2019-01-03, 16:19
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unizero
Vad är det du inte begriper?

Månad 1: du avstår från att amortera och istället sparar dessa 1000 kr på tillgångssidan.

Då har du 1 miljon kr i skuld och tillgångar värda 1,001 miljoner.

Jag har hela tiden sagt att amortering är sparande och att därför både amortering och sparande på sparkonto ger samma effekt, hur kan du ha missat det, helt otroligt hur trög du är?
Citera
2019-01-03, 16:27
Medlem
Unizeros avatar
Månad 1: inkomst 1000 kr

Tar lån för 2000 kr
Sparande kvar 1000 kr

Totalt sparande kvar 1000 kr

--------------------------------------

Månad 2: inkomst 1000 kr

Sparande kvar, 1000 kr

Totalt sparande kvar 2000 kr

Månad 3: inkomst 1000 kr

Sparande kvar, 1000 kr

Totalt sparande kvar 3000

Månad 4: inkomst 1000 kr

Utbetalning (Amorteringar) 2000 kr
Sparande kvar -2000

Totalt sparande kvar 2000.

I eran värld skulle månad 4 vara ett sparande på 2000 kr eftersom ni anser att amortering är sparande. Men amorteringen är alltså dubbelt så hög som inkomsten månad 4.
Det kräver också att vi måste ta 1000 Kr från tidigare sparande antingen månad 1, 2 eller 3.

Därför är amortering bara en utbetalning, inget mer, inget mindre.
Citera
2019-01-03, 17:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Amortering är ett av de säkraste sätten att öka sin förmögenhet.
Dels minskar dina skulder och dels minskar dina räntekostnader.
Att definiera sparande som ökad förmögenhet är problematiskt.

För isåfall är det sparande att stjäla saker som ökar ens förmögenhet.
Ni kallar alltså rån och tjuveri för sparande.

På den här nivån befinner ni er i språkbruket och er ontologiska världsbild. Och ni kallar mig efterbliven, dum i huvudet osv. Wow.
Citera
2019-01-03, 17:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nu har ju t.o.m Frasse backat från det påståendet, vill du framstå som en ännu större idiot än honom?
Jag har inte backat från något påstående.

Jag har sagt att eftersom jag inte är insatt i SMS-lånarbranschen så har jag inget att bidra med gällande diskussioner kring SMS-lån.

Och vad jag har sagt är att givet att ett givet lån ökar penningmängden så innebär amortering av det lånet att penningmängden minskar.
Citera
2019-01-03, 17:13
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Jag har inte backat från något påstående.

Jag har sagt att eftersom jag inte är insatt i SMS-lånarbranschen så har jag inget att bidra med gällande diskussioner kring SMS-lån.

Och vad jag har sagt är att givet att ett givet lån ökar penningmängden så innebär amortering av det lånet att penningmängden minskar.

Har du funderat på hur du ska besvara detta än eller behöver du mer betänketid?
Ta detta exempel: du tar ett lån av en kompis för att köpa ett stycke vildvuxen mark. Nästa månad gör du din första amortering av det lånet, är den amorteringen sparande eller konsumtion?
Citera
2019-01-03, 17:19
Medlem
Citat:

På den här nivån befinner ni er i språkbruket och er ontologiska världsbild. Och ni kallar mig efterbliven, dum i huvudet osv. Wow.
Förmögenhet = Tillgångar - skulder

Minskas skulderna så blir din förmögenhet större.
Citera
2019-01-03, 18:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Anser du att du äger det du stjäl, tja för en kommunist är det kanske så.
Citera
2019-01-03, 18:05
Medlem
Om slutmålet är att äga sitt boende efter x antal år så spelar det mindre roll hur man kommer dit.
Är något av nedanstående exempel INTE en form av sparande?

Exempel 1:
Jag lånar 1 miljon av banken för att köpa ett hus idag som jag anser ligger rätt i både läge samt pris.
Syftet är att så snart som möjligt betala av lånet så jag väljer att amortera 10.400 kr varje månad, vilket innebär att lånet är till fullo betalt efter 8 år.

Exempel 2:
Jag sparar 10.400 kr varje månad i 8 år och har då min miljon på mitt sparkonto(utan ränta).
Och nu 8 år senare så börjar jag leta ett lämpligt hus, hittar ett och köper detta hus kontant.

Vad är skillnaden av utfallet?
Amortering eller sparande, är det egentligen någon skillnad?
Senast redigerad av spanaren007 2019-01-03 kl. 18:09.
Citera
2019-01-03, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spanaren007
Om slutmålet är att äga sitt boende efter x antal år så spelar det mindre roll hur man kommer dit.

Exempel 1:
Jag lånar 1 miljon av banken för att köpa ett hus idag som jag anser ligger rätt i både läge samt pris.
Syftet är att så snart som möjligt betala av lånet så jag väljer att amortera 10.400 kr varje månad, vilket innebär att lånet är till fullo betalt efter 8 år.

Exempel 2:
Jag sparar 10.400 kr varje månad i 8 år och har då min miljon på mitt sparkonto(utan ränta).
Och nu 8 år senare så börjar jag leta ett lämpligt hus, hittar ett och köper detta hus kontant.

När du sparar FÅR du ränta, när du lånar BETALAR ränta,, alltså tjänar du på alternativ 2
Citera
2019-01-03, 18:48
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
När du sparar FÅR du ränta, när du lånar BETALAR ränta,, alltså tjänar du på alternativ 2

Inte om man under tiden måste bo dyrt och dåligt i ett andrahands hyreskontrakt, det blir inte billigt.
Citera
2019-01-03, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Inte om man under tiden måste bo dyrt och dåligt i ett andrahands hyreskontrakt, det blir inte billigt.
Normala folk bor inte i andrahandskontrakt, det gör man endast under kort tid när man studerar
Citera
2019-01-03, 18:53
Medlem
Unizeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spanaren007

Exempel 1:

Exempel 2:

Den stora skillnaden är det faktum att du bär på en stor skuld i exempel 1.

I Sverige var det en tydlig trend att man hellre valde att spara än att amortera sina bolån innan amorteringskravet.
Detta eftersom du kan förränta ditt sparkapital, vilket du inte kan på skuldsidan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in