2019-01-05, 05:38
Medlem
som titeln lyder, är det någon som vet? Betalar Securitas hela kostnaden för väktarutbildningen eller måste man gå någon särskild utbildning utöver det innan man ens kan söka till Securitas?
Citera
2019-01-05, 07:11
Bannlyst
Securitas tar vad dom kan få, kommer du igenom deras första "filter" så kommer du utbildas av dom med lön.

Filtret består i mångt och mycket av att du har ett vitt register.
Senast redigerad av Fistfullofmetal 2019-01-05 kl. 07:15.
Citera
2019-01-05, 07:19
Medlem
Ja, de mer seriösa bevakningsbolagen utbildar sina egna väktare genom sitt eget utbildningsbolag BYA. Förr släppte dessa inte in folk som hade köpt utbildningen på cirkusen i Boden, men de gör det nu då de är desperata.

Så du anställs, får ditt godkännande, sedan får du utbildninng VU1, VU2 samt extrautbildningen genom BYA.
Citera
2019-01-05, 08:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ja, de mer seriösa bevakningsbolagen utbildar sina egna väktare genom sitt eget utbildningsbolag BYA. Förr släppte dessa inte in folk som hade köpt utbildningen på cirkusen i Boden, men de gör det nu då de är desperata.

Så du anställs, får ditt godkännande, sedan får du utbildninng VU1, VU2 samt extrautbildningen genom BYA.

Tycker DU att utbildningen som Securitas ger sina väktare är bra, är väktarna redo när dom genomgått utbildningen?
Citera
2019-01-05, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fistfullofmetal
Tycker DU att utbildningen som Securitas ger sina väktare är bra, är väktarna redo när dom genomgått utbildningen?

Det är en subjektiv fråga. Vad jag har hört är den bra och där får du också mer utav RPS självskydd. BYA har inte den enormt negativa feedback som cirkusen i Boden har. Det finns hur många trådar som helst om Bodens väktarskola.

Med BYA får du dessutom utbildning av folk som har jobbat som väktare, skyddsvakt, värdetransportör och t.om. ordningsvakt i många år. De är rätt erfarna i yrket. Sedan har du givetvis andra yrkesgrupper som undervisar för att ge expertisen.

Att välja utbildningsplats för VU1 och VU2 är som att välja utbildningsplats för YKB (transport). Man går helst dit där det finns erfaret folk som har många år i yrket och inte till de utbildare som enbart har teoretisk kunskap om ämnet.
Citera
2019-01-05, 12:29
Medlem
Är det verkligen så lätt att få jobb där? På deras hemsida så står det att man måste ha en stabil inkomst för att kunna jobba hos dem. Jag har inga skulder, men ganska ont om pengar. Jag är dessutom lite överviktig, då det har gått ganska dåligt för mig
Senast redigerad av tanktunktink 2019-01-05 kl. 12:42.
Citera
2019-01-05, 14:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tanktunktink
Är det verkligen så lätt att få jobb där? På deras hemsida så står det att man måste ha en stabil inkomst för att kunna jobba hos dem. Jag har inga skulder, men ganska ont om pengar. Jag är dessutom lite överviktig, då det har gått ganska dåligt för mig

Skulle söka dit angående jobb/utbildning en gång och som i vanlig ordning, kollar jag alltid upp företaget först. En hade en "Väktar skola" i Stockholm vilket var intressant, då man fick examen, utbildning och jobb därefter. När jag sökte upp VD för själva skolan så visade det sig att mannen har åtskilliga gånger suttit i fängelse för bland annat bedrägerier, misshandel med mera. Skickade iväg ett mail till deras sekreterare som svarade ungefär att "hans tidigare domar, påverkar inte hans anseende i dagens läge i hans verksamhet". Humor kommer i alla former antar jag... Många av eleverna fick heller inget diplom eller examens bevis i slutändan då de inte fick göra om ett prov som de hade fått IG i, --- bye bye väktare- hello cash. Utbildningen kostade i snitt 12.000 kr per elev.

Så var som Uppdrag Granskning eller Flashback poliserna, djup dyk i allt du vill ta dig till för att se om det är legitimt. Ibland låter det bara för bra för att vara sant.
Citera
2019-01-05, 16:49
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wiseman3
som titeln lyder, är det någon som vet? Betalar Securitas hela kostnaden för väktarutbildningen eller måste man gå någon särskild utbildning utöver det innan man ens kan söka till Securitas?

Ja OM du blir anställd efter kontroll och intervju och klarar testen.

Annars är det bara och spara ihop till den redan nämnda utbildningen i Boden. Det är ganska många som gått där som jobbar på Sec nu mera.
Citera
2019-01-05, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsallalie
Ja OM du blir anställd efter kontroll och intervju och klarar testen.

Annars är det bara och spara ihop till den redan nämnda utbildningen i Boden. Det är ganska många som gått där som jobbar på Sec nu mera.
Vad är det för sorts tester? Är det mest teoretiska tester eller också en del fysiska tester?
Citera
2019-01-05, 20:09
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tanktunktink
Vad är det för sorts tester? Är det mest teoretiska tester eller också en del fysiska tester?

Man skapar en profil på Securitas hemsida och fyller i allt där. Söker en tjänst som finns utlagd, eller kontaktar någon på någon ort där Securitas platskontor finns.

När någon anser att du verkar vara nåt att ha, oftast efter att ha läst det du fyllt i, så får du ett mail med ett test.

Testet är uppdelat i tre delar och är på tid. Frågeställningar är lite blandade, vissa lite mer ingående på hur du är som person och andra tekniska/mekaniska samt lite siffror och ordförståelse.

Något fysiskt test finns ej, mer än att du ska fylla i om du lider av några sjukdomar etc.

Men, det finns folk som klarar sig igenom och är totalt olämpliga för yrket, så chansen finns även om man tror att man gör bort sig totalt.
Citera
2019-01-05, 20:54
Medlem
Väktaryrket är ett riktigt skojarjobb.
Du får för det första betala för all din egen utrustning.
Arbetsskor, ficklampa, väst, kläder, hjälm, handskar etc.

Det enda vapen du har är en batong och handfängsel, vilket nog inte kommer göra ett dugg när ali, abbas och muhammed står med sina pistoler framför dig. Du kommer helt klart kunna ta en drös tonåringar som försöker ha skoj och göra ett inbrott.

En arbetsdag kan var enormt tråkig eller enormt farlig. Din lön är skit, precis som polislönen.

Gå i skolan o bli något annat.
Citera
2019-01-05, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Väktaryrket är ett riktigt skojarjobb.
Du får för det första betala för all din egen utrustning.
Arbetsskor, ficklampa, väst, kläder, hjälm, handskar etc.

Det enda vapen du har är en batong och handfängsel, vilket nog inte kommer göra ett dugg när ali, abbas och muhammed står med sina pistoler framför dig. Du kommer helt klart kunna ta en drös tonåringar som försöker ha skoj och göra ett inbrott.

En arbetsdag kan var enormt tråkig eller enormt farlig. Din lön är skit, precis som polislönen.

Gå i skolan o bli något annat.
Är det så hemskt att man inte ens få utrustningen betald? Känns väldigt oseriöst. Jag är själv invandrare fast med nordeuropeisk ursprung och svensk medborgarskap så att jag kanske kan förhandla med killarna så att de lägger av med skiten
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in