödsorsaker från den rättsmedicinska undersökningen.

5. Sen presenteras den toxologiska u.s. från rättsmedicin gällande vad som fanns i kropparna.

6. Sen finns fortsatta svar på frågor från reportrar och fortsättningsvis separata intervjuer efter pressträff.

7. Man har inte sett nåt konkret gällande brister, hur folk skulle ha kunnat reagera och förhindra.

8. Det finns ingenting som visar att flickorna var medvetna om vad som skulle ske.

9. I samband med att de fick sina diagnoser ME 2015 resp. 2017 har det upprättats behandlingsplaner.

10. I dokument som polis undersökt framkommer ingenting om psykisk sjukdom.

Resultat förundersökning som ligger till grund om åtal skulle ha väckts gällande överlevande:
Båda föräldrarna är formellt misstänkta för mord på sina döttrar, gemensamt och i samförstånd.
Detta är skuldfrågan.

Jag gör som FuL när han avrundar uppräkning av dödsorsaker:
Som jag sa inledningsvis är det är en pressträff, ett sammandrag, en presentation och inte detaljerad högläsning ur FUP.
Hur många cold cases finns det? Hur många filicide som läggs ner? Självmord case closed?

Att frågor kvarstår var mer än givet och skulle vi få som vi ville (jag tycker att, jag vill att, de borde ha, varför sa...) då är vi snart uppe i ett förundersökningsprotokoll och glömmer att det facto kunnat vara noll kompletterande information överhuvudtaget.
Senast redigerad av develi 2019-01-06 kl. 16:16.
Citera
2019-01-06, 16:22
Medlem
Citat:
Tack för allt du berättar här! Visst är det obegripligt när man har träffat någon och man kan absolut inte föreställa sig detta. Det var jo flera som kände så både angående H och O. Och inte så märkligt det egentligen, vem tror om någon man umgås med att den ska någon gång döda sina barn. Men något måste det vara att du ändå kunde föreställa dig i efterhand att det var O som gjorde det. Det är den där magkänslan som man har, ibland är den fel, ibland rätt.
Jag har sett hur han blev sämre. Tyvärr trodde jag han var döende i fel sak. Cancer. Trodde att han gick på cellgifter. Diskuterade det med min familj. Jag kommer aldrig komma över det för hade jag varit psykolog hade jag säkert förstått.
Tyvärr fick jag inte veta om Moas hemundervisning annars hade jag blandat mig i på nåt sätt . Det är overkligt. Han satt snett bakom mig på soffan. Jag gillade honom på nåt sätt. Hela familjen gillade jag. Man märkte att han var mycket intelligent.
Den dagen jag förstod att det var Moas familj som var i tidningarna så visste jag det var han. Det låter konstigt. Jag vet det men så var det. Inte ens Moas mormors ord övertygade mig om motsatsen
Citera
2019-01-06, 16:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag skulle tro att man vet om H dog först.
Men egentligen är det enda skälet till att vara förtegen om turordningen, just om H dog först.
Det blir ju då liksom självklart vem som mördade barnen, och just det ville man definitivt inte gå in på från polisen.
Man berättar öppet om avskedsbrev, sista livstecken, obefintligt lugnande, dödsorsaker och var alla hittades. Att hemilghålla turordningen finns det absolut inget annat skäl till.

Sannolikt vet polisen också turordningen, annars hade de varit tydliga med att den inte kunnat fastställas och skyllt på det. Nu uppgav polisen att man inte ville lämna ut turordningen. Precis som vem som gjort vad. Det hänger ihop.
Fetat.
Det uppgav man inte alls. Polis sa inte överhuvudtaget att man inte ville lämna turordning.
Man sa som svar på frågan av journalist:

"- nej, det kan man inte på rak arm säga i den rättsmedicinska undersökningen, utan varken tidpunkt går exakt att fastgöra, jag tror vi får förhålla oss till att sista livstecknet är på fredag kväll och sen har folk försökt nå vissa familjemedlemmar under lördagen utan att få kontakt.
Men som sagt närmare än så kommer vi inte, inte heller exakt i vilken ordning dom olika individerna har avlidit går att fastställa."
Citera
2019-01-06, 16:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men herregud, nu djävlar måste foliehattarna skava något så ända in i helvete.

Vilka sanslösa teorier som fullkomligt flödar i tråden just nu, Vladimir Putin borde vara grön av avund när han tänker på den stora makt familjen Henkow besitter, tänk att så totalt kunna styra och dirigera en utredning av den storlek som tragedin i Bjärred har.

Förundersökningsledare Stefan S. står och blåljuger inför en samlad presskår allt för att skydda en trefaldig mördare, fan helt otroligt hur maktfull familjen Henkow måste vara.

Någon kanske kan gräva fram vad FuL fick för besväret?
I dravlet finns uppenbart misstro och ibland har man nog helt enkelt har lust att förtala och ställa till oreda.
Man kan hänge sig i klappjakt på en väl utvald syndabock som ska rullas i olja och fjädrar.
Man kan landa på misstro mot rättsväsendet - korruption och rättsröta. Man kan starta en pseudoutredning utan minsta insyn i förundersökningen. Man kan ägna sig åt ordbajseri och analyser av ordval in absurdum.

Ja, det kokar ner i det du säger bortom klappjakten:
Polis ljuger eller undanhåller fakta med flit för att skydda en mördare. Man tar sån hänsyn till anhöriga så det låter finare...
Citera
2019-01-06, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Tack för informationen! Det var nog den jag efterfrågade tidigare. Jag har skrivit några kommentarer här nedan. Jag vet att skolorna har granskat sitt eget arbete och kommit fram till att man har arbetat på rätt sätt. Men vi kan ju ändå få reflektera här i tråden...

1.I mars 2016 hålls ett möte angående A. Kan det ha varit det allra första mötet? Kanske inte - problemen kan ju ha kommit smygande och det är väl troligt att man redan hade en pågående kommunikation mellan skola och familj.

2.I maj 2016 hålls nästa möte. där det framkommer att A gärna vill gå i skolan. Skolpsykolog och skolsköterska representerar elevhälsan. Hur hade kunskaper från A´s behandlande/utredande läkare tagits till vara och beaktats på mötena? Hur brukar man göra? Varken sjuksköterska eller psykolog kunde väl belysa de rent medicinska delarna som skulle ligga som grund för planeringen av A´s skolundervisning? Hade man bara inhämtat ett intyg från läkaren?

Ett vilrum ska inrättas där A kan vila från ljus- och ljudintryck. Hon ska läsa enbart kärnämnen och bild.

3. I maj 2016 avslutar A sin skolgång och får istället hemundervisning fyra gånger i veckan.
Vad hade hänt under den korta tid som passerade från att vilrummet inrättades till dess att skolgången avbröts? Det finns ju fler åtgärder att testa, tänker jag. Assistent, ännu färre skolämnen och skoltimmar, skolgång på deltid, en kombination av hemundervisning och undervisning i skolmiljö… Vad hände med flickan som gärna ville gå i skolan?

Var det på läkares ordination som A slutade skolan helt och hållet? Hade ME-diagnosen nu satts? Hade A ett intyg på att hon led av ME – stod det även på intyget att hon skulle ha undervisning i hemmet på heltid?

4.I Maj 2017 har man ett möte med pappa, rektor, skolsköterska och lärare närvarande, gällande hemundervisningen (en första utvärdering? Man checkade av att allt var ok?). Ingen läkare nämns – men han/hon kanske hade spelat ut sin roll (i skolsammanhang) när diagnosintyget var levererat? Vad hade hänt med flickan som så gärna ville gå i skolan? Hade hon blivit så sjuk att det nu var helt omöjligt med någon enda liten procent av "vanlig" skolgång?
Hemundervisningen uppges fungera bra, Tyckte A det också?

[b]5.I juni 2017.[/B] Båda föräldrarna är på möte om M´s skolgång inför höstterminen. En specialpedagog och skolsköterska är närvarande (Antagligen även fler personer – ganska säker rektor). Man planerar möte med ny kurator(för flickorna, måste det ju vara?). Blev mötet med kurator av?Ingen läkare nämns. Planen är att M ska kombinera skola och hemundervisning.

Om inte M skulle orka med idrotten, skulle detta ämne plockas bort. Om M skulle visa sig behöva hemundervisning på heltid skulle den samordnas med A´s skola. Man garderar sig för heltids- hemundervisning för M redan i juni?

Augusti 2017. Möte angående M´s hemundervisning. Även lillasyster får nu hemundervisning på heltid. Varför blev det ingen kombination av hemundervisning och undervisning i skolmiljö, så som planen var från början?

Detta är en bra kronologisk sammanställning av mötena med skolan. Visst är det anmärkningsvärt hur snabbt läget verkar förändras för den yngre flickan. I barnflickans fina texter om A och M skrev hon enbart om att A var sjuk. A verkar ju ha insjuknat i ME efter någon infektion, enligt tråden, borrelia från fästingbett på fotbollsläger.

I det långa "novell"-pm:et som florerade i lite olika varianter fanns tre avgörande händelser: hannas cancer som kom tillbaka, agnes som blev kraftigt försämrad kring jul plus ett negativt besked om något. Varifrån kom dessa uppgifter undrar jag?? Finns det någon kvar i tråden som fick pm, i likhet med Avd 9:s?

Precis som modern hamnat i skuggan av fadern har Ms sjukdom hamnat i skuggan av As sjukdom. Dock känns det ju logiskt att Ms insjuknande våren 2017 och kraftiga försämring i juli? Och heltidsundervisning hemma aug 2017 kan ha varit det som tippade över föräldrarna till att börja fundera på mord.
Citera
2019-01-06, 16:43
Medlem
Citat:
Måste läsa Blonays inlägg, har missat det.

Jag var först skeptisk efter PT men insåg att det inte spelar någon roll med äkthet på några namnteckningar när man undertecknar dokument under falska förespeglingar. Sen, digitala bevis, datorer kan man kanske ha åsikter om varför de bara undersökt ”dem de kommer in i” men tror inte såna fynd är viktiga för bevisföring.

Nej, jag tror inte att H hade den minsta aning om vad som komma skulle. Inte ens en misstanke. Allt kom som blixt från en klar himmel.

Jag tycker verkligen att polisen berättade att de kommit fram till att två skulle blivit formellt misstänkta men att en skulle friats. Ett hårt och krasst uttalande för en av släktena så förstår att det fick räcka.

Förstår Du varför det var livsviktigt att dela skulden med H?

Jag fattar fortfarande inte, men tror jag släpper det nu. Alltså polisen kan väl inte gå ut med och säger att det var gemensamt planerad och i samförstånd och så vet polisen att detta kom som blixt ur klar himmel för H? Eller menar du att det var så som andra säger här, man funderade under hösten tänkte att man inte orkade riktig med livssituationen. Men sen var det O som skred till handling utan att H visste något? Och polisen vet detta, men meddelar det de gjorde? Det kallar jag för att vilseleda – och som jag har skrivit tidigare, jag tror inte och hoppas inte att en myndighet medveten vilseleder allmänheten.

Nej, jag vet inte varför man gjorde det här gemensamt. Självmordsbenägna båda? Ur olika anledningar? Ibland frågar jag mig om genialitet och galenskap ligger nära varandra. Nu var O inte så genial, men ändå. Och det är svårt att begripa en rationalitet bakom irrationaliteten (som många skrev här tidigare). Någon frågade varför man inte gjorde det då direkt under hösten. Vad vet jag. Man tänkte en sista jul? Kanske man hinner bli professor innan man tar livet av sig och sin familj gemensam med sin fru? Kanske man lever själv i en enda stort livslögn och begriper inte hur dålig man själv mår ur egen maskin och lastar sin familj för det. Man kan inte på något sätt identifiera sig själv med den man är och då är det lättare om man får den andra med på banan. Då är man två om saken. Det är inte säkert att O kunde genomskåda orsaken för sitt dåliga mående på det sättet vi analysera det här. Det som kan vara uppenbart för en annan kan vara dold för en själv därför att det är för smärtsam att ta tag i det. Två total instabila personer. Inte bara en. Båda kan ha varit beroende av varandra och kanske inte kunde föreställa sig ett liv utan den andra (inte i romantisk positiv mening, men att man inte orkade en vardag utan den andra och så ingen annan som kunde dra i det lasset).

Och visst var testamente viktigt. Boken var absolut viktig för O och så var det viktig att företaget gick (tillbaka) till hans familj. Det tror jag. Men om man därför försökte att få den andra med på banan? Tveksam
Citera
2019-01-06, 16:44
Medlem
Citat:
Jag menade inte att allt vad någon som kände familjen på något sätt skriver här är sant. Det jag tänkte var att Stehlitz hade rätt kring att det kom någon till en av flickorna en gång i veckan. Och det stämmer. Trodde att det var avsedd för M. Att allt är mycket beklämmande ifrågasätter jag inte. Att när man har rätt om en sak att det inte betydde att man har rätt i allting är en annan sak. Men för mig verkar det som om Stehlitz kände till arragegemanget angående söndagarna.

Citat:
Hen har väl bara tagit fel på dotter. "Barnvakten" var ju till och med äldre än Agnes.

Fattar hur ni tänker, men för mig är det en självklarhet att hon var där för bägges skull.
Citera
2019-01-06, 16:45
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
I dravlet finns uppenbart misstro och ibland har man nog helt enkelt har lust att förtala och ställa till oreda.
Man kan hänge sig i klappjakt på en väl utvald syndabock som ska rullas i olja och fjädrar.
Man kan landa på misstro mot rättsväsendet - korruption och rättsröta. Man kan starta en pseudoutredning utan minsta insyn i förundersökningen. Man kan ägna sig åt ordbajseri och analyser av ordval in absurdum.

Ja, det kokar ner i det du säger bortom klappjakten:
Polis ljuger eller undanhåller fakta med flit för att skydda en mördare. Man tar sån hänsyn till anhöriga så det låter finare...

Ja, det är ju där vi måste hamna om det ska kunnas få till någon form av begriplighet i de alternativa teorier som skrivs i tråden just nu.

Polisen står och blåljuger för att skydda en trefaldig mördare, varför de ljuger har inte helt klart framgått men argumentet att det är för att skydda anhöriga känns ju lite svagt, har inte sett den svagheten i något annat fall där en massmördare har varit verksam.

Varför ska familjen Henkow skyddas?

Familjen B verkar ju på det klara med att båda två var lika involverade så vad är problemet?
Citera
2019-01-06, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Jag kanske missat det, men var ifrån kommer uppgiften att det var M som hade spår av lugnande? Polisen sa bara "en av flickorna", inte vem.

Det var Ellie09 som skrev något om att polisen inte ville gå ut med hypotesen om varför just M hade spår av lugnande.

Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Ja jag vet inte...men jag kan väl spekuleta om mina teorier så får ni ha era 😘Jag vet ju att de utelämnst väsentliga delar för att skydda anhöriga och inte till någon nytta för någon annan att veta så varför skulle inte det kunna utelämnas.De utelämnade tex.berätta detas hypotes om varför bara M hade spår av lugnade etc.Mycket lämnades tyvärr åt spekulationer.
Senast redigerad av Zebrima 2019-01-06 kl. 16:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in