jag påstår inte att frågeställaren är svagbegåvad genom att ens undra,
men erbjuder det som en möjlig förklaring,
åtminstone i mitt liv och bekantskapskrets klår flera kvinnor, jag högaktar,
mig genom en radda förmågor jag som man saknar
Det är för att du inte är en man längre, du är en cuck. En soyboy som blivit kastrerad. En hen som blivit hunsad att kräla framför kvinnorna i hopp. Stick nu.
Det är för att du inte är en man längre, du är en cuck. En soyboy som blivit kastrerad. En hen som blivit hunsad att kräla framför kvinnorna i hopp. Stick nu.
men innom vissa medicinska/sjukvårdande områden, typ kärloperationer, är mitt intryck/erfarenhet att kvinnor lyckas bättre,
kan bero på finmotoriken, vårdintresset, vad vet jag..
de kvinnliga tandläkare jag haft har även gjort bättre jobb (framförallt skonsammare!!)
har även haft 2 kvinnliga ögonkirurger, vid olika tillfällen, som plockat ur flis, svetsloppor, slipkorn och annat arbetsskaderelaterat skit, på ett snyggt sätt som den föregående manliga dito var känd för att inte klara utan stora mängder bedövning och lugnande
Är det något med bakning och städning som är mindre värt eller vad menar du med din kommentar? Är du feminist? Jag har hört om och om igen att det bara är feminister som nedvärderar traditionellt kvinnliga jobb.
Kvinnor är bättre på att finnas tillgängliga för sådant som hör relationer till. Evolutionen för fram egenskaper som är reellt värdefulla för människors överlevnad, inte värde ur ett dominansperspektiv, bara när det leder till överlevnad. Att viga hela sitt liv till att sätta sig in i det tydligt avgränsade systematiska tänkandet som schack innebär har inget reellt värde, det har prestige för att det är associerat till manlig dominans och status. Det är inte reellt bättre eller mer värdefullt än att finnas där för sina barn. Det är en egofantasi.
Sedan finns det många kvinnor i nutid som jobbar och bidrar inom traditionellt manliga områden och "presterar" (på det enda sätt som gills) på mycket "högre" nivå än de flesta här men de allra flesta har fortfarande ett fokus som är delat mellan jobb och hem/familj. Att viga sitt liv till något som schack som helt saknar relationell mening upplevs inte som meningsfullt för de flesta kvinnor. Män är mer intresserade av det avgränsade systematiska tänkandet och att mäta sig mot andra män, så pass att det kan vara värt att vara huvudfokuset med ens liv, vilket är vad som krävs om man vill vara nå toppen. Bara i en förvirrad egofantasi gör det män bättre än kvinnor. Man förväxlar värde som har att göra med status med reellt värde. Bakning och städning har reellt värde men det har låg status därför att det är associerat med kvinnor och inte med manliga dominanshierarkier.
Är det något med bakning och städning som är mindre värt eller vad menar du med din kommentar? Är du feminist? Jag har hört om och om igen att det bara är feminister som nedvärderar traditionellt kvinnliga jobb.
Kvinnor är bättre på att finnas tillgängliga för sådant som hör relationer till. Evolutionen för fram egenskaper som är reellt värdefulla för människors överlevnad, inte värde ur ett dominansperspektiv, bara när det leder till överlevnad. Att viga hela sitt liv till att sätta sig in i det tydligt avgränsade systematiska tänkandet som schack innebär har inget reellt värde, det har prestige för att det är associerat till manlig dominans och status. Det är inte reellt bättre eller mer värdefullt än att finnas där för sina barn. Det är en egofantasi.
Sedan finns det många kvinnor i nutid som jobbar och bidrar inom traditionellt manliga områden och "presterar" (på det enda sätt som gills) på mycket "högre" nivå än de flesta här men de allra flesta har fortfarande ett fokus som är delat mellan jobb och hem/familj. Att viga sitt liv till något som schack som helt saknar relationell mening upplevs inte som meningsfullt för de flesta kvinnor. Män är mer intresserade av det avgränsade systematiska tänkandet och att mäta sig mot andra män, så pass att det kan vara värt att vara huvudfokuset med ens liv, vilket är vad som krävs om man vill vara nå toppen. Bara i en förvirrad egofantasi gör det män bättre än kvinnor. Man förväxlar värde som har att göra med status med reellt värde. Bakning och städning har reellt värde men det har låg status därför att det är associerat med kvinnor och inte med manliga dominanshierarkier.
Nu tänkte jag inte på städning och bakning i organiserad form såsom ett jobb. Men med tanke på hur många syrdegsbakande sojapojkar med hipsterskägg och tajta jeans det har dykt upp senaste åren så lär nog kvinnsen knappast vara främst på bakning som jobb längre. Förbisprungna av hens.
Nu tänkte jag inte på städning och bakning i organiserad form såsom ett jobb. Men med tanke på hur många syrdegsbakande sojapojkar med hipsterskägg och tajta jeans det har dykt upp senaste åren så lär nog kvinnsen knappast vara främst på bakning som jobb längre. Förbisprungna av hens.
Jag tänkte inte heller i organiserad form såsom ett jobb. Det är inte nödvändigtvis allas avsikt att bli bäst på något och nå status med det dom gör. Det finns inget verkligt större värde i att vinna en tävling om vem som är bäst i sverige i surdegsbakning än att baka bröd hemma. Kvinnor som grupp är bäst på att faktiskt göra det i hemmet. Men min fråga var vad du menade med "som bakning och städning eller"? Antydde du att det skulle vara något som inte räknades eller inte hade något större värde eller vad var meningen med frågan?
Ja, men du hör väl inga män tala nedsättande om detta? Feminister gör det konstant. Man nedvärderar konstant det som anses kvinnligt.
Jag kan ge dig att jag inte tror att jag skulle höra dig tala nedsättande om sånna saker. Men det är klart jag hört män tala nedsättande om det som till exempel att det är allt kvinnor är bra på vilket antyder att de är bra på något som inte är värdefullt.
Senast redigerad av Emmy.Ha 2019-01-03 kl. 16:45.
Enbart i mitt hem skulle jag uppskatta det till 100.000 uppfinningar. 97-99% av dem är gjorda av män. För mig är det makalös sexism att bry sig om det, en uppfinning är en uppfinning oavsett ursprung. Ska vi även ha en hemsida med uppfinningar gjorda av finska bögar? Jag gissar att den blir kort. Men det är väl mitt bög- och Finlands-misogyna sätt som talar? För finnar är lika mycket värda som amerikaner, och hade uppfunnit lika mycket bara inte finnar varit så nertryckta av amerikaner inom t.ex musik och film.
Mina två listor var bara ett litet axplock av samtliga kvinnliga uppfinningar i mänsklighetens historia från jägar-samlar perioden till nutiden. Människans första uppfinningar var sannolikt kärl att transportera maten i och selar för barnen. De uppfanns och användes sannolikt av kvinnor. Eftersom både småviltsjakt och fiske var en betydande del av deras samlande, så var det vanligt att de gillrade fällor och tillverkade fiskekrokar. Deras män var ju ute på buffeljakt och borta i ett par veckor.
Jämför antalet finska bögar med antalet kvinnor i hela världen. Är det lika många finska bögar som kvinnor i världen? Din jämförelse är så urbota dum att jag tar mig för pannan.
Hur många manliga respektive kvinnliga ingenjörer fanns det för 100-200 år sedan? En kvinna utan utbildning i ingenjörskonst har betydligt svårare att uppfinna tekniskt avancerade mojänger än en manlig ingenjör. På samma sätt är det för en analfabet att skriva högklassig poesi.
Denna artikel tar upp orsakerna till varför de flesta uppfinnarna i USA är män. Idag ligger kvinnor bakom mindre än en av fem STEM-relaterade patent. Sedan 1977 då kvinnor tilldelades endast 3 % av samtliga patent har det varit en långsam tillväxt. Man räknar med att det kommer att dröja till 2072 som kvinnor kan beviljas lika många STEM-patent som män.
Det är fortfarande många fler män än kvinnor inom STEM-forskning, vilket innebär att kvinnor har mindre och mer begränsade nätverk som de kan vända sig till för råd och tips. De som har ett stort nätverk har större chans att få riskkapital beviljat och därmed kunna förverkliga sina idéer. Som bekant är det oftast män som har stora nätverk i sin roll som entreprenör.
”Av de uppemot en kvarts miljon patent som FN-organet Wipo publicerade förra året fanns det minst en kvinna med som upphovsperson i 31 procent. För tio år sedan var motsvarande siffra bara 23 procent, uppger Wipo (World Intellectual Property Organization).
Två asiatiska jättar leder jämställdhetsligan. I sydkoreanska patent finns kvinnor med i precis 50 procent av fallen, och i Kina ligger andelen på 48 procent.
Sedan är det ett rejält gap ner till Belgien och Spanien, trea respektive fyra med en kvinnlig andel på mellan 35 och 36 procent.
Nordiska länder ligger ofta bra till vad gäller jämställdhet, men får i detta sammanhang nöja sig med mer blygsamma placeringar. Finland är bäst, med plats 11 globalt, medan Sverige ligger på en 15:e plats.”
I Kina är över 40 % av ingenjörerna kvinnor vilket avspeglas i andelen 48 % av de tilldelade patenten. Hypotesen om den s k jämställdhetsparadoxen faller då Kina ligger på 37:e plats i jämställdhetsindex (GII 2015) och är ett av de mer jämställda länderna i världen ifråga om utbildning och humanutveckling (Sverige på 4:e plats).
Svårt för dig att ta in det obestridliga faktumet att kvinnor visst kan lika mycket som män i ”manliga områden”? Kvinnor ingår faktiskt i arten Homo Sapiens och är fullvärdiga representanter för sin art. De är generellt minst lika visa och kloka personer som män. Mao Zedong brukade säga att kvinnorna bär upp halva himlen. Nu är de på god väg att bära upp mer än halva, i varje fall i hans fosterland.
Kina toppar listan över andelen kvinnor i företagens högsta ledningar (51 %). Kompetensen sätts oftast i första rummet där, vilket gynnar kvinnorna. 29 % av företagen där ägs av kvinnor. Kina har på bara fem år (från 2009) tagit ett rejält kliv upp på OECDs jämställdhetslista, från 83 till 42 (av 86). I Kina glider inte kvinnorna på några räkmackor, utan de får kämpa hårt för att erhålla höga positioner i samhället. De har i snitt lika mycket driv som männen.
Om Sverige i större utsträckning använder sig av meritokrati som i Kina kommer kvinnorna att ta en större del av företagens högsta ledningar och styrelseposterna. Kvinnor idag är mer utbildade, har bättre betyg och kommer in på de mest eftertraktade universitetsutbildningarna.