Citat:
Ursprungligen postat av
harperlee
Ditt inlägg fick mig att tänka på den samtidigt "kvinnliga och manliga signaturen" på de här morden. Äldre barn, familicid - klassiskt är det pappan. Strypa/kväva är tydligen en företrädande kvinnlig metod medan män slår ihjäl/hugger ihjäl/kör ihjäl.
Oavsett filicide eller familicide och statistik så går det givetvis inte att dra en slutsats utifrån att män dominerar. Här inkommer motivbilden likaväl och deras samverkan, tillsammans, samförstånd, gemensamt.
Det finns statistik, förbannade statistik och lögner. Mark Twain.
Med det menar jag att alla delar givetvis ska räknas in. Statistik kan vinklas i oändlighet.
Citat:
Eftersom vi inte vet nästan någonting om mamman i det här fallet så har jag personligen fokuserat på att försöka tolka pappan (jag ser många röda flaggor). Men visst kan det vara så att mamman har stått för det första sammanbrottet, det som startade kedjereaktionen.
Vi vet en hel del om vi ska titta i tråden som källa. Det är väldigt vanskligt - men ska en part konstant beskrivas via vissa personer i tråden så kan andra åberopas likaväl.
Isåfall framträder depression, antidepressiva bland annat.
Vi vet att hon har kvinnan som startade självmordslinjen som vän på fb och vi vet att chefen undlåter att besvara frågetecken kring varningsignaler.
Sen är det flera som åberopat att det är väldigt tyst kring henne versus O. Att han är mer offentlig via jobb är inte minsta konstigt.
Att vara mer tillbakadragen är även ett tecken på depression. Att låta en annan person ta mer aktivt ansvar i det externa kan likaså vara ett tecken.
Ja, jag kan fortsätta hur länge som helst till motvikt av det som konstant förekommer i tråden.
Det kanske går att se över detta mer via tråden - jag har nämligen inte en susning om så är fallet - men jag vet att de som gapar mest med ett visst primärfokus inte alltid har rätt om man jämför IRL.
Jag återkommer med det.