2019-01-05, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjena_67
I FUP nämns lätt autism och ett psykiskt helvete hemma med en cancersjuk mamma och psykiskt sjuk pappa. Även kränkningar och nedtryckning genom att jämföra GM med sina framgångsrika bröder. Stor skam över att han är lågutbildad och utan arbete sedan 10 år tillbaka. Kombinera med mobbing och utfrysning i skola... Odlas hatisk frustration hos de flesta i en sån miljö?

Var GM snäll i skolan enigt dig? Hur utsatt var han? Hur kommer det sig att han gick på normalt gymnasium istället för sär när han har alla tecken på extra hjälpbehov?

Som terapisamtalen påvisar så hade det räckt med någon nära vän för att hans liv skulle räddats från detta?

Han hade ett väldigt avvikande betéende för en "normal" 16åring. Han var rädd för tjejbaciller kommer jag ihåg. Vet inte om du läste vad jag skrev i ett tidigare inlägg så tar det igen.

Han berättade hur han brukade döda grannens höns med kastknivar och sen låta sin hund slita dem i stycken för att grannen inte skulle veta vad som hänt.

Vid ett annat tillfälle berättade han om en gång han puttat ut sin flickvän från fönstret (Denna tjej i fråga vet jag också vem det är)

Och sist men inte minst så blev han avstängd från skolan bara några månader innan studenten då han mordhotat en tjej i klassen. Han hade lagt flertalet lappar i hennes skåp där han skrivit att han skulle skära halsen av henne bla.
Citera
2019-01-05, 04:28
Medlem
Från Fagersta Nyheter på fb.
Hoppas det går att komma in på länken.
Är lite osäker på hur man gör, men hoppas det funkar.
Där står vad TR anser om 14 åringens berättelser.

https://www.facebook.com/694500467367866/posts/1326294244188482?sfns=mo
Citera
2019-01-05, 04:37
Medlem
develis avatar
Citat:
I FUP nämns lätt autism och ett psykiskt helvete hemma med en cancersjuk mamma och psykiskt sjuk pappa. Även kränkningar och nedtryckning genom att jämföra GM med sina framgångsrika bröder. Stor skam över att han är lågutbildad och utan arbete sedan 10 år tillbaka. Kombinera med mobbing och utfrysning i skola... Odlas hatisk frustration hos de flesta i en sån miljö?

Var GM snäll i skolan enigt dig? Hur utsatt var han? Hur kommer det sig att han gick på normalt gymnasium istället för sär när han har alla tecken på extra hjälpbehov?

Som terapisamtalen påvisar så hade det räckt med någon nära vän för att hans liv skulle räddats från detta?
Det framgår inte ett ord om att "psykiskt sjuk pappa" är bekräftat - det är via JF som bl.a går lögnavvänjning hos en terapeut varav hon drar egna slutsatser om att varenda en i hans omgivning har störningar till höger och vänster.
Citera
2019-01-05, 04:39
Medlem
Citat:

Vi gick omvårdnad så vi var bara ett fåtal killar i klassen. Han fick hänga med på det mesta vi gjorde under skoltid. Visst kunde vi jävlas med honom, fast det gjorde vi alla med varandra iofs.

Kom precis på att han även berättade att han hade slagit en brukare när han gjorde sin praktik på ett demensboende dessutom.
Citera
2019-01-05, 04:46
Medlem
I mina ögon är det ingen fråga om saken, killen är mentalt störd och att inte skolan vidtog bättre åtgärder redan då är beklämmande.

Sen kan absolut familjesituationen varit bränsle till elden men jag är helt övertygad om att detta hade hänt på ett eller annat sätt.
Citera
2019-01-05, 04:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PewPew023
Han hade ett väldigt avvikande betéende för en "normal" 16åring. Han var rädd för tjejbaciller kommer jag ihåg. Vet inte om du läste vad jag skrev i ett tidigare inlägg så tar det igen.

Han berättade hur han brukade döda grannens höns med kastknivar och sen låta sin hund slita dem i stycken för att grannen inte skulle veta vad som hänt.

Vid ett annat tillfälle berättade han om en gång han puttat ut sin flickvän från fönstret (Denna tjej i fråga vet jag också vem det är)

Och sist men inte minst så blev han avstängd från skolan bara några månader innan studenten då han mordhotat en tjej i klassen. Han hade lagt flertalet lappar i hennes skåp där han skrivit att han skulle skära halsen av henne bla.
Sistnämnda finns i tråden men resten låter ju helt weird likaväl och mer psykopat än lätt autism. Var det ingen som öht tog sådana varningssignaler på allvar och förmedlade dem?
Citera
2019-01-05, 05:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Sistnämnda finns i tråden men resten låter ju helt weird likaväl och mer psykopat än lätt autism. Var det ingen som öht tog sådana varningssignaler på allvar och förmedlade dem?

Som 15-16åring så är det nog inget man direkt tänker på. Men som jag skrev så är det en skam att inte skolan vidtog några större åtgärder.

Fyfan, när man läser om brottet så önskar man ju bara att man slog ihjäl fanskapet där och då 😈
Citera
2019-01-05, 07:58
Medlem
Insults avatar
Trodde inte det skulle bli livstid, av den enkla anledning att han givit ett rätt knepigt intryck och även om RPU konstaterar att han är juridiskt frisk så är det inte helt ovanligt att nämndemännen åtminstone kan tycka att man inte bör döma lika hårt då.

Oavsett så är jag nöjd med livstid på den här herren, det som fortfarande är en nagel i ögat på mig är den lilla jäveln som kom undan på grund av sin ålder.. har en känsla av att det inte är sista gången rättsväsendet ingriper mot honom dock, så vi får väl se..
Citera
2019-01-05, 08:29
Medlem
Citat:
I mina ögon är det ingen fråga om saken, killen är mentalt störd och att inte skolan vidtog bättre åtgärder redan då är beklämmande.

Sen kan absolut familjesituationen varit bränsle till elden men jag är helt övertygad om att detta hade hänt på ett eller annat sätt.
Ansvariga för elevhälsan på den skolan måste känna sig mycket nöjda nu.
Citera
2019-01-05, 09:26
Medlem
Citat:
Vi gick omvårdnad så vi var bara ett fåtal killar i klassen. Han fick hänga med på det mesta vi gjorde under skoltid. Visst kunde vi jävlas med honom, fast det gjorde vi alla med varandra iofs.

Kom precis på att han även berättade att han hade slagit en brukare när han gjorde sin praktik på ett demensboende dessutom.

Sa han i vilket sammanhang på praktiken och på vilket sätt? Var det ingen av ett andra som berättade för någon lärare om detta? Fick du obehagskänslor kring honom eller kändes han harmlös?
Citera
2019-01-05, 09:35
Medlem
Kul med alla idioter här som sett och hört om varningar tidigt i galningens liv men valde ändå att hålla det för sig själva
Citera
2019-01-05, 09:35
Medlem
Kadodis avatar
Visst han är en idiot på alla vis. Men dom som kände honom vet att Johan både är offer och gärningsman. Har aldrig sett någon bli mobbad så grovt, det var inget han förtjänade. Han var bara snäll som liten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in