2019-01-03, 15:32
Medlem
Vart hittar jag förhöret med de två finskor som ska ha känt igen och pratat med en man vid dekorima fönstret strax innan mordet? Den ena kvinnan ska ha pratat finska med mannen och känt igen honom som an*t* avs*a*. Letar överallt men hittar inget som kan bekräfta detta.

Om förhören är hemlighetsstämplade, hur säker kan man vara på att detta stämmer? Och vad vet vi om hur pålitliga dessa två kvinnor är ifall dem finns? Vad heter dem?
Citera
2019-01-03, 16:00
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Äldre inlägg som tål att begrundas.
Har sammanställt uppgifter från kommissionerna och några memoarer när nyckelpersoner fick reda på MOP och var de befann sig. Dessutom när de var i tjänst och på sin arbetsplats.

Listan är långt ifrån fullständig och en del uppgifter divergerar. Tror ändå att den är intressant för många. Reagerar själv över hur sent Winberg/Karlsson på SÄPO larmar Näss och Höglund. Hans Koci väntar över 20min innan han larmar sin chef, sandström. Tommy Lindström slöhet på morgonen är verkligen inte lik högfästingen som brukade kallas Tommy Turbo.

När och var säger sig nyckelpersoner fått veta om MOP
2340 Tore Winberg Säpojouren Expressen
2342 John-Erik Hahne hemmet Kjell Lindström 2-tiden
2350 Sune Sandström Hemmet Hans Koci 0025 lc
2357 Gunwor Hilden# Hemmet chef,Odlander? halv1
0000 Gösta Welander Hemmet Sune Sandström 0025 lc
0000 Alf Karlsson Hemmet Tore Winberg
0001 Ulf Dahlsten Hemmet Kjell Lindström 0100 Rb
0003 Ingvar Carlsson# Hemmet? Ulf Dahlsten 0030 Rb
0015 Anita Gradin Hemmet Kjell Lindström 0110 Rb
0015 SÅ Hjälmroth Hemmet Alf Karlsson 0120säk
0020 Christer Granqvist ? ? 0100
0025 Sten Edholm Drottningholm Ulf Dahlsten
0030 Holger Romander Värmland Christer Sjöberg LöFm
0030 Sten Andersson Idre,mobil medarbetare?? 10tid
1tid Thage G Peterson Hemmet Ingvar Carlsson 02tid
0100 PG Näss Hemmet Hjälmroth 0130
0101 Lena Lidbom Amb Paris Buster von Platen
0102 Ulf Adelson# Hemmet Expressen
0103 Lennart Ljung# Hemmet Vb F-stab halv2
0105 Christer Ekberg ? ? 0135säk
0105 Harald Fälth Hemmet Hjälmroth st hemma
0125 SL Pettersson Hemmet bekant 0215lc
0130 Anna-Greta Leijon Sälen Lokal polis LöFm
0130 Sture Höglund Hemmet Hjälmroth 0215säk
0130 Roine Carlsson Stugan,Ingarö Bertil Olsson 0215? fd
0145 Sixten Johnsson hemmet Livvakt 0245säk
0245 Peter Tejler Amb Bonn T-hot RAF?
0345 Lennart Ahren Hemmet Journalist
0502 Kungen# Storlien Stugfogden? 1020Arl
0530 Tommy Lindström Hemmet Morgontidningen 1130
0700 Hans Holmer Scand Borlänge Receptionist 1050 Lc
0703 KG Svensson# Hemmet Broder
0710 Hans Wranghult Sälen Radio 1100 Lc
0720 Arne Irvell Hemma Radio
0800 Claes Zeime Hemmet TV hemma

Det är en bra lista, men inte särskilt anmärkningsvärd. Inga mobiltelefoner, Koci sitter förmodligen helt nedringd själv, folk är inte hemma utan hos släkt och på resor. Inget här antyder någon som helst skuld i mordet. Hela Poutiainenboken är intressant, bara därför att mördaren undkom och vi står med noll och nix, två kulor och ett ytterligt vagt signalement.
Citera
2019-01-03, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daligfantasii
Vart hittar jag förhöret med de två finskor som ska ha känt igen och pratat med en man vid dekorima fönstret strax innan mordet? Den ena kvinnan ska ha pratat finska med mannen och känt igen honom som an*t* avs*a*. Letar överallt men hittar inget som kan bekräfta detta.

Om förhören är hemlighetsstämplade, hur säker kan man vara på att detta stämmer? Och vad vet vi om hur pålitliga dessa två kvinnor är ifall dem finns? Vad heter dem?
Bläddra ner till botten på denna sida så hittar du samtalen med Olle Alsén samt ett utdrag från ett förhör. Tror att det är vad som finns tillgängligt i nuläget. Resten är nog under sekretess.

Ingenstans framgår det att de pekar ut AA. Snarare visar detta på motsatsen. AA är f.ö Estländare som vuxit upp i Sverige. Det är inte sannolikt att två äkta finskor kan missta sig så grovt. Mannen de syftar på ska ha ett typiskt finskt namn som är kort och börjar på J. Avsan är f.ö inget finskt namn. Det är fel rakt igenom.

https://moparkivet.wordpress.com/dok...vittnesforhor/
Senast redigerad av MacMackay 2019-01-03 kl. 16:04.
Citera
2019-01-03, 16:08
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
I protokollet står det att hon "såg till att de blev sammankallade". Eller syftar du på nåt annat?

Edit: hade inte läst mvagrippas kommentar ovan ang Rimborns roll
l

Rätt ska vara rätt, jag citerade slarvigt.
Citera
2019-01-03, 16:11
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
KGB hade en autentisk film av en man som tvingades in i en kremeringsugn levande och som var en agent som "läckt" (man vet nog vem det var). Sedan sade man att så går det för alla som läcker... visades för alla rekryter.

Liknande i alla militära underrättelsetjänster.

Appråpå att någon borde a läckt.

Det brukar sägas att det var Penkowski men det styrks inte
av dom här dokumentärerna.

https://www.youtube.com/watch?v=8c-1BlFJbyQ
Citera
2019-01-03, 16:26
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa-S
Från mordplatsen vet vi en hel del om gärningsmannen.

Att hålla i den man skjuter kan ha flera syften. Som jag tidigare nämt är att ett grepp på axeln är ett sätt att hålla fast samt orientera sig anatomiskt var ryggraden går. Det andra är lite jobbigare att beskriva, som skiljer agnarna från vetet är. Om man har kroppskontakt och håller i axeln på den person som man skjuter på det sättet där man krossar kotpelaren och kroppspulsådern.
Då känner man bokstavligen att personen dör. Dvs. det går ifrån att man känner en tonus i kroppen till att det blir en säckpotatis i handen, dvs. ett helt dött föremål.
Om man inte dödat på det sättet tidigare så drabbas nog alla av en typ av känslomässig kollaps dvs. man tar sig inte gående från platsen utan man sjunker ihop på huk och blir kvar på platsen.

Dvs GM har tränat på detta och har antagligen dödat på det här sättet tidigare.
Man kan anta att det inte räcker med Svensk polis eller militär utb.

Vi kan direkt sålla bort alla människor som ev. GM som har viss framgång i sina liv dvs. folk som har stadigvarande jobb och karriär familj med barn etc.
Många av de halvakademiker som diskuteras i tråden.

Det är inte så att man kan mörda någon på fredag kväll för att sedan gå tillbaks till sitt vanliga liv på måndag och sedan hålla tyst om det i 30 år.

Möjligtvis kan man kanske sålla fram personer där 28feb. 1986 är en stor vändpunkt i livet som förändrade sin livsföring starkt, missbruk, sjukdom, etc.

FBI drog rätt snabbt fram en konklusion, att gärningsmannen agerade på egen hand. Antagandet byggde primärt på följande:

– Gärningsmannen slog till strax när möjligheten fanns.
– Hans beteende vid biografen var i ögonfallande.
– Han följde tätt efter Palme.
– Han använde ett opraktisk vapen.
– Det fanns inget uppenbart motiv till mordet.

En annan profil säger bl. om GM
– Mordet genomfördes av en ensamagerande gärningsman, som träffade Palme vid biografen Grand.
– Gärningsmannen är enligt denna hypotes en personlighetsstörd man som drevs av sitt Palmehat.
– Han har sannolikt haft relationssvårigheter hela livet
– Han är inåtvänd, ensam och personlighetsstörd men inte psykotisk.
– Hans tillstånd är nära kopplat till att han tycker sig ha misslyckats i livet.

Om man vill ha flera inblandade så kan man söka efter Svenskar inom säkerhetspolis, polis, militär som tidigare i sin karriär har varit yrkesverksamma i krigsmiljö utomlands ( jag känner till Svensk militär som varit frivilliga i Vietnam som stridit för USA tex.)
Och där man kan ha skapat kontakter med en GM och blivit inblandade på MOP av olika anledningar.

Om dom två skotten kan man säga är om man gjort en ljuddämpare av ett oljefilter till en bil så håller det inte för så många avfyrningar.

Om man vill veta mera om hur det fungerade inom underrättelse tjänster på sjutio och början på åttio talet så kan man enligt före detta CIA personal som skriver och svarar på frågor, på Reddit / IAmA. Så kan man se på ”The Americans” på Netflix eller ”The little Drummer girl” om Mossad på C-more, som tydligen ger en realistisk bild av verksamheten under kalla kriget.

Jag tycker det här är ett bra inlägg som pekar på den absurda situationen. Jag brukar nämna att det är svårt att avliva ett husdjur, detta är mycket mycket råare.

Samtidigt måste man mörda för första gången även om man är flerfaldig mördare, och jag är inte så säker på huksittandet och apatin.

Vid estonia berättades det om läskiga statistiska förhållanden vid krissituation. Ungefär hälften drabbas av apati, hälften går över lik för att rädda sig. En liten procent räddar sig själv och hjälper andra. Ruskigt men sant.

Till detta kan läggas att det fanns folk som rånade andra på smycken när dom sitter på sidan av det sjunkande fartyget. I full storm, 10gradigt vatten och utan utsikter till överlevnad.

Det var inte någon Svenne banan som sköt, inte någon norrmalmspolis. Men det kan ha varit en halvstörd galning lika gärna som tränad militär. Nu har jag själv favoriter i båda dom kategorierna, och i ett fall överlappar kategorierna. Det går liksom inte bara att knacka på och fråga om saken bara. Lurar på tillvägagångssätt.
Citera
2019-01-03, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Jag tycker det här är ett bra inlägg som pekar på den absurda situationen. Jag brukar nämna att det är svårt att avliva ett husdjur, detta är mycket mycket råare.

Samtidigt måste man mörda för första gången även om man är flerfaldig mördare, och jag är inte så säker på huksittandet och apatin.

Vid estonia berättades det om läskiga statistiska förhållanden vid krissituation. Ungefär hälften drabbas av apati, hälften går över lik för att rädda sig. En liten procent räddar sig själv och hjälper andra. Ruskigt men sant.

Till detta kan läggas att det fanns folk som rånade andra på smycken när dom sitter på sidan av det sjunkande fartyget. I full storm, 10gradigt vatten och utan utsikter till överlevnad.

Det var inte någon Svenne banan som sköt, inte någon norrmalmspolis. Men det kan ha varit en halvstörd galning lika gärna som tränad militär. Nu har jag själv favoriter i båda dom kategorierna, och i ett fall överlappar kategorierna. Det går liksom inte bara att knacka på och fråga om saken bara. Lurar på tillvägagångssätt.
Jag förstår inte Jan Olsson.
Varför skulle gärningsmannen tömma ett helt magasin rakt ner i trottoaren i en uppenbart död man?

- En yrkesmördare skjuter flera skott, hela magasin, säger Olsson.
Det gjorde inte Olof Palmes mördare. Han sköt bara två skott.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...h-en-ensamvarg
Citera
2019-01-03, 17:40
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jag förstår inte Jan Olsson.
Varför skulle gärningsmannen tömma ett helt magasin rakt ner i trottoaren i en uppenbart död man?

- En yrkesmördare skjuter flera skott, hela magasin, säger Olsson.
Det gjorde inte Olof Palmes mördare. Han sköt bara två skott.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...h-en-ensamvarg

Magasinet rymmer ju maximalt ytterligare bara fyra. Troligtvis fanns fem i före första skottet.

När polis börjar skjuta, tömmer dom magasinet av bara farten. Spärren är överskriden så att säga, men inte särskilt proffsigt.

Låter som Jan Olsson gjort intryck på Leif Persson.
Citera
2019-01-03, 18:01
Medlem
Citat:
Magasinet rymmer ju maximalt ytterligare bara fyra. Troligtvis fanns fem i före första skottet.

När polis börjar skjuta, tömmer dom magasinet av bara farten. Spärren är överskriden så att säga, men inte särskilt proffsigt.

Låter som Jan Olsson gjort intryck på Leif Persson.
Ja,
Ett proffs borde ju vara tillräckligt kall för att kunna göra en bedömning av läget direkt på plats. Offret faller direkt, och han vet att skottet penetrerat ryggrad och allt andra viktiga organ, vilket betyder att fler skott ej behövs.

I den andra vågskålen ligger ju risken att exponera sig för vittnen helt i onödan, samt rikoschetter i marken som man inte har en aning om hur dom far.
En erfaren slaktare behöver slå en slaktmask i skallen på en gris en gång. Jag har inte hört att man lägger sig på grisen och slår ytterligare fem för säkerhets skull.

Jaså, säger Persson samma sak? Skulle gärna vilja höra honom motivera det.
Citera
2019-01-03, 18:05
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ja,
Ett proffs borde ju vara tillräckligt kall för att kunna göra en bedömning av läget direkt på plats. Offret faller direkt, och han vet att skottet penetrerat ryggrad och allt andra viktiga organ, vilket betyder att fler skott ej behövs.

I den andra vågskålen ligger ju risken att exponera sig för vittnen helt i onödan, samt rikoschetter i marken som man inte har en aning om hur dom far.
En erfaren slaktare behöver slå en slaktmask i skallen på en gris en gång. Jag har inte hört att man lägger sig på grisen och slår ytterligare fem för säkerhets skull.

Jaså, säger Persson samma sak? Skulle gärna vilja höra honom motivera det.

Nej Persson har tagit intryck av det övriga, förutom just detta med skotten. Profilen överensstämmer med hans cirka tio år yngre profilering. Jag drar slutsatsen därav.
Citera
2019-01-03, 18:15
Medlem
Citat:
Nej Persson har tagit intryck av det övriga, förutom just detta med skotten. Profilen överensstämmer med hans cirka tio år yngre profilering. Jag drar slutsatsen därav.
Då förstår jag. Tycker dock Persson är lite väl fladdrig i sina funderingar.
Att personen som sköt kan vara en galning som agerat på eget bevåg har jag inget problem med heller, och även en sådan kan ju tänka rationellt.
Har svårt att se att gärningsmannens beteende kan ge oss någon vägledning i den frågan.
Det handlar nog som så ofta om tycke och smak.
Citera
2019-01-03, 18:25
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Då förstår jag. Tycker dock Persson är lite väl fladdrig i sina funderingar.
Att personen som sköt kan vara en galning som agerat på eget bevåg har jag inget problem med heller, och även en sådan kan ju tänka rationellt.
Har svårt att se att gärningsmannens beteende kan ge oss någon vägledning i den frågan.
Det handlar nog som så ofta om tycke och smak.

Boende i Stockholm, med god lokalkännedom.
Känner idag ingen större ånger.
Ensam GM, (Leif säger en, eller två räcker bra).
Åldern, lite äldre än nödvändigt. Rent teoretiskt kan GM vara det mesta mellan 25-50, men så tycker inte Olsson eller Persson.
Eget vapen.

I det närmaste karbonkopior.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in