2019-01-05, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Han skrev i den halvtaskiga båttidningen Segling på 80-talet. Utsvävande, kvasifilosofiskt, mångordigt. Han kunde ägna en artikel på fyra sidor åt hur han i lätt bris korsade en mindre fjärd på en vindsurfingbräda. Lägg på tre sidor färgbilder till det så har vi sju sidor om nästan ingenting. Utfyllnadsmaterial.

Som TV-kommentator framstod han som ungefär likadan. Ej godkänt.

Han var en tydlig förebild för den yngre sportjournalisten Jens Lind (f. 59), som också gärna hängav sig åt blomsterspråk. Jag tror dock att Lind stramade upp sig lite med åren. Nuläget har jag inte koll på.

Dock passade denna eljesta kommentatorsstil ofta när han kommenterade golf. Framförallt om man redan är kunnig om sporten och inte behöver en kommentator till hjälp för att veta vem det är som ska svinga klubban mot bollen.
Citera
2019-01-05, 11:34
Medlem
Bizmarcks avatar
En mycket trevlig och kompetent man. Jag unnar honom några glas då och då. Några bilturer också faktiskt!
Citera
2019-01-05, 21:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Han har väl haft en del hälsoproblem, både cancer och hjärtproblem. Kanske spelat in.
Cancer och hjärtproblem är dock inga förmildrande omständigheter. Snarare kan man fråga sig varför körkortet inte blev indraget av ansvarig läkare?
Citera
2019-01-05, 21:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av felixthecat
Attack dykare i lumpen, fotomodell i ungdomen.
Grym golf kommentator.
Trist historia, trodde han var en riktig gentleman...
Vilken agentur tillhörde han som modell?
Citera
2019-01-05, 22:06
Medlem
Guzs avatar
Golfbil från 19:e hålet?
Citera
2019-01-06, 02:14
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Vilken agentur tillhörde han som modell?

Kan tyvärr inte svara på det, men här nämner han sin modellkarriär för runt 69 år sen:

Citat:
– Vad som är bra är att jag inte behöver visa mig i rutan. Jag vill inte stå och se märkvärdig ut. Min roll är att lyfta fram andra. Jag vill höras men inte synas! Därför tar jag det som en komplimang att många känner igen mig på rösten men inte till utseendet, säger mannen som till viss del liknar både Robert Redford och Peter O,Toole.
Och hans utseende har varit till nytta.
– Jag var modell medan jag gick på universitetet. På så vis behövde jag inte ta studielån.

https://www.senioren.se/leva-uppleva/goran-zachrisson-jag-vill-horas-inte-synas/
Citera
2019-01-06, 03:07
Medlem
VarMansPosts avatar
Zachrisson och golf - det han är känd för och kommer bli ihågkommen för i framtiden.

Zacke, som själv var rätt bra på golf på 60-talet, började kommentera interrnationell golf i tv för så länge sedan som 1966. SVT visade 1966 program via amerikanska ABC, som Zachrisson kommenterade. Spelare på den tiden var bl.a. Arnold Palmer, Jack Nicklaus, Gary Player, Sam Snead & Billy Casper. Stora namn historiskt.
Citera
2019-01-06, 08:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VarMansPost
Zachrisson och golf - det han är känd för och kommer bli ihågkommen för i framtiden.

Zacke, som själv var rätt bra på golf på 60-talet, började kommentera interrnationell golf i tv för så länge sedan som 1966. SVT visade 1966 program via amerikanska ABC, som Zachrisson kommenterade. Spelare på den tiden var bl.a. Arnold Palmer, Jack Nicklaus, Gary Player, Sam Snead & Billy Casper. Stora namn historiskt.
Vad har/hade karln i handicap? Vad tycker han om minigolf?
Citera
2019-01-06, 09:30
Medlem
Var det inte Zachrisson som under OS-golfen helt plötsligt kommenterade om en damspelares judiska ursprung?
Citera
2019-01-06, 14:10
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honungsgravling
Dock passade denna eljesta kommentatorsstil ofta när han kommenterade golf. Framförallt om man redan är kunnig om sporten och inte behöver en kommentator till hjälp för att veta vem det är som ska svinga klubban mot bollen.

Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
En mycket trevlig och kompetent man. Jag unnar honom några glas då och då. Några bilturer också faktiskt!

Det var Zachrisson som var behållningen av att titta på Tv-sända golftävlingar, han gav tävlingarna liv och hans små filosofiska utflykter var väldigt underhållande. Är det någon jag unnar en biltur med en knapp innanför västen är det Zachrisson.
Citera
2019-01-06, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Var det inte Zachrisson som under OS-golfen helt plötsligt kommenterade om en damspelares judiska ursprung?

Han pratar ofta om spelares bakgrund och anekdoter kring spelare. Vad är problemet om han pratar om en spelares bakgrund/ursprung?
Citera
2019-01-06, 17:48
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honungsgravling
Det kan hända, jag kan inte golf så mina intryck i det fallet är väl rätt ytliga. I artikeln MognaMeloner länkade (Senioren) sa han ju att det var en princip att inte säga det som redan uppenbarats via bilden. Han gjorde inget ofördelaktigt intryck där.

Jag minns faktiskt en detalj från en golfsändning för länge sedan. I slutet visade man åter ett klipp från tävlingen med Zachrissons kommentarer, i starkt fördömande tonfall.

"Och så ska vi inte glömma Johan Tumbas osportsliga uppträdande."

Killen var gråtfärdig och slängde ifrån sig klubban, inte våldsamt, utan ungefär en meter ifrån sig. Rätt sträng behandling av en olycklig förlorare.

Och så ska vi inte glömma Göran Zachrissons grova ratt ... Nej, jag önskar den strävsamme gamle mannen allt gott. Ingen annan kom till skada, sånt här händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in