2007-03-20, 13:50
Medlem
Pallemans avatar
Hej. Ber lite om ursäkt för denna tråd, då det finns andra trådar som tar upp ungefär samma ämne, dock inga med svaren jag är ute efter.

I alla fall så ska jag införskaffa mig en Macbook imorgon. Det är min första mac och många säger att man ska installera om OS X direkt, för att kunna välja bort en massa skräp som man ändå inte kommer att använda. Men andra säger att det är lika bra att ta bort det "manuellt" istället för att installera om hela operativsystemet. T ex tråden "Boosta upp MacBooken till max" har en massa bra tips.

Vad är mest effektivt? Vill ju ha bort så mkt skräp som möjligt

Tack på förhand!
Citera
2007-03-20, 14:03
Moderator
^Eazs avatar
Installera om när du får den.

Sen väljer du bort alla Print Drivare, och språk när du installerar.
Citera
2007-03-20, 14:17
Medlem
Pallemans avatar
Som sagt, vad är fördelen med att göra det då istället för att ta bort drivarna och språken i efterhand?
Citera
2007-03-20, 14:26
Medlem
MobileFreaks avatar
Jag har installerat om OS 10.4 EN gång på 1,5 år, och det var när jag böt till extern hårddisk.. Jag plockade bort skrivardrivrutinerna och alla onödiga språk i efterhand på installationen som kom med datorn och tyckte det funkade utmärkt.
Citera
2007-03-20, 14:56
Medlem
Jag hade låtit den vara som den är, sen plockat bort sakerna manuellt.. Skillnaden är väl att du slipper plocka bort lika mycket om du ominstallerar direkt...
Citera
2007-03-20, 15:36
Medlem
Om du tycker det känns viktigt att trimma ner det hela, så är det väl
enklast att stoppa in skivan och installera det du vill ha, i stället för
att sitta och klura på vad som kan raderas eller inte.

Det allra enklaste är att bara låta det vara som det är, men den där
subjektiva mint-känslan som bara en grundinstallation kan framkalla
är inte att förakta!
Citera
2007-03-20, 16:19
Moderator
^Eazs avatar
Speciellt då det är trådskaparens första Mac, inte lätt att veta var allt sparas.

En installation går snabbt och enkelt iaf.
Citera
2007-03-20, 16:39
Medlem
Pallemans avatar
Tack för alla svar.

Anledningen till att jag undrar om det inte är lika bra att ta bort skräpet manuellt är att jag troligtvis ska starta upp datorn och "provköra" den direkt i butiken efter köpet. Det är en timmes bilfärd hem och jag är inte så sugen på att komma hem och upptäcka att det är något fel på den när jag packar upp den.

Så då tänkte jag att om jag ändå ska göra en användare och så, så skulle det vara lite bättre om jag kunde "slippa" ominstallation.

Har inte riktigt bestämt mig än, ska höra med de i butiken också och se vad de säger.
Citera
2007-03-20, 19:31
Medlem
karykhs avatar
Hur stor prestandaskillnad märker man egentligen om man gör det här? Jag har haft en powerbook i snart två år nu och har aldrig rensat ut några språk eller drivrutiner.

Är skillnaden såpass stor att det är värt arbetet?
Citera
2007-03-20, 20:35
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Framför allt gör du ledigt en väldig massa plats på datorn.
Citera
2007-03-20, 20:57
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karykh
Hur stor prestandaskillnad märker man egentligen om man gör det här? Jag har haft en powerbook i snart två år nu och har aldrig rensat ut några språk eller drivrutiner.

Är skillnaden såpass stor att det är värt arbetet?
Beror ju på hur mycket "skit" du har på datorn samt hur stor hårddisken är och hur mycket du har på den. Men oftast kan en ominstallering ge en liten "kraftboost" till datorn som gör att den framförallt startar fortare men även startar program fortrare. Om det sedan är värt jobbet får man avgöra från fall till fall.
Citera
2007-03-20, 21:04
Medlem
Saken är den att det finns otroligt mycket skit kvar fast man valt bort allt vid installation...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in