2019-01-02, 13:24
Medlem
AndersM79s avatar
Det står allt mer klart:
En lastbilstrailer har ramlat av en godsvagn (hur är dock oklart) och träffat passagerartågets motorvagnsdel snett framifrån, fast mestadels i sidan. Annars hade lokföraren varit 'hakkeböff' (Dansk maträtt). Övriga skador på godstågets trailes och passagerartåget är orsakade av kringflygande bråte. De döda / svårt skadade skadade passagerarna måste ha suttit i denna del av passagerartåget.
Passagerartåget har då givetvis (kanske t.om. automatiskt) nödbromsats. Skador pga denna inbromsning är max att någon ramlat omkull, och definitivt inget man dör av om man inte råkar slå i huvudet, men att sex personer skulle gjort det finner jag lika troligt som att det var Tuborg som arrangerat olyckan för att misskreditera Carlsberg.
Senast redigerad av AndersM79 2019-01-02 kl. 13:26.
Citera
2019-01-02, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
De har nog hunnit lyfta bort trailern tills när bilden på (danska?) TV2 togs. Bildvinkeln snett bakifrån kan göra att fronten ser annorlunda ut än den egentligen gör.

Ja tågen ser väldigt annorlunda ut på bilderna. Till exempel ser vagnarna mycket kortare ut på bilden där trailern sitter fast i fronten på tåget. Men det måste väl bero på perspektivet. Kan det bero på att man har använt teleobjektiv eller något?
Citera
2019-01-02, 13:26
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Sinnessjukt att olyckan tillåts ske ja.
Men att den faktiskt blåser av är inte sinnessjukt, om man brustit i lastsäkringen av trailern.
Det blåste ju bra, och hade man inte säkrat trailern enligt rådande regler är det inte så konstigt att den blåste av. Tvärt om.

Det sinnessjuka är väl att den har blåst av just i samma stund som tågen möts.

(Detta under förutsättning att den faktiskt har blåst av. Är väl inte 100% bekräftat)
Hur fästs egentligen trailers på godsvagnar? De står väl inte bara löst ställda på vagnen? Vore det inte för vindens skull så skulle de väl egentligen kunna stå löst utan förankring. Jag tycker att om det fanns förankring så skulle den inte kunna blåsa av utan att hela jäkla tågvagnen också välter men den står ju kvar på rälsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Regler och anvisningar för lastsäkring är något som har skrivits på förekommen anledning.

Skulle det vara ett återkommande problem att folk dog när last sliter sig från transportfordon skulle regler och anvisningar skärpas och kontroller skulle ske oftare.

Måhända att reglerna skrivs om efter den här otrevliga malören.
Det har i alla fall hänt tidigare. Container som blåste av under stormen Ylva i Norge: https://www.nrk.no/nordland/_ylva_-blaste-container-av-tog-1.14255348

Trailer som blåste av från tågvagn i Tyskland: https://www.mopo.de/sylt-toedlicher-unfall-auf-hindenburgdamm--zugfuehrer-verurteilt-20424912
Citera
2019-01-02, 13:29
Medlem
Gavves avatar
Jyllandsposten har en ny bild med text som bekräftar att det är vagnen bakom loket som saknar sin trailer. Har ingen som helst kunskap om tåg och att fästa trailers men själva tågvagnen ser inte skadad ut i.a.f.

"Et togvogn lige bagved lokomotivet mangler sin trailer." (Mangler = saknar).

https://jyllands-posten.dk/indland/trafik/ECE11100735/banedanmark-intet-tilsagde-at-togene-skulle-stoppes/

Bild-backup:
https://i.imgur.com/TOUd7q4.jpg
Citera
2019-01-02, 13:30
Medlem
Om man tittar på tågvagnen där den förlorade trailern stått ser det ut som någon fastsättning av trailern där man drar den med lastbil. Ni som vet hur de står på tåg: Sitter de fast på flera ställen än bara vid draganordningen, t.ex. med kätting mot tågvagnen?
Citera
2019-01-02, 13:36
Medlem
Jag skiter fullständigt i kvällstidningarnas pissnyheter.

Vi på FB såg efter några sekunder att det var ett godståg lastat med lastbilstrailers som på något fått kontakt med mötande tåg. Kvällstidningarna yrar som vanligt bara på.

Jag tror mest på teorin att någon eller några släp skadats i blåsten och att kapell och annan skit flugit omkring och därefter smackat in i det mötande persontåget.

Har en trailer fått slagsida blir väl resultatet liknande. Prylar som dundrar loss mellan två mötande tåg kan få helvetes mycket energi.
Citera
2019-01-02, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson
Jag skiter fullständigt i kvällstidningarnas pissnyheter.

Vi på FB såg efter några sekunder att det var ett godståg lastat med lastbilstrailers som på något fått kontakt med mötande tåg. Kvällstidningarna yrar som vanligt bara på.

Jag tror mest på teorin att någon eller några släp skadats i blåsten och att kapell och annan skit flugit omkring och därefter smackat in i det mötande persontåget.

Har en trailer fått slagsida blir väl resultatet liknande. Prylar som dundrar loss mellan två mötande tåg kan få helvetes mycket energi.

Vi vet redan med stor sannolikhet att trailern på den första vagnen på godståget har vält och att tåget på något sätt har krockat med den. Lösflygande backar och presenningar hade inte orsakat dessa skador.
Citera
2019-01-02, 13:51
Medlem
Citat:
Hur fästs egentligen trailers på godsvagnar? De står väl inte bara löst ställda på vagnen? Vore det inte för vindens skull så skulle de väl egentligen kunna stå löst utan förankring. Jag tycker att om det fanns förankring så skulle den inte kunna blåsa av utan att hela jäkla tågvagnen också välter men den står ju kvar på rälsen.

Det har i alla fall hänt tidigare. Container som blåste av under stormen Ylva i Norge: https://www.nrk.no/nordland/_ylva_-blaste-container-av-tog-1.14255348

Trailer som blåste av från tågvagn i Tyskland: https://www.mopo.de/sylt-toedlicher-unfall-auf-hindenburgdamm--zugfuehrer-verurteilt-20424912

Nej, de står inte bara löst ställda.
Finns internationella, noggranna och väl detaljerade regler för hur det ska göras.

Här står en del.. Specifikt för trailers börjar på sid 28.

http://www.tagoperatorerna.se/wp-content/uploads/BTO-TAGDOK-790-utg1-171215k.pdf

Ja det har hänt tidigare, och kommer att hända igen.
Olyckor sker, och med tanke på allt gods som far kors och tvärs på bilvägar, järnvägar, flyg och båt är det inte jättemärkligt.
Senast redigerad av M.J.A 2019-01-02 kl. 13:55.
Citera
2019-01-02, 13:55
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Hur fästs egentligen trailers på godsvagnar? De står väl inte bara löst ställda på vagnen?

Nu tar jag det här fritt ur minnet från då jag tog lastbilsförarbevis och senare ADR-utbildning i det militära. Det är många år sedan så jag har säkert rört ihop nån detalj.

Generella regler för lastsäkring på väg ser ut enligt följande:

Lasten ska kunna utsättas för en framåtriktad kraft motsvarande dess massa×tyngdaccelerationen utan att förskjutas.

En bakåtriktad kraft motsvarande halva tyngden likväl som åt sidorna.

Det som jag vill minnas skiljer är att på järnvägen ska lasten sitta lika mycket både bakåt och framåt, detta antar jag är för att den som lastar inte vet om vagnen växlas om och börjar åka åt andra hållet innan den är framme vid destinationen.

Sedan kommer jag ihåg nåt som kan ha hetat lastdokument eller liknande, dvs en specifik instruktion som typ trafikverket eller rikspolisstyrelsen gav ut där det framgick att såhär SKALL den här specifika lasten surras, dvs det var styrt exakt vilken utrustning som skulle användas på vilket sätt.
Citera
2019-01-02, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Nej, de står inte bara löst ställda.
Finns internationella, noggranna och väl detaljerade regler för hur det ska göras.

Här står en del.. Specifikt för trailers börjar på sid 28.

http://www.tagoperatorerna.se/wp-content/uploads/BTO-TAGDOK-790-utg1-171215k.pdf

Ja det har hänt tidigare, och kommer att hända igen.
Olyckor sker, och med tanke på allt gods som far kors och tvärs på bilvägar, järnvägar, flyg och båt är det inte jättemärkligt.

Jag kan inte se något på bilderna som tyder på att någon lastsäkring har använts. Dessutom tycker man inte att detta skulle kunnat ske om lasten hade varit förankrad enligt reglerna. Jag misstänker slarv.
Citera
2019-01-02, 14:11
Medlem
I tidigare olyckor med traktorer och lastbilar har de förolyckade nog suttit på den sidan som vätter ut, vänster?
Tror det sker färre olyckor av det här slaget

edit danmark och malmö har högertrafik för tåg
Senast redigerad av falurouge 2019-01-02 kl. 14:15.
Citera
2019-01-02, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag kan inte se något på bilderna som tyder på att någon lastsäkring har använts. Dessutom tycker man inte att detta skulle kunnat ske om lasten hade varit förankrad enligt reglerna. Jag misstänker slarv.

Hård nordanvind har skapat ett undertryck på läsidan av godståget.
När man mötte persontåget blev undertrycket så stort att överbyggnaden på kapellsläpen slets sönder.
Delar av överbyggnaden och kanske en del ölbackar från lasten träffade sedan det mötande persontåget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in