2019-01-02, 11:26
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jag tycker faktiskt inte att det är så oerhört märkligt, en lastbil, eller i det här fallet en trailer, är ett fordon när den dras efter en lastbil på vägen, när den är lastad på en järnvägsvagn utgör den last, då är det huruvida järnvägsvagnen klarar vädret som avgör.

Sedan är det illa att man lastsäkrar styckegods på trailrarna som kyss mig i arslet.

Jag gissar att järnvägsbolaget har följt dokument för lastsäkring av trailrarna på sina vagnar, sedan ignorerar de hur det ser ut innanför kapellen på trailrarna.

Med tanke på hur mycket ett släp med dylik överbyggnad flexar i sidled i stark vind är det uppenbart olämpligt att transportera dem på det viset under omständigheterna på plats. Att det dessutom var lastat backar löst på flaket gjorde allt ännu dummare. Någon kommer straffas.
Citera
2019-01-02, 11:27
Medlem
Släp som dras av dragbil kan välta vid hårdvind.
Släp som står surrade på en tåg välter ej vid samma styrka iallafall.
Citera
2019-01-02, 11:29
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Är det citerade stycket din egen teori?

Jag tvivlar på att sex personer dör av en aldrig så kraftig inbromsning av ett tåg.

Det är såklart trams. På bilderna syns tydligt stora skador på sidan av tåget, speciellt i första vagnen. De lär dött av själva kollisionen.
Citera
2019-01-02, 11:29
Medlem
slasktomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
"I samband med att tåget har blivit träffat har det skett en hård inbromsning, säger en presstalesperson på DSB till tidningen."

De flesta döds-och skadeoffer kom efter den tvära inbromsningen. Passagerarna kastades som dockor runt om i kupéerna av en panikslagen tågförares illa påkomna reaktion när presenningen träffade tåget.

Att ölbackar far genom rutor och blir dödsfaror kan inte stämma.
Svårt att tro att ölbackar ö h t även vid stormbyar far från mötande tåg sedan presenningen blåst bort in mot det andra tåget. Tombackar möjligen men här var det fullbackar.

Det var störtbromsningen som orsakade den svåra olyckan. Hade tågföraren haft is i magen och mjukbromsat hade det inte blivit mer än en notis i lokalbladet.
Min teori men den kan vara fel.

Bilderna på godståget ser inte ut att stämma med din (och tågbolagets) teori

https://www.bt.dk/trafik/togulykke-paa-storebaeltsbroen-flere-draebte

Vi får se vad danska polisen säger under dagen
Citera
2019-01-02, 11:30
Medlem
Citat:
Är det citerade stycket din egen teori?

Jag tvivlar på att sex personer dör av en aldrig så kraftig inbromsning av ett tåg.

Nej det är ett citat som jag tog från Expressen, jag glömde ange källa.
Du kan ha rätt, men det är oerhörd energi som uppstår plötsligt när 150-200 knutar på några hundradelar blir... ja vadå? 50-70?
Citera
2019-01-02, 11:33
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Det är såklart trams. På bilderna syns tydligt stora skador på sidan av tåget, speciellt i första vagnen. De lär dött av själva kollisionen.

Kan du länka bild? Eller nvm du menade inte passagerartåget.
Senast redigerad av okok1 2019-01-02 kl. 11:36.
Citera
2019-01-02, 11:33
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Med tanke på hur mycket ett släp med dylik överbyggnad flexar i sidled i stark vind är det uppenbart olämpligt att transportera dem på det viset under omständigheterna på plats. Att det dessutom var lastat backar löst på flaket gjorde allt ännu dummare. Någon kommer straffas.

Jag påstod aldrig att det var lämpligt i det aktuella fallet, jag drar mig till minnes att jag skrev att det är illa att de lastsäkrar styckegods sim kyss mig i arslet.

Så vitt jag vet är det lokföraren som formellt har det yttersta ansvaret för lasten, men det känns ändå orimligt att lasta föraren.
Citera
2019-01-02, 11:34
Medlem
Citat:
"I samband med att tåget har blivit träffat har det skett en hård inbromsning, säger en presstalesperson på DSB till tidningen."

De flesta döds-och skadeoffer kom efter den tvära inbromsningen. Passagerarna kastades som dockor runt om i kupéerna av en panikslagen tågförares illa påkomna reaktion när presenningen träffade tåget.

Att ölbackar far genom rutor och blir dödsfaror kan inte stämma.
Svårt att tro att ölbackar ö h t även vid stormbyar far från mötande tåg sedan presenningen blåst bort in mot det andra tåget. Tombackar möjligen men här var det fullbackar.

Det var störtbromsningen som orsakade den svåra olyckan. Hade tågföraren haft is i magen och mjukbromsat hade det inte blivit mer än en notis i lokalbladet.
Min teori men den kan vara fel.
Så hårt kan man inte bromsa ett tåg. Det har lång stoppsträcka. Tak och fönster ev sida går inte heller sönder för att tåget bromsar. Något har träffat tåget och gjort hål i det!
Citera
2019-01-02, 11:36
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Kan du länka bild?

Det går inte direktlänka, men titta på ekstrabladet.dk

Bilden på förstasidan.
Citera
2019-01-02, 11:39
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Politi bekræfter: Seks dræbte og 16 sårede
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article7458007.ece
Citera
2019-01-02, 11:40
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Nej det är ett citat som jag tog från Expressen, jag glömde ange källa.
Du kan ha rätt, men det är oerhörd energi som uppstår plötsligt när 150-200 knutar på några hundradelar blir... ja vadå? 50-70?

Bromsaccelerationen i ett tåg är avsevärt mindre än i en bil, hur kraftiga bromsarna än är är friktionen mellan hjulen och rälsen det som sätter gränserna.

Det handlar inte om att bromsa från 150 ned till 70 på under sekunden i alla fall.

Hurtåke har skrivit i en annan tråd att han är lokförare,(han har skrivit det själv, ni behöver inte RPa mig för 1.06) kanske att han kan komma med lite åskådliga siffror på hur hårt ett tåg kan bromsa?
Citera
2019-01-02, 11:44
Medlem
Studsbolls avatar
Tåget hade tillstånd att köra över bron och trafiken var inte begränsad pågrund av väder hävdar det ansvariga företaget.

https://ekstrabladet.dk/112/derfor-fik-oel-toget-lov-til-at-koere-over-broen/7458309
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in