2019-01-03, 22:34
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobsson
Det var journalistens sätt att beskriva det hela som fick mig att tro att Helena kom hem. Han tyckte systern var på hela tiden för att synas i media (UA). Tror att där var mer och det var hur hon uttrykte sig. Minns kanske fel. Allers eller Året runt bör det ha stått i.
Vet inget om misstänkta. Fick skvaller först senare. Detta är skvaller. En nära KM tror han är pilot. Ska ha lämnats nya uppgifter efter radio serien. Själv tveksam då det finns mycket desinformation i tråden.
Precis som du skrivit senare så verkar BW mer än intressant. Pernilla valde bort honom. Alltså han är väldigt nära familjen. Samt hans agerande i rätten när dansken var åtalad.

Med tanke på att tråden är runt tolv år gammal och mycket nytt har inte tillkommit som kan sprida lite ljus så är det nog så att det finns minst lika mycket desinformation som fakta, om inte mer...

Tyvärr...
Citera
2019-01-03, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Ja, Helena ska ha känt Er*k Fj*llman. Enligt uppgifter ska ett ganska tajt gäng hållit ihop vid den här tiden, såsom Helena och några tjejkompisar tillsammans med killar som L*rs G*ran Durfelt ("Larsa"), Er*k Fj*llman, Fr*drik Andersson, Fr*drik Karlsson, M*ttias Olsson och hans bror. Ibland ska även D*niel Lilliestierna och K*rl Larsson ha varit med. Gänget ska ofta ha träffats i "Larsas" lägenhet vid Trädgårdsskolan i centrala Mariestad.
Har info, på en anteckning som jag för mitt liv inte kan hitta just nu, att en eller flera av dessa herrar fortfarande träffas på sporadiska "herrmiddagar", vad nu det kan ge oss.
Och DL och KL säger du.. Det var mer än jag visste. Kan någon verifiera det, att de två kände Helena väl?
Citera
2019-01-03, 22:39
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Har info, på en anteckning som jag för mitt liv inte kan hitta just nu, att en eller flera av dessa herrar fortfarande träffas på sporadiska "herrmiddagar", vad nu det kan ge oss.
Och DL och KL säger du.. Det var mer än jag visste. Kan någon verifiera det, att de två kände Helena väl?

Nej, det skrev jag inte - jag skrev att DL och KL var med ibland. Kopplingen mellan dem och Helena behöver verkligen inte ha varit särskilt stark.
Citera
2019-01-03, 22:59
Medlem
Citat:
Nej, det skrev jag inte - jag skrev att DL och KL var med ibland. Kopplingen mellan dem och Helena behöver verkligen inte ha varit särskilt stark.
Ok.
Kan då någon annan reda ut hur kopplingen såg ut?
Citera
2019-01-03, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Genom åren har det varit mkt lögner och konstigheter kring fallet..
Vad som är riktiga uppgifter eller fabulerade blir svårt att avgöra.

Allt började fel med narkotikaspåret. Vem hittade preparaten, var det vid tidig husrannsakan?

Som nära vän till Helena och Ulrika kan BW mycket väl ha känt till att det fanns "narkotika/narkotika klassade preparat" i föräldrahemmet och tipsat polisen om detta för att rikta misstankarna mot ett annat håll, bort från honom själv.

Citat:
Varför sökte inte vänner vid stigen tidigt på söndagen innan polis?

GM kanske personligen var på plats och medvetet såg till att man höll sig borta från stigen under söndagen innan polis anlände?
Citat:
Vad skedde i området efter första skofyndet på söndag em/kväll, vilka befann sej där?

BW?

Citat:
Otydligt hur länge polis sökte samt ang avspärrning..
Varför återfanns resterande tillhörigheter först under em på måndagen?

Desinformation och vilseledning på plats av GM i kombination med naiv och godtrogen polis/dåligt polisarbete? utplacering av något i efterhand?

Citat:
Varför erkände kompisen på fyllan, och vem var han som vännerna reagerade på?
BW?

Citat:
Killen som blev offer för falska vittnesuppgifter.

PR. Om BW tipsade polisen om narkotika i huset så kan han även ha lämnat anonyma falska vittnesuppgifter för att sätta PR i klistet. Hur såg egentligen relationen ut mellan BW och PR? Dom bör ju ha umgåtts en del under en period, förefaller vara varandras raka motsatser, förmodligen inte bästa vänner.

Citat:
Vem var han som var aggressivt utåtagerande i tingsrätten
BW?

Citat:
Nu den misstänkte ”pilot”...hans beteende var känt även då de andra två var utpekade...Nyfiken på vännernas uppfattning då PR var huvudmisstänkt kontra ”pilots” kända beteende. Fanns det ingen då som reagerade över honom?

Nej, uppenbarligen inte, tipset om "pilot" förefaller märkligt nog ha kommit till polisens kännedom först efter/strax efter att PR blivit avskriven...
Så länge det fanns en huvudmisstänkt var GM nöjd, tipset om narkotikaspåret och dom falska vittnesuppgifterna gav honom den tid och det försprång som han inledningsvis behövde för att lyckas komma undan rättvisan.

Citat:
Att BWs uppgifter enbart uppmärksammades i en tidningsartikel i början och aldrig senare berörts är mycket underligt. Samtidigt har de sista iakttagelserna av Helena upprepats genom åren men detta uteslutits av alla.
Ja visst är det märkligt, men det har nog sin förklaring.

Citat:
Det finns mer men orkar inte skriva nu. Sammantaget verkar mycket baseras på lögner och tystnad från olika håll.
GW måste kanske ha en armé bakom sej för att riva här....? Eller så är allt bara konstigt......
Nej allt är inte "bara konstigt", det är en hund begraven här men det är så dags att inse det nu, när det här gått 25 år... tragiskt..
Senast redigerad av Tisslatorparn 2019-01-03 kl. 23:41.
Citera
2019-01-03, 23:52
Medlem
Uppskattat att få svar..
Det är kanske är något för en journalist med sinande uppdrag att dra upp BWs försmådda vittnesuppgifter, intressant och se vilken höna det skulle bli av den fjädern....
Reaktioner är tacksamt att studera.

En till tanke..
När UA med föräldrar kontaktade polis på söndag em, och de frågade vilken väg Helena kan tänkas ha gått, då nämndes genvägen som självklar. Kort därefter fann de en sko. Undrar om uppmaningen om taxi nämndes och om polis undersökte de körningarna. Vid den tidpunkten kunde de inte veta att hon promenerat med säkerhet. Speciellt när hon uppmanades att ta taxi och plånboken som skulle ligga tillgänglig innanför dörren? Tanken att hon ändå tog taxi kanske inte låg så långt bort efter sista dialogen?
Citera
2019-01-03, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tisslatorparn
Som nära vän till Helena och Ulrika kan BW mycket väl ha känt till att det fanns "narkotika/narkotika klassade preparat" i föräldrahemmet och tipsat polisen om detta för att rikta misstankarna mot ett annat håll, bort från honom själv.

GM kanske personligen var på plats och medvetet såg till att man höll sig borta från stigen under söndagen innan polis anlände?

BW?

Desinformation och vilseledning på plats av GM i kombination med naiv och godtrogen polis/dåligt polisarbete? utplacering av något i efterhand?

BW?

PR. Om BW tipsade polisen om narkotika i huset så kan han även ha lämnat anonyma falska vittnesuppgifter för att sätta PR i klistet. Hur såg egentligen relationen ut mellan BW och PR? Dom bör ju ha umgåtts en del under en period, förefaller vara varandras raka motsatser, förmodligen inte bästa vänner.

BW?

Nej, uppenbarligen inte, tipset om "pilot" förefaller märkligt nog ha kommit till polisens kännedom först efter/strax efter att PR blivit avskriven...
Så länge det fanns en huvudmisstänkt var GM nöjd, tipset om narkotikaspåret och dom falska vittnesuppgifterna gav honom den tid och det försprång som han inledningsvis behövde för att lyckas komma undan rättvisan.

Ja visst är det märkligt, men det har nog sin förklaring.

Nej allt är inte "bara konstigt", det är en hund begraven här men det är så dags att inse det nu, när det här gått 25 år... tragiskt..

Mycket bra sammanställning av några, bland många funderingar !!

Inte bara EN hund...Förmodligen en hel j*vla kennel...
Citera
2019-01-04, 00:17
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Globetrotter57

Där är du ju igen! När får jag det utlovade PM:et med den så känsliga informationen? Du lovade att jag skulle få den under kvällen den 3 januari …
Senast redigerad av Ugglan. 2019-01-04 kl. 00:25.
Citera
2019-01-04, 00:18
Medlem
Ugglan.s avatar
Nu är det ett så överdrivet "flockutpekande" av BW att det blir direkt misstänksamt. Bara så att ni vet.
Senast redigerad av Ugglan. 2019-01-04 kl. 00:20.
Citera
2019-01-04, 00:20
Medlem
Citat:
Varför har BWs uppgifter om mötet med Helena inte nämnts någonstans förutom i den tidiga artikeln?
Blev han inte granskad pga av hans nära relation till systern och Helenas vänner?
Ingick han som misstänkt i utredningen och därför uteslöts hans relevanta vittnesuppgifter?
I och för sej berättade han säkert allt för UA vid tiden eftersom de var vänner och han var där och stöttade...
Eller vad tror du?

Ja, jag tror han stod/står nära familjen och att de aldrig haft anledning att misstro honom. Jag kan ha fel men vet att systrarna idag starkt misstänker pilot som endast var bekant med HA, inte direkt med övriga. I min värld har inget framkommit som gör andra spår heta (inkl GWs). Men bara att spekulera på, framkommer det NY info så är det bara av godo såklart.
Citera
2019-01-04, 00:36
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ja, Helena ska ha känt Er*k Fj*llman. Enligt uppgifter ska ett ganska tajt gäng hållit ihop vid den här tiden, såsom Helena och några tjejkompisar tillsammans med killar som L*rs G*ran Durfelt ("Larsa"), Er*k Fj*llman, Fr*drik Andersson, Fr*drik Karlsson, M*ttias Olsson och hans bror. Ibland ska även D*niel Lilliestierna och K*rl Larsson ha varit med. Gänget ska ofta ha träffats i "Larsas" lägenhet vid Trädgårdsskolan i centrala Mariestad.

Citat:

Citat:

Citat:
Ok.
Kan då någon annan reda ut hur kopplingen såg ut?

Som jag skrev från början: I huvudsak ska det ha varit ett ganska tajt gäng såsom Helena och några tjejkompisar tillsammans med killar som L*rs G*ran Durfelt ("Larsa"), Er*k Fj*llman, Fr*drik Andersson, Fr*drik Karlsson, M*ttias Olsson och hans bror. Ibland ska även D*niel Lilliestierna och K*rl Larsson ha varit med, men i vilken grad de var "nära" Helena vet jag inte. De behöver egentligen bara ha känt till varandra genom de andra. Antagligen inga konstigheter.
Citera
2019-01-04, 00:42
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Globetrotter57

Du har nu PM, i vilket jag efterfrågar den utlovade "hyperkänsliga" informationen. Det börjar bli hög tid för "upp till bevis"!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in