2011-03-22, 20:38
Medlem
Det finns folk som hävdar att de är "dåliga på matematik" likväl som det finns folk som hävdar att de är "sämst på matematik" - dessa finns i alla åldersgrupper vad jag vet. Såklart menar dessa människor inte att de är oförmögna att addera, subtrahera eller multiplicera, utan att de är oförmögna att behandla mer avancerad matematik. Jag har fått intrycket av upphovsmännen och kvinnorna till dessa citat i min närhet* (med närhet menas gymnasiemiljö) faktiskt är rätt slipade på matematikens ädla konst och faktiskt bara behöver öva på sina metoder och tillämpningar, eftersom att minnet kanske inte alltid är i sitt esse.

Jag kan bara tala för mig själv, men jag har enorma problem med matematiken om man ser till den "nivå" jag ligger på, vilket i dagsläget är tillräckligt kunnig inom Matematik B-kursen på gymnasiet för att precis bli godkänd. Därtill är jag halvvägs igenom Matematik C - en kurs av vilken jag förstår löjligt lite. Trådrubriken kan tyckas luddig och är svår att förklara till och med för egen del, så för att illustrera ett exempel med hjälp av det svenska språket:

Johan har lätt för att skriva texter på svenska. Hans ordförråd är rikt och han har inga problem att undvika upprepningar, felsyftningar och så vidare. Hans meningsuppbyggnad är fläckfri och hans satsdelning lämnar inget att önska.

Lisa är duktig, men har svårt med satsdelningen och får inte till sina meningar ordentligt, men stavar bra och har ett stort ordförråd.

Johanna har svårt för det mesta men har lär sig allt eftersom hon tränar på att skriva texter av olika slag på datorn och förstår varför man tillämpar alla dessa metoder när man skriver.

Gunnar förstår inte varför man har kommatecken eller punkt. Han förstår sig inte på varför man styckindelar och kan inte bygga korrekta meningar och hans ordförråd är begränsat.

Jag kan tillskrivas Gunnars egenskaper i exemplet, när det kommer till Matematik. Algebra har jag aldrig förstått mig på - inte ens de grundläggande principerna och metoderna som krävs för att räkna ut enkla ekvationer. Jag kan såklart räkna ut de allra enklaste, men det är ofta jag har funnit mig själv med att sitta frågande och inte förstå vad det är som efterfrågas och hälften in i mina uträkningar, vet jag inte längre vad det är som står framför mig. Det är en teckenföljd som beskriver någonting - men jag kan liksom inte förstå vad. Jag kan räkna mekaniskt om ekvationerna ser likadana ut, men om det börjar avvika går det snabbt utför - detta för att jag inte kan algebrans språk.

Det kan låta helt efterblivet och fler än ett par gånger har jag känt mig så också. Den grundläggande kunskapen har liksom slirat förbi mig i min ovilja att ta ikapp när jag fortfarande låg i fas med matematiken. Tar studenten från en företags-ekonomisk gymnasielinje om ett par-tre månader eller så, kan nämnas i förbigående och jag tänker göra mitt yttersta för att undvika allt vad ekvationer och algebraisk matematik heter efter det, även om fortsatta studier på linjen jag avslutar kräver det.

Kort sagt: finns det någon som känner igen sig i den här okunnigheten? Vad ska man ta sig till egentligen? Jag kan som sagt bara tala för mig själv, men situationen kan tillämpas på många andra, i och med att matematik är en av de mest svajiga ämnena för elever i den svenska skolan. Hur kan det bli så och hur kan man vända den här trenden (för framtida studenter, såklart.) ? Någonting i svensk utbildning eller bland svenska elever är ju undermåligt med tanke på hur förekommande det här är, skrämmande nog.
Citera
2011-03-22, 21:30
Medlem
apanlapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlaktarBosse
situationen kan tillämpas på många andra, i och med att matematik är en av de mest svajiga ämnena för elever i den svenska skolan.

Är det? Det beror nog mycket på vilket program man läser, i min klass var vi dåliga på rätt många ämnen. Egentligen var vi nog bättre på matte än på till exempel historia, om man tänker på hur löjligt låg nivå den kursen höll.

Citat:
Hur kan det bli så och hur kan man vända den här trenden (för framtida studenter, såklart.) ? Någonting i svensk utbildning eller bland svenska elever är ju undermåligt med tanke på hur förekommande det här är, skrämmande nog.

Du vet väl bäst själv varför du inte orkar lära dig matte, jag gissar att du tycker det är tråkigt och inte riktigt fattar poängen? Jag tror man kan förbättra situationen genom att ha mer engagerade lärare och mindre elevgrupper, men det är inte gratis direkt. Ett annat problem är att på gymnasiet så är man i ett slags gap där matten man lär sig inte blir användbar förrän man lär sig ännu mer på universitetet. Det är likadant i andra ämnen - jag läste kemi på gymnasiet, men inte fan skulle jag kunna göra nåt vettigt i ett kemilabb efter gymnasiekursen.
Citera
2011-03-22, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apanlapan
Det beror nog mycket på vilket program man läser

Självfallet är det så, men jag har fått det överväldigande intrycket att matematik står sig som det svajigaste ämnet.

Citat:
Ursprungligen postat av apanlapan
Du vet väl bäst själv varför du inte orkar lära dig matte, jag gissar att du tycker det är tråkigt och inte riktigt fattar poängen? Jag tror man kan förbättra situationen genom att ha mer engagerade lärare och mindre elevgrupper, men det är inte gratis direkt. Ett annat problem är att på gymnasiet så är man i ett slags gap där matten man lär sig inte blir användbar förrän man lär sig ännu mer på universitetet. Det är likadant i andra ämnen - jag läste kemi på gymnasiet, men inte fan skulle jag kunna göra nåt vettigt i ett kemilabb efter gymnasiekursen.

Ja, det stämmer ju. Det känns som att det mesta jag har lärt mig är "lånat" och aldrig riktigt fastnat. Avsaknaden av grundförståelse gör att det hela känns rätt meningslöst. Att diskussionen om det här skulle komma att eskalera till en fråga om skattepengar och resurser är givet, men att just så många - baserat på egna erfarenheter - har problem med algebra som det ser ut, för en ju att undra om saker och ting i läroplanen borde prioriteras om eller om matematikformen i sig är allmänt svår att lära in.

Märker nu att tråden kan komma att falla emellan två forum - får se hur det tar sig.
Citera
2011-03-23, 01:39
Medlem
Jag hatade matematik, jag gick precis godkänt i grundskolan. Jag valde en gymnasieutbildning med inriktning data-matematik ( dvs matte a,b,c,d,e + diskret). Matematiken var inte ett dugg spännande och läraren i gymnasiet ställde inga krav på mig, jag fick precis godkänt i samtliga kurser trots att jag inte lärt mig mycket.

Nu är jag inne på andra året av en civ.ingenjörsutbildning och kämpade med matematiken hela första året. Först nu börjar algebran flyta på av sig själv och plötsligt inser man vilket intressant ämne det är, vi kan beskriva det mesta med matematiken och vetenskapen hade inte kommit långt utan den.

Jag tror engagerade lärare och en rolig undervisningsform är det viktigaste i början, får man in grunderna ordentligt så blir det mycket roligare. Eftersom stenhård disciplin i skolan inte är ett alternativ idag jämför med för kanske 30-40 år sedan så måste man hitta på något nytt för att yngre inte ska tycka det är meningslöst och ointressant. Sen har vi ju den här diskussionen med datorer/miniräknare som påverkar.
Citera
2011-03-24, 01:52
Medlem
Tror man måste få oss att förstå varför det är bra och intressant, men å andra sidan är det ju faktiskt rätt meningslöst för de som faktiskt inte kommer behöva matten
Citera
2011-04-16, 18:41
Medlem
Viktig fråga! Jag tror det har med lärare att göra. Lärde mig inte ett skvatt på mina lektioner, däremot hade jag några polare som var sjukt high på matte, de lyckades verkligen få mig att greppa de centrala tankarna och utgå därifrån. I skolan verkar det som att man ska lära sig massa lösa grejer och för de som har tur klickar det plötsligt och man förstår de centrala tankarna; jag tror alltså att det har att göra med att man börjar från fel håll.
Citera
2011-04-16, 19:53
Medlem
MyUniverses avatar
Tror med det hänger på lärarna. När man lär matte måste man alltid lära sig grunderna så gått det går tycker jag i alla fall sen är det mycket enklare. Vissa lärare hoppar bara rätt på sak.
Simplaste Algebra typ :http://www.youtube.com/watch?v=9Ek61w1LxSc&feature=player_embedded

Scrolla ner till algebra:http://www.khanacademy.org/#browse
Citera
2011-04-16, 22:42
Medlem
VandalSavages avatar
Inte ett direkt svar till dina frågor, men jag vill göra en liknelse:

Du nämner språk - det svenska språket i detta fall - och pratar om meningsuppbyggnad och andra regler för hur språket skall användas korrekt. Matematik kan sägas vara ett språk: det finns regler som måste följas för att ett budskap, eller vad man kan kalla det, ska kunna tolkas korrekt. Skillnaden är (bland annat) att om du inte följer reglerna förloras budskapet helt. Matematiken är dock ett rikt språk på så vis att från de regler (axiom) vi följer från början kan enorma slutsatser och samband hittas.

Ibland handlar inlärning och förståelse om hur man angriper eller betraktar ämnet i fråga. Är du språkintresserad bör du kanske prova att se matematiken som ett nytt språk att lära sig; är du praktiskt lagd kan du se matematiken som ett verktyg för att lösa problem; är du intresserad av filosofi, sanningar eller tankekraft så kan du betrakta matematiken i dess renhet.

Angående det praktiska: jag rekommenderar likt föregående att titta på videor från Khan Academy. Men ännu viktigare: se till att noggrant läsa (vilket bäst görs med papper och penna där du tänker igenom det du just läst, paragraf för paragraf, och antecknar det viktigaste) dina matematikböcker om vilka antaganden och definitioner som görs, och se till att ÖVA samtidigt som du TÄNKER. Det är ingen mening i att nöta igenom övningar som en maskin om du knappt fattar vad du gör. Det du bör göra är att titta på en uppgift/ett problem, och försöka dra kopplingar till det du just lärt dig. Återför det specifika på det generella.
Citera
2019-01-03, 17:35
Medlem
Swe1227s avatar
Jag är smart och logisk men kan fan inte algebra. Algebra verkar totalt sakna logik. Tillika är det ingen som har upptäckt algebra, det är något som några personer har hittat på. Stämmer det?
Citera
2019-01-03, 19:59
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Det finns folk som hävdar att de är "dåliga på matematik" likväl som det finns folk som hävdar att de är "sämst på matematik" - dessa finns i alla åldersgrupper vad jag vet. Såklart menar dessa människor inte att de är oförmögna att addera, subtrahera eller multiplicera, utan att de är oförmögna att behandla mer avancerad matematik. Jag har fått intrycket av upphovsmännen och kvinnorna till dessa citat i min närhet* (med närhet menas gymnasiemiljö) faktiskt är rätt slipade på matematikens ädla konst och faktiskt bara behöver öva på sina metoder och tillämpningar, eftersom att minnet kanske inte alltid är i sitt esse.

Jag kan bara tala för mig själv, men jag har enorma problem med matematiken om man ser till den "nivå" jag ligger på, vilket i dagsläget är tillräckligt kunnig inom Matematik B-kursen på gymnasiet för att precis bli godkänd. Därtill är jag halvvägs igenom Matematik C - en kurs av vilken jag förstår löjligt lite. Trådrubriken kan tyckas luddig och är svår att förklara till och med för egen del, så för att illustrera ett exempel med hjälp av det svenska språket:

Johan har lätt för att skriva texter på svenska. Hans ordförråd är rikt och han har inga problem att undvika upprepningar, felsyftningar och så vidare. Hans meningsuppbyggnad är fläckfri och hans satsdelning lämnar inget att önska.

Lisa är duktig, men har svårt med satsdelningen och får inte till sina meningar ordentligt, men stavar bra och har ett stort ordförråd.

Johanna har svårt för det mesta men har lär sig allt eftersom hon tränar på att skriva texter av olika slag på datorn och förstår varför man tillämpar alla dessa metoder när man skriver.

Gunnar förstår inte varför man har kommatecken eller punkt. Han förstår sig inte på varför man styckindelar och kan inte bygga korrekta meningar och hans ordförråd är begränsat.

Jag kan tillskrivas Gunnars egenskaper i exemplet, när det kommer till Matematik. Algebra har jag aldrig förstått mig på - inte ens de grundläggande principerna och metoderna som krävs för att räkna ut enkla ekvationer. Jag kan såklart räkna ut de allra enklaste, men det är ofta jag har funnit mig själv med att sitta frågande och inte förstå vad det är som efterfrågas och hälften in i mina uträkningar, vet jag inte längre vad det är som står framför mig. Det är en teckenföljd som beskriver någonting - men jag kan liksom inte förstå vad. Jag kan räkna mekaniskt om ekvationerna ser likadana ut, men om det börjar avvika går det snabbt utför - detta för att jag inte kan algebrans språk.

Det kan låta helt efterblivet och fler än ett par gånger har jag känt mig så också. Den grundläggande kunskapen har liksom slirat förbi mig i min ovilja att ta ikapp när jag fortfarande låg i fas med matematiken. Tar studenten från en företags-ekonomisk gymnasielinje om ett par-tre månader eller så, kan nämnas i förbigående och jag tänker göra mitt yttersta för att undvika allt vad ekvationer och algebraisk matematik heter efter det, även om fortsatta studier på linjen jag avslutar kräver det.

Kort sagt: finns det någon som känner igen sig i den här okunnigheten? Vad ska man ta sig till egentligen? Jag kan som sagt bara tala för mig själv, men situationen kan tillämpas på många andra, i och med att matematik är en av de mest svajiga ämnena för elever i den svenska skolan. Hur kan det bli så och hur kan man vända den här trenden (för framtida studenter, såklart.) ? Någonting i svensk utbildning eller bland svenska elever är ju undermåligt med tanke på hur förekommande det här är, skrämmande nog.
Hur gick det sen? Att döma från ditt sätt att hantera språket är det iaf helt klart inga fel på dina allmänna förståndsgåvor.

Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Jag är smart och logisk men kan fan inte algebra. Algebra verkar totalt sakna logik. Tillika är det ingen som har upptäckt algebra, det är något som några personer har hittat på. Stämmer det?
Algebra är påhittad lite på samma sätt som att svenska och engelska är det. Man kan säga samma saker med helt olika ord om man använder andra språk. Detta betyder förstås inte att innehållet i det man säger saknar mening. Tvärtom. Algebra och matematik öht hade mycket väl ha kunnat vara uppbyggt på något annat sätt, men när man sen använder den för att beräkna något, t ex hypotenusan i en rätvinklig triangel, så måste det ändå bli samma resultat. Det som ffa skiljer matematik från språk är att matematik är mycket mer logiskt uppbyggd och att man där strävar efter entydighet. I språk däremot blir ju det tvetydiga och mångtydiga ofta mer intressant.

Om du verkligen är smart och logisk har du det som krävs för att bli bra på matematik, på ungefär samma sätt som att en person kan ha bra förutsättningar för att bli en bra maratonlöpare. Men det kommer ju ändå inte av sig självt. Man måste jobba på det också. Duktiga atleter tränar i timmar varje dag. Liknande gäller de som är duktiga i matte. Men då hjälper det förstås om man tycker att det är kul. Matte ÄR kul!
Citera
2019-01-03, 23:32
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Hur gick det sen? Att döma från ditt sätt att hantera språket är det iaf helt klart inga fel på dina allmänna förståndsgåvor.

Algebra är påhittad lite på samma sätt som att svenska och engelska är det. Man kan säga samma saker med helt olika ord om man använder andra språk. Detta betyder förstås inte att innehållet i det man säger saknar mening. Tvärtom. Algebra och matematik öht hade mycket väl ha kunnat vara uppbyggt på något annat sätt, men när man sen använder den för att beräkna något, t ex hypotenusan i en rätvinklig triangel, så måste det ändå bli samma resultat. Det som ffa skiljer matematik från språk är att matematik är mycket mer logiskt uppbyggd och att man där strävar efter entydighet. I språk däremot blir ju det tvetydiga och mångtydiga ofta mer intressant.

Om du verkligen är smart och logisk har du det som krävs för att bli bra på matematik, på ungefär samma sätt som att en person kan ha bra förutsättningar för att bli en bra maratonlöpare. Men det kommer ju ändå inte av sig självt. Man måste jobba på det också. Duktiga atleter tränar i timmar varje dag. Liknande gäller de som är duktiga i matte. Men då hjälper det förstås om man tycker att det är kul. Matte ÄR kul!
Bra svar! Det stämmer att man måste nöta så lär man sig till sist. Får acceptera att det inte är 100% logik och att just algebra inte är det roligaste inom matematik , men det ska nog gå att lära sig.
Citera
2019-01-04, 14:45
Medlem
Två saker:
Skolan borde vara en dialog lärare-elev inte en monolog
Algebra och grammatik kommer alldeles för sent i skolan.
Vi måste förstå de fyra räknesätten men sen bör det vara algebra.
Grammatiken saknas i grundskolan!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in