2019-01-02, 09:48
Medlem
GundeSs avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xwkv1B/tagolycka-pa-stora-baltbron--flera-uppges-doda

Flera personer har dött. Någon som vet mer?
Citera
2019-01-02, 09:53
Medlem
SkogsKonungs avatar
https://www.dr.dk/nyheder/indland/politiet-flere-draebt-i-togulykke-paa-storebaelt

Citat:
Flere personer har mistet livet, efter at et tog påkørte dele af taget fra en godsvogn på Storebæltsbroen.

Det oplyser Fyns Politi i en pressemeddelelse.

- Fyns Politi kan nu bekræfte, at flere mennesker har mistet livet i togulykken på lavbroen over Storebælt. Politiet har lige nu ikke yderligere oplysninger om de dræbte eller om antallet af omkomne, skriver politiet

I første omgang lød det fra DSB, at otte personer var kommet lettere til skade, efter at toget måtte foretage en hård opbremsning.

Ulykken skete omkring 07.30 i morges, hvor lyntoget var på vej over broen til Fyn.

- Politiet har oprettet et evakueringscenter i Nyborg for passagererne fra toget. Det er beliggende i Nyborg Idrætscenter, Storebæltsvej 13-14. Der vil ikke være adgang for pårørende. Der vil være et psyko-socialt beredskab til stede til at modtage og hjælpe passagerne.
Citera
2019-01-02, 09:56
Medlem
Citat:
Flera danska medier rapporterar att tåget har träffats av presenning från ett mötande godståg med öl, men det har inte bekräftats av polisen eller tågbolaget.
– I samband med att tåget har blivit träffat har det skett en hård inbromsning, säger en presstalesperson på DSB till Ekstrabladet.
Citat:
En passagerare som befinner sig på tåget berättar för danska TV2 att hon hörde tre rutor bli krossade, och att tåget körde vidare i ett par minuter efter det innan det stannade.
– Jag var i chock och kröp under mitt säte, säger hon till TV2.
– Jag blev nervös och folk blev chockade. Just nu sitter vi i vagnen och väntar.

https://www.expressen.se/kvallsposten/tagolycka-i-danmark-atta-personer-skadade/
Citera
2019-01-02, 10:01
Medlem
SkogsKonungs avatar
Enligt TV4 var det takdelar ifrån mötande tåg som lossnat och orsakat olyckan.
Citera
2019-01-02, 10:02
Medlem
fernebos avatar
Verkar vara stormrelaterat. Av nån märklig anledning så har man tillåtit tågtrafik över bron trots den kraftiga stormen.

Som det ser ut på bilderna så har ett godståg med lastbilssläp skrapat i passagerartåget och det kan i princip bara ha skett om vinden var så kraftig att släpen krängde så mycket att de slog till det mötande tåget. Det handlar inte om bara ett släp utan flera som träffat tåget och då borde det bero på vinden.

Det är min gissning.
Senast redigerad av fernebo 2019-01-02 kl. 10:07.
Citera
2019-01-02, 10:04
Medlem
Studsbolls avatar
Förmodligen har något blåst sönder på godståget och dessa delar gått in genom rutorna på passagerartåget. Det verkar inte varit någon egentlig kollision utöver detta.
Citera
2019-01-02, 10:04
Medlem
azzzelitos avatar
Verkar vara ölbackar samt delar av taket från godståget som flugit in i snabbtåget. Media skriver att pressenningen ska ha flugit in i tåget, Men såg nyss bilder på TV4:s livesändning och sådan skada blir det inte av en pressenning.
Citera
2019-01-02, 10:08
Medlem
jackflashs avatar
Rörliga bilder från platsen:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/tog-rammer-objekt-paa-storebaeltsbroen-otte-lettere-tilskadekomne

Tåget ser ut att stå kvar fast på spåret. Mycket lös inredning som ramlat ner inne i vagnarna.
Citera
2019-01-02, 10:13
Medlem
fernebos avatar
Film på tåget som orsakade olyckan. Man ser minst tre vagnar som skadats. Frågan är om ölbackar och de delar bara flugit mot passagerartåget. Jag tvivlar. Jag tror att de slagit enot varann pga vinden.

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2019-01-02-lyntog-ramt-af-dele-af-godstog-paa-storebaeltsbroen-flere-draebte
Citera
2019-01-02, 10:13
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Verkar vara stormrelaterat. Av nån märklig anledning så har man tillåtit tågtrafik över bron trots den kraftiga stormen.

Som det ser ut på bilderna så har ett godståg med lastbilssläp skrapat i passagerartåget och det kan i princip bara ha skett om vinden var så kraftig att släpen krängde så mycket att de slog till det mötande tåget. Det handlar inte om bara ett släp utan flera som träffat tåget och då borde det det bero på vinden.

Det är min gissning.

Håller med. Det verkar som om en mycket kraftig vindby har deformerat lastbilssläpens sidor så mycket att de skrapade i mötande passagerartåg.

Eller så var lastbilssläpen dåligt surrade och hela släpen rörde på sig. Dock tror jag mer på teorin att de var korrekt säkrade. Men lastbilssläp har ganska veka sidor, så även om släpens underrede sitter fast ordentligt så kan de röra sig mycket. Sidorna består nog av lite aluminiumprofiler, några träplankor och en presenning.
Citera
2019-01-02, 10:14
Medlem
jackflashs avatar
Minst fem döda enligt vittne till TV4.
Citera
2019-01-02, 10:18
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Håller med. Det verkar som om en mycket kraftig vindby har deformerat lastbilssläpens sidor så mycket att de skrapade i mötande passagerartåg.

Eller så var lastbilssläpen dåligt surrade och hela släpen rörde på sig. Dock tror jag mer på teorin att de var korrekt säkrade. Men lastbilssläp har ganska veka sidor, så även om släpens underrede sitter fast ordentligt så kan de röra sig mycket. Sidorna består nog av lite aluminiumprofiler, några träplankor och en presenning.

Ja nåt av det lär det vara. Nån form kontakt mellan tågen har skett. Skadorna är stora och flera har som sagt dödats och skadats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in