2019-01-04, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men du ”Elli09”, varför skulle en förälder avsluta pianospelningshobby för sitt barn och ange att att barnet är så sjukt att det antagligen aldrig mer kan ha pianolektioner?
Om det i verkligheten beror på svårigheter att skjutsa dit?

Det är ju en väldigt ovanlig anledning som snarast ökar vidare intresse och frågor. Det är ju väldigt speciell orsak.
Jag är inte av den naturen att jag vill vara otrevlig och nonchalera vissa frågor.Men vet faktiskt inte om jag ska involvera mig själv mer då det blir mkt smutskastning om både lögner och att jag skulle vara "sjuk i huvudet" m.m

Men för att återgå till din fråga.Trots att M började uppvisa symtom så tyckte O att hon skulle fortsätta spela så länge hon själv ville.Och vad jag då hört är att H i vart fall inte tänkte skjutsa henne.
Är väl inte så konstigt att de då skriver att det är på grund av att hon blivit sjuk inte kommer istället för att blotta sig och skriva att det är på grund av osämja om vem.som har tid att köra henne.
Citera
2019-01-04, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Det var vad anhöriga trodde.Det var också därför de var tillbaka och sökte fotspår fingeravtryck m.m trots att polisen redan avfärdat det.Och även på hur det såg ut i villan.
Var det stökigt? Vilken teori har anhöriga/polis om att barnen inte var drogade
Citera
2019-01-04, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Menade du att OH tackat nej till en professur i Uppsala på våren 2017. Pga att Moa blivit sjuk? Men visst ansökte han sedan under hösten till en professur i Lund?
Ja och jag delade en PD f fil på den.De ville ha honom som gästproffessor i tre år inom finansrätt.Du kan nog hitta den igen om.du söker.
Citera
2019-01-04, 16:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Men analyserna var inte klara förrens i Augusti.Inte menar du att villan skulle varit avsärrad under hela denna tid ?
Men förstå vad jag övergripande säger - redan innan kan väl givetvis det bärande gällande de tekniska bevisen ha kommit in som gör att annan gm definitivt utesluts.
NFC ger även prel.svar till polis.

1. Det är inte lång tid avspärrning.
2. Det är inte mystiskt.
3. Det finns ingen brådska.
4. Det har inte med motiv (varför) att göra primärt, det handlar om (när, var, hur).
Analys sker på NFC och via datatekniker, obduktion osv - svar inkommer kontinuerligt (hög-låg prio).
5. Det är snarare väldigt klokt att hålla på avspärrningarna.
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, det är först när resultat inkommer från teknisk undersökning som man vet vad som måste kompletteras med ytterligare. I vissa fall hålls brottsplatsen avstängd till dom fallit. Här fanns ingen yttre gärningsman dock utan fanns inom familjen. Vilket förklarade att avspärrning släpptes relativt tidigt.
Ja.
Senast redigerad av develi 2019-01-04 kl. 16:56.
Citera
2019-01-04, 17:00
Medlem
Citat:
Jag är inte av den naturen att jag vill vara otrevlig och nonchalera vissa frågor.Men vet faktiskt inte om jag ska involvera mig själv mer då det blir mkt smutskastning om både lögner och att jag skulle vara "sjuk i huvudet" m.m

Men för att återgå till din fråga.Trots att M började uppvisa symtom så tyckte O att hon skulle fortsätta spela så länge hon själv ville.Och vad jag då hört är att H i vart fall inte tänkte skjutsa henne.
Är väl inte så konstigt att de då skriver att det är på grund av att hon blivit sjuk inte kommer istället för att blotta sig och skriva att det är på grund av osämja om vem.som har tid att köra henne.

Fakta är att Lomma kommun i mitten av juni fick in ett krav på hemundervisning för Moa. På grund av sjukdom. Samma anledningen som pianolärarinnan fick.

I slutet av september så ansökte O om befordran (merit) och uppgav två sakkunniga. En av dem, EK, gav sitt sittutlåtande direkt efter morden.
Citera
2019-01-04, 17:02
Medlem
harperlees avatar
Citat:

Märkligt specifik information från någon som bestämt hävdade att barnen absolut inte hade ME eller ens någon diagnos, som hävdade att testamentena var förfalskade, som inte kände till vilka Hannas familj var... Allt detta liksom mycket annat har du haft helt uppåt väggarna fel om men du påstår dig alltså veta dessa detaljer?
Citera
2019-01-04, 17:06
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Fakta är att Lomma kommun i mitten av juni fick in ett krav på hemundervisning för Moa. På grund av sjukdom. Samma anledningen som pianolärarinnan fick.

I slutet av september så ansökte O om befordran (merit) och uppgav två sakkunniga. En av dem, EK, gav sitt sittutlåtande direkt efter morden.
Har lång tid har man på sig som sakkunnig som har användes som merit att ge ett utlåtande? Reagerar på att det tog från september till januari.
Citera
2019-01-04, 17:08
Medlem
Det var alltså stökigt? Undrande 87 hade rätt?

Varför? Sökte man något eller raseri?

Det som beskrivs verka inte vara en tight parrelation - mer att man var ganska oens om hur man ska tackla det hela. Var O ur balans över As sjukdom när han samtidig kunde tänka sig att jobbar som gästprofessor i U. Så sjuk kan barnet då väl inte vara om man överväga detta. Inte att man inte trappa ned, nej man tänka öka sin arbetsbelastning.

Men H hade nog att dra på hemmabanan? O delvis borta (även om det är begränsad) och så ska hon jobba, ha en sjuk A hemma och ta hand om Ms fritidssysslor? H krävde kanske att gästprofessuren inte ska bli av. O ska dra ned på åtagande. Kan det ha varit så?
Citera
2019-01-04, 17:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Ditt inlägg fick mig att tänka på den samtidigt "kvinnliga och manliga signaturen" på de här morden. Äldre barn, familicid - klassiskt är det pappan. Strypa/kväva är tydligen en företrädande kvinnlig metod medan män slår ihjäl/hugger ihjäl/kör ihjäl.
Oavsett filicide eller familicide och statistik så går det givetvis inte att dra en slutsats utifrån att män dominerar. Här inkommer motivbilden likaväl och deras samverkan, tillsammans, samförstånd, gemensamt.

Det finns statistik, förbannade statistik och lögner. Mark Twain.

Med det menar jag att alla delar givetvis ska räknas in. Statistik kan vinklas i oändlighet.
Citat:
Eftersom vi inte vet nästan någonting om mamman i det här fallet så har jag personligen fokuserat på att försöka tolka pappan (jag ser många röda flaggor). Men visst kan det vara så att mamman har stått för det första sammanbrottet, det som startade kedjereaktionen.
Vi vet en hel del om vi ska titta i tråden som källa. Det är väldigt vanskligt - men ska en part konstant beskrivas via vissa personer i tråden så kan andra åberopas likaväl.
Isåfall framträder depression, antidepressiva bland annat.

Vi vet att hon har kvinnan som startade självmordslinjen som vän på fb och vi vet att chefen undlåter att besvara frågetecken kring varningsignaler.

Sen är det flera som åberopat att det är väldigt tyst kring henne versus O. Att han är mer offentlig via jobb är inte minsta konstigt.

Att vara mer tillbakadragen är även ett tecken på depression. Att låta en annan person ta mer aktivt ansvar i det externa kan likaså vara ett tecken.

Ja, jag kan fortsätta hur länge som helst till motvikt av det som konstant förekommer i tråden.

Det kanske går att se över detta mer via tråden - jag har nämligen inte en susning om så är fallet - men jag vet att de som gapar mest med ett visst primärfokus inte alltid har rätt om man jämför IRL.

Jag återkommer med det.
Senast redigerad av develi 2019-01-04 kl. 17:20.
Citera
2019-01-04, 17:15
Medlem
Citat:

MEN VIKTIGAST:

Det verkar som om O och H varit långt ifrån eniga. Inte bara om pianospelandet. Haft olika syn på barnens sjukdomar. Definitivt inte ett par som skulle kunnat fatta ett så stort beslut som att döda barnen.
Citera
2019-01-04, 17:21
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Oavsett filicide eller familice och statistik så går det givetvis inte att dra en slutsats utifrån att män dominerar. Här inkommer motivbilden likaväl och deras samverkan, tillsammans, samförstånd, gemensamt.

Det finns statistik, förbannade statistik och lögner. Mark Twain.

Med det menar jag att alla delar givetvis ska räknas in. Statistik kan vinklas i oändlighet.

Vi vet en hel del om vi ska titta i tråden som källa. Det är väldigt vanskligt - men ska en part konstant beskrivas via vissa personer så kan andra åberopas likaväl.
Isåfall framträder depression, antidepressiva bland annat.

Vi vet att hon har kvinnan som startade självmordslinjen som vän på fb och vi vet att chefen undlåter att besvara frågetecken kring varningsignaler.

Sen är det flera som åberopat att det är väldigt tyst kring henne versus O. Att han är mer offentlig via jobb är inte minsta konstigt.

Att vara mer tillbakadragen är även ett tecken på depression. Att låta en annan person ta mer aktivt ansvar i det externa kan likaså vara ett tecken.

Ja, jag kan fortsätta hur länge som helst till motvikt av det som konstant förekommer i tråden.

Det kanske går att se över detta mer via tråden - jag har nämligen inte en susning om så är fallet - men jag vet att de som gapar mest med ett visst primärfokus inte alltid har rätt om man jämför IRL.

Jag återkommer med det.

Har inte polisen dementerat känd psykisk ohälsa hos båda föräldrarna? Jag minns inte exakt hur de formulerade sig men jag vill minnas att de sade något i den stilen på pressträffen.

Jag är väldigt selektiv med vilka uppgifter jag litar på angående såväl mamman som pappan. Annars är till exempel Hanna den första människan i världen som både är döende i cancer och samtidigt helt frisk.

Om Oskar finns det betydligt mer information att tillgå utanför tråden. Det är den jag lutar mig mot.

Hanna har jag förstås många tankar kring också och de är inte alla så snälla men de är mer eller mindre vilda gissningar.
Citera
2019-01-04, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Har lång tid har man på sig som sakkunnig som har användes som merit att ge ett utlåtande? Reagerar på att det tog från september till januari.

Nej, det var nog inget konstigt. Konstigare kanske att EK hann komma till tals. Professurerna installeras bara en gång per år och det var bara några veckor dit så han satsade på oktober 2019.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in