2019-01-02, 12:53
Medlem
Sådana här trailers körs dagligen lastade på tågvagnar.

Skulle tro att blåsten kan ha skadad några av kapellen som när godståget fått upp farten hängt och slängt i luften och rivit upp mer av bräder, stålbalkskonstruktioner mm som fladdrat okontrollerat när dom mötte snabbtåget med folk.

Delar av fladdrer slår i i fronten på snabbtåget och studsar vidare i vagnsväggar och mot fönstren mellan godståg och persontåg.

Skaplig energi när dom möts i hög fart och det kan nog ha virvlat runt både lastbilslemmar, ölbackar och annat som slås bort i dominoeffekt mellan tågen.

Inbromsningen är inte anledningen.
Citera
2019-01-02, 12:54
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag tror inte det är loket man ser längst fram utan troligen första vagnen. Var loket är kan man ju undra, men det kan ha varit så att trailern välte mot första vagnen och då slets kopplingen av så att loket fortsatte utan vagnar.

Så kan det vara. Kan också vara så att tåget separerades i mitten nånstans och det förklarar varför vissa passagerare har uppgett att tåget fortsatte åka i några minuter. Det är ju inte så troligt att de vagnar man ser på bilden fortsatt överhuvudtaget.

Eller också har folk bara missuppfattat situationen. Många felaktiga uppgifter som cirkulerat.
Senast redigerad av fernebo 2019-01-02 kl. 12:58.
Citera
2019-01-02, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
Fast i Expressen så står det ju att det tog flera minuter innan tåget bromsade....

"En passagerare som befinner sig på tåget berättar för danska TV2 att hon hörde tre rutor bli krossade, och att tåget körde vidare i ett par minuter efter det innan det stannade.

– Jag var i chock och kröp under mitt säte, säger hon till TV2.

– Jag blev nervös och folk blev chockade. Just nu sitter vi i vagnen och väntar. Vi vet inte hur länge vi ska sitta här. Det är som att vara med i en film. "

Här beskrivs ingen dödlig inbromsning som jag tolkar det.
Eller menar du att tåg föraren dödade alla med en kraftig inbromsning flera minuter efter att tåget kört på en presenning och några ölbackar?

Är väl fake news som vanligt, cirkulera.

Det skulle kunna vara så att trailern slog in i den första vagnen, att den slets loss från loket, men att tåget fortsatte att rulla på egen hand ett stycke tills att rörelseenergin tog slut.
Citera
2019-01-02, 12:55
Medlem
Gavves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson

Skulle tro att blåsten kan ha skadad några av kapellen som när godståget fått upp farten hängt och slängt i luften och rivit upp mer av bräder, stålbalkskonstruktioner mm som fladdrat okontrollerat när dom mötte snabbtåget med folk.

Delar av fladdrer slår i i fronten på snabbtåget och studsar vidare i vagnsväggar och mot fönstren mellan godståg och persontåg.

Skaplig energi när dom möts i hög fart och det kan nog ha virvlat runt både lastbilslemmar, ölbackar och annat som slås bort i dominoeffekt mellan tågen.

Det ska enligt uppgifter vara en hel trailer som blåst av och träffat fronten/sidan på passagerartåget.
Citera
2019-01-02, 12:56
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson

Inte det du skriver heller. En trailer har som sagt blåst av och träffat passagerartåget.
Citera
2019-01-02, 12:58
Medlem
-glöm det.
Citera
2019-01-02, 13:00
Medlem
Man ser bättre bilder nu på danska TV2. Det verkar vara två tågset sammankopplade av typen X2k (till utseendet). Skadorna sitter i fronten och sidan på första vagnen med snenos.
Citera
2019-01-02, 13:01
Medlem
slasktomtes avatar
Edit: Missuppfattade tydligen
Senast redigerad av slasktomte 2019-01-02 kl. 13:10.
Citera
2019-01-02, 13:06
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Bild inifrån passagerartåget 1
Bild inifrån passagerartåget 2

Är det fortfarande någon som tror att dessa skador orsakats av själva inbromsningen?

Nej! Att journalisterna fokuserar så hårt på inbromsningen avslöjar hur grunda kunskaper de har om tåg och järnvägar!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slasktomte
En trailer är inte en del av tåget. Den stod första vagnen. Läs på vad en trailer är för något.

Det vet jag och det kan du se i mina tidigare inlägg. Du missuppfattade vad jag skrev. Trailern stod på den första vagnen efter loket på godståget. Den var tom och har vält mot passagerartåget.
Det kan ha varit den allra första vagnen på passagerartåget eftersom dessa tåg tydligen inte har något separat lok.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Inte det du skriver heller. En trailer har som sagt blåst av och träffat passagerartåget.

Är det bekräftat?

Låter sinnesjukt att en hel trailer lossnar av vinden. Möjligen att delar har fastnat i tåget och delvis farit av. Har hela trailern åkt av och in i tåget, då känns 6 döda som skapligt lindrigt ändå i denna tragedi.
Citera
2019-01-02, 13:07
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Jag tror inte det är loket man ser längst fram utan troligen första vagnen. Var loket är kan man ju undra, men det kan ha varit så att trailern välte mot första vagnen och då slets kopplingen av så att loket fortsatte utan vagnar.
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Så kan det vara. Kan också vara så att tåget separerades i mitten nånstans och det förklarar varför vissa passagerare har uppgett att tåget fortsatte åka i några minuter.
Citat:
Det skulle kunna vara så att trailern slog in i den första vagnen, att den slets loss från loket, men att tåget fortsatte att rulla på egen hand ett stycke tills att rörelseenergin tog slut.
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Man ser bättre bilder nu på danska TV2. Det verkar vara två tågset sammankopplade av typen X2k (till utseendet). Skadorna sitter i fronten och sidan på första vagnen med snenos.

Det finns inget separat lok på denna passagerartågstyp!
Det är ett motorvagnståg, 'loket' är integrerat med första (och sista) vagnen i tåget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in