2019-01-04, 17:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Har inte polisen dementerat känd psykisk ohälsa hos båda föräldrarna? Jag minns inte exakt hur de formulerade sig men jag vill minnas att de sade något i den stilen på pressträffen.

Jag är väldigt selektiv med vilka uppgifter jag litar på angående såväl mamman som pappan. Annars är till exempel Hanna den första människan i världen som både är döende i cancer och samtidigt helt frisk.

Om Oskar finns det betydligt mer information att tillgå utanför tråden. Det är den jag lutar mig mot.

Hanna har jag förstås många tankar kring också och de är inte alla så snälla men de är mer eller mindre vilda gissningar.
Psykiska sjukdomar och med det så diskuteras väl inte överhuvudtaget hur nedstämd en person kan vara? Om det är insomningsvårigheter eller annat?
Om du vänder på kakan kan det likaväl handla om stämningshöjande som var och annan står på.
Jag söker inte preparat mellan allt från SSRI till annat.
Det var ett exempel.

Vad jag säger är att det tycks åberopas ett par sanningsgurus mellan andra som inte varit så aktiva och vars röst kanske inte dominerar?
Det samma gäller skribenter - för att vissa med en frenetisk framfart ägnar sig åt en pseudoutredning gällande mord så betyder det inte den ultimata sanningen.
Därav funderar jag rent allmänt om det finns mer i tråden som missas?
Citat:
Om Oskar finns det betydligt mer information att tillgå utanför tråden. Det är den jag lutar mig mot.
Otroligt vanskligt utgångsläge.
Citera
2019-01-04, 17:29
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Det var alltså stökigt? Undrande 87 hade rätt?

Varför? Sökte man något eller raseri?

Det som beskrivs verka inte vara en tight parrelation - mer att man var ganska oens om hur man ska tackla det hela. Var O ur balans över As sjukdom när han samtidig kunde tänka sig att jobbar som gästprofessor i U. Så sjuk kan barnet då väl inte vara om man överväga detta. Inte att man inte trappa ned, nej man tänka öka sin arbetsbelastning.

Men H hade nog att dra på hemmabanan? O delvis borta (även om det är begränsad) och så ska hon jobba, ha en sjuk A hemma och ta hand om Ms fritidssysslor? H krävde kanske att gästprofessuren inte ska bli av. O ska dra ned på åtagande. Kan det ha varit så?

I en sådan situation och när de visste att nu skulle det snart vara slut så kanske städning inte var så högprioriterat.
Citera
2019-01-04, 17:31
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ditt inlägg fick mig att tänka på den samtidigt "kvinnliga och manliga signaturen" på de här morden. Äldre barn, familicid - klassiskt är det pappan. Strypa/kväva är tydligen en företrädande kvinnlig metod medan män slår ihjäl/hugger ihjäl/kör ihjäl.

Eftersom vi inte vet nästan någonting om mamman i det här fallet så har jag personligen fokuserat på att försöka tolka pappan (jag ser många röda flaggor). Men visst kan det vara så att mamman har stått för det första sammanbrottet, det som startade kedjereaktionen.

Hursomhelst, tack för ett tänkvärt inlägg som var som en lisa att läsa jämfört med resten av eftermiddagens dumheter.

Tack så mycket. Det glädjer förstås.

Jag gjorde f.ö. ett tillägg mitt på ngnstans. Apropå ”skuldfrågan”.
Man skulle kunna göra utvikningar på varje punkt...

Vad gäller manlig och kvinnlig signatur så måste man väl som jag ser det åtminstone börja i händelsen, i ett ovanligt fall som detta, inte i statistiken...

Föräldrarna vill uttryckligen se det som en form av gemensamt tack och adjö. Ett utvidgat barmhärtighetssjälvmord. Och så har de gått tillväga. Utefter vad som funnits tillhands (utan att väcka omgivningens misstankar eller försvåra onödigtvis för eftervärlden etc etc.). Dvs som legitimast och otvetydigast möjliga gemensamma hädanfärd, inför allmänhetens ögon. De har väl ändå lyckats ganska bra, även om någon form av funktionell förgiftning kanske varit bättre. Så det bär prägel av ordning och ”dödshjälp” mer än manligt eller kvinnligt. Av förälder som ”hjälper” sitt barn in i nästa värld...

Den stora gren av familicid som bottnar i en (våldsam) konflikt mellan föräldrar om vem som ska fostra barnen till vuxenliv, dvs ytterst kampen om fadersrollen, kanske (vari skulle kunna ingå även ruinerade fäder), så bör man förvänta sig en tydligare manlig signatur, delvis säkert som en kompensation för en uppfattat diskvalificerad manlighet, men även för att (den publika) vanhedringen som utlöser viljan att gå i döden då ofta redan ägt rum. Därtill rör det sig ju gärna om gräl, intrång i bostad, begränsade valmöjligheter, brådska att finna och tillintetgöra offer. Eftersom skammen redan är faktisk, och gärningen beslutad, behöver GM inte vara så petnoga med hur det går till. Är man därtill lite kass på det emotionella området sen tidigare, och distanserad från barnen, så kanske inte omtanken om huruvida (kvinnans) barn(en) går hädan med eller utan dödsångest hör till ens prio. Just då.

I Bjärred håller de vanhedringen och skammen för sig själva, och den blir publik först i och med att de påträffas. Att dämpa den så gott det går lär ligga i deras intresse. De vill i en mening dö för att slippa leva vanhedrade. De vill undvika vanhedring.

Men... man kan (i teorin) alltid byta kontext istället. Det är vanligen enklare.

Hade i Bjärred mannen vanhedrats genom exv sitt arbete eller brottslig verksamhet hade de allra flesta familjer löst det så att kvinnan kastat ut maken (vilket kunnat leda till familicid från hans sida...) Man tar då inte barnen med sig i döden med maken.
Eller så hade hela familjen hållit ihop och flyttat till Göteborg, Enköping eller Phuket.

Det kan förstås alltid finnas särskilda omständigheter, men grundhaken borde ligga hos mamman. Eller båda lika mycket (om exv föräldrarna genom ärftlighet, misstag, slarv, vanvård etc anser sig lika skyldiga till barnens tillstånd).

Vem kan inte tänka sig att existera längre med barnen som dagligt vittne till det? Att inte familjen får existera längre? När det finns två föräldrar?
Citera
2019-01-04, 17:37
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Psykiska sjukdomar och med det så diskuteras väl inte överhuvudtaget hur nedstämd en person kan vara? Om det är insomningsvårigheter eller annat?
Om du vänder på kakan kan det likaväl handla om stämningshöjande som var och annan står på.
Jag söker inte preparat mellan allt från SSRI till annat.
Det var ett exempel.

Vad jag säger är att det tycks åberopas ett par sanningsgurus mellan andra som inte varit så aktiva och vars röst kanske inte dominerar?
Det samma gäller skribenter - för att vissa med en frenetisk framfart ägnar sig åt en pseudoutredning gällande mord så betyder det inte den ultimata sanningen.
Därav funderar jag rent allmänt om det finns mer i tråden som missas?

Otroligt vanskligt utgångsläge.

Ja alltså rent logiskt borde väl ingen av föräldrarna ha varit direkt uppåt där sista månaderna med ett sådant beslut hängande över sig. Att en eller båda kan ha varit deprimerad utesluter jag såklart inte men just uppgifterna om medicinering tar jag med en näve salt. Därmed inte sagt att det omöjligen kan stämma.

Ibland "roar jag mig" med att läsa trådens första dagar just för att gå tillbaks till sådana där inlägg av någon som bara skrev ett eller ett fåtal, men som var väldigt bestämda med vad de visste.

Till exempel var det en postare som med en dåres envishet hävdade ME trots mängder av mothugg. Helt klart förstahandsinfo.
Citera
2019-01-04, 17:42
Medlem
Citat:
Märkligt specifik information från någon som bestämt hävdade att barnen absolut inte hade ME eller ens någon diagnos, som hävdade att testamentena var förfalskade, som inte kände till vilka Hannas familj var... Allt detta liksom mycket annat har du haft helt uppåt väggarna fel om men du påstår dig alltså veta dessa detaljer?
Du får tycka vad du vill och att Rockkungen försökte få mig avstängd men själv blev avstänhd för tid och evighet finner du inte märkligt ?
Ja jag trodde inte på testamente då det inte var någon annan en familj som visste om det och Rockkungen som snokat och hade tur att boupptäckning kommit in till myndigheter.Men det kan jag säga dig att hen hade inte det minsta med familjen att göra, precis liks lite som de andra fallen hen engagerade sig i här inne.
Citera
2019-01-04, 17:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja alltså rent logiskt borde väl ingen av föräldrarna ha varit direkt uppåt där sista månaderna med ett sådant beslut hängande över sig. Att en eller båda kan ha varit deprimerad utesluter jag såklart inte men just uppgifterna om medicinering tar jag med en näve salt. Därmed inte sagt att det omöjligen kan stämma.

Ibland "roar jag mig" med att läsa trådens första dagar just för att gå tillbaks till sådana där inlägg av någon som bara skrev ett eller ett fåtal, men som var väldigt bestämda med vad de visste.

Till exempel var det en postare som med en dåres envishet hävdade ME trots mängder av mothugg. Helt klart förstahandsinfo.
Ja, det är detta jag menar. Går det att söka och ringa in mer konkret kring H?
Bara för att hon inte syns eller för att vissa dominerar, gapar eller söka hänga O en gång till - att O är mer offentlig via sin yrkesroll;

Så säger det väl inte ett förbannade skit - med tanke på gemensamt och i samförstånd - att hon är mindre aktiv i frågan?
Mindre depressiv, mindre självmordsbenägen?

Bara för att en person är som en skuggfigur så gör det väl inte den andre parten mer skyldig?
Det här är fb. Bara för att folk sen har en sju helvetes lust att få rätt, att O var mer mordisk or what ever - så säger det heller inte sanningen.
Att mer gapar högt säger inte ett förbannade dugg i frågan.

Jag ämnar inte peka ut en part som nån syndabock, det intresserar mig inte för fem öre då polis redan gett en pressträff och konspirationer har aldrig legat mig varmt om hjärtat.

DÄREMOT så lär det vara mekanismer i rörelse som får dem att drivas åt ett fatalt håll, eller som Lonnrot sa om Johanna Möller och medgärningsmannaskap:

It takes two to tango.
Citera
2019-01-04, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Nej det vet jag faktiskt inte, men det var kaos, det var saker överallt, alla var inte samlade,såg mer som ett rån som gick snett än ett planerat självmord var min väns ord.
Vilket också bekräftas i media utav individer som var på plats först.

Om du med din fru planerar att ta dina barns liv och sen dina egna, då gör du det smidigt. Inte under kaosartade scener. Familjen levde inte i kaos enligt folk som känner dom utan snarare överklass. Dom bodde inte i en oreda utan det var i samband med den här incidenten allt detta hände.

Det är för övrigt bedrövligt av SVT/Expressen/Aftonbladet att inte gräva djupare i det här utan köpa den officiella förklaringen utan en uns utav undersökande journalistik eller gräv.

Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
I en sådan situation och när de visste att nu skulle det snart vara slut så kanske städning inte var så högprioriterat.

Det var det ovan jag tänkte på, inte städning.
Citera
2019-01-04, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Det var alltså stökigt? Undrande 87 hade rätt?

Varför? Sökte man något eller raseri?

Det som beskrivs verka inte vara en tight parrelation - mer att man var ganska oens om hur man ska tackla det hela. Var O ur balans över As sjukdom när han samtidig kunde tänka sig att jobbar som gästprofessor i U. Så sjuk kan barnet då väl inte vara om man överväga detta. Inte att man inte trappa ned, nej man tänka öka sin arbetsbelastning.

Men H hade nog att dra på hemmabanan? O delvis borta (även om det är begränsad) och så ska hon jobba, ha en sjuk A hemma och ta hand om Ms fritidssysslor? H krävde kanske att gästprofessuren inte ska bli av. O ska dra ned på åtagande. Kan det ha varit så?

Jag tänker lite så också; Frustrerande om Oskar bromsat karriären i flera år pga en sjuk dotter, kanske påmanad av Hanna, sen börjar se ljuset i tunneln, kanske stavas hoppet Uppsala, MEN då blir nästa dotter plötsligt sjuk. Lägligt. Kanske var hon sjuk eller kanske fick hon lov att bli det. Jag ser inte två föräldrar som är eniga. Anar konkurrens och svartsjuka/avundsjuka.
Citera
2019-01-04, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Ja jag vet inte vad jag ska svara.Det är svårt vet ju själv bara hur man tänker...Hur kunde dem och vad rörde sig i huvudet på dem.Har töserna fått lida m.m Så de är väl kanske rädda för hur människor ska reagera mot dem etc Räcker ju med att läsa en dels ställningstagande härinne som blandar in både släkt och vänner.Jag själv kunde ju aldrig tänka att de planerade detta.Fruktansvärt svårt att ta till sig och metoden är en mer grotesk....så jag förstår att de vill undanhålla detaljer......

Det värsta är inte Hs och Os självmord - det är att de betraktade sina barn som ägodelar och mördade dem för att de själva inte ansåg att deras egna barns liv var något värt, eftersom de hade problem (EC?). Det passade inte in i föräldrarnas världsbild där allt skulle vara perfekt utåt sett. Föräldrarnas beteende gör i alla fall inte att jag känner någon enda gnutta empati med dem.

Det talas alldeles för lite om flickorna, de övermänskliga krav jag tror de hade på sig - och sen deras fruktansvärda död av dem de mest litade på.

Familjen kunde ha lämnat allt, åkt till Thailand eller Aruba eller nåt några månader och försökt finna sig själva och sina barn. Kanske hade hela familjen kunnat friskna till då?
Senast redigerad av zilvereko 2019-01-04 kl. 18:12.
Citera
2019-01-04, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
MEN VIKTIGAST:

Det verkar som om O och H varit långt ifrån eniga. Inte bara om pianospelandet. Haft olika syn på barnens sjukdomar. Definitivt inte ett par som skulle kunnat fatta ett så stort beslut som att döda barnen.
Precis synnerligen märkligt.
Citera
2019-01-04, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det värsta är inte Hs och Os självmord - det är att de betraktade sina barn som ägodelar och mördade dem för att de själva inte ansåg att deras egna barns liv var något värt, eftersom de hade problem (EC?). Det passade inte in i föräldrarnas världsbild där allt skulle vara perfekt utåt sett. Föräldrarnas beteende gör i alla fall inte att jag känner någon enda gnutta empati med dem.
Ja det säger vi också och jag har hört att släkt förstår inget utav brevet.Det var ju inte så att töserna var sängliggande och inte hade de någon spåkula att sia in i framtiden heller.
Det värsta var väl ljud och konsentrationsvårigheterna i klassmiljön.
Nej vem har sagt att de känner empati för dem ? Tror jag ingen gör.
Citera
2019-01-04, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Du får tycka vad du vill och att Rockkungen försökte få mig avstängd men själv blev avstänhd för tid och evighet finner du inte märkligt ?
Ja jag trodde inte på testamente då det inte var någon annan en familj som visste om det och Rockkungen som snokat och hade tur att boupptäckning kommit in till myndigheter.Men det kan jag säga dig att hen hade inte det minsta med familjen att göra, precis liks lite som de andra fallen hen engagerade sig i här inne.

Det är en sak son Rockungen berättade om, som bara någon med insyn kan göra och som jag tyckte att polisen bekräftade. Rockungen nämnde praktiska instruktioner - och lite mer i detalj vem som skulle få vad. Polisen bekräftade ett 3. dokument. Vet du något om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in