2019-01-01, 10:28
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Hej bor i hus . Har en fru 3 barn.
Jag misstänker att jag blivit utsatt för id kapning.

Jag bränner alltid min post eller river sönder dem efter jag betalat eller läst va det gäller.

Hur i helvete har bedragarna kommit åt mitt personnummer eller lyckats ändra ?

En Samsung tv samt 4 telefoner har tecknats i mitt namn jag vet fan inte hur ja går till väga

Har polisanmält men vad har man för förhoppningar?

Har lås på brevlådan så skulle märkt ifall någon öppnat eller brytit sig in där.

Hur ska jag förhindra detta i framtiden?
Citera
2019-01-01, 10:32
Medlem
kalkryggars avatar
Personnummer är en offentlig uppgift. Bara att ringa skatteverket och fråga så är det en gratistjänst.

Har du fått hem fakturor på dessa varor från företagen? Har du varit i kontakt med företagen?
Citera
2019-01-01, 10:35
Medlem
Har du polisanmält så borde du ju inte behöva betala för Tv’n och abonnemangen (abonnemangen spärras väl dessutom?)

Men polisen borde väl förklarat vad som händer/hur du går vidare?
Citera
2019-01-01, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Hej bor i hus . Har en fru 3 barn.
Jag misstänker att jag blivit utsatt för id kapning.

Jag bränner alltid min post eller river sönder dem efter jag betalat eller läst va det gäller.

Hur i helvete har bedragarna kommit åt mitt personnummer eller lyckats ändra ?

En Samsung tv samt 4 telefoner har tecknats i mitt namn jag vet fan inte hur ja går till väga

Har polisanmält men vad har man för förhoppningar?

Har lås på brevlådan så skulle märkt ifall någon öppnat eller brytit sig in där.

Hur ska jag förhindra detta i framtiden?

Gå in på merinfo.se (eller birthday.se eller ratist eller....) och du hittar fullständiga namn och personnummer och vilka som är skrivna på samma adress och vad dde äger för bil och bor i hus och vad det värderas till.

Sen lyssnar man på en snut på radio som säger att man inte ska lämna ut sina fyra sista siffror,,
men hallå!!
Citera
2019-01-01, 11:04
Medlem
S.O.Stolps avatar
Du har polisanmält, bra.

Ifall du får besked om att någon har tagit en kreditupplysning på dig som du själv inte begärt kan du kontakta upplysningsföretaget och få personnumret spärrat.

Spärra dina bankkort, kolla att du är folkbokförd på rätt adress och se till att ingen annan beställt eftersändning av post i ditt namn.

Spärra obehörig adressändring på Skatteverket.

Lås din adress på adressändring.se.
Citera
2019-01-01, 13:33
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Gå in på merinfo.se (eller birthday.se eller ratist eller....) och du hittar fullständiga namn och personnummer och vilka som är skrivna på samma adress och vad dde äger för bil och bor i hus och vad det värderas till.

Sen lyssnar man på en snut på radio som säger att man inte ska lämna ut sina fyra sista siffror,,
men hallå!!

Ger aldrig ut 4 sista siffrorna.
Förresten måste man ha betalversion på ratsit för att de sista siffrorna ska synas?
+ registrerat konto?

Dessutom kan man på skatteverket låsa sin adressändring tror jag också.

Men om vi nu säger att den vanliga svensken blivit id kapad typ :
Svante Andersson Stockholm
Gata : Stångjärnsgatan 4.

2 bilar
1 hund
Blabla....

Det är ju fortfarande högst osannolikt att id kaparen orkar ändra till sin egna adress utan att posten/ eller offret inte fattar om posten inte kommer i brevlådan.

Hur som helst kanske man börjar bränna sin egna post . Trots att man river sönder den i nuläget för stt okända grannar eller någon random människa får för sig att göra detta brott.

De måste ju enligt de jag hörde från polisen hämta ut varorna de beställt på postombud och det är där de åker dit för de saknar legitimation ibland sade polisen i Järfälla
Citera
2019-01-01, 15:42
Medlem
Citat:
Ger aldrig ut 4 sista siffrorna.
Förresten måste man ha betalversion på ratsit för att de sista siffrorna ska synas?
+ registrerat konto?

Dessutom kan man på skatteverket låsa sin adressändring tror jag också.

Men om vi nu säger att den vanliga svensken blivit id kapad typ :
Svante Andersson Stockholm
Gata : Stångjärnsgatan 4.

2 bilar
1 hund
Blabla....

Det är ju fortfarande högst osannolikt att id kaparen orkar ändra till sin egna adress utan att posten/ eller offret inte fattar om posten inte kommer i brevlådan.

Hur som helst kanske man börjar bränna sin egna post . Trots att man river sönder den i nuläget för stt okända grannar eller någon random människa får för sig att göra detta brott.

De måste ju enligt de jag hörde från polisen hämta ut varorna de beställt på postombud och det är där de åker dit för de saknar legitimation ibland sade polisen i Järfälla

Jag kan gå in på merifo.se hitta din adress, beställa grejor och sen invänta att posten kommer och greppa direkt antingen avi eller det som beställts.
Eller hitta någon med samma adress som mig själv och beställa saker och sen knycka avin i brevlådan och hämta ut på posten med mitt id,,men då kan jag torska,,eller neka i det oändliga om at det måste vara falskt id i omlopp.
Citera
2019-01-01, 15:48
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Jag kan gå in på merifo.se hitta din adress, beställa grejor och sen invänta att posten kommer och greppa direkt antingen avi eller det som beställts.
Eller hitta någon med samma adress som mig själv och beställa saker och sen knycka avin i brevlådan och hämta ut på posten med mitt id,,men då kan jag torska,,eller neka i det oändliga om at det måste vara falskt id i omlopp.

Det var just det som var så långsökt tyckte polisen när jag anmälde detta.

Aldrig i livet att
Förövaren beställer dyra kläder telefoner o står och orkar vänta tills skiten kommer i brevlådan. Det syns ju tydligt till vilket nummer de angett. För att hämta ut via postombud
Citera
2019-01-01, 15:51
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Det var just det som var så långsökt tyckte polisen när jag anmälde detta.

Aldrig i livet att
Förövaren beställer dyra kläder telefoner o står och orkar vänta tills skiten kommer i brevlådan. Det syns ju tydligt till vilket nummer de angett. För att hämta ut via postombud
Det behövs bara falskt legitimation så kan de hämta ut, inte ens avi är nödvändig.
Citera
2019-01-01, 16:14
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Det behövs bara falskt legitimation så kan de hämta ut, inte ens avi är nödvändig.

Det visste jag inte alls. Eftersom snuten sa du måste ju göra ett falskt id. Inte så stor chans eftersom du fotar dig själv eller någon som liknar dig
Citera
2019-01-01, 16:19
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Det visste jag inte alls. Eftersom snuten sa du måste ju göra ett falskt id. Inte så stor chans eftersom du fotar dig själv eller någon som liknar dig
Sa snuten att du gjort det eller vad menar du?
Citera
2019-01-01, 16:28
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Sa snuten att du gjort det eller vad menar du?

Ne de sade att ingen vill lägga ned tid på att förfalska sig på ett foto. Exemeplvis skägg eller peruk i en legitimationshandling. Om de nu tänkt hämta ut ett paket med falsk id med annan person på bilden
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in