2019-01-05, 14:05
Medlem
Greenskys avatar
En annan aspekt att ta in är att (99% troligt) Sveriges nästa statsminister ogillar/avskyr en stor del av svenska folket, alltså de som röstar på SD, efter vad de själva angivit som ståndpunkt.

Med ett kontantlöst samhälle får storebror staten in ännu mer info om medborgarna och kan därmed enklare sätta käppar i hjulen på folk de inte anser önskvärda/lojala.

Känns obehagligt att folk på styrande poster har sinnessjuka inställningar typ: Att alla som är ifrågasättande mot dom (SD:are) får stämpeln rasist/nazist tatuerad i pannan, ja ni förstår!
Citera
2019-01-05, 15:14
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Det sinnessjuka är väl att 17% (!!) av befolkningen röstar på ett parti med rötter i nazismen? Det är helt obegripligt.

Nästan 30% röstar ju på sossarna och de har betydligt värre lik i garderoben så egentligen är det där ett totalt ogiltigt argument
Citera
2019-01-05, 15:28
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Det sinnessjuka är väl att 17% (!!) av befolkningen röstar på ett parti med rötter i nazismen? Det är helt obegripligt.

Är det enda partiet som vågar ta tag i känsliga frågor. Det är sinnessjukt.

Börjar bli lite ot nu så lägg ner diskussionen för vår bådas skull, vill inte bli avstängd.
Citera
2019-01-05, 15:33
Medlem
hrwdtjs avatar
Jag gillar fortfarande kontanter vilket jag nästan är ensam om i min omgivning.
Citera
2019-01-05, 15:51
Medlem
Diablo1118s avatar
Flera inlägg raderade och några borde också fått varningar men jag valde att endast radera denna gång men se till att skärpa till er och tänka på att inte gå OT samt att skriva inlägg med kvalité och läsvärde.
Jag kommer inte vara lika snäll efter jag postat detta meddelandet. /MOD
Citera
2019-01-05, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Själv älskar jag också smidigheten och det praktiska med det MEN jag hatar riskerna det medför, dels fallerande betalsystem vid en extraordinär händelse så som naturkatastrof/krig dels motpartsrisken - varför skall jag vara tvungen att ha hela min ekonomi hos privata banker och DESSUTOM tvingas betala "skatt" till sagda banker tillsammans med VISA/Mastercard på varenda transaktion?

Det är för mig totalt oacceptabelt, lägger man till integritetsaspekten - att din bank idag vet hela ditt köpmönster må vara hänt men hur kan du garantera sveriges styre om 20 år? Det kan sitta en diktator som använder sådan information för att klämma åt dig - risken må vara minimal, det förändrar inte att möjligheten finns.

Frågan om kontanters vara eller inte vara är så otroligt mycket större än bara bekvämlighetsaspekten och alla som argumenterar utifrån enbart den ser jag som extremt naiva.
Vid naturkatastrof/krig är det nog ingen som bryr sig vare sig ”papperspengar” eller ”plastpengar”.. en säck potatis blir hårdvaluta och den byter du inte bort mot en säck papperslappar.
Citera
2019-01-05, 19:07
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Vid naturkatastrof/krig är det nog ingen som bryr sig vare sig ”papperspengar” eller ”plastpengar”.. en säck potatis blir hårdvaluta och den byter du inte bort mot en säck papperslappar.

Riksbanken oroar sig, MSB oroar sig. Det räcker för mig. Potatis blir gammal med tiden, jag lägger hellre undan krugerrrand som backup
Citera
2019-01-05, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Varken naturkatastrofer eller krig är okända företeelser. Hur ofta har de områden som drabbats slutat använda pengar?
Citera
2019-01-05, 20:10
Medlem
Psychadelic1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Riktiga män arbetar, kriminella babbar snattar och använder kontanter.

Om man är yrkes-kriminell då?

Gillar kontanter, men föredrar kryptovalutor, Som Monero & Dash t.ex
Citera
2019-01-05, 20:28
Avslutad
Riksbankstopp: E-kronan behövs – ”alarmerande”

Citat:
Svenskarna använder minst kontanter i världen. Sedan 50-talet har andelen kontanter i förhållande till ekonomins storlek sjunkit drastiskt – från 10 till 1 procent.

– Det finns en studie som visar att det bara kan ta bara några år tills kontanterna slutar att fungera som betalningsmedel i hälften av affärerna. Det är en ganska alarmerande utveckling, säger Gabriela Guibourg, enhetschef på Riksbanken.

För att förstå Riksbankens oro måste man först förstå skillnaden mellan privata pengar och centralbankspengar utgivna av staten. De privata bankerna skapar egna pengar. Det är samma pengar som sitter på våra privata bankkonton. I flera hundra år har det också funnits pengar som getts ut av Riksbanken till allmänheten i form av fysiska sedlar och mynt.

Enligt Gabriela Guibourg är det mycket viktigt att centralbankspengar fortsätter att finnas även om folk helt slutar att använda kontanter – något som kan ske inom bara några år.

Det kanske främsta skälet är att centralbankspengar är säkrare än privata pengar som kan gå förlorade om, till exempel, en bank går omkull.

– Förtroendet för hela ekonomin bygger på att det finns en stabil stat och centralbank som garanterar folket och företagen att om det krisar kan ni alltid konvertera era privata pengar till kontanter, i fysisk eller digital form, det vill säga centralbankspengar. Era pengar är helt säkra, säger Gabriela Guibourg.

Enligt Gabriela Guibourg har den tekniska infrastrukturen, som utgör stommen för det internationella betalningssystemet, blivit mer sårbar de senaste åren eftersom allt är mer sammanlänkat. Hon är noga med att poängtera att Riksbanken, vid behov, även i framtiden kommer att kunna förse allmänheten med fysiska kontanter.

Men eftersom det finns så få kontanter i omlopp skulle det, vid en kris, ta längre tid att få tag i kontanter jämfört med e-kronor eftersom Riksbanken då skulle tvingas leverera fysiska pengar till bankerna. Under tiden skulle ekonomin stå nästan helt stilla. Det skulle dessutom vara väldigt svårt att använda fysiska kontanter eftersom nästan ingen butik skulle acceptera dem, menar Gabriela Guibourg
https://www.svd.se/riksbankstopp-e-kronan-behovs--alarmerande

Vad tror tråden om e-kronor som substitut för kontanter?
Citera
2019-01-06, 09:51
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Riksbankstopp: E-kronan behövs – ”alarmerande”

https://www.svd.se/riksbankstopp-e-kronan-behovs--alarmerande

Vad tror tråden om e-kronor som substitut för kontanter?

Jag tror på det, om/när riksbanken släpper det så kommer jag växla ett antal tusenlappar direkt.

Pengar utgivna av staten är trevligare och säkrare än pengar bestående av ett saldo på en privat bank alla dagar i veckan. Blir det som riksbanken verkar hinta åt, dvs en hybrid av värdebaserat/kontobaserat så kommer man dessutom kunna ha pengar hos riksbanken igen. Det har väl inte hänt sedan riksgälden lade ner sin inlåning för privatpersoner.
Citera
2019-01-06, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jag tror på det, om/när riksbanken släpper det så kommer jag växla ett antal tusenlappar direkt.

Pengar utgivna av staten är trevligare och säkrare än pengar bestående av ett saldo på en privat bank alla dagar i veckan. Blir det som riksbanken verkar hinta åt, dvs en hybrid av värdebaserat/kontobaserat så kommer man dessutom kunna ha pengar hos riksbanken igen. Det har väl inte hänt sedan riksgälden lade ner sin inlåning för privatpersoner.
Tänk bara på att Riksbanken kommer att bygga in spårbarhet så integriteten är inte bättre än kort.

Kanske skulle titta på Revolut i alla fall. Dom har €-konton och verkar ha bra kurs. Om man för över lönen varje månad och har en del besparingar och under förutsättning av de inte har en massa smygavgifter så kan du då i praktiken handla allting i € och då är du backad av ECB och kan få ut dina pengar i € om den svenska privata kronan imploderar och Riksbankens e-krona fallerar.

Om den svenska kronan i praktiken blir privat är vi ute på ett gungfly. Bra att Riksbanken vill introducera e-kronor men vi är inte där än och av någon anledning la man ner planerna på ett svenskt clearingsystem som skulle ersätta Visa och MC. Många känsliga tår man riskerar trampa sönder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in