2019-01-02, 15:10
Medlem
Hejsan, har en fråga som kanske är otroligt korkad, men vad fasen. Har köpt några kontakter för att styra el via Wifi. Just de jag köpte är av clas ohlssons eget märke.

Webbshop

IP20 står det enligt infon.

Nu till min fråga, har ju en ljusslinga ute på balkongen, som jag skulle vilja styra med en kontakt, helst av detta system, då jag inte gillar att blanda olika system. Det är en inglasad balkong, dock utan isolering eller värme. Är alltså både kallt och fuktigt därute. Frågan blir då, är det riskfritt att köra med en IP20 eller ska man hitta någon annan.

Om hitta någon annan, har ni något förslag på en som man styr via mobilen?
Citera
2019-01-02, 15:18
Medlem
Forzos avatar
Nej IP20 har inget som helst skydd mot vatten så bör endast användas på torra platser inomhus. Att balkongen är inglasad hjälper men du säger att det blir fuktigt så jag skulle inte lita på att det funkar.
Citera
2019-01-02, 16:11
Medlem
Skulle jag inte rekommendera att använda på balkongen.
Använd i så fall en separat jordfelsbrytare och enbart till balkongen.
Men som sagt jag skulle låtit bli.
Citera
2019-01-02, 16:18
Medlem
welcometorealitys avatar
Detta funkar utomhus

https://www.conrad.se/p/g-homa-7779-wlan-tradloes-kontaktd-1391497?gclid=Cj0KCQiA37HhBRC8ARIsAPWoO0wEujkJwOSX XeQcSM41cxlJoO1 F0UsSEIaU_RVCOQ9IaWrYV-UhT6IaAj0yEALw_wcB&vat=true

Citat:
Användningsområde Utomhus
Citera
2019-01-02, 16:30
Medlem
Ja på en inglasad balkong är det knappast någon fara att använda den. Lägg den mot husväggen nära mitten av balkongen å är du pratiskt taget inne.
Citera
2019-01-02, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Detta funkar utomhus

https://www.conrad.se/p/g-homa-7779-wlan-tradloes-kontaktd-1391497?gclid=Cj0KCQiA37HhBRC8ARIsAPWoO0wEujkJwOSX XeQcSM41cxlJoO1 F0UsSEIaU_RVCOQ9IaWrYV-UhT6IaAj0yEALw_wcB&vat=true

Det där verkade vara ett ganska bra förslag, satt och kollade lite på den. Verkar dock inte finnas stöd för google home, vilket jag också använder mig av. Men ska kolla vidare lite på saken.
Citera
2019-01-02, 17:45
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloossli
Ja på en inglasad balkong är det knappast någon fara att använda den. Lägg den mot husväggen nära mitten av balkongen å är du pratiskt taget inne.

Är du elektriker? Uterum kan kondensera på grund av temperaturskillnader och då blir allt fuktigt. IP44 är en bra start att slippa kortslutning.
Citera
2019-01-02, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Är du elektriker? Uterum kan kondensera på grund av temperaturskillnader och då blir allt fuktigt. IP44 är en bra start att slippa kortslutning.
Stänksäkert mot kondens. Bra där. Är du utbildad inom elektronik?
Citera
2019-01-02, 22:45
Bannlyst
Känns som att klassningarna är rena fantasierna. Vad skiljer en inomhusgrendosa mot en utomhus tex? Några jävla lock som ändå är öppna när den används?
Citera
2019-01-02, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovasang
Känns som att klassningarna är rena fantasierna. Vad skiljer en inomhusgrendosa mot en utomhus tex? Några jävla lock som ändå är öppna när den används?
Det beror på vilken zon dosan ska användas i. Inne i våtrum eller i ett vardagsrum. Ute under ett tak eller mitt i trädgården, i carporten? Detsamma gäller armarurer och dylikt.
Citera
2019-01-02, 23:10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovasang

Klassningarna är allt annat fantasier. Läs på vad varje siffra betyder innan du kommer med korkade uttalanden.
Citera
2019-01-03, 16:51
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloossli
Stänksäkert mot kondens. Bra där. Är du utbildad inom elektronik?

Jag jobbar med detta dagligen. Det finns zoner och principer vi har på installationer. Vissa av principerna kanske inte har exakt stöd i föreskrifterna men erfarenheten visar att det som förefaller vara ett torrt utrymme inte alltid är så torrt. Så ja, stänksäkert är perfekt mot kondens som droppar från taket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in